NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det begynte trist med nyheten om Arne Nordheims bortgang.
    Men nå er kaffen på plass og ørene skjerpet.
    Forrige program gikk jeg glipp av, det var kjente stykker unntatt akkurat Arne Nordheim.
    Idag: 1 og 2 kjente jeg ikke igjen på direkten, mener å registrere hvilket språk de synger i 2. Pinlig at jeg ikke skjønner hva de synger om. Nr. 3 derimot er kjente toner, og det demrer med denne hovedstaden.
    Hvor ble det forresten av forumist asvaberg?
    Noen kommer og noen går, og Norman har kommet på, velkommen!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder dagens første eksempel, var det greit at komponisten kopierer seg selv. Det løste oppgaven for meg etter noen få takter.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    norman skrev:
    ......
    Hva Kjell Hillveg egentlig mente med å understreke "helt riktig verktittel" i siste sending, vet jeg ikke. Noen som har tenkt nærmere på den vektleggingen?
    ..
    Hei
    Jeg antar at han tenkte spesielt på eksempel 1. Tittelen med hovedstaden blir vel ikke presist nok, kanskje.

1 og 2 kunne jeg høre denne gangen, 3 kan jeg tippe og google, så da er jeg med igjen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, tittelen på verket i oppgave 1 har ingen ting med byen å gjøre, men verket inngår jo i en "samling" der byen inngår i tittelen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Trondheim
    Hva skal man si for å ikke si for mye?

Nr. 1 beskriver noe man gjerne har rundt huset og ble skrevet ikke så langt fra der jeg bor (vi snakker om noen timers kjøring)

Nr. 3 beskriver et sted der vi havner til slutt alle sammen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det kan være skikkelig irriterende med stykker sånn som nr.1 denne gangen. Hørte dette på nett i går kveld. Så utrolig kjent på øret, og likevel så vanskelig å komme på hva det var.
    Men med lure tips fra otare (som vanlig) kommer ideene rislende fram.

Fin avstamning der, Norman :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Trondheim
    Tja - husker fra mine barneår hvordan vi reiste på ferie østover til en øy i en stor sjø...

Ellers sitter jeg her og ser utover i sommernatten…

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Nei, det er oppgave 3 jeg sikter til.
    Takk til Otare. Da fikk jeg bekreftet at jeg for en gangs skyld har fullt hus, både mht hovedkonkurransen og verkenes titler. Dette kvalifiserer til "en" terrassepils imo. Er dypt ferierende i heimen for tiden. ;D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    norman skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Takk til Otare. Da fikk jeg bekreftet at jeg for en gangs skyld har fullt hus, både mht hovedkonkurransen og verkenes titler. Dette kvalifiserer til "en" terrassepils imo. Er dypt ferierende i heimen for tiden. ;D
    Hei

Fant du hvilke innspillinger som ble brukt? Jeg er 99,99% sikker på innspilling nr 2, men 1 og 3 er jeg denne gangen veldig usikker på.
    Dette er jo ikke så nøye, men litt ekstra spennende å se om en klarer å lytte seg frem til svaret.

vh Norman
    Dessverre gitt, det gjorde jeg nok ikke.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Trondheim
    Enda det ikke foregikk i sommarhagan på Frösön? :)
    Kanskje det var Frösöblomster i brudebuketten?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag er vi tilbake i kjent gammelt spor med ´klar en komponist´ ingen tvil om klassisk som sjanger.
    Wienerklassisk fra første tone, jeg lurte umiddelbart på hva slags instrumenter vi hørte og et stort navn dukket uunngåelig opp. Som vanlig viste det seg å være feil, i eksempel 3 kom jo svaret. Det er ett av de verkene jeg har lyttet mest til opp gjennom årene, og aldri blir lei av.
    Spørsmålene for meg blir da hvilke instrumenter vi hørte først (antallet ble jo klart etter kort tid), og hvem som spilte i 2eren. Det første er fort gjort, det andre kan lett ta litt tid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Trondheim
    Så alt var greit i søndagens oppgaver? Selv den sørgelig romantiske versjonen av operaen i første eksempel? Jeg tok ikke engang tidsepoken etter det kuttet. Hørtes ut som noe som var skrevet rundt 1840. Men jeg fant det jo til slutt da.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, 1-er'n har jeg ikke klar. 2 og 3 gikk rett inn, men 1? Har ikke slått opp noe sted ennå, og det er mulig at jeg kommer til å banke meg for pannen i ergrelse når jeg så gjør.

Bernt K

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Trondheim
    Det gjør du - det er en av "standardoperaene", men den er mye tidligere enn det hørtes ut i den innspillingen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Banke panne". Den er grei. Uten å slå opp annet enn for å bekrefte, også.

B

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    "Banke panne". Den er grei. Uten å slå opp annet enn for å bekrefte, også.

B
    Hehe. Her kommer gullørene til nytte; om banke-panne-lyden er påfallende resonant så er det ikke et bra tegn. Til saken så var vel denne versjonen ikke helt typisk for fremførelsene som vi er vant med av denne operaen kanskje.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Trondheim
    Trodde jeg hadde Grieg komplett, jeg, men den gang ei. Klaverstykket var ikke i Steen Nøklebergs "komplettinnspilling" av klavermusikken. Men det var jo ikke vanskelig å finne ut hva det var.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Grieg var åpenbart, men spennede med den fugen. Hillveg lot like godt svaret røpe i "Ring inn musikken igår".

Idag, "Klar en komponist" pleier å løsne på andre eller tredje klipp, men ikke helt idag. Jeg burde sikkert kjenne igjen 3, men nei. Nr 2 og 3 ga meg en klar følelse, men jeg syns ikke karakteren i 1 stemmer helt med den jeg tenker på. En favoritt blant korsangere, et stykker brukt før i KeK, og en som ikke pleier å bråke for mye. Jo, da er det kanskje han likevel.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    "Klar en komponist" pleier å løsne på andre eller tredje klipp, men ikke helt idag. Jeg burde sikkert kjenne igjen 3, men nei. Nr 2 og 3 ga meg en klar følelse, men jeg syns ikke karakteren i 1 stemmer helt med den jeg tenker på. En favoritt blant korsangere, et stykker brukt før i KeK, og en som ikke pleier å bråke for mye. Jo, da er det kanskje han likevel.
    Den løsnet på 1 for min del, relativt åpenbart for en av mine favorittkomponister. En form popularisert av Chopin......denne komponisten er fra et land assosiert med Chopin, men det er ikke Polen....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ah, da var det ikke han jeg tenkte på. Må visst drikke litt mer kaffe før jeg hiver meg på disse programmene. Syns bestemt karakteren i 1 trakk mot Frankrike, og da er kanskje første innfall riktig likevel. Ikke første gang, i så fall.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Ah, da var det ikke han jeg tenkte på. Må visst drikke litt mer kaffe før jeg hiver meg på disse programmene. Syns bestemt karakteren i 1 trakk mot Frankrike, og da er kanskje første innfall riktig likevel. Ikke første gang, i så fall.
    Trust your first impression er et godt råd både ved blindlytting på musikk og blindsmaking av vin ja. Jobb videre med den ja - hva var formen da? Denne mannen skrev mange verker i denne formen, som er et hovedelement i hans produksjon for klaver.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes det var noe kjent med melodiføringen i eksempel 3... Helt til jeg oppdaget at det var en annen som hadde skrevet det "kjente" enn han jeg trodde. Ska'kke væra enkelt alltid.
    Nocturne, ikke?

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pianomusikken i klipp 1 idag gav meg en rask innskytelse, som jeg altså tror var riktig. Det skyldes nok at jeg har flere av disse på CD, kanskje ikke akkurat den som ble spilt, men nært nok.

Fin komponist, ja. Jeg kunne sagt litt av hvert om ham, artister og innspillinger, men det får vente.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Jeg syntes det var noe kjent med melodiføringen i eksempel 3... Helt til jeg oppdaget at det var en annen som hadde skrevet det "kjente" enn han jeg trodde. Ska'kke væra enkelt alltid.
    Nocturne, ikke?

B
    Det er noc det.....

S

Supertramp

Gjest
    Ikke verdens vanskeligste oppgave i dag- ihvertfall ikke etter eksempel 3 som vi fikk høre så alt for lite på før hallodama brøt inn.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var som jeg trodde Gabriel Fauré forrige uke. Jeg brukte litt tid på den, for jeg syntes at de første to stykkene hørtes eldre ut enn det jeg husker fra Fauré, men dette var altså mest tidlige verk? (hørte ikke etter åpningen på programmet idag)
    Da jeg kjøpte en CD med pianomusikk av Fauré (tror det var Rogé på Decca) forundret det meg hvor lite det finnes innspilt av de store pianistene. Noen franske på billigselskapene, ellers veldig tynt syns jeg.

Dagens oppgave var grei, ved eksempel 1 var det ett navn som falt meg inn, mistanken ble sterkere i 2 bare på magefølelsen, og så var det slutt i eksempel 3. Veldig sommerlett oppgave.
    Jaja, jeg kan jo sende inn og være med i loddtrekningen en sjelden gang. Hvis en vinner neste gang ønsker seg Tchaikovsky 4. med Jansons/Oslo kan det være meg. (var sikker på jeg hadde alle men finner ikke den, må på plass snarest)

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Hvis en vinner neste gang ønsker seg Tchaikovsky 4. med Jansons/Oslo kan det være meg. (var sikker på jeg hadde alle men finner ikke den, må på plass snarest)
    alle 6 på ett brett - men det får du neppe igjennom som plateønske :)

Anbefaler denne veldig (så også tips om den i en annen tråd):

S

Supertramp

Gjest
    Sendingen søndag (som jeg ikke fikk hørt live pga båtliv), var fin den. Greit med NRK radio i opptak :)

Pen musikk og slutten gir jo assosiasjoner til en vakker kvinne.....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dagens hovedkonkurranse var såre enkel. Tredje eksempel ga seg selv, og jeg tror også jeg har kontroll med det første. Det andre, derimot, lurer jeg litt på. Jeg har endel musikk av dagens komponist på CD, men ikke eks nr 2. Jeg har prøvd å lytte på programmet på NRKs nettsider, men det virker som det ikke er tilgjengelig ennå.
    Det står under "kommende" program.
    Hvor lang tid pleier det å ta før dette programmet kan høres på nettet?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steinar_Lund skrev:
    Dagens hovedkonkurranse var såre enkel. Tredje eksempel ga seg selv, og jeg tror også jeg har kontroll med det første. Det andre, derimot, lurer jeg litt på. Jeg har endel musikk av dagens komponist på CD, men ikke eks nr 2. Jeg har prøvd å lytte på programmet på NRKs nettsider, men det virker som det ikke er tilgjengelig ennå.
    Det står under "kommende" program.
    Hvor lang tid pleier det å ta før dette programmet kan høres på nettet?
    Det pleide å ta en time etter sending, men i det siste har jeg ikke funnet det før dagen etter. Det sendes vel fremdeles i reprise søndag kveld?
    Idag ble det rene Ønskekonserten, med sørlandsviser og marsjmusikk. Sangen i eksempel 2 er jo en kjent vise, med tekst av sørlandsvise-dikteren foran alle.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svaret Jøgga.
    Joda, det kommer i reprise i kveld, men jeg får muligens ikke anledning til å høre det.
    Jeg får vel smøre meg med tålmodighet til i morgen. Jeg trenger å høre sangen en gang til; lyden på klokkeradioen min på soveværelset er ikke all verden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steinar_Lund skrev:
    Takk for svaret Jøgga.
    Joda, det kommer i reprise i kveld, men jeg får muligens ikke anledning til å høre det.
    Jeg får vel smøre meg med tålmodighet til i morgen. Jeg trenger å høre sangen en gang til; lyden på klokkeradioen min på soveværelset er ikke all verden.
    Dagens program ligger på nett nå
    http://www.nrk.no/programmer/sider/klar_en_klassiker/

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal si han plukket litt her og der. Bare hør på åpningstrofene på det første verket og så videre. Bare kanonene som mangler....

S

Supertramp

Gjest
    Ja, salig blanding fra Hillveg denne gangen..........
    Fikk litt 17.mai stemning :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Umiskjennelige forsøk på hornsignaler i 1. Mannskor og messing får meg lett våken, og dette har jeg nylig hørt.
    Men jeg syns godt man kan legge på litt trøkk i hornet hvis man skal høres gjennom skogen. 8)
    (ørene er preget av nattens avspilling av Freischütz på Supraphon...)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.148
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Først trodde jeg den første var den andre, men når den andre var den første må den første være en annen.

Mye kjente toner idag også, tre augustbarn, men ikke alltid like klart i hodet.
    Fremdeles litt usikker på 1, men den fine 2 spilte vi her igår kveld og 3 var umiskjennelig.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Først trodde jeg den første var den andre, men når den andre var den første må den første være en annen.
    Godt sagt, samme her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn