Norsk straffenivå, jfr Alvdalsaken.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
I likhet med de fleste har jeg mistet matlysten når jeg har lest om overgrepssaken i Alvdal. Faktisk har jeg nådd et slags metningspunkt der jeg ikke lenger makter å ta inn over meg all den dævelskapen dise barna har vært utsatt for. Derfor er det med ganskle stor lettelse jeg ser at saken nå går mot slutten.

Men likevel sitter jeg nå med et par spørsmål som jeg ikke finner "fornuftig" svar på.

Aktor har lagt ned påstand om 13 og 14 års forvaring, og det beskrives som "rekordstreng straff".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013873
http://www.dagbladet.no/2011/02/01/nyheter/overgrep/innenriks/pedofili/15274030/

Spontanreaksjonen min er selvsagt at det enkleste ville ha vært å behandle overgriperne på samme måte som man ville med en hund som ble gal, bak låven og et skudd i hodet. Men slikt gjør man selvsagt ikke i en rettsstat. Og godt er det.

Men det jeg stusser over er at maksimalstraffen for slike forhold faktisk er 21 år forvaring. Og dette er etter som aktoratet og "everybody and his dog" sier DEN verste overgrepssaken man har vært borte i. Hvorfor ber man da "bare" om 13 og 14 år forvaring?? Jeg finner det en smule ulogisk. Når i all verden skal maksimalstraff idømmes?

Vi har vel enkelte "fagpersoner" på dette feltet her på HFS. Både advokater og minst en fengselsansatt. Kan dere forklare hvorfor det er slik. For en legperson som meg virker dette litt "bort i natta".

G

Gjestemedlem

Gjest
Selv om dette er en forferdelig sak er den meget langt fra grensen for hvor menneskelig nedrighet, grusomhet og ondskap ligger. Tortur (i klassisk forstand) og drap er elementer som kunne forverret den ytterligere og krevd enda strengere straff. Siden vi hverken har dødsstraff eller tøvete straffer som 50 x livsvarig så er det ikke unaturlig at de aller strengeste straffene forbeholdes de aller grusomste sakene. Baneheia er jo eksempel på en sak som er vel mye mer alvorlig enn denne også.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Nei, dette er en streng dom. Forvaring betyr at disse personene i praksis vil kunne få livsvarigfengsel:

Dom på forvaring forutsetter at det er begått alvorlig kriminalitet. Lovbryteren må ha begått eller forsøkt å begå en alvorlig voldsforbrytelse, seksualforbrytelse, frihetsberøvelse, ildspåsettelse eller annen forbrytelse som krenker andres liv, helse eller frihet. Det må også være en nærliggende fare for at han eller hun på ny vil begå en slik alvorlig forbrytelse.

Forvaringsordningens formål er først og fremst å beskytte samfunnet mot ny alvorlig kriminalitet fra den domfeltes side. Samfunnsbeskyttelsen forutsettes ivaretatt ved at den forvaringsdømte endrer adferd og dyktiggjøres for et liv utenfor fengsel.

Reaksjonen er den eneste straffen som er tidsubestemt, men retten skal likevel fastsette en tidsramme for forvaringen. Den forvaringsdømte kan vurderes på nytt når forvaringstiden utløper. Hvis domstolen konkluderer med at gjentagelsesfaren er til stede, kan rammen forlenges med inntil fem år av gangen. Det er ingen øvre grense for forvaring, slik at straffen kan vare livet ut.

Forvaringsstraffen forutsettes å skulle gjennomføres mer individuelt tilrettelagt enn annen straff. Forvaringsdømte skal derfor settes inn i et fengsel eller en avdeling som er særskilt tilrettelagt for dette. Ila fengsel, forvarings- og sikringsanstalt er tilrettelagt for forvaringsdømte menn, mens Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt er tilrettelagt for forvaringsdømte kvinner.

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Få bura dem inn og kast nøkkelen. Det værste er at staten har nå privatisert rehabiliteringen av slike forvaringsdømte.
De forvaringsdømte blir lagt ut på anbud, så private foretag kan by på rehabiliteringen av disse.
Det har nylig skjedd i mitt nabolag. Incita er et slikt foretag, som tilbyr slike tjenester.
Dette har nylig skjedd i mitt nabolag. Massiv motstand i nærområdet ser ikke ut til å hjelpe.
Her skal de da sakte slippe ut pedofile gæninger ut i mitt lokalsamsunn på prøveløslatelse for å se om det er forsvarlig å sende de ut i samfunnet igjen.
Her blir i praksis våre unger bli brukt som prøvekluter for å se om de ikke gjør nye overgrep.

Helt forjævelig, for å si det mildt. Et lite lokalsamfunn kan bli ødelagt av slikt.

Mixture

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Selv om dette er en forferdelig sak er den meget langt fra grensen for hvor menneskelig nedrighet, grusomhet og ondskap ligger. Tortur (i klassisk forstand) og drap er elementer som kunne forverret den ytterligere og krevd enda strengere straff. Siden vi hverken har dødsstraff eller tøvete straffer som 50 x livsvarig så er det ikke unaturlig at de aller strengeste straffene forbeholdes de aller grusomste sakene. Baneheia er jo eksempel på en sak som er vel mye mer alvorlig enn denne også.
Baneheia var faktisk den saken som førte til at vi fikk forvaringsdom i Norge. Den loven ble opprettet for å holde Viggo inne for livstid. Tipper han er ganske bitter for det, for de med peiling (jeg har pratet med en av de tre rettspsykiaterne fra saken) mener at dommen kommer til å holde han fengslet resten av livet, i alle fall til han er ufarlig på grunn av skral helse. Han er nemlig vurdert slik at de sakkyndige at han aldri bør slippe ut igjen.

Så takket være Viggo har vi i dag reell livstid i Norge også. Takk og pris for det, uansett hva kritikerne måtte mene om prinsippet. De som får forvaring slipper lite sannsynlig ut etter at dommen har passert sin første etappe. Det er satt et tidspunkt for å være sikker på at ikke feil personer får en for streng straff, for justismord kan forekomme på flere enn at en uskyldig blir dømt. Noen tilfeller er nok tvilstilfeller, men de idømmes forvaring for sikkerhets skyld. Og det er vel hele poenget, nemlig muligheten for å livstid uten at noen kan påstå at det er inhumant.

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Sannheten:

"11.2.1 Nærmere om de forvaringsdømte
Forvaringsstraffen, som er en tidsubestemt straff som kan idømmes særlig farlige lovbrytere, er nærmere omtalt i kapittel 6.6. I dette kapitlet blir de lovbryterne som blir idømt forvaring, nærmere beskrevet.
I en undersøkelse fra Ila fengsel, forvarings- og sikringsanstalt som omfattet 105 forvaringsdømte menn, fant man at pr. 11. januar 2008 var 34 løslatt, 7 sonet i andre fenglser og 3 var døde."

