NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skuffende svikt fra NRK idag.
    Her kommer jeg dettende inn fra grytidlig flytur og gleder meg til å høre KeK på nettradio til formiddagskaffen i godstolen.
    Og så finner jeg først at det ikke går på P2, men på NRK Klassisk istedet. Javel, da prøver vi Klassisk, men så er det P2sendingen som ligger der også. Hva er det de har drukket?
    F i H på en slitsom søndags morgen!
    Jepp, samme her, skjønner ikke driten.....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde sett fram til å få vite hvem som hadde begått harpekonserten fra forrige ukes sending. Jeg syntes det hørtes litt østeuropeisk ut, og tippet på Glière. Men nei; han hverken fødtes eller daua i oktober.
    Så det hadde vært gjevt om noen kunne fortelle meg hvem komponisten var.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja det var innmari ergerlig. Kan man håpe på at det blir rettet opp til reprisen i kveld, tro?
    Det kan man jo håpe. Programmet er såvidt jeg vet ikke direktesending. Hvis det ved en glipp ikke sendes ut på rett kanal når den skal burde det være en smal sak å legge det ut på den vanlige nettsiden med en gang glippen blir oppdaget. Når dette ennå ikke har skjedd begynner jeg virkelig å lure.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Var nettopp innom NRKs nettsider. Der fant jeg følgende om Klar En Klassiker: "Programmet blir først tilgjengelig 20.10.2013 20:30." Så det kan tyde på at noen har gjort noe.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er 20.30 reprisen sendes på P2, så hjelper ikke sånn sett. Men greit nok.
    Ser for meg forskjellige scenario for hva som skjedde, spekulerer helt ut til at programmet ble ødelagt ved en feil og måtte spilles inn på nytt i full fart. Eller at de oppdaget større feil i programmet, med samme resultat. Livlig fantasi er er fin ting på en grå søndag.
    Men harpekonserten, den fant jeg, og kan røpe at den er langt fra østeuuropeisk. Steinar L overlever nok spenningen noen timer til :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det er 20.30 reprisen sendes på P2, så hjelper ikke sånn sett. Men greit nok.
    Ser for meg forskjellige scenario for hva som skjedde, spekulerer helt ut til at programmet ble ødelagt ved en feil og måtte spilles inn på nytt i full fart. Eller at de oppdaget større feil i programmet, med samme resultat. Livlig fantasi er er fin ting på en grå søndag.
    Men harpekonserten, den fant jeg, og kan røpe at den er langt fra østeuuropeisk. Steinar L overlever nok spenningen noen timer til :)
    Men det er akkurat det jeg ikke gjør! Hvis emotikon skal brenne meg på bålet en gang til, begynner det, vel, å brenne under føttene mine. Så nå kunne jeg trenge nettopp en harpekonsert. Og ta med meg når jeg går. På de brennende føttene mine. Please?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var som jeg mistenkte, at harpisten var en mann, altså Nicanor Zabaleta som spilte Boieldieu's vakre harpekonsert.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk dessverre ikke hørt Klar En Klassiker forrige uke, men jeg fikk med meg snuttene derfra i dagens sending. Og arien i siste oppgave var utrolig vakker. Jeg fikk med meg navnet på operaen, men ikke på arien. Kan noen fortelle meg hva det var? Og Kjell Hillveg nevnte Maria Callas som en slags referanse. Er folket enig i det?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Men etter min panegyriske omtale av eratos svar, må jeg visst etterlyse alternative innspillinger. Jeg finner ingen steder der Callas kan lastes ned. Men Linn Records har Joan Sutherland. Hun kan da vel gå an?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Callas, Sutherland og Caballe var de tre referansene Hillveg nevnte. Sutherland er den jeg ikke har....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Må en viss mann så inderlig riste og klore disse innfule programlederne!:mad:

I dagens oppgave skulle vi frem til tre komponister med like mange bokstaver i etternavnet. Og etter de første tonene i oppe 1, tenkte jeg aha, dette er no sweat. Men så var det ikke det jeg trodde det var, og dermed ble det masse sweat, og min vane tro datt jeg ut.
    Og hvordan skulle man forresten telle bokstavene i etternavnet til den komponisten jeg trodde det var i første oppgave?

Nei takke meg til kryssordet i Se & Hør!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her var det liv.
    Jeg har ikke sluttet å høre KeK, og gleder meg hver søndag morgen.
    Sitter klar idag også, til og med rigget med Macbooken koblet til god-anlegget i kjelleren en sjelden gang.

På HFS Klassisk skal man ikke banne, men HVOR I HULESTE HEITESTE HAR DET BLITT AV FAVORITTPROGRAMMET MITT?

Ikke P2, Ikke NRK klassisk.
    Her smeller det snaart.
    Kan jeg skyte den nye regjeringen for dette også?

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De kunne i det minste streamet det tidsrett. Søndag kveld er klassisk fansen ofte på konsert, jeg på Skapelsen av Haydn.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........på konsert, jeg på Skapelsen av Haydn.
    Da er det ikke fullt så synd på deg.

Jaja. Sukk. Man kan vel ikke få alt her i livet.
    Heldigvis finnes det fremdeles egg og bacon. Kommer de til å fjerne det også?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Neida. Men det blir slutt på det til frokost. Heretter kun servert som kveldsmat!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Her var det liv.
    Jeg har ikke sluttet å høre KeK, og gleder meg hver søndag morgen.
    Sitter klar idag også, til og med rigget med Macbooken koblet til god-anlegget i kjelleren en sjelden gang.

På HFS Klassisk skal man ikke banne, men HVOR I HULESTE HEITESTE HAR DET BLITT AV FAVORITTPROGRAMMET MITT?

Ikke P2, Ikke NRK klassisk.
    Her smeller det snaart.
    Kan jeg skyte den nye regjeringen for dette også?
    De har bare utsatt det 11 1/2 timer :mad:. Til det tidspunkt da reprisen pleide å komme, så vidt jeg kan forstå. Makan. KeK på søndag formiddag har vært en nærmest hellig stund for meg. Det er ikke orden på noe lenger!:mad::mad:

Edit: Når det er sagt, må jeg også få si at neste søndag er programmet på plass på vanlig tid igjen. Iallfall i følge NRKs programoversikt. Så vi får vel svelge denne kamelen i dag, da. Som salig Jan P. Syse sa, at det går greit å svelge kameler, så lenge det skjer medhårs.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Neida. Men det blir slutt på det til frokost. Heretter kun servert som kveldsmat!
    Skjønner ikke NRK at da må jeg ha biff og rødvin? Tenker de overhodet ikke på voksne folk sin fordøyelse?
    Jeg vurderer drastiske protestaksjoner: Firkorn og skummet melk til søndagsfrokost.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som SL nevner over, bare i dag KeK ikke kommer på morgenen, slik jeg forstod det, da de presenterte erstatningsprogrammet. Kunne vært verre, liker godt Språkteigen.
    For meg funker det slik søndager; KeK er "gå tur med hunden med IE i øret-program" Språkteigen er "spise god søndagsfrokost-program"

Finkorn og skummet-melk; er vel kanskje det du får ned etter dagen i går..... ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du mener da ikke at du pleier å besudle KeK på søndags formiddag ved å meske din buk? Blasfemi, spør du meg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........
    Finkorn og skummet-melk; er vel kanskje det du får ned etter dagen i går..... ;)
    Det insinueres at jeg kan ha hatt grunn til å være litt ekstra sår idag.
    Det tyder på at noen følger godt med, og forstår.

Nuvel. Jeg har blitt vel foret, uten snev av anfektelser, og kan istedet bruke tid på forrige ukes oppgaver. Lenge siden sist jeg hadde ro til denslags. Bare oppgave 3 som kom av seg selv, nylig avspilt i hulen, det to første er på idéstadiet fremdeles.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ........
    Det insinueres at jeg kan ha hatt grunn til å være litt ekstra sår idag.
    Det tyder på at noen følger godt med, og forstår.

Nuvel. Jeg har blitt vel foret, uten snev av anfektelser, og kan istedet bruke tid på forrige ukes oppgaver. Lenge siden sist jeg hadde ro til denslags. Bare oppgave 3 som kom av seg selv, nylig avspilt i hulen, det to første er på idéstadiet fremdeles.
    Jepp, jeg forstår og har medfølelse, men livet går heldigvis videre for glade spillemenn.

Nå ble jeg mer enn nysgjerrig på oppgavene dine.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Relativt enkelt i dag. Gikk ganske rett på for en gangs skyld. Så ble det tid til litt mer i dag enn bare å løse KEK.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    SSP? For å si det kryptisk. Var på hytta.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klar en klassiker er fremdeles fast post her, selv om det ikke er så mye å sludre om lengre.
    Idag traff det meg kjappere enn vanlig. Ikke så rart kanskje siden det var korps og blåseinstrumenter i fokus.
    To av tre klang veldig kjent, marsjen har jeg spilt og kan synge med hele veien. Solo-verket til slutt det samme, har noter på den, og den var det ikke tvil om.
    Operaen gir språket, og komponisten kan jeg fort resonnere meg til.
    Den marsjen viste seg litt finurlig, for jeg trodde komponisten var en av traverne i sjangeren. Men så demrer det, og jeg forstår hvorfor jeg lett kan synge med.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.083
    Sted
    Trondheim
    Det var vel bare oppgave 1 som kan gi noe hodebry i dag? Diksjonen var så klar på operaspørsmålet, at det vel ikke er mulig å bomme på operaen?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det den som begynner på W? Fulgte dårlig med, men arien virket veldig kjent ja og da er det vel W eller M det står mellom, :)

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Uffda - så sa vel Hillveg på søndag at KEK nok blir tatt av lufta til sommeren. Nei og nei.

Når det gjelder søndagens oppgave så står jeg ganske fast på oppgave 1. Forbokstaven er grei nok etter å ha hørt siste eksempel.
    Og nr 2 tror jeg jeg har inne.
    Er Paul et fornavn jeg bør se nærmere på i oppgave 1?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nja, du må vel atskillig lenger fram i alfabetet, mener nu jeg.
    Fortærende at de skal slutte, men Hillveg er jo ingen ungsau etterhvert, og programmet har jo gått i mange-ogtjue år.

B

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke Hillvegs ønske at det slutter. Iflg Hege Duckert ønsker de å spisse ressursene på formiddagssendingene i uken (fra 7-11) og fra 17-19 om ettermiddagen, og helgene be damned. Hvem faen hører på radio, særlig P2, om morgenen? Drosjesjåførene hører ikke på P2, og ellers skulle jeg tro at de fleste kulturkonsumenter er i jobb da. Nei dette dreier seg om sendeflate og kampen mot de kommersielle aktørene, samme faen hva slags innhold man tilbyr og som vi betaler for. Tsjoo, tsjoo, som konduktøren sa.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn