Forfatter og tidligere toppspiller Michael Stilson (Ranheim, Mjøndalen) møtte Eggen i trenerlegendens hjem i Trøndelag.
Røttene? Jeg har vært en del av dette ropet lenge, kjent hvordan ekkoet stadig kommer lenger og lenger unna, som om sporene fra storhetstiden sakte blir visket ut, og ingen lenger vet hva vi egentlig roper etter. Jeg undret meg over dette ordet: Røttene. Var det egentlig røttene vi ville tilbake til eller ønsket vi bare en quick fix, en enkel reise tilbake til resultatene og prestasjonene fra storhetstiden? En følelse av det som en gang var normalen. Jeg innså at det var en misforståelse, alt dette snakket om røtter. Egentlig ropte vi etter det som vokste opp fra disse røttene. De synlige resultatene. Det folk kan peke på og si: sånn var det, det er det jeg vil ha.
Men røtter befinner seg under bakken, ikke synlig for det blotte øye. Den som vil dit, må grave. Da var det bare et sted å dra. Det var til Fannrem i Trøndelag, til mannen med spaden.
– Veien er målet, vettu, og hvis du ikke klarer å glede deg over veien mot målet, selve prosessen, at den er interessant, så klarer du ikke å glede deg over å ha nådd målene heller, for det har smuldret bort.
Josimar