Norge svikter Afghanistan

P

Parelius

Gjest
Krigsskole i Bad Tölz, unterstormfuhrer i 5. SS Pz.Gr.Div. Wiking under dr. Gustav Krukenberg, Fritz von Scholz og Joachim Ziegler, tjenestegjorde i Narva '44 og tidlig '45, forsvar av Berlin i '45, Ridderkorset, Sovjetisk krigsfange fra '45 til '55, norsk fengsel fra '55 til '57...alt står i denne tråden, det bør være mer enn nok info for de som er nysgjerrige og vil grave i arkiver. En brukbar detektiv vil ikke ha noen problemer.
Har Dr. Løkken gitt opp sin digitale (politiske) forskning, og gått over til Sentralarkeologi? Eller er det bare jeg som har fått hjemmebesøk av Dr. Alzheimer. Utrolig hva du husker.

P

Parelius

Gjest
Ute å leker SS-gutt igjen?? -hehe. Jaja. Jeg skal kose meg å tenke på deg Affa, når jeg befinner meg i Israel om en uke... ;D
(J)affa-tur?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
(J)affa-tur?
Saken er...appelsin!! ;D

Kommer jeg meg på nettet der nede skal jeg se om jeg ikke sender rapport til Affa. F.eks. "På kafé i Jerusalem" eller noe sånt... ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg har ingen interesse for konspirasjonsteorier bortsett fra å humre over endel av tullingene som fremmer dem. UiO sier at "Kosmisk stråling er energirike partikler fra verdensrommet som hele tiden bombarderer Jorda. Det er blant annet på grunn av disse at astronauter må bruke romdrakt når de svever ute i verdensrommet." Når et par Ray-Ban kan stoppe stråling fra Sola, så kan nok en romdrakt gjøre det samme.
Greit nok at vi bestråles konstant, men det er jo nettopp det som er det fantastiske med luftlaget (ozon-laget osv.) over oss. Det filtrerer bort de farligste strålene slik at vi kan leve her.
For å beskytte seg mot stråling utenfor vår atmosfære behøves flere meter tykke blyplater. En romdrakt er designet for å beskytte mot kulde (alu-folie, plast mm).

Som betyr at en ferd til månen sikkert er gjennomførbar, forutsett at romkapselen er innpakket i 5 meter tykke blyplater, og at astronautene kun gikk ut av kapselen på skyggesiden av månen.

Mht. konspirasjonsteorier, så er jeg også lunken. Likevel trigges hjernen min til å forsøke å forstå essensielle detaljer.
Hvis noen kan forklare hvorfor slik stråling plutselig er ufarlig for noen vil jeg være fornøyd. Frem til det foreligger en logisk forklaring er jeg skeptisk

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Saken er...appelsin!! ;D

Kommer jeg meg på nettet der nede skal jeg se om jeg ikke sender rapport til Affa. F.eks. "På kafé i Jerusalem" eller noe sånt... ;D
Er det tjeneste oppdrag, eller sånn rent på privaten?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bra at Norge viser styrke ved å ikke sende styrker til Afghanistan. Norge må passe seg så vi ikke sakte men sikkert blir dratt inn i en av USA ønsket storkrig. De prøvde med 9/11, så Irak, deretter midtøsten i august og nå Afghanistan for så endelig å gå til angrep på Iran. Snart har USA rotet det så jævlig til at det kanskje er for sent å trekke seg ut av galskapen. Om storkrigen kommer må vi velge rett side.... I følge den opplyste befolkningen i USA er G.W.B denne tids Hitler. Jeg tror de kan ha rett!

Kabeldragern

B

Back_Door

Gjest
Bra at Norge viser styrke ved å ikke sende styrker til Afghanistan. Norge må passe seg så vi ikke sakte men sikkert blir dratt inn i en av USA ønsket storkrig. De prøvde med 9/11, så Irak, deretter midtøsten i august og nå Afghanistan for så endelig å gå til angrep på Iran. Snart har USA rotet det så jævlig til at det kanskje er for sent å trekke seg ut av galskapen. Om storkrigen kommer må vi velge rett side.... I følge den opplyste befolkningen i USA er G.W.B denne tids Hitler. Jeg tror de kan ha rett!

