U
Utgatt24668
Gjest
For å begrunne litt bedre hva jeg mener med å legge til rette for verdiskapning:Jeg har prøvd å få fram det gode budskapet til DNT her - uten å være kristen sådan - men jeg tror på godheten i mennesket og mange av de gode rådene og erfaringene vi får fra disse tekstene.
Når det er sagt er jeg mer og mer skeptisk til religiøse grupperinger og miljø. Jeg vil nesten si at sosialdemokratiet vårt fungerer mye bedre mht å ta vare på den neste og alles ve og vel. Det er et paradoks at venstresiden ikke liker kirken men er best i klassen til å forvalte budskapet som ligger til grunn.
I den settingen støtter jeg mye av fordelingspolitikken til venstresiden - men tenker på samme tid at vi må legge til rette for mer verdiskapning som arvtaker til oljen.
Problemet på venstresiden er at de også opererer med sine mantra. Jeg tror f.eks. det er en feil å stemple alle næringsdrivende som ultrarike som beriker seg på bekostning av lave lønninger etc.
Det meste av verdiskapningen foregår i mellomstore og små bedrifter på fastlandsnorge. Flere av disse bedriftene blir tappet av verdier via formueskatten - også i perioder der de ikke har tilstrekkelig inntjening (Dette foregår ved at eierne må ta ut utbytte, betale skatt på dette, for så igjen betale formueskatt via sitt eierskap på privaten). Dette er konkurransevriende og favoriserer utenlandske aktører og reduserer norske bedrifter sin mulighet til å reinvestere i egen bedrift.
Inntjeningen av formueskatten totalt sett er også svært begrenset og er ideologisk betinget. Jeg er overbevisst om at de totale inntektene øker ved å beskatte utbytte i større grad - og at mange bedirfter på den måten betaler mer skatt når bedriften går bra. I perioder med lav inntjening kan pengene gå til effektivisering og R&D framfor å tappe bedriftene for verdier. Dette vil også øke konkurranseevnen til norske bedrifter - noe vi trenger mye mer av i tiden framover.
En rapport som venstresiden viser til (og som ble opprinnelig bestilt av regjeringen) viser at formueskatten ikke har negativ effekt mht. ansettelser. Dette er greit nok - men i møte med konkurranse fra utlandet så må bedrifter også tenke lønnsomhet og effektivisering utover rene ansettelser.
I lys av dette så mener jeg at venstresiden bør tenke mer på hvordan vi skal omstille Norge samt sikre at vi har nok penger til fellesskapet etter oljen, og i større grad åpne opp for at det er forskjell på ultrarike som unngår formueskatt (de flytter gjerne pengene ut av landet likevel) og alle de næringsdrivende som ofte har kniven på strupen og som i mindre grad driver med å berike seg selv - men er drivende for Norges ve og vel.