Og nå kommer min knusende dom over Siri's Svale Band/Blackbird. Regner med at dette skaper litt debatt...
Dynamikken
Plata er altfor hardt komprimert, dynamikken er for begrenset, og den låter for høyt, den kan bli noe slitsom i lengden. En slik plate burde monitorere godt etter K-14, noe den aldeles ikke gjør. Selv på K-12 (som brukes til radio-mix) er den altfor høy. En hører også tydelig at nivået pumper enkelte plasser, noe som skyldes dårlig jobb på masteringsida.
Vokalen
Dette er det verste med hele plata. Det høres ut som vokalen er spilt inn med en Shure SM-58, noe den antagelig er for alt jeg vet. Låter som PA-anlegg. Skarpe fæle konsonanter. Det høres helt tydelig også at man muter sangmikken innimellom, for det er noe sus som kommer og går. Temmelig irriterende. Altfor mye kompresjon også på vokalen. Innpusten høres av til mer enn tydelig nok. Slik burde det ikke være.
Trommene
Det høres tydelig en del phasing-effekter som skyldes snodig/feil plassering av opptaksmikrofoner. Høres godt på hi-hat/skarp, spes spor 1. Cymbalene låter faktisk veldig bra, og er det beste lydmessig på plata, langt bedre enn alt det andre. Basstromma mangler definisjon, den er liksom bare "noe" - et udefinert "bomp". Det er en del snodig miks på skiva. F.eks masse klang på skarptromma noen ganger, mens alt det andre er helt tørt. Låter ikke integrert. Tromme-miksen er forskjellig fra spor til spor også, noe som jeg ikke synes kler denne musikken.
Sax
Åj hvor det pumper i kompressorene enkelte plasser....det høres godt! Sjekk f.eks åpningssporet når han drar på litt. Ellers er John-Pål Inderberg sin sax greit nok gjengitt, men den er mikket altfor nærme etter min smak. Dessuten litt ullen i klangen og udynamisk i forhold til hvordan det låter i virkeligheten (jada, jeg har hørt han live og akustisk).
Bass
Den akustiske bassen har jeg litt problemer med her. Det høres ut som man har mikset bruk av piezo-pickup med litt oppmikking. Jeg synes vel resultatet ikke låter som en akustisk bass burde gjøre. Det er alt for mye nivå rundt 200 Hz, og lite egentlig grunntone i instrumentet. Basslyden domineres totalt av at det er for mye rundt 200 Hz. Jeg tror dette er noe som er gjort i masteringa faktisk. Den elektriske bassen er mer et harmoni-instrument som svever litt ute på sidene, og dette funker veldig bra.
Lydbildet
Det er bra bredde, spesielt på trommene. Men dybden savnes stort sett. Det hender skarptromma trekker seg bakover, men det er snodig når alt det andre foregår helt i front. Generelt synes jeg oppløsningen ikke er spesielt god, bortsett fra når det gjelder cymbalene.
For de som lurer på hva K-12 og K-14 er, så kan man lese her:
http://www.aes.org/technical/documentDownloads.cfm?docID=65