Kabeldragern
Var det feil å fjerne Taliban-regimet?
Ønsker du det velkommen tilbake?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Norge bør selvsagt gå ut av NATO og dra i gang en allianse sammen med Taliban, Baath-partiene, Nord-Korea, Sudan, Hamas, Hizbollah, Castro og Hugo Chavez. I så godt selskap er det umulig å ikke trives.

Har Dr. Løkken gitt opp sin digitale (politiske) forskning, og gått over til Sentralarkeologi? Eller er det bare jeg som har fått hjemmebesøk av Dr. Alzheimer. Utrolig hva du husker.
Alt står i tråden det er linket til.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Oops, glemte Iran, nok et fyrtårn blant rettferdighetens stater som Norge snarest bør slutte seg til.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Var det feil å fjerne Taliban-regimet?
Ønsker du det velkommen tilbake?
Ja! Har regimet gjort oss noe?
Ja! De bør få ordne opp i egne rekker selv, uten innblanding av "verdenspolitiet" som USA tror de er!

K.

B

Back_Door

Gjest
Ja! De bør få ordne opp i egne rekker selv, uten innblanding av "verdenspolitiet" som USA tror de er!

K.
Da er vi fundamentalt uenig. Du mener altså at verdenssamfunnet ikke skal gripe inn uansett hvor brutalt et regime er? Hva med Pol Pot. Skulle han også ha fått fortsatt med sine uendelige myrderier? Skulle Hitler fått fullført sine utryddelser? osv
For ordens skyld: Jeg tar ikke her stilling til for eller mot USA og det de står for..

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Skal vi bry oss med de 30 - 40 millioner som sulter i USA? Den mest brutale undertrykking som fins...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Da er vi fundamentalt uenig. Du mener altså at verdenssamfunnet ikke skal gripe inn uansett hvor brutalt et regime er? Hva med Pol Pot. Skulle han også ha fått fortsatt med sine uendelige myrderier? Skulle Hitler fått fullført sine utryddelser? osv
For ordens skyld: Jeg tar ikke her stilling til for eller mot USA og det de står for..
Verdenssamfunnet skal være forsiktig med å gripe inn i konflikter. I allefall på den måten som USA bedriver! Det er for meg helt åpenbart at USA har andre hensikter enn det de prøver å innbille Europa og FN.

K.

B

Back_Door

Gjest
Verdenssamfunnet skal være forsiktig med å gripe inn i konflikter. I allefall på den måten som USA bedriver! Det er for meg helt åpenbart at USA har andre hensikter enn det de prøver å innbille Europa og FN.

K.
Den største feilen verdenssamfunnet gjør, er å overlate rollen som politi til USA. Verdenssamfunnet skal bry seg om folk som lider under skrekkregimer. Når man lar USA alene ta aksjon, får det landet samtidig styrket sine egne strategiske og økonomiske interesser mer enn det som sundt er. Det var f.eks. ikke feil å fjerne Saddam, men det er feil at USA skal okkupere landet i ettertid og pådytte sine egne interesser i regionen mer eller mindre mot folkets vilje. Dette styrker jo bare rekrutteringen til terrorisme.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Skal vi bry oss med de 30 - 40 millioner som sulter i USA? Den mest brutale undertrykking som fins...
Ja, for det å ligge på sofaen og motta trygd er en fundamental menneskerett. Du vet fint lite om hva som foregår av undertrykkelse i verden...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Ja, for det å ligge på sofaen og motta trygd er en fundamental menneskerett. Du vet fint lite om hva som foregår av undertrykkelse i verden...
Hva mener du med motta trygd..?

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Hvem er denne klovnen Affa?
En Vigrid-dust som er født for seint til ww2?

A

Affa

Gjest
Hvem er denne klovnen Affa?
En Vigrid-dust som er født for seint til ww2?
Hvem eller hva jeg er annet enn det som fremgår over i denne tråden eller av tidligere innlegg raker ikke åpenbart mindre begavede fjøsnisser som deg. Lenge før du var mer enn en klump celler hadde jeg vært med på å redde oss fra bolsjevikenes slaveri. Tenk på det før du åpner kjeften neste gang.

Til slutt hugin (Et patetisk Vigridaktig navn som passer på sladrete og ekle skriker som deg): Slutt å benytte denne fjollete betegnelsen ww2. Vet du hva det betyr? Kan du ikke skrive norsk? Du er ikke bare frekk? Potte tett også?

