Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Det paradoksale er jo at de religiøse forbeholder seg retten til å krenke de vantro daglig...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Verden har gått videre, men ikke mye:
    De religiøse lar seg krenke og vi hopper.

    sukk.
    Gud er vel uskyldig i den saken. Hvis jeg ikke husker feil så var det Den Hellige Ånd som tafset på Maria. DHÅ må ha et skikkelig balletak på Gud siden han påtok seg farskapet.
    Jeg har egentlig aldri helt skjønt DHÅs rolle i bibelhistorien. Litt som Martin Kolbergs rolle i AP?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Oiiii! Tøff i trynet Pinky?
    Redd for at vi møtes "der nede" når det kommer til det hinsidige! o_O
    Men det kan jo bli hyggelig det da forsåvidt, kan jo diskutere musikk, HiFi og engelske sportsbiler. ;)

    Men jeg mistenker at "Han Sjøl" er mye mer tolerant enn de som driver distriktskontorene på jorden!:D
     

    Vessel56

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Innlegg
    122
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Artig tråd i et forum som dette, hvor det går i mye av dette:(fra snl.no):
    " Hvilkengud.png Religion, menneskers forhold til noe som er utenfor virkeligheten, som de anser for å være hellig. Det er vanskelig å gi én allmenngyldig definisjon på religion fordi religioner kan være veldig forskjellige og omfatte ulike religiøse forestillinger. En vanlig definisjon er at religion er troen på guddommelige eller overnaturlige vesener, som guder, engler, demoner eller hellige dyr. I tillegg preges religioner gjerne av at den troende mener å kunne kommunisere med slike overnaturlige vesener. Dette kan skje i form av bønn, offer eller andre rituelle handlinger.
    Oftest omfatter en religion også myter, fortellinger og symboler som skal gi et bilde av vesenets eller gudens karakter og ønsker. Det er da en forutsetning at mennesket anser disse overnaturlige vesenene eller gudene som virkelige. Myter og tekster gir også retningslinjer for hvordan menneskene skal forholde seg til det overnaturlige og til hverandre. "
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Den store forskjellen på meg og en religiøs er at han tror på en mindre av alle de gudene...
    Rart det der, avhengig av hvor man er født, så er de skråsikre på at akkurat den guden de er oppforstret med er den rett. Blandt 1000vis av guder...
    Må være morsomt å være født skråsikker (og før noen prøver seg, å være atheist er det motsatte av å være skråsikker).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Må være morsomt å være født skråsikker (og før noen prøver seg, å være atheist er det motsatte av å være skråsikker).
    Bare et forsøk på oppklaring.
    Ateist = Skråsikker på at INGEN av de flere tusen guder finnes.
    Agnostiker = En som absolutt ikke er skråsikker. Holder de fleste muligheter åpne til det framlegges sikre bevis.

    Trodde nå jeg da??
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    gud kan vel hverken bevises eller motbevises. det er vel både agnostikere og ateister enige om . då får en vel trekke sine praktiske og holdningsmessige konsekvenser av det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    gud kan vel hverken bevises eller motbevises. det er vel både agnostikere og ateister enige om . då får en vel trekke sine praktiske og holdningsmessige konsekvenser av det.

    Gud(er) kan vel bevises under forutsetning av at de eksisterer......
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Bare et forsøk på oppklaring.
    Ateist = Skråsikker på at INGEN av de flere tusen guder finnes.
    Agnostiker = En som absolutt ikke er skråsikker. Holder de fleste muligheter åpne til det framlegges sikre bevis.

    Trodde nå jeg da??
    Nope, da tar du nok veldig feil. Å være ateist betyr bare at man ikke har fått nok beviser på en gud finnes. Jeg tror gjerne, med gode nok beviser. Jeg vet ikke, er mantraen til de fleste ateister. Sjekk ut The Atheist Experiment på YouTube.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Man kan trygt se bort fra gud-hypotesen til det motsatte er bevist.....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.504
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ateister behandler bare troen på samme måte som vitenskapen: fremskaff bevisene, så slipper jeg å tro, men kan vite.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bare et forsøk på oppklaring.
    Ateist = Skråsikker på at INGEN av de flere tusen guder finnes.
    Agnostiker = En som absolutt ikke er skråsikker. Holder de fleste muligheter åpne til det framlegges sikre bevis.

    Trodde nå jeg da??
    Godt beskrevet. stryk ordet "de fleste" under agnostikeren og du har siktet deg godt inn. Agnostikeren er likevel rimelig skråsikker på at de etablerte religionene bare er humbug. Her er han helt på linje med ateisten. Han går bare ikke med på "Nei, det finnes ikke noe" som ateisten hevder. Agnostikeren vil heller si "det finnes kanskje noe der ute, men sålangt har jeg ikke sett snurten av det".
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Atheism is one thing: A lack of belief in gods.
    Atheism is not an affirmative belief that there is no god nor does it answer any other question about what a person believes. It is simply a rejection of the assertion that there are gods. Atheism is too often defined incorrectly as a belief system. To be clear: Atheism is not a disbelief in gods or a denial of gods; it is a lack of belief in gods.

    Older dictionaries define atheism as “a belief that there is no God.” Clearly, theistic influence taints these definitions. The fact that dictionaries define Atheism as “there is no God” betrays the (mono)theistic influence. Without the (mono)theistic influence, the definition would at least read “there are no gods.”