Disse særlig farlige forbryterene blir nå lagt ut på anbud, hvor private instutisjoner avgjør om de er klare for
samfunnet eller ikke. Prisen på disse varierer mellom 3 - 15 millioner pr. gærning.

Mixture

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
En pedofil burde etter min mening kastreres (eller sitte inne for resten av livet) om vi ønsker at han ikke skal kunne være en fare for samfunnet igjen. På samme måte som jeg aldrig (før jeg mister libido) vil slutte å tenne sexuelt på kvinner vil han aldrig (før han mister libido, enten ved alder, eller kastrering) slutte å tenne sexuelt på barn. Dette betyr at han om han sitter inne i 5, 10 eller 20 år, vil være en fare når han kommer ut.

Hvorfor skal det være en menneskerett å ha en sexualitet? Kastrering ville være en meget effektiv og faktisk mennenskelig måte å straffe disse på.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
uob skrev:
En pedofil burde etter min mening kastreres (eller sitte inne for resten av livet) om vi ønsker at han ikke skal kunne være en fare for samfunnet igjen. På samme måte som jeg aldrig (før jeg mister libido) vil slutte å tenne sexuelt på kvinner vil han aldrig (før han mister libido, enten ved alder, eller kastrering) slutte å tenne sexuelt på barn. Dette betyr at han om han sitter inne i 5, 10 eller 20 år, vil være en fare når han kommer ut.

Hvorfor skal det være en menneskerett å ha en sexualitet? Kastrering ville være en meget effektiv og faktisk mennenskelig måte å straffe disse på.
Hadde vi ikke en gang i tiden en mulighet for frivillig kjemisk kastrering? Mener å ha hørt at en av Bergens karakterer på sidelinjen av samfunnet (ikke Otto!) er et resultat av en frivillig kastrering.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
quad_lars skrev:
Nei, dette er en streng dom. ........osv.....
Jo jeg er med på den, at det i forhold til mye norsk "snillisme" er strengt. Det jeg reagerer på er at 13-14 år er bare litt over halvparten av 21. 21 år forvaring må jo sende et sterkere signal til samfunnet og andre potensielle overgripere enn "bare" 13-14 år.

At det i praksis sikkert kan gå ut på ett i og med at de antakelig blir sittende bortimot livstid uansett, men vi har nå fakltisk en mye høyere maksimalstraff, - så hvorfor ikke bruke den? Hvor bissart jævlige overgrep er det de 21 årene forvaring er ment å fange opp??

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
uob skrev:

Pedofili er ingen forbrytelse. En legning kan ikke være forbudt, fordi en legning aldri kan skade noen. Kun handlinger kan skade. Derfor er overgrep mot barn forbudt, ikke pedofili.

De aller fleste pedofile er ikke overgripere. Jeg har møtt flere pedofile som aldri ville komme til å misbruke et barn, og jeg har møtt mange overgripere som neppe er pedofile, men heteroseksuelle som på grunn av en serie med omstendigheter misbruker barn. Vi vet i dag en del om hvilke faktorer som fører til at noen blir overgripere, om ikke alle - men vi vet lite hvorfor noen blir pedofile.

Kastraksjon er ingen sikker måte å forhindre overgrep mot barn på, da trangen til å forgripe seg ikke sitter mellom beina, men mellom ørene. (Dette gjelder både kirurgisk og kjemisk kastrering). Men slike tiltak kan gi både myndigheter og resten av befolkningen en opplvelse av å gjøre noe 'effektivt' overfor et stor og alvorlig problem, men tiltakene kan gi falsk trygghet og er mest nyttig til å gi en opplevelse av at en gjør noe med overgriperen.

De fleste ovegrep mot barn er heller ikke utført ved penetrering med penis, men består av oralt misbruk eller ulike former for fingring eller bruk av gjenstander mot barnets kjønnsorgan eller andre kroppsåpninger. Fravær av ereksjon er defor ikke noen garanti mot misbruk. De fleste overgrep mot barn gjøres av forresten andre barn, noe som sjelden kommer frem andre steder enn i fagtidsskrifter.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.921
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
dag1234 skrev:
uob skrev:

Pedofili er ingen forbrytelse. En legning kan ikke være forbudt, fordi en legning aldri kan skade noen. Kun handlinger kan skade. Derfor er overgrep mot barn forbudt, ikke pedofili.

De aller fleste pedofile er ikke overgripere. Jeg har møtt flere pedofile som aldri ville komme til å misbruke et barn, og jeg har møtt mange overgripere som neppe er pedofile, men heteroseksuelle som på grunn av en serie med omstendigheter misbruker barn. Vi vet i dag en del om hvilke faktorer som fører til at noen blir overgripere, om ikke alle - men vi vet lite hvorfor noen blir pedofile.

Kastraksjon er ingen sikker måte å forhindre overgrep mot barn på, da trangen til å forgripe seg ikke sitter mellom beina, men mellom ørene. (Dette gjelder både kirurgisk og kjemisk kastrering). Men slike tiltak kan gi både myndigheter og resten av befolkningen en opplvelse av å gjøre noe 'effektivt' overfor et stor og alvorlig problem, men tiltakene kan gi falsk trygghet og er mest nyttig til å gi en opplevelse av at en gjør noe med overgriperen.

De fleste ovegrep mot barn er heller ikke utført ved penetrering med penis, men består av oralt misbruk eller ulike former for fingring eller bruk av gjenstander mot barnets kjønnsorgan eller andre kroppsåpninger. Fravær av ereksjon er defor ikke noen garanti mot misbruk. De fleste overgrep mot barn gjøres av forresten andre barn, noe som sjelden kommer frem andre steder enn i fagtidsskrifter.
Et godt og svært viktig innlegg dette, som burde vekke ettertanke nå som vi snart nærmer oss helvete (les: FRP-samfunnet), med dets populistiske løsninger på alt. Disse løsningene kjennetegnes mest av alt ved det totale fravær av fagkunnskap om årsaksammenhenger og virkning.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hevnmotivet er sterkt i all debatt om juss og straff. Slik er det også her, dessverre. Dags innlegg er tankevekkende, men bør ikke være for store nyheter for de fleste. Håper jeg, i alle fall.

Jeg tror nok årsaken til at det ikke blir maksimalstraff her er nok for å skille mellom denne saken og saker med dødelig utgang. I praksis kan straffen vise seg å bli like streng.

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Nå diskuteres det overgripere i denne tråden. Ikke sexuell legning.
Jeg har ingen sympati for mennesker som forgriper seg på små forsvarsløse barn.
Hvis du har behov for å forsvare slike overgripere, så for all del....du kan få dem....alle sammen.

edit: Svaret er ment til Lars_erik

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Til mix,

Alle, selv den mest nedrige kjeltring, - kanskje spesiellt han, har rett til og krav på et godt forsvar hvis vi ønsker å kalle oss en sivilisert rettsstat.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Det har skjedd mer enn en gang at dommeren/juryen har dømt strengere enn aktors påstand.

Mvh

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
dag1234 skrev:

Mulig jeg tar veldig feil, men jeg var under den oppfatning at kastrering gjorde at man mistet den sexuelle tenningen, ikke bare ereksjon. Altså ville det føre til at man ikke følte behov for å ha noen som helst form for sex.

Jeg mener ikke at man skal kastrere alle som kan være pedofile, men jeg mener at man skal kastrere de som begår overgrep. Jeg vil tro at de fleste av de pedofile begår disse overgrepene for å tilfredstille sin egne sexuelle lyst. Fjerner man den så vil man fjerne overgrepene.

En annen ting er hvorfor er det så farlig å fjerne en persons sexuelle tenning? Om man kunn tenner på barn, og man ikke kan utagere dette, er det da en fordel å ha en sexuell tenning. Personelig klarer jeg meg veldig godt den tiden jeg ikke er kåt.

Som sakt virker ikke kastrering inn på tenning så er min tankegang her feil, men kastrer man en hund, så slutter den å løpe etter tispene. Altså man fjerner den sexuelle lyst. Hvorfor skulle dette være anderledes hos mennesker.

Rett meg om jeg tar feil.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
baluba skrev:
Hevnmotivet er sterkt i all debatt om juss og straff. Slik er det også her, dessverre. Dags innlegg er tankevekkende, men bør ikke være for store nyheter for de fleste. Håper jeg, i alle fall.

Jeg tror nok årsaken til at det ikke blir maksimalstraff her er nok for å skille mellom denne saken og saker med dødelig utgang. I praksis kan straffen vise seg å bli like streng.
Som du var inne på, så trenger retten et handlingsrom i forhold til de aller verste sakene. Derfor kreves det ikke maksimumstraff i denne saken her. Men alle med et minimum av kjennskap til norsk rettsvesen, skjønner at det neppe er sannsynlig at disse slipper ut fra forvaring.

Hvis de overlever den lange straffen de vil bli idømt. Seksualforbrytere er lavest i fengselshierakiet, de som forgriper seg på barn er nest lavest, kun hakket over de som har misbrukt sine egne barn. Og jeg må si, helt ærlig, at jeg har store problem med å synes synd på dem. De aldri slippes løs på samfunnet igjen, men råtne der de havner, etter mitt syn.

Det denne saken har vist meg, er ikke hva voksne kan få seg til å gjøre med barn. Det er ikke ett hår igjen på kroppen min som er istand til å reise seg lengre i så henseende, for virkeligheten overgår fantasien i mange av disse sakene.

Det som er det virkelig uhyrlige i denne saken er at Barneventjenesten har visst om dette, men har lukket øynene for at disse barna har hatt en tilværelse de færreste av oss er i stand til å forestille oss. Det er helt utrolig. Ikke til å fatte. De tiltalte er åpenbart skyldige og vil få sine lange og velfortjente straffer. Men det må ikke skje at Baneverntjenesten og de ansvarlige der slipper unna uten å måtte stilles til ansvar for sin unnfallenhet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
uob skrev:
Personelig klarer jeg meg veldig godt den tiden jeg ikke er kåt.
Nå må jeg bryte sammen og tilstå at jeg kun tenner på kjønnsmodne kvinner, men om jeg vil klare meg "den tiden jeg ikke er kåt"?? Vet ikke? Skal fortelle dere det den dagen jeg kommer i situasjonen!! ;D

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Til mix,

Alle, selv den mest nedrige kjeltring, - kanskje spesiellt han, har rett til og krav på et godt forsvar hvis vi ønsker å kalle oss en sivilisert rettsstat.
Beklager min skarpe holdning. Jeg sier ikke at de ikke skal ha muligheten for rettferdig behandling.
Grunnen til mitt engasjement, er som nevnt litt tidligere i tråden.
Jeg har nå om kort tid forvaringsdømte pedofile overgripere gående fritt utenfor stuedøra på prøve
for å se om de gjør nye overgrip eller ikke. Dvs. mine barn er den faktiske sjekken om denne personen
er frisk nok eller ikke.
Når en får realitetene så nærme, så endrer man fort holdningen til angrip er beste forsvar.

Mixture

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.521
dag1234 skrev:
Det som er det virkelig uhyrlige i denne saken er at Barneventjenesten har visst om dette, men har lukket øynene for at disse barna har hatt en tilværelse de færreste av oss er i stand til å forestille oss. Det er helt utrolig. Ikke til å fatte. De tiltalte er åpenbart skyldige og vil få sine lange og velfortjente straffer. Men det må ikke skje at Baneverntjenesten og de ansvarlige der slipper unna uten å måtte stilles til ansvar for sin unnfallenhet.
+både 1, 2, 3 og 4.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
dag1234 skrev:
Seksualforbrytere er lavest i fengselshierakiet, de som forgriper seg på barn er nest lavest, kun hakket over de som har misbrukt sine egne barn. Og jeg må si, helt ærlig, at jeg har store problem med å synes synd på dem. De aldri slippes løs på samfunnet igjen, men råtne der de havner, etter mitt syn.
Så lavt i dette hierarkiet er de at de fleste av dem må sone i åpen anstalt sammen med hvitsnippforbrytere fartssyndere og slike. "Ordentlige kriminelle" gjør livet til et slikt helvete for dem at alternativet faktisk vil være å slippe dem ut. Hvitsnippsforbrytere peier ikke ty til vold mot pedofile............ :-\

Sadistiske grusomme fengselsforhold har vi i Norge forlatt, og derfor blir det slik for å unngå problemer i Menneskerettighetsdomstolen.

Når det gjelder dine betraktninger om Barnevernet i denne saken er jeg ganske så enig.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.921
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Roberten skrev:
dag1234 skrev:
+både 1, 2, 3 og 4.
Enig.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
dag1234 skrev:
Er pedofili egentlig en legning?
Jeg har sett forskjellige uttalelser fra fagfolk på området, som peker i retning av at pedofilien er et uttrykk, ikke en legning i seg selv. Ta eksempelet med "Lommemannen", der hans legning med stor sannsynlighet er homofili, men at denne legningen er så undertrykket, at den får den typen uttrykk som vi har sett. Saken er at dersom sinnet er nok forvirret, som for eksempel ved at man selv var et overgrepsoffer i barndommen, kan undertrykt seksualitet få sitt uttrykk på en arena der man har et naturlig overtak, som for eksempel overfor barn eller utviklingshemmede. Dermed ser vi at mennesker med slike tilbøyeligheter søker seg inn i slike posisjoner.
Bortsettt fra denne distinksjonen, er jeg enig i dine betraktninger.

Honkey

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Honkey-Chateau skrev:
dag1234 skrev:
Er pedofili egentlig en legning?
Jeg har sett forskjellige uttalelser fra fagfolk på området, som peker i retning av at pedofilien er et uttrykk, ikke en legning i seg selv. Ta eksempelet med "Lommemannen", der hans legning med stor sannsynlighet er homofili, men at denne legningen er så undertrykket, at den får den typen uttrykk som vi har sett. Saken er at dersom sinnet er nok forvirret, som for eksempel ved at man selv var et overgrepsoffer i barndommen, kan undertrykt seksualitet få sitt uttrykk på en arena der man har et naturlig overtak, som for eksempel overfor barn eller utviklingshemmede. Dermed ser vi at mennesker med slike tilbøyeligheter søker seg inn i slike posisjoner.
Bortsettt fra denne distinksjonen, er jeg enig i dine betraktninger.

Honkey
Å snakke om seksuell legning har mer og mer gått av moten og mange fagfolk vegrer seg mot å bruke benevnelsen: legning. Å tenke i termer av legning har nok for mange vært nyttig i en viss historisk periode, men er i dag oppfattet som forholdsvis problematisk og lite dekkende for hva som ligger bak ens kjærlighets- og seksualobjektsvalg. Inntil en er enig om noe mer nyttig, brukes begrepet i faglitteraturen.

De siste 20 årene har teoriene helt mer mot funksjonalistiske forklaringsmodeller, der homo/hetero/pedo/SM osv ikke er noe man er, men noe man gjør. Mye av disse begrepene hentes etter det jeg forstår fra 'queer-teori' og egentlig moderne homoforskning og feministisk teori.

Årsaksmekanismene bak seksuelle overgrep, forstås i dag langt på vei slik du beskriver Lommemannen. Men den er litt mangelfull, den forklaringen din. Ofte er tilgjengelighet å potensielle ofre avgjørende, det er ikke sjelden rus med i bildet, ofte ubehandlet depresjon, personlighetsfortyrrelse, gjerne situasjonsbetingede belastninger som en livskrise eller liknende, og husk det er som regel ikke undertrykt homoseksualitet, men heteroseksualitet med i bildet.

Siden et overgrep alltid er en asymetrisk relasjon, der den ene har makt over en andre, får vi klare indikasjoner på at det ikke kun er snakk om sex, men også om makt og undertrykkelse, og det å kunne sette seg selv i en posisjon der overgriper er den sterke. Det peker i fall på at et overgrep kan være en repitisjon av det en selv har blitt utsatt for.

Vi må kunne hevde at det stort sett er almenn enighet i fagmiljøet om årsaksmekanismene bak misbruk/overgrep. Det er som du forstår ikke almenn enighet om en skal forstå seksuell preferanse som en permanent legning eller ei.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
dag1234 skrev:
................... Det er som du forstår ikke almenn enighet om en skal forstå seksuell preferanse som en permanent legning eller ei.
For meg som legperson er dette faktisk av underordnet interesse så lenge som dise individene "tas bort fra samfunnet" på en eller annen måte slik at de ikke lenger kan utgjøre neon trussel mot forsvarsløse barn!

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
baluba skrev:
Gjestemedlem skrev:
Baneheia var faktisk den saken som førte til at vi fikk forvaringsdom i Norge. Den loven ble opprettet for å holde Viggo inne for livstid. Tipper han er ganske bitter for det, for de med peiling (jeg har pratet med en av de tre rettspsykiaterne fra saken) mener at dommen kommer til å holde han fengslet resten av livet, i alle fall til han er ufarlig på grunn av skral helse. Han er nemlig vurdert slik at de sakkyndige at han aldri bør slippe ut igjen.

Så takket være Viggo har vi i dag reell livstid i Norge også. Takk og pris for det, uansett hva kritikerne måtte mene om prinsippet. De som får forvaring slipper lite sannsynlig ut etter at dommen har passert sin første etappe. Det er satt et tidspunkt for å være sikker på at ikke feil personer får en for streng straff, for justismord kan forekomme på flere enn at en uskyldig blir dømt. Noen tilfeller er nok tvilstilfeller, men de idømmes forvaring for sikkerhets skyld. Og det er vel hele poenget, nemlig muligheten for å livstid uten at noen kan påstå at det er inhumant.
Du skal faktisk være veldig forsiktig med å snakke for høyt om han Viggo typen (hvis det er han lyshåra med det sleipe gliset). I hans tilfelle finnes det omtrent ikke fysiske bevis etter hva advokaten sier. Ikke for å diskutere Baneheiasaken men det er ikke mange jeg stoler så lite på som såkalte fagkyndige i rettsaker. Et hav av eksempler på rettsmord pga slike..
Når det er sagt er vel det litt OT i gjeldende sak.

rettelse, rettsmord= justismord - klønete

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
dag1234 skrev:
................... Det er som du forstår ikke almenn enighet om en skal forstå seksuell preferanse som en permanent legning eller ei.
For meg som legperson er dette faktisk av underordnet interesse så lenge som dise individene "tas bort fra samfunnet" på en eller annen måte slik at de ikke lenger kan utgjøre neon trussel mot forsvarsløse barn!
Er ikke det å løse problemer på en mildt sagt ikke-konstruktiv måte. Som i de fleste andre tilfeller så er det like viktig å jobbe med årsakene som med symptomene. Igjen så ser jeg at hevnmotivet er det rådende, tildels forklart med behovet for beskyttelse for samfunnet.

For jeg tror ikke du føler annerledes enn meg her. Også jeg føler en form for behov for hevn når jeg leser om slikt. Da tenker jeg ofte at hadde jeg hatt anledning så hadde jeg skambanket personen. Det kan være tilfredsstillende for meg, men løser ingen problemer. Det er ikke mulig å "banke vett" i en overgriper.

Jeg har ingen problemer med å akseptere fagmannens uttalelse her, spesielt poenget med at det ikke handler om seksuell preferanse for kjønn. Den argumentasjonen om homofili er identisk med det primitive forholdet de har til homofil praksis de har i f.eks. Iran. Diskuterer du homoseksualitet med en fra Iran vil du kjapt få argumentet om pedofili imot deg hvis du kritiserer deres holdning til legningen. Det er fordi homoseksualitet er så skjult at det ofte bare er de med et overdrevet selvbilde og behovet for å utøve makt som tas på fersken.

Danske soldater i Afghanistan er sjokkert over at unge gutter følger etter afghanske militære avdelinger når de flytter rundt. Det er ingen tvil om hva deres rolle er. Og det er vel lite sannsynlig at så mange i en militær avdeling faktisk er homofile, men likevel så har de en homoseksuell praksis. Det er som iranerne sier når de skal rakke ned på arabere (de er jo ikke arabere selv). Hvis to arabere er alene sammen så puler de hverandre, mener iranere. De mener at så og si alle arabere har homoseksuell praksis. Selvfølgelig er det en grov overdrivelse, men det er mulig at det er et tilfelle av at er det røyk så er det ild.