A

Affa

Gjest

Kabeldragern
Ser man det. "Lord of the idiots" er her også. På tide å lufte skjønner jeg.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Canada, Australia og Nederland kjemper mot Taliban. Hørte den Canadiske utenriksministeren på radio i morges be Norge om støtte. Det er pinlig for Norge at vi har en regjering som sier nei til slikt. Dette er våre Nato-allierte som i 50 år har stilt opp for Norge da Sovjet sto og trippet på grensa i Finnmark. Canada var med å kjempet mot Hitler i Europa. Det hele er en skamplett for vårt land. Taliban sender nok gratulasjonstelegrammer til Kristin halvorsen & Co.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Jasså, så jeg vet lite? Hva vet du om mine kunnskaper da?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

K.
For en egoistisk innstilling du har Kabeldrager. Vi skal ikke blande oss inn noe sted, og bare sitte og se på hvordan djevelske diktatorer og undertrykkende regimer dreper og mishandler befolkningen, denne holdningen synes jeg er noe av det mest skremmende jeg ser. “Så lenge jeg ikke blir berørt så bryr jeg meg ikke.”
Og hvorfor har ikke USA trukket seg ut av Irak? Hva tror dere ville skjedd i dette landet om de gjorde det nå? Det verste de kan gjøre er å trekke seg ut før de har fått på fote et regime som kan ta over og styre landet, men all den galskapen og motarbeidingen de møter av befolkningen som nå hadde en gylden mulighet til å få til et skikkelig styre kan jo ta motet fra noen hver.
Hadde FN gjort jobben sin så hadde ikke USA trengt å leke politi hele tiden, men det sitter så mange med tvilsomme motiver og trenerer og motarbeider saker i FN at det er sjelden de får gjort noe som helst.
Den dagen noe eventuelt hender oss og vi trenger hjelp så er det USA vi kommer til å henvende oss til, hvem andre vil eller kan hjelpe?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
den 10/19/06 klokken 19:10:23, skrev Kabeldragern :

K.

Hva ville du ha gjort hvis du hadde sett at noen unger grisebanket en annen i den lokale sandkassen, gått forbi fordi det ikke er din egen unge??. Husk det, kabeldrager, om sandkassen er stor eller liten, så spiller det etter min mening ihvertfall mindre rolle, prinsippet blir vel stort sett det samme, eller hva?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Kondolerer! Har du heklelua under eller over hjelmen?
Hekleluer er for muslimer. Ja du tenker på kalotten? Hjelm er kjekt å ha. Spesielt om den er lagd av kevlar. Men jeg regner med at du aldri har prøvd en sånn.

Skal prøve å sende et reisebrev til deg når jeg er i (J)affa (Tel Aviv). Regner med at mine tanker går hit til HFS når jeg ligger på stranda i Eilat... ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hekleluer er for muslimer. Ja du tenker på kalotten? Hjelm er kjekt å ha. Spesielt om den er lagd av kevlar. Men jeg regner med at du aldri har prøvd en sånn.

Skal prøve å sende et reisebrev til deg når jeg er i (J)affa (Tel Aviv). Regner med at mine tanker går hit til HFS når jeg ligger på stranda i Eilat... ;D
Fint at du besøker Israel. Israelerne trenger all den støtte vi kan gi dem. Takk skal du ha!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Skal reise litt rundt: reiserunden denne gangen består av: Tel Aviv, Jerusalem og Eilat, i tillegg til småsteder der venner og bekjente skal besøkes. I tillegg til Bar Mitzvah som skal avholdes for min niese.

A

Affa

Gjest

Brukte bare stålhjelm som grenader og båtlue i vogn.

Kevlarhjelm? Aramid i umettet laminat for å absorbere prosjektiler med lakk som eneste ytre fragmenteringslag er ikke mye å skryte av skal jeg si deg. Dårligere, men lettere enn en god stålhjelm.

I for eksempel en vest er fragmenteringslaget av keram og man får til global bæring og effekten av skrå vinkel i forhold til prosjektilbane. Således blir det enklere for det umettede kevlar laminatet som ligger bak å absorbere energien på fragmentene som kommer igjennom etter at det ytre keramlaget er ødelagt. En slik vest er tung som faen. Bruk den som turban og du har noe som er langt bedre enn aramidskrapet du reklamerer for.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Aramid er ikke dumt det. Standard i norske splintvester, og splintvesten har vært standard i PSU'en til norske soldater siden 90-tallet. De gamle skuddvestene vi hadde hadde 2 stk. støpejernsplater en foran og en bak, hvis hensikt bare var å dempe anslagsenergien til prosjektiler i størrelsesorden 7.62mm og noe grovere.