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Om Sagt; å beskylde ateisme for å være en tro er som å hevde at å ikke samle på frimerker er en hobby......
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg forsvarer alle forfulgte, Bergprekenen kan jeg, her er det ikke jøde eller greker som teller. Var mest nysgjerrig på hvilken reaksjon som ville komme.
    Forfulgte/flyktningerer er som regel lite tilpasningsdyktige kverulanter hvis man ser ibort fra økonomiske flyktninger.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Guder er som global oppvarming.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    med tanker ord og gjerninger
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eg er ikkje fornøgd med nokon av religionane for tida. Det erg har mest sans for, er deler av Kristendomen, altså ikkje trua, men ideala og levesettet som vert presentert. Eg likar ikkje Paulus, eller nokon av dei andre brevskrivarane noko særleg. GT er utbukeleg til anna enn å skremme ungar med. Johannes Openberring kan tolkast så til dei grader, noko som skapar endå meir forvirring. Så vi sit stort sett att med evangelia, og dei er ikkje allverda, dei heller.
    Men eg likar bergpreika.
    Liker du Bergpreika ...

    Dette skrotet?

    Så mye motbydelig slaps at jeg vet ikke en gang hvor jeg bør starte..

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du tek berre med innleiinga. Som dagens føredragshaldarar når dei seier "god morgon". Eller tek ein allsong.
    Mykje meir morosamt uti preika. Merk deg til dømes: "Sæle er dei fattige i ånda"
    Trøystande, ikkje sant?
    Skal du ha ekle ting er nok GT betre. Sjekk t.d. 3.mosebok. Legg til dømes merke til kven som skal steinast, og kven som er urein.
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: JMM

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ettersom det er så mange med tydeleg religiøst behov, må vi berre erkjenne at ein religion må til. Men det er meir rasjonelt med berre ein variant, i staden for store verdsreligionar og små sekter som skal krige mot kvarandre. Så kvifor kan ikkje vi lage ein moderne religion, der det trancendente får ein beskjeden plass, men gjev etiske retnlingsliner og lover gull & grøne skogar etter at ein har takka av. Eller ikkje. Poenget er:
    - angst-demping
    - etikk
    - regulering av mellommenesklege relasjonar.

    Eg trur ikkje Deffe bør vere øvsteprest, men du har då dine tilhengjarar, du også. Kanskje endåtil nokre amerikanarar? Dei donerer mykje til religion, har eg forstått.....
     
    • Haha
    Reaksjoner: JMM

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.489
    Antall liker
    35.363
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mykje meir morosamt uti preika. Merk deg til dømes: "Sæle er dei fattige i ånda"
    Jeg ble spurt om akkurat det på muntlig eksamen i kristendomskunnskap for mange år siden. «Hva kaller vi dem Bibelen beskriver som ‘fattige i ånden’?» Jeg svarte at hvis de bare er fattige nok i ånden ville jeg kalle dem åndssvake. Sensor var bare sånn passe fornøyd med den. Riktig svar var visst «kristne».
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Jeg ble spurt om akkurat det på muntlig eksamen i kristendomskunnskap for mange år siden. «Hva kaller vi dem Bibelen beskriver som ‘fattige i ånden’?» Jeg svarte at hvis de bare er fattige nok i ånden ville jeg kalle dem åndssvake. Sensor var bare sånn passe fornøyd med den. Riktig svar var visst «kristne».
    Han visste vel at himmelens rike er deres.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Og jeg liker Ringenes Herre. Der som står der er langt bedre og mye artigere å lese:
    "One Ring to rule them alll
    One Ring to find them
    One Ring to bring them all and in the darkness bind them
    "
    "Og Gandalv sa: "Mange folk liker å vite på forhånd hva som blir satt frem på bordet; men de som har slitt for å forberede gildet, liker å holde på hemmeligheten sin; for overraskelsen får lovordene til å klinge høyere"."
    " But no living man am I! You look upon a woman. Eowyn I am, Eomund's daughter. You stand between me and my lord and kin. Begone, if you be not deathless! For living or dark undead, I will smite you, if you touch him."

    "So do all who live to see such times. (...) All we have to decide is what to do with the time that is given to us. There are other forces at work in this world Frodo, besides the will of evil. Bilbo was meant to find the Ring. In which case, you were also meant to have it. And that is an encouraging thought."
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skal eg vere ærleg, held eg ein knapp på Asterix
    "Du har da rett til å velge dine venner selv. Selv blant fienden, selv blant romerne"
    "For noen tider vi er inne i, og for en ungdom"
    "Kan man bære en fisk, kan man også bære en bautastein"
    "Vet du hva dette er? Nei, men du forteller meg det nok ganske snart"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Du må bare passe på så himmelen ikke faller i hodet på deg! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Paven har nettopp lettet på restriksjoner mht kvinners eget handlingsrom. Helvetet er avskaffet for lenge siden. Homser gifter seg. Det er observert felemusikk i kirkene... Sakte men sikkert beveger kirken seg mot humanisme når alt middelaldersk skrot og Skyberter er sladdet.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    4.565
    Sted
    Nøtterøy
    Virker nesten som om ateister er mer opptatt av sin tro enn hva religiøse er. :LOL:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    De Juleaftenkristne som du kaller dem er vel ikke "kristne". De er bare tradisjonsbundet. Hverken mer eller mindre!
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn