Det er selvsagt en mulighet (eller at husholdninger får sterkt subsidiert strøm opp til en eller annen mengde basert på ett eller annet). Det ville i så tilfelle være et rent poltisk valg, og sannsynligvis resultere i et budsjetthull som måtte fylles på en eller annen måte eller alternativt kutte i ett eller annet.Rune.U skrev:Jepp.I et delvis arktisk land som Norge,bør strømmen leveres til selvkost. Det er Stat og kommuner som sitter og eier,og de har ingenting med å drive butikk.Det kan de overlate til de ordentlige næringsdrivende.
Det samme gjelder de som hyller markedskreftene og er imot subsidier i enhver form.nb skrev:Det som er komisk er at når det kommer til strømpriser så går selv de selverklærte rettroende miljøforkjempere gjerne i fistel og insisterer på at det store norske strømforbruket skal være omtrent gratis.
Det er vel forholdsvis ureflektert å mene at det skal være gratis? Nordmenn er vante med å betale for energi, innenfor prisstrukturer som er forståelige. Se på bensinpriser - de er jævla høye, og varierer utover landet pga transportstrekninger, men variasjonene er å begripe, og man kan gjøre ulike tiltak for å stabilisere egen bensinpris.Pink_Panther skrev:Det samme gjelder de som hyller markedskreftene og er imot subsidier i enhver form.nb skrev:Det som er komisk er at når det kommer til strømpriser så går selv de selverklærte rettroende miljøforkjempere gjerne i fistel og insisterer på at det store norske strømforbruket skal være omtrent gratis.
Ta det helt med ro, det noen tjener i derivatmarkedet taper noen andre.Roald skrev:Kraftverkene er bygget opp med fellesskapets midler og at det tillates AT SPEKULANTER tjener seg søkkrik klinger dårlig.
Nå må du rulle inn. For det første er så godt som all vannkraft i Norge i norsk offentlig eie. Og selv i de årene Norge har eksportert mest kraft er det rundt 10% av produksjonen som går ut av landet. De siste 20 årene eller så har totalt 3% av den norske kraftproduksjonen blitt eksportert. For de siste 10 årene er det 3.5% som har blitt eksportert.vredensgnag skrev:fordi ressursen er blitt solgt ut. Som om Norge skulle solgt alle petroleumsprodukter til utlandet, med unntak av beredskapslageret, og man kjempet over det lille som var igjen med lommebøkene.
Kan du ikke prøve å i det minste lese hva som står, i stedet for å dikte fritt. Det fremgår, klinkende klart, hva jeg mener med ressursen.nb skrev:Nå må du rulle inn. For det første er så godt som all vannkraft i Norge i norsk offentlig eie. Og selv i de årene Norge har eksportert mest kraft er det rundt 10% av produksjonen som går ut av landet. De siste 20 årene eller så har totalt 3% av den norske kraftproduksjonen blitt eksportert. For de siste 10 årene er det 3.5% som har blitt eksportert.vredensgnag skrev:fordi ressursen er blitt solgt ut. Som om Norge skulle solgt alle petroleumsprodukter til utlandet, med unntak av beredskapslageret, og man kjempet over det lille som var igjen med lommebøkene.
Hva mener du med ressursen da?vredensgnag skrev:Kan du ikke prøve å i det minste lese hva som står, i stedet for å dikte fritt. Det fremgår, klinkende klart, hva jeg mener med ressursen.
Nå tilhører jeg den noe sjeldne rase som mener at det ikke er noen nødvendighet at akkurat varen strøm er billig. Andre livsnødvendigheter som mat og bolig er også dyrt i Norge. Det meste er faktisk dyrt i Norge. Jeg ser ingen fornuftig grunn til at staten skal sponse nordmenns energisløsing. En vare som er veldig billig blir som kjent overforbrukt. Norske husholdninger flest har ikke problemer med å betale strømregningen sin. I verste fall må de kanskje dra på en litt rimeligere sydentur de årene det er ekstra ille. For noen er det selvsagt et reelt problem, og da bør man heller målrettet hjelpe disse fremfor å dumpe prisen til alle.Rune.U skrev:Det hjelper ikke hvordan dere vrir og vrenger på fakta. Etter at strøm ble en markedsregulert vare,så har strømmen blitt over dobbelt så dyr,som den ville vært etter det gamle systemet Punktum!
Da betyr det at det som skulle gjort strømmen billigere har gjort den dyrere.
-De sa at den skulle bli billigere med innføring av markedsregulering. Altså løy de!
Nekter de på det i dag?
-Overhodet ikke,de bare svarer i hytt og gevær,og sier at dette kommer tilbake til samfunnet.