I nordlige provinser i Afghanistan er homoseksuell praksis med unge menn ganske vanlig. I de tilfellene er jeg også overbevist om at det ikke dreier seg om homofili i den forstand vi forstår det. Det dreier seg nok om en kultur der nytelse uten forpliktelser er en del av den menyen man kan forsyne seg av. Og vi kjenner vel alle til sexturismen til Marokko før homoseksualitet ble lovlig i vesten. Jeg tror langtfra at alle de som tilbydde sin kropp til rike sexturister var homofile. Men en kultur der slikt er vanlig i kombinasjon med økonomisk gevinst så var det mindre problematisk å ha en slik periode i sine unge år. Det dreide seg kanskje om en variant av de gamle grekernes kultur som overlevde i de områdene. Det kan også være at det er denne kulturen som fortsatt lever i enkelte arabiske land.

Det er jo absurd når et homofilt par som er ungt henges ut fra den logikken. De er jo ikke pedofile. Men, ifølge deres logikk, så vil de på et senere tidspunkt i livet bli overgripere. For mange er det den logikken som rettferdiggjør dødsstraff for noen som aldri har forgrepet seg på noen.

Seksuell legning er nok ikke så sorthvitt som vi gjerne liker å forestille oss. Den praksis vi har i dag i storparten av verden er nok like mye kulturell som medfødt. Selv om ikke jeg nærer slike følelser så ser jeg ikke bort fra at i en annen kultur kunne jeg hatt et annet forhold til min seksualitet. Det er noe jeg ikke kan vite noe om, i og med at jeg ikke har noen innsikt i hva jeg hadde følt under totalt annerledes omstendigheter. De som hevder noe annet mener jeg har et lite gjennomtenkt forhold til hva som har formet dem til det de er. Det at vi føler slik vi gjør er ingen garanti for hvordan vi ville følt for 1000 år siden, da homofili var mer akseptabelt i Norge enn selv i dag.

Men jeg vil gjøre det helt klart at jeg tror at for mange er det en naturlig og medfødt seksualitet og følelse. Jeg tror nok mange har en form for medfødt homoseksualitet. Det viser seg i det faktum at mange (spesielt unge) tar ekstreme sjanser når de har et forhold til en av samme kjønn. Da må det ligge mer til grunn enn en kulturell årsak, for kulturell homoseksuell praksis er ikke vanlig i mange av de landene der det straffes hardt. Jeg har lest at det var araberne som brakte den praksisen til Afrika. I ettertid har hvite kolonialister fått det ansvaret, men det skyldes nok at de vil gi kolonitiden skylden for alt som er galt på kontinentet. Men historiske kilder viser noe annet, så på det området kan vi i Europa ha "god samvittighet". Uten at det er noe vi burde ha noen som helst samvittighetskvaler for å være skyldige i, hvis så var tilfellet.

Du skal faktisk være veldig forsiktig med å snakke for høyt om han Viggo typen (hvis det er han lyshåra med det sleipe gliset). I hans tilfelle finnes det omtrent ikke fysiske bevis etter hva advokaten sier. Ikke for å diskutere Baneheiasaken men det er ikke mange jeg stoler så lite på som såkalte fagkyndige i rettsaker. Et hav av eksempler på rettsmord pga slike..
Viggo er selvsagt han det finnes fysiske bevis for. Hvor uforsiktig tror du jeg er med slike uttalelser? Jeg er jo ikke en idiot såvidt meg bekjent. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg er ikke dement nok til å ikke klare å skille de to fra hverandre. Viggo Kristiansen fikk den strengeste dommen fordi bevisbyrden var størst i forhold til ham, og fordi han ble sett på som hovedmannen. Jan Helge Andersen fikk vanlig fengselsstraff fordi han ifølge retten ikke har mangelfullt utviklede sjelsevner og en overgriper "av natur". Jeg synes det er mer betenkelig at du ikke kan skille de to fra hverandre, det er jo ikke 30 år siden. Jeg ville selvsagt ikke blandet de to sammen, og jeg kan ikke i min beste fantasi forstå at en som var voksen da saken var oppe er i stand til å gjøre det heller. Hvis ikke demens spiller en rolle. No pun intended, men jeg ble faktisk både overrasket og fornærmet over den vinklingen du kom med her, selv om den var litt forsiktig formulert. Kanskje jeg overreagerer litt nå. Isåfall ber jeg deg unnskylde meg.

Når det gjelder denne trådens tema så er saken i aller høyeste grad aktuell, for Viggo Krisitiansen er et eksempel på det å få lovens strengeste straff. Det bør være klart for enhver at det bør være en forskjell i straffen til den aktuelle saken i dag og Baneheia-saken. Kristiansen fikk lovens strengeste straff, 21 års forvaring. Det vil si at etter at han har sonet 21 fengselsår i fengsel skal det vurderes om han fortsatt er farlig. Etter det skal samme vurdering gjøres hvert femte år.

Andersen (og tildels Kristiansen) ble dømt på bakgrunn av sin egen tilståelse. Bevisene mot han var svakere, og uten hans tilståelse ville kanskje ikke dommen mot hovedmannen blitt så hard. Selv fikk han 17 års vanlig fengselsstraff, for han ble ikke dømt for drapene, kun voldtektene. Om to år har han tidligst anledning til å bli løslatt. Basert på sakkyndige uttalelser om hans tidligere kamerat er det lite sannsynlig at Viggo Kristiansen noensinne slipper ut. Han er diagnostisert som pedofil med mangelfullt utviklede sjelsevner, og intelligenstester viser at han er lettere tilbakestående. Det er altså lite sannsynlig at han noensinne kan være i stand til å styre sine impulser, uansett hvor godt han oppfører seg under soning.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Meg bekjent er Jan Helge Andersen dømt utifra egen tilståelse, Viggo Kristiansen finnes det tilnærmet null tekniske bevis mot rent bortsett fra hva kompisen har kommet med. Det sagt, jeg tror ikke Kristiansen er noen uskyldig korgutt. Baneheia-saken er uten sidetykke noe av det jævligste i moderne norsk rettshistorie, med detaljer almuen ikke vil høre om en gang.

Korrigerer meg hvis jeg tar feil, men min bedre halvdel jobbet i VG på den tiden, og selv hadde jeg (hardkokte krim)-kolleger som ble sykemeldt i ettertid.

I motsetning til barneombud Reidar Hjermann er jeg glad for at pressen har vært tilstede, også under bevisfremleggelse i Alvdalssaken. Uten mediekollegers tilstedeværelse er jeg stygt redd offentlige etaters unlatenhet i denne saken pent ville vært skjøvet under teppet for lengst. I mine høyst private, subjektive (og permiterte) øyne er det i denne saken langt fler skyldige enn de som begikk direkte overgrep. Forhåpentligvis vil det i ettertid rulle hoder utover de som mest sannsynlig må regne med resten av sitt liv bak murene.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Slettes ikke meningen å fornærme deg Baluba! Jeg går ikke rundt å husker så mange detaljer om saken men ville bare forsikre meg om at det var samme mann vi snakket om. Helt grusom sak, jeg ble bare selv overasket over at advokaten til Viggo sier at det er han (Viggo) det ikke er fysiske bevis etter. Hva som er sant vet jeg ikke..

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
dag1234 skrev:
Å snakke om seksuell legning har mer og mer gått av moten og mange fagfolk vegrer seg mot å bruke benevnelsen: legning. Å tenke i termer av legning har nok for mange vært nyttig i en viss historisk periode, men er i dag oppfattet som forholdsvis problematisk og lite dekkende for hva som ligger bak ens kjærlighets- og seksualobjektsvalg. Inntil en er enig om noe mer nyttig, brukes begrepet i faglitteraturen.

De siste 20 årene har teoriene helt mer mot funksjonalistiske forklaringsmodeller, der homo/hetero/pedo/SM osv ikke er noe man er, men noe man gjør. Mye av disse begrepene hentes etter det jeg forstår fra 'queer-teori' og egentlig moderne homoforskning og feministisk teori.

Årsaksmekanismene bak seksuelle overgrep, forstås i dag langt på vei slik du beskriver Lommemannen. Men den er litt mangelfull, den forklaringen din. Ofte er tilgjengelighet å potensielle ofre avgjørende, det er ikke sjelden rus med i bildet, ofte ubehandlet depresjon, personlighetsfortyrrelse, gjerne situasjonsbetingede belastninger som en livskrise eller liknende, og husk det er som regel ikke undertrykt homoseksualitet, men heteroseksualitet med i bildet.

Siden et overgrep alltid er en asymetrisk relasjon, der den ene har makt over en andre, får vi klare indikasjoner på at det ikke kun er snakk om sex, men også om makt og undertrykkelse, og det å kunne sette seg selv i en posisjon der overgriper er den sterke. Det peker i fall på at et overgrep kan være en repitisjon av det en selv har blitt utsatt for.

Vi må kunne hevde at det stort sett er almenn enighet i fagmiljøet om årsaksmekanismene bak misbruk/overgrep. Det er som du forstår ikke almenn enighet om en skal forstå seksuell preferanse som en permanent legning eller ei.
Er stort sett enig i det ovenstående. Må også sterkt poengtere at jeg ikke på noen måte tror at en mer homofil orientering på noen måte virker drivende i forhold til overgrep. Overgrep kommer ikke som resultat av enkeltstående situasjoner, de kommer som resultat av en lang historie (som f.eks det nevner i ditt innlegg), der et eller annet blir dråpen som starter det hele. Men at seksualiserte overgrep veldig ofte også bunner i undertrykt og/eller skadet seksualitet virker meget sannsynlig. I forholdet til tenning på barn, så har jeg vel oppfattet det slik at dette ikke er en orientering / legning i seg selv, men altså at det blir et uttrykk for et større problemkompleks hos overgriper. For dersom dette var en variasjon over menneskelig "normaladferd", ville vi vel hatt deler av verden der dette hadde større aksept, samt at også mennesket totalt sett var mer tilpasset denne adferden. Slik det ser ut i dag er barn ikke på noen måte mottakelig for denne adferden, ergo kan vi vel ikke se på det som likestilt med en hetero / homo orientering. Jeg finner det lite sannsynelig i utviklingsperspektiv at noen skulle ha fordeler av å orientere seg mot individer som ikke kan formere seg, ergo er og blir dette å anse som avvik, uansett opphav.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
baluba skrev:
Når det gjelder denne trådens tema så er saken i aller høyeste grad aktuell, for Viggo Krisitiansen er et eksempel på det å få lovens strengeste straff. Det bør være klart for enhver at det bør være en forskjell i straffen til den aktuelle saken i dag og Baneheia-saken. Kristiansen fikk lovens strengeste straff, 21 års forvaring. Det vil si at etter at han har sonet 21 fengselsår i fengsel skal det vurderes om han fortsatt er farlig. Etter det skal samme vurdering gjøres hvert femte år.

Andersen (og tildels Kristiansen) ble dømt på bakgrunn av sin egen tilståelse. Bevisene mot han var svakere, og uten hans tilståelse ville kanskje ikke dommen mot hovedmannen blitt så hard. Selv fikk han 17 års vanlig fengselsstraff, for han ble ikke dømt for drapene, kun voldtektene. Om to år har han tidligst anledning til å bli løslatt. Basert på sakkyndige uttalelser om hans tidligere kamerat er det lite sannsynlig at Viggo Kristiansen noensinne slipper ut. Han er diagnostisert som pedofil med mangelfullt utviklede sjelsevner, og intelligenstester viser at han er lettere tilbakestående. Det er altså lite sannsynlig at han noensinne kan være i stand til å styre sine impulser, uansett hvor godt han oppfører seg under soning.
Denne saken diskuterte vi også så vidt i 2008, og jeg forstår det dithen at du har bekjente som ble rammet i den grusomme Baneheia-saken. Men med Fritz Moen-saken i friskt minne, skal det mye til å være så bombastisk, uansett om du kjenner de impliserte eller ikke. Mange fagfolk mener at VK ikke kan knyttes til saken med tunge, ugjendrivelige bevis, og det dommen stort sett hviler på er den medskyldiges forklaring. Sakkyndige har gjentatte ganger vist at det er svært vanskelig materie de har å jobbe med, så VK's skyld er ikke nødvendigvis så opplagt som folkets vrede kan få det til å virke som.

Honkey

F

fjellvåk

Gjest
quad_lars skrev:
Nei, dette er en streng dom. Forvaring betyr at disse personene i praksis vil kunne få livsvarigfengsel...
De har ikke fått noen dom enda, dette er en påstand fra aktoratet, det er ingenting i veien for at domstolen gir dem en strengere straff enn påstanden. I den grad f.eks. 20 års forvaring i praksis er strengere enn 14 års forvaring...

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
I forholdet til tenning på barn, så har jeg vel oppfattet det slik at dette ikke er en orientering / legning i seg selv, men altså at det blir et uttrykk for et større problemkompleks hos overgriper. For dersom dette var en variasjon over menneskelig "normaladferd", ville vi vel hatt deler av verden der dette hadde større aksept, samt at også mennesket totalt sett var mer tilpasset denne adferden.
Men er det ikke slik da? I Vatikanet f.eks. er den seksuelle lavalder 12 år... og i beslektede kulturer er det ikke uvanlig eller uhørt å gifte bort pikebarn som ikke engang er kjønnsmodne til gamle gubber med posisjon eller penger.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Honkey-Chateau skrev:
Er stort sett enig i det ovenstående. Må også sterkt poengtere at jeg ikke på noen måte tror at en mer homofil orientering på noen måte virker drivende i forhold til overgrep. Overgrep kommer ikke som resultat av enkeltstående situasjoner, de kommer som resultat av en lang historie (som f.eks det nevner i ditt innlegg), der et eller annet blir dråpen som starter det hele. Men at seksualiserte overgrep veldig ofte også bunner i undertrykt og/eller skadet seksualitet virker meget sannsynlig. I forholdet til tenning på barn, så har jeg vel oppfattet det slik at dette ikke er en orientering / legning i seg selv, men altså at det blir et uttrykk for et større problemkompleks hos overgriper. For dersom dette var en variasjon over menneskelig "normaladferd", ville vi vel hatt deler av verden der dette hadde større aksept, samt at også mennesket totalt sett var mer tilpasset denne adferden. Slik det ser ut i dag er barn ikke på noen måte mottakelig for denne adferden, ergo kan vi vel ikke se på det som likestilt med en hetero / homo orientering. Jeg finner det lite sannsynelig i utviklingsperspektiv at noen skulle ha fordeler av å orientere seg mot individer som ikke kan formere seg, ergo er og blir dette å anse som avvik, uansett opphav.

Honkey
Det kan ikke være tvil om at seksualiserte grenseoverskridelser er seksualitet på avveier, og de generelle årsakene er som nevnt over i tråden. I tillegg kommer individuelle faktorer.

Mitt utgangspunkt er at pedofili ikke er ensbetydende med overgrep. Det er ikke samme mekanismer i kraft hos dem som blir pedofile, som hos dem som blir overgripere.

Mitt andre poeng er at de fleste som foregriper seg på barn ikke er pedofile, men sterkt skadede heteroseksuelle.

Mitt tredje poeng er at kastraksjon ikke er noen forsikring mot overgrep, men heller kan gi falsk trygghet, og bygger på feilaktig forståelse av hvem som forgriper seg, hvordan overgrep utføres og hva man kan oppnå ved å hemme selve ereksjonsevnen. Kastraksjon vil f eks ikke hindre kvinnelige overgripere.

Så lanserte jeg en (ikke helt ny) drøfting av å bruke betegnelsen legning som forståelse av menneskelig seksualitet, og at det kanskje ikke er så nyttig modell mer. Historien og andre kulturer har andre modeller, legning er kun en som har slått an i vesten. Det er en annen debatt, og hører egentlig ikke hjemme i tråden.

De pedofile selv vil gjerne bruke betegnelsen legning, med samme begrunnelse som homofile brukte i sin likestillingskamp fra sytti-tallet og frem til nå. Den tar sitt utgangspunkt i at man ikke kan stilles til ansvar for sin legning da den er stabil og iboende - kanskje medfødt, og følgelig heller ikke noe en har ansvar for. I vår tid er det homoteoretiske forskere som lanserer ideen om at tiden kanskje er moden til å gå vekk fra legningsmodellen, og vektlegger seksualitetens foranderlighet over et livsløp, og at de fleste mennesker er mer lik i sin seksualitet enn ulik - uavhengig av hvilken fil man stiller i.

Jeg kan ikke se at det er noen forbindelse mellom homofili og pedofili, verken i forskning eller at jeg har kommet med slike synspunkt. Det er all grunn til å tro at åpenhet omkring pedofili og omkring overgrep vil redusere antall nye overgrep. Pedofile må møtes med samme respekt og ansvarlighet som alle andre mennesker. Overgripere skal i fengsel. Det finnes behandling som kan hjelpe visse overgripere, men det finnes ikke behandling mot pedofili.

Det er for enkelt å anlegge et reint evolusjonisktisk syn på seksualitet, for hos menneskene så har sex aldri kun skjedd i forplantningsøyemed. Seksuell adferd er sværrt kompleks og skal dekke et vidt spekter av sosiale, psykologiske og kroppslige behov utover det å bringe genene videre - vi har jo som kjent ikke løpetid. Derfor vil en seksuell preferanse som ikke har forplantingshensikt ha god mulighet til å overleve evolusjonens seleksjonsmekanismer.

Det er grunn til å tro at noen overgrep mot barn i vår tid er kulturelt betinget, da vi lever i en ekstrem tid, der barn og barndom seksualiseres i reklame og media, mens det samtidig og kanskje nettopp på grunn av den sterke seksualiseringer, skjer en massiv klappjakt på overgripere. Det er grunn til å frykte at dette senker terskelen for å begå overgrep hos dertil disponerte individ.

Ed; typo, typo

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Spiralis skrev:
dag1234 skrev:
Er ikke det å løse problemer på en mildt sagt ikke-konstruktiv måte. Som i de fleste andre tilfeller så er det like viktig å jobbe med årsakene som med symptomene. Igjen så ser jeg at hevnmotivet er det rådende, tildels forklart med behovet for beskyttelse for samfunnet.
Er dypt uenig med deg Baluba. En overgriper som "er ute av sirkulasjon" kan ikke ødelegge livet til noen, og det er bra i min bok, og det har ingenting med hevn å gjøre.

Overgriperne i Alvdal angår ikke meg personlig bortsett fra at jeg føler avsky for de handlingene de har utført. Men hevn?? Nei, i allefall ikke min jobb! Å ta dem ut av samfunnet slik at de ikke har mulighet til å skade flere ser jeg ikke på som et uttrykk for hevn, men mere som samfunnets selvforsvar. Jeg er ikke blind for at det er mennesker bak disse handlingene, og jeg synes faktisk oppriktig synd på dem. Men det faktum at det er synd på dem hva enten det er at de er syke eller "what not" gjør ikke at jeg likevel ikke mener det er nødvendig å gjøre det umulig for dem å skade flere barn. Da får det om nødvendig heller være slik at overgriperne må "lide" i den prosessen. Det er ingenting jeg ser mere som svikt hos samfunnet når det dukker opp slike saker og det kommer fram at siktede er tidligere dømt eller mistenkt i tilsvarende saker. Da har samfunnet sviktet offeret fordi man har tatt mere hensyn til overgriperens ve og vel enn til de framtidige offrene! Har ingenting med hevn å gjøre, kun hensyntagen til offrene!

Hevn er en vedlig personlig greie. Det er primitivt ja, men av og til blir folk så provosert at de føler et slik behov, og jeg har faktisk forståelse for det, samtidig som jeg er fornøyd med at vi har et rettssamfunn. Samfunnet ved domstolen deler ut en straff, det er ikke det samme som hevn. Enkeltmennesker kan hevne seg, samfunnet kan ikke føle den smerten som er slik at behovet for hevn oppstår, det kan kun et enkeltmenneske. Hevn er på individnivå.

Det er en -1- pedojævel jeg personlig med stor glede skulle ha kaldkvalt, eventuellt flådd levende for deretter å ha pisket med skinnet, eventuellt kunne jeg også ha sløyd ham! Dessverre døde han før jeg fikk muligheten til det. Det verste var at jeg hadde muligheten uten å være klar over det, og det irriterer meg den dag i dag! Intet annet menneske har gitt meg så mange søvnløse netter som han og selv om han er død makter jeg ikke å gi slipp på det hvitglødende hatet jeg føler mot ham. Og nå snakker vi hevn, intet annet! Og tro meg at noe mere frustrende enn den hevnen man ikke fikk utført fordi svinet gikk hen og døde på seg finnes ikke! Primitivt? Ja pokker så primitivt, men i en slik sammenheng er Spiralis både primitiv og utspekulert voldelig. Men det skal "litt mer" til enn bare å tråkke meg på tærne får å få meg dit. Jeg er veldig klar over hva det gjør med deg å ta liv, uansett årsak, og derfor er jeg normalt i overkant fredsæl og tilgivende. Men det finnes fortsatt noen av oss i dagens impotente oversiviliserte samfunn som "vet" at med visse forutsetninger kan vi se en logisk nødvendighet i å gjøre noe ganske usivilisert.

Uansett hvor lang fengselstraff en overgriper får av samfunnet er det for offeret ikke lenge nok! Når overgriperen slipper ut etter endt soning har han "gjort opp sin gjeld" til samfunnet. Men offeret.......... offeret blir aldri ferdig med dette, offeret får livstid! Et ødelagt liv! Dessverre har jeg sett, på alt for nært hold til at det er behagelig, hva overgrep kan gjøre med et menneske. Det er lett å diskutere med avstand og saklighet hvordan overgriperen er et "offer" (jeg spyr !) for sin legning, men når man har oppholdt seg i nedslagsområdet for en slik "overgrepsbombe" og sett skadene inkludert "collateral damage" som dette forårsaker er det neggu ikke lett å ha en saklig kjølig tone i debatten. Som sagt, overgriperne i Alvdal angår meg ikke og for min del kan gjerne loven gå sin gang, men om noen føler behov for å dra dem bak låveveggen og sette en kule i skallen på dem vil ikke jeg jeg stå der og fordømme det! Personlig synes jeg de vil slippe ganske lett i så fall, men det er nok min eneste innvending.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
^ Problemet med ditt hvitgødende hat, Spiralis, hvor forståelig det enn kan være, er at det skader deg, og deg alene. Historiene til de som har fått sin hevn er stort sett tragiske; de har oppdaget at det ikke hjalp en dritt. Hatet var der fortsatt! Dobbel feil skaper ikke enkel rettferdihet, dessverre. De som på mystisk vis har klart å kanalisere sin fortvilelse og sitt hat over i noe positivt (noen har endog maktet det kunststykket å tilgi!!), har derimot betydelig mer spennende historier. Se på Stine Sofies stiftelse. Se på faren til Martine, disse menneskene benytter den grusomme energien de har fått, til å oppnå noe, å komme seg videre, slette hatet og skape noe nytt. Hat er en overveldende følelse, der man lar mennesker som IKKE PÅ NOEN MÅTE fortjener det, ta makten over ens eget liv. Det tjener ingen hensikt, og er utelukkende destruktivt. Det sprer seg også til våre nærmeste, og det kan forsårsake nye tragedier, nytt hat, ny negativ spiral(is). Tenk over om du kan benytte den energien det gir til noe helt annet enn å eta deg opp fra innsida.

Honkey

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Honkey-Chateau skrev:
^ Problemet med ditt hvitgødende hat, Spiralis, hvor forståelig det enn kan være, er at det skader deg, og deg alene. Historiene til de som har fått sin hevn er stort sett tragiske; de har oppdaget at det ikke hjalp en dritt. Hatet var der fortsatt! Dobbel feil skaper ikke enkel rettferdihet, dessverre. De som på mystisk vis har klart å kanalisere sin fortvilelse og sitt hat over i noe positivt (noen har endog maktet det kunststykket å tilgi!!), har derimot betydelig mer spennende historier. Se på Stine Sofies stiftelse. Se på faren til Martine, disse menneskene benytter den grusomme energien de har fått, til å oppnå noe, å komme seg videre, slette hatet og skape noe nytt. Hat er en overveldende følelse, der man lar mennesker som IKKE PÅ NOEN MÅTE fortjener det, ta makten over ens eget liv. Det tjener ingen hensikt, og er utelukkende destruktivt. Det sprer seg også til våre nærmeste, og det kan forsårsake nye tragedier, nytt hat, ny negativ spiral(is). Tenk over om du kan benytte den energien det gir til noe helt annet enn å eta deg opp fra innsida.

Honkey
Kloke ord, Honkey. Den mekanismen du beskriver, er nettopp den samme som driver misbrukerne. Skadede mennesker skader mennesker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
For å være ærlig så tror jeg ikke på de som sier at de "har tilgitt"! Sorry sånn er det bare. Det aller meste kan man faktisk lære seg å leve med, men tilgivelse? Nei det får være for den guden man eventuelt tror på. Selvsagt kan man skrive bok og bli intervjuet i TV og sett opp til fordi man er så "god og sivilisert" at man lever opp til et misforstått Kristus ideal. Jeg ville føle det som hykleri, og å skrive bok/tjene penger på faenskapen ville være et svik mot alt jeg står for! Tilgivelsen overlater jeg som sagt til Kristus, større er jeg ikke som menneske.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Spiralis skrev:
For å være ærlig så tror jeg ikke på de som sier at de "har tilgitt"! Sorry sånn er det bare. Det aller meste kan man faktisk lære seg å leve med, men tilgivelse? Nei det får være for den guden man eventuelt tror på. Selvsagt kan man skrive bok og bli intervjuet i TV og sett opp til fordi man er så "god og sivilisert" at man lever opp til et misforstått Kristus ideal. Jeg ville føle det som hykleri, og å skrive bok/tjene penger på faenskapen ville være et svik mot alt jeg står for! Tilgivelsen overlater jeg som sagt til Kristus, større er jeg ikke som menneske.
Du fremstår jo som en veldig bitter mann, noe som ikke er så underlig med de opplevelsene du har.

Jeg sier ikke at tilgivelse er enkelt, eller alltid mulig. Det er vanskelig, og det tar nødvendigvis tid, alt etter hvor krenket man er og hva slag personlighet man har. Men jeg har møtt mange mennesker som forstsetter krenkelsene ved å holde hatet levende. Og jeg har møtt mange, helt sant, mange som har klart å snu de verste hendelser til noe de kan legge bak seg, og til og med vokse på. Men lett er det ikke, selvsagt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Nelson Mandela, Spiralis? En hykler? I så fall burde han nok få minst én Oscar! Når han kan framstå så positiv, så målrettet, så forhandlingsvillig, med et fullstendig ruinert liv i bagasjen, da bør også vi andre fundere på hva som er mulig. Det går nesten ikke an å endre folk fra utsiden, men fra innsiden kan vi oppnå om lag det vi vil, så lenge vi vil det nok. Og tenker du over det, så antar jeg du ser selv (innerst i ditt lønnkammer) at det aller beste for deg ville være å kvitte deg med åket. Jævelen er dau, Spiralis, hatet ditt har intet sted å gå annet enn inn i deg sjøl. For deg sjøl og omgivelsene, er det helt sikkert ingen dum i idé å kanalisere energien et annet sted.
Gudd løkk! :)

Honkey

Topp Bunn