Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2020

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    – Halve laget spiller ikke fotball til daglig. Enten har dem ikke klubb eller så har de ikke spilt på et halvt år. Man må jo bruke folk som til daglig spiller i klubbene sine. Du ser det på forflytninga deres. De er for sent inne i det meste.

    Bent Skammelsruds (tidligere fotballhelt)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Bara Finland efter Norge i FIFA rankingen av nordiska länder
    T.o.m Island med 365000 innevånare före.
    FIFA ranking
    Glömdes Färöarna.😂
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Da holdt det ikke å hype opp «den nye generasjonen spillere» for å komme til et sluttspill. Neste VM er med 13 lag fra Europa, ikke sikkert det blir så veldig mye lettere.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Bara Finland efter Norge i FIFA rankingen av nordiska länder
    T.o.m Island med 365000 innevånare före.
    FIFA ranking
    Glömdes Färöarna.😂
    Her er en ranking hvor ett norsk lag er best i norden: Nr 133 Bodø/Glimt
    Soccer Power Index, updated after each match.

     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har lenge lurt på hva det er som gjør at det ser ut som om de fleste norske spillere beveger seg i slow motion, sammenliknet med motstandere fra andre land? Det kom tydelig til syne i går og, og gjorde at serberne lett kunne spille seg til flere gode sjanser.
    Et par unntak fantes dog, f x Ødegård og Normann. De er kvikke til beins.

    Bør norske spillere trene mer spenst og og frekvens i fotarbeidet, og bruke desto mindre tid på gampetrening?

    mvh
    Proffen
    Det er vel så enkelt at Norge ikke har 11 spillere av godt internasjonalt format. Når man i tillegg benytter flere spillere som ikke spiller førstelagsfotball og ikke har gjort det på lang tid så vil man slite med tempo.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hadde håpt på mer trøkk fra de norske,men det var omtrent ingen som stod frem når det gjaldt. Dette er også noe som skiller de som spiller på et høyere nivå fra et lavere.Mentaliteten.Det å få ut sitt aller beste når det gjelder som mest.
    Normann var en av de eneste som så ut til å vere på jobb.
    Ellers ble det mye feigt synst jeg.De fleste så ut til å vere redde for å prøve skape noe.Tryggere med pasninger sideveis og i støtte.

    Men Norge møtte uansett et bedre lag på omtrent alle områder.Fart,styrke,individuelle ferdigheter,taktisk,mentalt.

    Hjelper selvsagt ikke på som flere har kommentert at flere av de norske spillerene knapt spiller førstelagsfotball,noen ingenting.Da blir det enda vanskeligere å henge med på tempo som alltid er høyere i kamp enn på trening.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Bara Finland efter Norge i FIFA rankingen av nordiska länder
    T.o.m Island med 365000 innevånare före.
    FIFA ranking
    Glömdes Färöarna.😂
    Med unntak av Island så er jo dette helt normalt. Norge har nesten aldri vært bedre enn Danmark eller Sverige i fotball. Vi lever fremdeles i bakrusen fra en kort abnormal periode med Drillo&Eggen, men det vi ser nå er nok normalen. Før eller siden vil det klikke med trener og en gyllen generasjon slik at vi igjen får noen år med EM og VM deltakelse, men å tro at vi skal bli en stabil fotballnasjon på høyt internasjonalt nivå er litt naivt synes jeg.
    Island er vel inne i siste fase av sin "Drillo-periode" og vil sikkert snart være tilbake på sitt tradisjonelle nivå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette med støttepasninger i forsvar og midtbaneleddet ser ut til å bli et større og større problem. De ser ut til å glemme at det beste man kan gjøre for å unngå at det andre laget angriper, er å spille i lengderetning og angripe selv. Motstander klarer ikke score, om du selv angriper. Et av Nils Arne Eggens mantra dette.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Dette med støttepasninger i forsvar og midtbaneleddet ser ut til å bli et større og større problem. De ser ut til å glemme at det beste man kan gjøre for å unngå at det andre laget angriper, er å spille i lengderetning og angripe selv. Motstander klarer ikke score, om du selv angriper. Et av Nils Arne Eggens mantra dette.
    Jeg tror nok at Norge ønsker å spille rask i lengderetningen, men tempo og presisjon tidlig i oppspillsfasen er for dårlig slik at det stopper opp inne på motstanders banehalvdel. Jeg tror ikke folk er helt klar over hva det kreves for å spille slik RBK gjorde under Eggen eller slik Glimt gjør nå. Man må være super sharp, det holder ikke å komme fra en sedat tilværelse på benken og tro at man skal klare nivået. Glimt spiller stort sett med de samme spillerne hele tiden og det gjorde vel Eggen også og da er det ingen som er ute av kampform.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det handler nok en del om det, men også mental innstilling. Gå på banen for å forsvare seg til seier, eller angripe seg til seier. På Ullevål skal vi angripe, ikke avvente hva det andre laget gjør.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det handler nok en del om det, men også mental innstilling. Gå på banen for å forsvare seg til seier, eller angripe seg til seier. På Ullevål skal vi angripe, ikke avvente hva det andre laget gjør.
    Klart, men jeg tror ikke nødvendigvis det gikk ut for å forsvare seg til seier. Jeg tipper det er som Mike Tyson sa: "Everybody has a plan until they get punched in the mouth".
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Med unntak av Island så er jo dette helt normalt. Norge har nesten aldri vært bedre enn Danmark eller Sverige i fotball. Vi lever fremdeles i bakrusen fra en kort abnormal periode med Drillo&Eggen, men det vi ser nå er nok normalen. Før eller siden vil det klikke med trener og en gyllen generasjon slik at vi igjen får noen år med EM og VM deltakelse, men å tro at vi skal bli en stabil fotballnasjon på høyt internasjonalt nivå er litt naivt synes jeg.
    Island er vel inne i siste fase av sin "Drillo-periode" og vil sikkert snart være tilbake på sitt tradisjonelle nivå.
    Enig.Per dags dato så er vi ikke bedre. Man kan ikke forvente at Norge skal slå lag som har spillere på et høyere nivå.Det vil vere å alltid overprestere utifra ferdigheter,og det er sjeldent man kommer inni en slik steam.
    Men jeg vil til en viss grad si at Drillo og Eggen fekk til dette. De laget begge lag som var klart bedre sammen enn enkeltspillerene.
    Eggen er for meg en av verdens beste offensive trenere.