Hvis du visste bedre, så hadde du vært klar over at en standard kevlarhjelm IKKE er lettere enn standard NATO stålpotte (ja, den amerikanske modellen) -kevlarhjelmen har til gjengjeld en mye bedre bærekomfort.

Den primære hensikt til splintvester og hjelmer enten de er av Volfram, spectre eller kevlar, er ikke å stanse kuler, men stanse fragmenter av typen splinter som ofte har en ikke-homogen form. Men en kevlarhjelm vil normalt få ammunisjon i kaliber 5.56mm eller 5.45mm til å rikosjere, avhengig av vinkel den kommer i.

I de fleste stridmiljø, er det splinter som dreper, skader og kuler i heller sjelden forekomst. En av de vanligste skader en soldat utsettes for er brann og varmeskader...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Brukte bare stålhjelm som grenader og båtlue i vogn.

Kevlarhjelm? Aramid i umettet laminat for å absorbere prosjektiler med lakk som eneste ytre fragmenteringslag er ikke mye å skryte av skal jeg si deg. Dårligere, men lettere enn en god stålhjelm.

I for eksempel en vest er fragmenteringslaget av keram og man får til global bæring og effekten av skrå vinkel i forhold til prosjektilbane. Således blir det enklere for det umettede kevlar laminatet som ligger bak å absorbere energien på fragmentene som kommer igjennom etter at det ytre keramlaget er ødelagt. En slik vest er tung som faen. Bruk den som turban og du har noe som er langt bedre enn aramidskrapet du reklamerer for.
Men som vanlig snakker du om "tech. spec.s" på papiret, og veldig, veldig lite av erfaring. ;D

A

Affa

Gjest
Aramid er ikke dumt det. Standard i norske splintvester, og splintvesten har vært standard i PSU'en til norske soldater siden 90-tallet. De gamle skuddvestene vi hadde hadde 2 stk. støpejernsplater en foran og en bak, hvis hensikt bare var å dempe anslagsenergien til prosjektiler i størrelsesorden 7.62mm og noe grovere.

Hvis du visste bedre, så hadde du vært klar over at en standard kevlarhjelm IKKE er lettere enn standard NATO stålpotte (ja, den amerikanske modellen) -kevlarhjelmen har til gjengjeld en mye bedre bærekomfort.

Den primære hensikt til splintvester og hjelmer enten de er av Volfram, spectre eller kevlar, er ikke å stanse kuler, men stanse fragmenter av typen splinter som ofte har en ikke-homogen form. Men en kevlarhjelm vil normalt få ammunisjon i kaliber 5.56mm eller 5.45mm til å rikosjere, avhengig av vinkel den kommer i.

I de fleste stridmiljø, er det splinter som dreper, skader og kuler i heller sjelden forekomst. En av de vanligste skader en soldat utsettes for er brann og varmeskader...
Les over lillefar. Keramene splintrer, aramidlaminatet fanger opp/absorberer energien i fragmentene. Fragmenteringslaget i hjelmen er kun lakk. Resten er et kjeksaktig møkkalaminat som knapt er selvbærende. Ergo blir det lite fragmentering. Når splint/prosjektil trenger inn i laminatet delaminerer dette, og avhengig av energinivå stanses objektet før det er inne i hjernen din eller etter.

Dette kan jeg mer om enn deg skjønner du. Jeg har jobbet på uttallige forsvarsprosjekter i NATO og EU regi.  Dere apekatter som bærer skrapet leser bare reklamen. 5.56 går rett gjennom. Sneier den går den selvsagt ikke i gjennom, men det gjør den ikke på ei gryte fra Høyang heller.

Aramidhjelmen er noe lettere enn standard stålhjelm. Den er tykk da den ellers vil beskytte like bra som bæreposer fra REMA, derfor blir den en del tyngre enn det tettheten skulle tilsi (1/4 til 1/3 del av stål)

Edit: Selvsagt har jeg ikke brukt slike selv da jeg var over 40 før aramid kom i bruk i USA på 60 tallet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Javelja. 5.56 går igjennom stålpotta også. Det gjør til og med 9mm pistolammo. Stålpotta ble utstyrt med en plastinnerhjelm for å gi litt ekstra beskyttelse i sin tid.

Du får designe noe som funker da vettu. Og du har et problem, for ammunisjon i dag blir mer og mer høyhastighets, hvis man sammnlikner 7.62 med 5.56, med 5.7 og det siste på stammen nå fra H&K i form av 4.7mm. 5.7mm penetrerer en kevlarvest uten nevneverdige problemer, og helt ut mot 200m.

Men om du vil at hjelmen skal stanse kula, så får du designe en nakkekrave til hjelmen, så whiplash faren synker.... -stakkars nakken...

Og et annet problem med PBU er den stadig økende vekten. Splintvesten i aramid som jeg nevnte, veier "bare" 3,3kg omtrent og tilfører det som ekstra vekt (puster ikke i nærheten av Gore-tex ol. noe som i fysisk aktivitet medfører et nytt problem: økt veske forbruk og svette/varmetransport -og økt viktighet av bekledningsførsel i 20 minusgrader eksempelvis). -de skuddvestene vi løp rundt med tilførte bare en vekt på rundt 20 kg med støpejernsplater. Hensikten med platene er bare å absorbere energien til kuler når de treffer. Kula går igjennom platene. Du kan trygt si de må byttes etterpå.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Påstanden innlegget var myntet på sier sitt og vel så det...
Å generalisere ut fra en faktor er ikke noen ny disiplin i vitenskapelige kretser. Visste ikke at du hører til den retningen.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Dette er vel en avsporing, men det kunne vært interessant om du kunne komme med en presisering vedrørende det du nevner her.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Å generalisere ut fra en faktor er ikke noen ny disiplin i vitenskapelige kretser. Visste ikke at du hører til den retningen.
Hva enn som gjør deg glad.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
0
De gamle skuddvestene vi hadde hadde 2 stk. støpejernsplater en foran og en bak, hvis hensikt bare var å dempe anslagsenergien til prosjektiler i størrelsesorden 7.62mm og noe grovere.
Støpejern ?? Var det ikke keramiske plater da ? I min privatimporterte vest fra "slemme & stygge" USA er det da faktisk keramiske plater. Disse stopper vanlig 7,62 FMJ NATO.

Støpejern i 1,5 cm tykkelse skyter jeg da lett som pokker igjennom med 30-06. ( gammel mil. ammo fra 50 tallet. ) Det var en liten "blemme" med en selvanviser for noen år siden.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Canada, Australia og Nederland kjemper mot Taliban.  Hørte den Canadiske utenriksministeren på radio i morges be Norge om støtte.  Det er pinlig for Norge at vi har en regjering som sier nei til slikt.  Dette er våre Nato-allierte som i 50 år har stilt opp for Norge da Sovjet sto og trippet på grensa i Finnmark.  Canada var med å kjempet mot Hitler i Europa.  Det hele er en skamplett for vårt land.  Taliban sender nok gratulasjonstelegrammer til Kristin halvorsen & Co.
Hvis det er så jæ.... pinlig, hva gjør du her da?
Vend nesen mot sør-afghanistan, og bli der til landet er befridd!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Støpejern ?? Var det ikke keramiske plater da ? I min privatimporterte vest fra "slemme & stygge" USA er det da faktisk keramiske plater. Disse stopper vanlig 7,62 FMJ NATO.

Støpejern i 1,5 cm tykkelse skyter jeg da lett som pokker igjennom med 30-06. ( gammel mil. ammo fra 50 tallet. ) Det var en liten "blemme" med en selvanviser for noen år siden.
Om de er keramiske, så virket de mer som porøst støpejern i kantene. Antagelig er de keramisk i en eller annen form. Tunge som juling var de platene og ikke ergonomiske i det hele tatt (de som kan legges i foran og bak). -Og jeg mener at hensikten med de platene er å absorbere energien til et prosjektil, så prosjektilet ikke går igjennom kevlaren i selve vesten.

Jeg vet at det er vanlig med keramiske plater, men de platene i Forsvarets vester virket mer som støpejern (porøst eller noe sånt) og nokså tjukke. Og egenvekten pr. plate var enorm, så var de coatet med en svart masse/belegg. Jeg mener jeg var med å mistet en sånn plate i asfalten så den gikk i to en gang.

Topp Bunn