-Og hva så? Man skal ikke skattlegges over strømregningen,men over skattseddelen. Da kunne de med lav inntekt,i det minste,fått noenlunde "indirekte",billig strøm
Produsenter selger ut når prisene ute er høyere enn i Norge eller det er høy produksjon og lavt forbruk i Norge og importerer når det er motsatt. Jeg ser ikke problemet. Norge har visstnok verdens høyeste leveringssikkerhet av elektrisk energi. Vil man ha forutsigbarhet i prisingen er det lett å få til, selv om du synest å mene at folk ikke er i stand til det. Nordmenn tar generelt heller ikke fastrente på boliglånene sine, selv om det også er en realtivt grei sak. Vi er i det hele et folkeslag som ser ut til å like å ligge eksponert mot markedssvningingene, det være seg på kraft eller prisen på lånte penger.vredensgnag skrev:Elektrisitet. Som vi selger ut.
Strømnett er et naturlig monopol. Det vil selvsagt ikke være aktuelt for noen å bygge ut et konkurrerende strømnett i Norge. Statnett eier og driver det sentrale nettet mens lokale kraftselskaper eier og driver "spredenettet". Følelig er man i Oslo kunde av Hafslund enten man vil eller ei. Så staten sørger for at platespilleren din roterer med jevn hastighetpengesluk skrev:Visse ting bør være eid/driftet/styrt av Staten. Naturressurser type vannkraft er en av de mest selvfølgelige i så måte. En del infrastruktur likeledes. Dette er viktige samfunsoppgaver hvor folkets beste (selvsagt innen reelle og fornuftige grenser) må være det avgjørende.
Det er mer komplisert fordi,det er mer å hente der. Det er i praksis bare småpenger å hente på å bytte strømleverandør,for som kjent er spotprisen lik for alle forhandlerne,og de konkurrerer bare på adm.kostnader.nb skrev:Rune.U skrev:Det hjelper ikke hvordan dere vrir og vrenger på fakta. Etter at strøm ble en markedsregulert vare,så har strømmen blitt over dobbelt så dyr,som den ville vært etter det gamle systemet Punktum!
Da betyr det at det som skulle gjort strømmen billigere har gjort den dyrere.
-De sa at den skulle bli billigere med innføring av markedsregulering. Altså løy de!
Nekter de på det i dag?
-Overhodet ikke,de bare svarer i hytt og gevær,og sier at dette kommer tilbake til samfunnet.
-Og hva så? Man skal ikke skattlegges over strømregningen,men over skattseddelen. Da kunne de med lav inntekt,i det minste,fått noenlunde "indirekte",billig strøm
Nå tilhører jeg den noe sjeldne rase som mener at det ikke er noen nødvendighet at akkurat varen strøm er billig. Andre livsnødvendigheter som mat og bolig er også dyrt i Norge. Det meste er faktisk dyrt i Norge. Jeg ser ingen fornuftig grunn til at staten skal sponse nordmenns energisløsing. En vare som er veldig billig blir som kjent overforbrukt. Norske husholdninger flest har ikke problemer med å betale strømregningen sin. I verste fall må de kanskje dra på en litt rimeligere sydentur de årene det er ekstra ille. For noen er det selvsagt et reelt problem, og da bør man heller målrettet hjelpe disse fremfor å dumpe prisen til alle.
Jeg las i Aftenposten i dag at i år har en halv million nordmenn byttet forsikringsselskap, så forbrukere er tydligvis ikke så bevisstløse som enkelte i denne tråden ser ut til å mene. Forsikring er et MYE mer komplisert produkt enn hva en strømavtale er.
Det var mest en kommentar til at det å ta fastpris ikke burde være en uoverkommelig oppgave for den som ønsker forutsigbarhet. Som du sier er det nesten hipp som happ hvem man har som leverandør om man velger en spotprisavtale. For øvrig en av de enklere måtene å bli kvitt en strømselger over telefon dersom man ikke vil være ufin er å si at man har spotprisavtaleRune.U skrev:Det er mer komplisert fordi,det er mer å hente der. Det er i praksis bare småpenger å hente på å bytte strømleverandør,for som kjent er spotprisen lik for alle forhandlerne,og de konkurrerer bare på adm.kostnader.
Når fri konkurranse presser prisene opp,i stedet for ned.Da har systemet feilet! Hva er ikke korrekt med den påstanden? Hvorfor er det sånn i tilfellet strøm? Jo,det er fordi konkurrentene bare marginalt ikke konkurrerer med andre enn seg selv. I alle andre bransjer ville dette resultert i en fellende dom,men i strømmarkedet,er det tydeligvis fritt fram.
Jeg er som deg nb,sterk tilhenger av et fritt marked,men det forundrer meg at du ikke ser alt ugresset i forretningsførselen til strømselskapene. I teorien er dette konkurranseutsatt,men i praksis er dette intet annet enn et nesten-monopol.
Norske forbrukere sløser heller ikke med strømmen. Det er direkte feil! Forbruket har gått radikalt ned i de siste 10-15 årene.Dette er stenhårde fakta!.At industrien presser totalforbruket opp burde være saken uvedkommende,så lenge man ikke synes det er helt ok at strømsparende nordmenn skal inngå i subsidieringen av storindustrien.
Denne subsidieringen inngår vi i uansett over skattseddelen,så hvorfor skal vi sponse dem enda mer over strømregningen?
Mvh Rune
Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men Norge har vel tilpasset seg reglene ved at det ikke kan gis ervervsretter til private og at private ikke kan eie mer enn en tredjedel av offetlig eide kraftverk. Sånn sett har i dette tilfellet EØS-tilpasningen ført til en innstramming på eierskapsreglene, ikke en liberalisering som man trodde ville komme. EØS-domstolen slo i 2007 fast at det ikke var tillatt med forskjellsbehandling av offentlige og private eiere vedr hjemfall, men å kun la offentlige instanser eie fosser og vannfall var greit.vredensgnag skrev:Litt å varme seg på i høstmørket, nb. Jeg har uthevd det vesentlige.
I AP-regjeringens stortingsproposisjon om EØS-avtalen (St.prp 100 ,1991-1992) heter det blant annet:
"Utviklingen av rammevilkårene for energiforsyningen innenfor EU vil være av stor betydning for Norge." (side 161)
"En rekke bestemmelser i EØS-avtalen som angår markeds- og konkurranseforhold kan komme til anvendelse på energiområdet. Det gjelder i første rekke avtalens artikkel 4 med generelt forbud mot forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet, avtalens artikkel 11 og 12 som forbyr kvantitative begrensinger på import og eksport og alle tiltak med tilsvarende virkning, avtalens artikkel 16 som innebærer at statlige handelsmonopoler ikke skal kunne forskjellsbehandles på grunnlag av nasjonalitet, bestemmelsene om fri etableringsrett og fri kapitalbevegelser, samt prinsippene om ingen restriksjoner ved nasjonal behandling ved selskapsinvesteringer, nedfelt i artiklene 31, 34, 40 og 124, konkurransereglene i artiklene 53-60 og statsstøttebestemmelsene i avtalens artikler 61-64." (side 164)
"Forbudet mot forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet, innebærer at interessenter i andre EØS-land vil stille på linje med norske private interesser ved erhverv av fallrettigheter, bruksrettigheter og utbygde vannfall i Norge." (side 201)
Spotprisen er felles for et prisområde (det er fem prisomårder i Norge). Eneste de konkurrerer på er påslaget på denne prisen, alternativt et fast beløp i året.KW skrev:Har jeg forstått det riktig at alle leverandører (Hafslund-Huseiernes LF. betaler det samme for prisen på strøm(spotpris) fra kraftselskapene?
Og at det er "omkostningene" de forskjellige har som utgjør forskjellene som kundene betaler ?
Mvh.KW
Det finnes en del varianter av strømavtaler, noen med misvisende navngiving (som at direktepris ikke er basert på spotprisen og lignende). Hafslund har varslet en prisøkning før de andre, det er vel det som har skjedd i tilfellet som har vært omtalt nå de siste dagene.KW skrev:Ok. Men hvordan kan det da bli så store prisforskjeller f.eks. mellom Hafslund og det eksemplet du har nevnt tidligere i denne eller kanskje var det markedstråden.
Omkostningene pr. måned varierer jo svært lite.
Den bør du kvitte deg med... det innrømmer endatil Hafslund. Du er garantert mot en pris over 99 øre pr kWh, for dette betaler du 100 kroner i måneden. Selv ikke sist vinter var prisen så høy...KW skrev:Jeg har Hafslund maksprisgaranti :-\
Det er et tulleprodukt.Ole I skrev:Hva er "grønt valg"?
Har det noe med dette å gjøre som de skryter av på hjemmesidene:
100 % fornybar energi
Grønt valg er en strømavtale med opprinnelsesgaranti. Vi sikrer at det blir produsert like mye fornybar energi fra vannkraft som du forbruker.
I så fall sa Statnett rett ut i NRK dokumentaren:
"når strømmen først er kommet inn i det norske nettsystemet, aner vi ikke hvor akkurat den strømmen går eller hvor den kommer fra"
Takk, da er det ordnet, men Spot med overvåking............det koster vel kroner også 8)nb skrev:Den bør du kvitte deg med... det innrømmer endatil Hafslund. Du er garantert mot en pris over 99 øre pr kWh, for dette betaler du 100 kroner i måneden. Selv ikke sist vinter var prisen så høy...KW skrev:Jeg har Hafslund maksprisgaranti :-\
Står litt om Hafslunds maksprisgaranti herKW skrev:Takk, da er det ordnet, men Spot med overvåking............det koster vel kroner også 8)
Mvh.KW
Vel jeg så jo hva som sto på min side.nb skrev:Står litt om Hafslunds maksprisgaranti herKW skrev:Takk, da er det ordnet, men Spot med overvåking............det koster vel kroner også 8)
Mvh.KW
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10023392
Og da er hele dette firmaets filosofi basert på ulovligheter:BT skrev:Høres ut som ulovlig markedsføring, det også.