    Men jeg har troa på at Norge kan klare å få frem spillere som nermer seg toppen internasjonalt.Vi viser at vi har den evnen i omtrent alle andre idretter. Brauten blant annet viser at det er mulig.Ødegård til en viss grad,selv om han har hatt en tydelig dipp etter han fekk de jumpers-knee utfordringene.

    En må begynne med treningsarbeidet.Den daglige jobben. Prøve å forbedre seg hver eneste trening. Alltid søke å kunne dempe ballen bedre,slå mer presise pasninger,slå de med større fart og kraft,bli raskere,sterkere fra omtrent magen og ned,og trene kamplikt og hver eneste trening prøve å øke tempoet i spillet.
    Blant annet.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Jeg tror nok at Norge ønsker å spille rask i lengderetningen, men tempo og presisjon tidlig i oppspillsfasen er for dårlig slik at det stopper opp inne på motstanders banehalvdel. Jeg tror ikke folk er helt klar over hva det kreves for å spille slik RBK gjorde under Eggen eller slik Glimt gjør nå. Man må være super sharp, det holder ikke å komme fra en swdat tilværelse på benken og tro at man skal klare nivået. Glimt spiller stort sett med de samme spillerne hele tiden og det gjorde vel Eggen også og da er det ingen som er ute av kampform.
    Så enkelt kan det sies.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Enig.Per dags dato så er vi ikke bedre. Man kan ikke forvente at Norge skal slå lag som har spillere på et høyere nivå.Det vil vere å alltid overprestere utifra ferdigheter,og det er sjeldent man kommer inni en slik steam.
    Men jeg vil til en viss grad si at Drillo og Eggen fekk til dette. De laget begge lag som var klart bedre sammen enn enkeltspillerene.
    Eggen er for meg en av verdens beste offensive trenere.
    Det er liten tvil om at Eggen og Drillo var glimrende trenere som fikk maksimalt ut av spillerne de rådde over, men jeg synes man ofte undervurderer den individuelle kvaliteten på spillerne, spesielt på Drillos. Med unntak av keeper så spilte alle Drillos spillere fast i gode klubber. Drillo hadde et stabilt solid lag som jeg mener, med noen få unntak, var klart bedre spiller for spiller enn dagens landslag. Når det gjelder RBK under Eggen så hadde man jo flere spillere på skyhøyt nivå og jeg kan i hvertfall ikke komme på noe norsk klubblag som har vært i nærheten av den kvaliteten. Hadde man brukt den beste versjonen av RBK under Eggen som landslag så er det ikke umulig at de hadde kvalet til et VM.

    Jeg savner den klare planen og gjennomføringsevnen som Drillo og Eggen hadde, men jeg savner jaggu spillermateriellet også.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Selv om det ikke blir helt rettferdig men - hvor mange på gårsdagens lag går rett inn i Glimt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er nå 20 år siden sist det norske herrelandslaget i fotball har klart å kvalifisere seg til et internasjonalt mesterskap, hvilket er hva som har vært ambisjonene hver eneste gang det har vært kvalik til EM eller VM. Kanskje de snart burde ta konsekvensene av dette og innse at "detta fikk vi ikke til. Vi prøvde hardt og lenge, men det gikk ikke". Ikke mange steder man får holde på så lenge og feile gang etter gang, det måtte i så fall være om man skal ekspandere innen oljeproduksjon i USA.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er nå 20 år siden sist det norske herrelandslaget i fotball har klart å kvalifisere seg til et internasjonalt mesterskap, hvilket er hva som har vært ambisjonene hver eneste gang det har vært kvalik til EM eller VM. Kanskje de snart burde ta konsekvensene av dette og innse at "detta fikk vi ikke til. Vi prøvde hardt og lenge, men det gikk ikke". Ikke mange steder man får holde på så lenge og feile gang etter gang, det måtte i så fall være om man skal ekspandere innen oljeproduksjon i USA.
    Når man ikke kommer til EM sluttspillet der ca. halvparten av landene i Europa er med så kan man kanskje stikke fingeren i kunstgresset og innse de harde fakta ja. VM blir i hvertfall en utopi da det som sagt tidligere ikke er flere enn 13 lag fra Europa som skal delta.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Selv om det ikke blir helt rettferdig men - hvor mange på gårsdagens lag går rett inn i Glimt?
    Tja, mange av landslagsspillerne er jo isolert sett bedre enn motsvarende spiller på Glimt, men Glimt har fått til dette med lagbygging og system. Det er derfor ikke sikker at Glimt hadde blitt bedre, kanskje hadde de blitt dårligere med innsprøytning fra landslaget. Det må "match" for å bruke hifi-terminologi.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Hvafornoe, tapte Norge? Jeg trodde han derre Braut var et landslag alene. Når han i tillegg hadde med seg Øygarden burde vi ha vunnet. I stedet tapte de.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da blir det jo latterlig at laget tas ut og rommer Stefan Johansen, Markus Henriksen og til dels Sander Berge, når vi vet at JP Hauge og Patrick Berg er i kampform....... Enig i at Normann kom innpå og skjøt frem brøstkassa, og Mos var sugen på å gå fremover.....
    Men ingen i forsvarsfireren imponerte, og Ajer og Alesami minst av de fire.....

    mvh
    Proffen
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Bratseth reagerer på Lagerbäck-kritikk: – Det skjønner jeg ingenting av sier han. – Før Serbia-kampen var det ikke noe tema at Lagerbäck burde gå. Det kan ikke være slik at verden er annerledes etter én kamp.

    Gamle menns dårlige hukommelse vil altså føre til at vi fortsatt vil stille med samme mannskap, uansett hvordan spillersituasjonen er. Halve laget spiller ikke fotball til daglig, og det er helt greit. Kjære Bratseth...... det ble diskurte høylytt før forrige uttak (aktualisert av Glimt).
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Litt rart å høre Olsen kritisere laguttaket - han tok Steffen Iversen med i troppen mens han gikk på krykker 😣 .
    Men all grunn til å kritisere Lagerbäck. Spillere som er i form, kampklare og med kapasitet til å jobbe i 90 minutter burde foretrekkes.
    La gå at de ikke er like gode som en Johansen eller Henriksen i storform - det er ikke ett moment så lenge disse er milevis unna kampform.
    Hvor gode folk var når de var i toppform for tre år siden kan ikke vektlegges.
    Første omgang i går var noe av det dårligste jeg har sett på lenge av et norsk landslag.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Fotballen har utviklet seg de siste årene. Bare se på de som har ført an dette som Pep og Klopp sine lag m.fl. Bodø/Glimt er bare nok et eksempel på at man må spille som ett lag med mange ingredienser. Landslagsfotballen har også tatt til seg dette siden det brer seg rundt i klubbene. Det norske landslaget gir oss ingenting av dette med gammeldags spillestil, underlige laguttak, merkelig kampledelse og usikker mental inngang til kampene. #faahanbortfoerfaenfoeræblituilat
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Vel, er ikke tilhenger av å sparke trenere etter et dårlig resultat - men når det viktigste med laguttaketet blir å holde på en stamme heller enn å ta ut folk i form så er det vel en holdning som greit bør føre til avskjed.
    U21 - laget hadde nok gjort en bedre figur ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Men det er absolutt ingen ting de siste 20 årene som tilsier at å bytte trener løser det fundamentale problemet. Spillerene er ikke gode nok og har ikke vært det på evigheter.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    I prinsippet er jeg enig - men det at de spillerne som presterer best i dag ikke ble valgt, er grunn god nok.
    Ser man på laguttaket så virker det i som om Lagerbäck ikke har sett en fotballkamp siden 2018.
    (..eller når var det sist Johansen/Henriksen hadde en god sesong?)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.715
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Nr3 i kvalifiseringen etter trege/defensive Swe bla! og plutselig skal dere vinne over ett teknisk/sjappt /sterkt lag?
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Pussig hvor lenge suksess henger i. Landslaget hadde noen underlig atypiske år med suksess på 90tallet og fortsatt er man skuffet over dårlige resultater 20 år etter!! forrige bLAFF fr siste blaff VAR på 1930 TALLET! det er bare å glede seg til 2045.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Twitter humor:
    Året er 2031. Jens Petter Hauge vinner sin tredje Ballon d’Or. Lars Lagerback starter med Markus Henriksen og Stefan Johansen på kant.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Twitter goldmine:
    Vi ble tatt ut denne gang taktisk, samt de var gode inne i boksene.
    Vi har en flott trenerstab med god kompetanse og Lagerback er selv den rette til å finne ut når tiden er inne for endring.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Hvorfor har ikke Norge bedre spillere,? samme trening som alle andre, Vinter spiller ingen rolle lenger.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Twitter goldmine:
    Vi ble tatt ut denne gang taktisk, samt de var gode inne i boksene.
    Vi har en flott trenerstab med god kompetanse og Lagerback er selv den rette til å finne ut når tiden er inne for endring.
    Jepp.
    Ansvar? -
    Hvem?
    -Jeg......
    ..Nei -jeg jobber bare her.... :cautious:
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Hvorfor har ikke Norge bedre spillere,? samme trening som alle andre, Vinter spiller ingen rolle lenger.
    Det er en myte at vi har dårligere forhold her i Norge. Annerledes ja, men fullt mulig å bli svært god fotballspiller fra det Norske seriesystemet. I gamledager ble spillere enda bedre på landslaget og fikk da mulighet til spill i utlandet (Drillotiden og før). Nå man dessverre spille ute for å bli tatt seriøst. Det er synd.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    Ett slikt engasjement på sidelinja ser jeg gjerne når Erling, Aleksander, Martin, Jens Petter, Patrick og de andre spiller. Ståle er også en 4-4-2 mann, så her får alle i pose og sekk.

    Eggen mener også at Norge under Lagerbeck ble individualister uten samhandling. – Individer er avhengig av et oppspillsmønster, som starter helt bakfra, og som gir dem muligheter til å få frem spisskompetansen sin. Det var vi dårlige til.

    Da er vi alle enige. #staalemaakontaktesASAP

    solbakken.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er en myte at vi har dårligere forhold her i Norge. Annerledes ja, men fullt mulig å bli svært god fotballspiller fra det Norske seriesystemet. I gamledager ble spillere enda bedre på landslaget og fikk da mulighet til spill i utlandet (Drillotiden og før). Nå man dessverre spille ute for å bli tatt seriøst. Det er synd.
    Det mest synlige problemet i siste kamp, var den manglende rytmen og samhandlingen mellom Alesami og Stefan Johansen. Krydre dette med manglende evne til å slå presise pasninger på 4-10 m lengde, så har du det. Hvor mange slike pasninger gikk ut over sidelinjen til innkast? Stevie Wonder hadde klart seg minst like bra der.....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ....og forsvarsfireren må revurderes. Jeg synes ingen av dem ga grunn til fremtidig tillit......
    Ajer hadde store plasseringsproblemer, Reginiussen begynner å bli gammel, og sidebackene hadde sine problemer, både defensivt og i det offensive bidraget.....

    mvh
    Proffen
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg syns Ajer er den beste midstopperen Norge har for øyeblikket,men han gjorde ikke noen spessielt god kamp mot Serbia.
    Hvilke norske spillere syns dere er bedre midstoppere enn Ajer?

    Uansett,tenker også selv at det muligens er på tide med mer nytenking i laguttak. Håpte på å se JP Hauge ivertfall mot slutten av Serbia kampen. Hadde også vert artig å se Patrick Berg få en sjanse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den største feilen er muligens tankegangen. "Vi må ikke tape". Kontra "Vi skal vinne".
    Redd eller offensiv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn