Ingen bur vel lenger unna svenskane enn meg.....fekk aldri inn Sverige. Men det var mange som hadde plater med "svensktoppar", utan at eg vart altfor begeistra.
Eg høyrer ikkje mykje på jazz, men klassisk blir det ein del av. Men ettersom eg er mest gira på den romantiske perioden, er det best å ta styringa sjølv. Spesielt når ein er så nerdete at ein har eit halvt dusin versjonar av kvar Schubert sine symfoniar... Såleis har eg forståing for at NRK eller andre radiostasjonar stettar mine smale behov. Men når det kjem til populærmusikken tykkjer eg dei kunne gjort det vesentleg betre.Mange av kommentatorene her viser null interesse for ting som klassisk musikk og jazz.
Da er man tilfreds med at dekningnen av denslags får dårligere kvalitet og sorteres vekk fra allmenkanalene.
Kanskje kommentarene da passer best i en annen tråd?
Men kommentarene kan selvfølgelig også leses som et uttrykk og bekreftelse for det tråden handler om, at dekningen av feltet nedgraderes i kvalitet og langsomt fjernes fra folk flest, og at resultatet er at interessen, respekten, kunnskapen og følelesen for slik musikk gradvis forsvinner.
Mener du at klassisk og jazz er mer høyverdig kvalitetsmusikk enn annen musikk? Gi deg. Jeg har hele mitt liv prøvd å løse koden for disse musikksjangerene, men ikke funnet den. Dog må sies at noen stykker liker jeg, skulle bare mangle. Klassisk og jazz har aldri hatt bedre dekning på radio enn nå, de har til og med hver sin kanal 24/7Mange av kommentatorene her viser null interesse for ting som klassisk musikk og jazz.
Da er man tilfreds med at dekningnen av denslags får dårligere kvalitet og sorteres vekk fra allmenkanalene.
Kanskje kommentarene da passer best i en annen tråd?
Men kommentarene kan selvfølgelig også leses som et uttrykk og bekreftelse for det tråden handler om, at dekningen av feltet nedgraderes i kvalitet og langsomt fjernes fra folk flest, og at resultatet er at interessen, respekten, kunnskapen og følelesen for slik musikk gradvis forsvinner.
"Kvalitet" kan definerast på mange måtar. Eg meiner at kompleksitet og forløysing er to kriterium som må vere til stades. Når vi snakkar om tre akkordar, er det veldig enkelt. Det kan vere interessant (om det er god tekst, eller virtuos solospel attåt), men det er ikkje så høg kvalitet som når det vert litt fleire akkordar, litt dynamikk og sånn. Så er det ei grense for kor mykje "avansert" ein stakkar kan ta i mot. Eg fiksar dårleg tolvtoneskalaverk, Bartok, men på den andre sida orkar eg lite Hank Williams og banalrap.Mener du at klassisk og jazz er mer høyverdig kvalitetsmusikk enn annen musikk? Gi deg. Jeg har hele mitt liv prøvd å løse koden for disse musikksjangerene, men ikke funnet den. Dog må sies at noen stykker liker jeg, skulle bare mangle. Klassisk og jazz har aldri hatt bedre dekning på radio enn nå, de har til og med hver sin kanal 24/7
På mange måter er det kanskje vi ønsker. Radioen står på i bakgrunnen og plutselig dukker det opp noe vi synes virker spennende og så setter vi oss ned for å høre på. Dermed blir radioen noe man bruker til å oppdage nye ting, og vi konsentrerer oss om det vi hører.Et problem jeg mener jeg ser, er at majoriteten egentlig ikke lytter til musikk, - den er bare en slags erstatning for en uønsket stillhet......... I heimen sto radioen på fra morra til kveld, og på sine eldre dager sto radioen alltid på på kjøkkenet hjemme hos mamma. Den sto nå der og surra, og hvis det var noe hun fant interessant så stoppet hun gjerne opp eller satte seg ned for å høre på ......
Nrk Sport er en egen sportskanal på radio.Av en eller annen merkelig grunn blir vi tvangsforet med sport, i alle fall om vi ser eller hører på nrk. Med ørten hundre kanaler burde det vel være enkelt å henvise sporten til en eller annen sports-kanal.
Reprise kanalen har vært på lufta i ca. 10 år. Først het den Nrk Gull så byttet den navn til P1+.Jeg lurer på når det skal gå opp for NRK at radio kan brukes til annet enn pludring og musikk. Musikk har vi på så mange andre måter. Kommersielle stasjoner, streaming, radio på nettet. Det NRK kan gjøre er å fylle sendeplanen sin med alternative løsninger. De er jo ikke avhengige av reklameinntekter. Lag en radio med innhold så vil folk (tror jeg) begynne å høre på dem. Kutt ut alle disse kanalene - de har ikke nok stoff til å fylle dem uansett. Den gamle oppdelingen med P1 (generelt innhold), P2 (kultur og analyse) og P3 (ungdomskanalen) var i grunnen grei. Man kan kanskje ha noen til - en kanal for repriser kanskje? Befolk redaksjonene med dyktige ansatte og gi dem muligheten til å utnytte sine kunnskaper.
Musikken har selvfølgelig en (sentral?) plass, men hva med å omhandle den seriøst? Man kan jo godt ha perioder på spilleplan med litt pludring og spilling av musikk, men ikke hele tiden? Jeg kan ikke skjønne at musikk skal være så lite viktig at man faktisk ikke kan snakke om den og gå litt mer i dybden?
Hva hjelper det med egensportskanal når vi blir teppebombet med sport i rikskanalene?Nrk Sport er en egen sportskanal på radio.
For enkelte av oss er sport eneste grunn til å se på NRK,men til høsten må vi andre steder for å finne den.Det vil si at jeg må betale skatt for ha NRK og så jeg må jeg betale en annen tilbyder for å se det jeg vil av sport.Kun skiskyting igjen på NRK.Hva hjelper det med egensportskanal når vi blir teppebombet med sport i rikskanalene?
Hvorfor det?Jeg bryr meg aldri om hva anmelderen skriver uansett,gjør meg opp mine egne meninger etter å ha hørt det på Spotify.Kvernberg har lagt det ut på Spotify. Jeg tenkte på omtale av det, ikke selve verket. Det er ikke hver gang en "jazz-artist" får omtale og terningkast 6. Da burde man egentlig være sikret redaksjonell omtale en eller annen plass i NRK universet synes nå jeg.
Radio har den fordelen at man kan spille verket og redaksjonelt sette det inn i en kontekst, ikke bare skrive om det som i VG.Hvorfor det?Jeg bryr meg aldri om hva anmelderen skriver uansett,gjør meg opp mine egne meninger etter å ha hørt det på Spotify.