Viking FK-styreleder erkjenner regelbrudd: - Jeg har gjort en stor feil
– Da forhandlingene mellom AS-styreleder og Bjarne Berntsen utviklet seg til å bli en diskusjon om ansettelsesforhold etter 2021-sesongen, burde vi som arbeidsgiver grepet inn og overtatt forhandlingene. Vi må ta konsekvensene av de feilene vi har gjort i både AS og FK. Vikings beste må komme først, sier FK-styreleder Rune Bertelsen.
Rune Bertelsen er tydelig på at de har feilet i denne saken. Han understreker at det er Viking FK som har arbeidsgiveransvaret for Bjarne Berntsen, spillerne og de andre trenerne.
For å foklare hvordan de har havnet i denne situasjonen, beskriver Bertelsen en samarbeidsavtale og styringsmodell som fram til nå har vært god i utøvelsen av dualmodellen mellom Viking FK og Viking Fotball AS.
Avtalen inneholder diverse fullmakter. Dette er oppgaver som Bertelsen som øverste sjef i beste mening har delegert for å gjøre hverdagen i Jåttåvågen mer effektiv.
Men da saken rundt Bjarne Berntsen smalt i forrige uke, viste det seg at styringsmodellen ikke holdt.
– Burde AS-styreleder Sandvik i det hele tatt startet forhandlingene med Bjarne Berntsen ut fra hva regeleverket tilsier?
– Nei. Ikke for perioden etter 2021-sesongen. Vi i Viking FK burde også vært med i forhold til endringer i et arbeidsforhold, svarer Bertelsen og legger til at Viking FK hadde et møte med Berntsen mandag.
– Jeg vil også påpeke at FK tilbød seg å delta i forhandlingene med Berntsen, men fikk tilbakmelding fra AS om at det ikke var ønskelig. Her burde vi stått på vårt og deltatt, legger Bertelsen til.
– Hva gjør dere nå?
– Enten finner vi en løsning på denne saken umiddelbart, og en mer riktig måte å styre etter dualmodellen på, eller så trekker jeg meg, svarer Bertelsen.
– Hvilken løsning ser du for deg?
– Vi må ta konsekvensene av de feilene vi har gjort i både AS og FK. Når det gjelder Bjarne Berntsen, er det bare han som kan svare på hvordan vi kan gi ham den oppreisningen han fortjener. Dessverre har det gått for lang tid før vi tok tak i dette at saken ble kjent, påpeker FK-styrelederen.
– Kan du og FK fortsette samarbeidet med AS og dagens styreleder etter det som har skjedd?
– Det er aksjonærene i AS som bestemmer hvem som skal være styreleder der, påpeker Rune Bertelsen.
– Har du vurdert å trekke deg som styreleder i FK?
– Ja, fordi jeg erkjenner at jeg har gjort feil i en sak som jeg burde stoppet før utfallet ble som det ble. Men jeg er innstilt å rydde opp, håper at det er mulig og at medlemmene i FK gir meg den muligheten - og at våre venner i AS blir med på det, svarer Bertelsen.
– Jeg har tro på at dersom vi har gjort en feil, og erkjenner det, har du et godt utgangspunkt for å ordne opp, legger Viking FKs styreleder til.
Rune Bertelsen har fungert som styreleder i Viking FK siden høsten 2018.