NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Skal dere ha fasit, eller ;)

Nr. 2 og 3 var vel greie. Den første syntes jeg var veldig typisk for komponisten. Når man først kommer på komponisten, tenker man "selvfølgelig"!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    Først trodde jeg den første var den andre, men når den andre var den første må den første være en annen.
    Hehe. Din evne til å trekke konklusjoner er forbløffende Jøgga!
    Kan noen forbarme seg over meg og fortelle hva som var det letteste verket i forrige ukes
    konkurranse. Klavermusikk er ikke min sterkeste side, men denne er jo viden kjent, og jeg har lyttet til det mang en gang hjemme. Men nå har jeg altså hatt jernteppe en uke, og jeg skulle gjerne ha fjernet det.

S

Supertramp

Gjest
    Traümerei av Schumann var forrige ukes "lette" oppgave.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Vi kan vel si så mye som at komponisten er fransk, og det handler om et lite esel.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Vi kan vel si så mye som at komponisten er fransk, og det handler om et lite esel.
    Fin sak, og jeg var aldri i tvil om at det var fransk. Jeg klarte det uten tips faktisk, tippet riktig komponist og fant den fort på Spotify.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag var nok det letteste KeK noensinne for meg. Max tre sekunder på hvert stykke, men så har jeg også spilt alle tre selv. Da kan vi bruke dagen på noe annet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du spilt både horn og klaver? Allsidig.

S

Supertramp

Gjest
    Hillveg leste vel feil feil da han sa svaret på forrige ukes oppgave 2 (Schubert): opus 142, nummer seks i Ass-Dur .....

For svaret er nummer to...... Nummer 4 i Ass-dur er et helt annet stykke med en helt annen karakter (Op. 90 (D. 899))

Hørte jeg feil?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Dette er vel andre gangen på rad hvor svarene stort sett gir seg selv?

S

Supertramp

Gjest
    Det er den flotteste Ave Maria jeg har og den er alt for lite spilt.

Godt å kunne hjelpe deg litt for en gangs skyld:

Vi skal til et tysktalende land.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Så det var ikke Nystedt likevel? Tenkte at siden han fyller 95 år på onsdag så ville det være naturlig å spille noe av ham. Jeg hørte vakker kormusikk og tenkte på Nystedt umiddelbart. Jeg vil uansett slå et slag for Nystedts kormusikk - den er bare fantastisk flott.
    Jaja - da er det vel han som hadde fødselsdag i går.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er tydelig at høsten har kommet, for jeg forsov meg til KeK. Det er laaangt fra normalt.
    I kveld tar jeg meg inn igjen med å høre opptaket på nett, finner tonearten fort på pianoet og tar greit komponistene og verk 1 og 3, jeg må tippe meg til nr.2.
    Nr. 1 interesserer meg langt mer enn 2, så jeg blir sittende å spille eneren på spotify. Står jo en del versjoner i hylla her også. Først innom Sir Roger, nå en med Marc Minkowski. Det går unna.

S

Supertramp

Gjest
    Nr.2 er alledeles nydelig stykke arbeid både av komponist og utøver.
    Den finnes også i en alldeles utmerket utgivelse i 7.1 surround + 5.1 surround + STEREO :)

Eksempelet på nr.1 var vel en noe eldre fremførelse i heller laber lydkvalitet - fremførelsen var ypperlig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Blind, døv, eller problemer med seg selv?
    Før jeg har hørt en tone har jeg to komponister i hodet.
    Men så begynner de med elegant barokkmusikk, obo og orkester, og jeg må begynne å liste og lese.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    det lød nok veldig italiensk ja, og det var vel en og annen belcantofyr som slet?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Nei, det var nok ikke italiensk. Dere som vet hvor min kone kommer fra finner det nok ganske raskt ;)

Og der satt jammen orkesterverket også :D

Da var det obokonserten i oppgave 1 som står igjen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var det en obokonsert og ikke bare en concerto grosso med obo da? En døv, og en blind.....

PS Og en gal tenker jeg - har ikke fått sjekket noe, sitter fortryllet av Guldas Mozart.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Tenkte akkurat det samme. Nå har jeg funnet en som ble døv og en som ble gal, og tenker selvfølgelig på en som ble blind på sine gamle dager. Men har ikke funnet verket, og jeg trodde jeg hadde alle hans concerto grossi...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Og der kom jaggu den siste. Det var han jeg tenkte på.
    Men å finne den for obo og orkester, nei det klarer jeg ikke. Har den faktisk med cello og klaver og fant den på nettet spilt på trompet.

Jaja.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    To lette og en vrang idag.
    Eneren var merkelig kjent, har jeg spilt den selv? Det må være fryktelig lenge siden. Jøss, der er den jo, noteheftet står jo på pianoet. :)
    ...
    Tror jeg må kjøpe nytt eksemplar, dette faller snart helt fra hverandre.

S

Supertramp

Gjest
    Var ikke det vel mye informasjon å legge ut, Jøgga? Selv fant jeg svaret etter de første 3-5 sekundene, men det er kanskje andre som ønsker å tygge litt mere på det....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Var ikke det vel mye informasjon å legge ut, Jøgga? Selv fant jeg svaret etter de første 3-5 sekundene, men det er kanskje andre som ønsker å tygge litt mere på det....
    Kanskje det. ;) Enkel musikk i alle fall, mens spørsmålet kan være enkelt for noen, ikke for andre. Den som har hatt samme heftet tar den nok med en gang.

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Kanskje det. ;) Enkel musikk i alle fall, mens spørsmålet kan være enkelt for noen, ikke for andre. Den som har hatt samme heftet tar den nok med en gang.
    Ser den - jeg brukte den som fingeroppvarming før de litt mere teknisk utfordrende (s.38-42 og s.34-37 f.eks)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Ser den - jeg brukte den som fingeroppvarming før de litt mere teknisk utfordrende (s.38-42 og s.34-37 f.eks)
    :)
    Fine ungdomsminner der. Jeg var utålmodig og vile helst hoppe rett på s.70 og 80. Strever egentlig med dem fremdeles, og den flotte Toccataen s.128. Dere andre får ha oss unnskyldt for inside-sludring. -Litt OT er OK -

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Ingen kommentarer om gårsdagens Klar en klassiker? Oppgave 1 og 2 var ganske greie, men sliter litt med den siste oppgaven :(
    Ellers gleder jeg meg til premien dukker opp i postkassa :)

S

Supertramp

Gjest
    Har ikke hatt tid til å høre sendingen ennå. Skal se om jeg får tid i kveld.

Gratulerer med premie.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Ingen kommentarer om gårsdagens Klar en klassiker? Oppgave 1 og 2 var ganske greie, men sliter litt med den siste oppgaven :(
    Ellers gleder jeg meg til premien dukker opp i postkassa :)
    Du er riktig god. Gratulerer!
    Jeg kjente ikke igjen noen av stykkene igår på direkten og hadde ikke tid til å følge opp. Skal høre om igjen ikveld, men har allerede noen ideer om oktoberbarn fra et fint land, født på 1800-tallet.
    Er det bare jeg som opplever at jeg ikke kan spole framover når jeg kjører NRK sine ting i reprise på nettet? Nå må jeg fint spille hele programmet for å høre siste stykke, og jeg mener bestemt at jeg kunne det før.

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga, i IE fungerer "spoling" ganske bra, men det hender det henger seg....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Jøgga, i IE fungerer "spoling" ganske bra, men det hender det henger seg....
    Ikke hos meg, men jeg bruker jo helst Mac, og Windows-maskiner med IE er bare til backup og testing.
    Skal prøve igjen i kveld.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn