Ny AT OC9ML11 vil ikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Hei
    Har etter noen dagers spent venting mottat pakke fra LPgear med en ny pickup.Valgte denne bla.a. etter diverse anbefalinger her og tilsvarende forventninger. Montert den etter alle kunstens regler men den spiller ikke ordentlig. MAJOR DISAPPOINTMENT! Diskant og mellomtone spesielt bryter og skurrer, virker som den ikke sporer riktig. Har justert nåletrykk, antiskating VTA , azimut og vet ikke hva men det går fra vondt til verre. Montert tilbake min DL103R for å dobbelsjekke at ikke noe er galt i resten av opsett og den spiller akurat så flott som den pleier.
    Er denne AT pickupen særs kilen på innstilling eller er det noe annet denne ikke takler i mitt oppsett? Har en Micro MA 505 mk111 arm ,RX 1500 spiller, EC stepup og en Bottlehead RIAA.
    Gledet meg i hele dag til å bruke kvelden i godstolen og lytte til nyervervelsen......
    Trøstende ord og gode forslag mottas med takk.
    Bård

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Hus
    Har Micro 505 mk 1 arm til samme pu, og den har aldri skuffet meg i alle fall. Siden at Denon DL 103 spiller bra i armen din som er ennå stivere i opphenget enn AT OC9, så kan det vel ikke være noe annet enn at det er en defekt ved den??? Skurrende diskant og mellomtone tyder i mange tilfelle på for lite stifttrykk, men siden du har prøvet alt, så kan det ikke være det heller......sjekket at diamanten er som den skal da?

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Takk for svar
    Nei har ikke det.
    Bør vel ha et mikroskop eller en kraftig lupe for dette?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den skal jo naturligvis ikke være slik, og er ikke mer kilen på justering enn andre. Se til at den ikke overstyrer riaa'en din med stepup'en. Om du har en annen mc-riaa for å sjekke, så gjør det. I så fall at det ikke fungerer så har du opplevd noe så sjelden som en fabrikasjonsfeil fra AT! De er sjeldnere enn hønetenner, især verdt å merke seg siden de gir individuelle frekvensmålinger m/signaturer og det hele for hver pu.

Mvh Vidar P

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Takk for tips.
    skal grave fram den gamle Tandberg preen med med phonoinngang og koble opp denne.
    rapport kommer1

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Evt. en defekt som følge av røff postgang? Det er ikke fullt så uvanlig som produksjonsfeil fra AT....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    b@s skrev:
    Takk for tips.
    skal grave fram den gamle Tandberg preen med med phonoinngang og koble opp denne.
    rapport kommer1
    Er det MC-inngang på den?

LilleAdam; AT OC9 (mine iallefall) kommer i plasteske; det burde vært skader på den lenge før skader på nåla.

Mvh Vidar P

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Prøvd med min gamle 3038a med mc inngang og det var ikke bedre i det hele tatt.
    Pakken var greit emballert med styrofoampeanøtter inni. Esken med pickup var uskadd men ikke forseglet.
    Det første jeg gjorde var å ta på beskyttelsesdekselet før jeg begynte montering så jeg er rimelig trygg på at jeg ikke kan ha vært borti den uforvarende. når du ser på cantilever ser den helt rett ut men den sporer ikke riktig og hopper ut av sporet bare du puster i nærheten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg ikke husker feil så kom denne pu'en med esken (som består av en blank vippbar overdel og en sort bunn) med en tape som forsegling?

Mvh Vidar P

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Sant nok Vidar. Derav spørsmålstegnet egentlig, men da hadde b@s selvsagt nevnt det i OPen. Litt pussig at esken ikke var forseglet synes jeg. Det skulle den ha vært, men det indikerer jo ikke nødvendigvis noe særlig. Uansett lukter dette retur til LP Gear.

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    beskrivelsen avesken stemmer bra. det var imidlertid ingen tape eller annen forsegling på min. Pakken med skruer, skruterkker osv var forseglet og urørt.
    Har send mail til LPG så får vi høre hva de sier. Får håpeen slipper en diskusjon med dem hvorvidt jeg har ødelagt denne.

J

JPMi

Gjest
    Jeg er nesten sikker på at min heller ikke var forseglet. I så fall burde det vel ha vært limrester på esken, og det er det ikke.
    Lokket på min er ikke vippbart i betydningen hengslet. Du trykker inn en knapp foran og tar av hele lokket.
    Slik som pickupen er opphengt i esken skal det mye til før den kan ta borti veggene, men posten klarer det meste.
    Du er sikker på at du ikke kan ha kommet litt skjevt ut når du skulle sette på beskyttelsesdekselet?

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Ja
    Dette er den fjerde Mc pickup jeg monterer på armen. Aldri hatt problemer eller uhell tidligere,vet hvor skjørt dette er.

J

JPMi

Gjest
    Det er utrolig irriterende når slikt skjer. Håper at det ordner seg.

Dersom du trenger sammenligningsgrunnlag, så skal nål og diamant se slik ut:

Vedlegg

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Takk for det.
    Utrolig kjedelig hele saken.snakk om brutte forventninger!!
    skal rapportere svar fra LPG når dette kommer.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Hei
    Hvilket stifttrykk bruker du?
    Høres rart ut at du bare kan blåse bortover armen når den er nede i rilla.
    Er du sikker på at diamanten er på nålarmen?
    Er antiscating bort i.... ?
    Bruker du den standard rette armen eller den S-formede?
    Har du mulighet for å legge ut bilder?

Mvh Jan I

audiy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Antall liker
    25
    b@s skrev:
    Er denne AT pickupen særs kilen på innstilling eller er det noe annet denne ikke takler i mitt oppsett?
    Kjedeleg dette! Har sjølv denne PU-en. Kjøpte også på grunnlag av positiv omtale av PU-en og av komboen med med Rega RB 300-arm. Stiller meg bak positiv omtale uten å ha alt for stort samanlikningsgrunnlag. Ein positiv eigenskap er at rillestøy ikkje blir båst opp. Derimot er han litt kilen for støvfnugg/ ørsmå fiber som blir hengende på stiften. Om det er vinkelen på slipinga eller noko anna veit eg ikkje. Men det gir seg liknande utslag som det du skriv om. Det var difor eg kom til å tenkje på det. Det skal vel noko til at det er dette som er problemet i ditt tilfelle, men eg nemner det like vel. Har fleire gongar hatt problem med å sjå at det hadde hengt seg noko på stiften. Men etter forsiktig bruk av børste på plate og stift er ting blitt som det skulle igjen. Har vurdert å skaffe meg ein slik liten børste som er montert på arm og ligg på plata.

mvh
    Sigurd

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Hei Jan

Takk for innlegg

Hvilket stifttrykk bruker du?

MA 505 armen har mulighet for endring av stifttrykk og antiskating "on the fly" Har prøvd alt fra 0.5 til 3 gram uten annet resultat at det går fra ille til verre

Høres rart ut at du bare kan blåse bortover armen når den er nede i rilla.
    Er du sikker på at diamanten er på nålarmen?

Jeg myser og stirrer men det blir for smått til å se. har ikke mikroskop dessverre

Er antiscating bort i.... ?

Nei, koplet opp DL 103 R igjen og da er alt som det skal

Bruker du den standard rette armen eller den S-formede?

Rett arm

Har du mulighet for å legge ut bilder?

Skal finne fram kamera

Hei Sigurd
    Har prøvd å børste forsiktig på den, men tviler på støv er grunnen. var sånn fra første touch på plate.
    Bård

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    10
    Hadde samme opplevelsen to ganger med ATOC9 fra Needledoctor i fjor. Da jeg monterte den første pickupen og skulle prøve den første gang seilte armen innover mot sentrum av plata, som om det ikke var stifttrykk overhodet. En sjekk i kraftig forstørrelsesglass viste at det ikke fantes noen stift på nålarmen.

Tok dette opp med selger og ble bedt returnere pickupen, så skulle de sjekke den og eventuelt sende en ny, hvilket de også gjorde.

Ble ikke å sjekke den nye pickupen da den ankom. Tok det for gitt at nå var alt ok. Etter et par mndr. skulle jeg selge den og ut fra opplevelsen tidligere tenkte jeg at jeg for sikkerhets skyld skulle sjekke at den var i orden. Det viste seg da at også dette eksemplaret var uten stift.

Denne gangen var ikke selger like imøtekommende. Han hevdet å ha sjekket pickupen før den ble sendt og da var alt i orden. Det han kunne tilby var en liten rabatt på en ny.

Siden jeg ikke hadde hatt pickupen ute av esken anså jeg det utelukket at jeg hadde forvoldt skaden selv. Pickupen står dessuten orginalt montert i esken uten stiftbeskyttelsen på, så det var heller ikke noen mulighet for at skade kunne ha oppstått i forbindelse med at beskyttelsen ble satt på. Jeg stod derfor på mitt. Etter noen e-mail fram og tilbake tilspisset situasjonen seg. Som en siste utvei skrev jeg at jeg ville dele denne erfaringen med hifivenner i Skandinavia, England og Tyskland. Da ble visstnok hovedimportøren koblet inn og overtok saken, som løste seg ved at jeg returnerte pickupen for sjekk og fikk refundert beløpet.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro i denne saken. Jeg betviler at Audio Technica sender ut feilvarer på markedet, iallefall ikke i et slikt omfang at jeg skulle oppleve feil med to eksemplar. Samtidig skulle vel heller ikke Needledoctor ha noen interesse av misfornøyde kunder og alt styret rundt reklamasjonen. Jeg tenkte de kanskje ved en feiltakelse var kommet i skade for å sende tilbake det første eksemplaret, men dette ble avvist som en forklaring.

Uansett, slike episoder er uhyre kjedelig. Fikk i tillegg endel problemer med tollen og måtte søke om refusjon av innbetalt mva.

theodor

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2006
    Antall liker
    0
    Du må nok få sjekket om diamanten er forsvunnet fra cantileveren.
    Har samme PU og er superfornøyd :)
    Spiller som en drøm hos meg.
    Kjipt hvis du har vært uheldig med din.

Mvh Theodor

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Ja en burde se med det blotte øye om diamanten er der
    se her en AT95 med diamant:

Din diamant er nok mindre enn dette,men du skal kunne se den.

Her ser du en nålefane uten diamant (ortofon 520 )

Ikke så gode bilder da de er tatt i full fart nå

Mvh Jan I

Vedlegg

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    hei
    Makro med gammel canon 400 ixus funker dårlig dessverre.

prøvd å se på nåla, om den er er må den være uhyggelig liten.

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Hvis du har et forstørrelsesglass så kan du ta macro med ixusen
    Husker jeg gjorde dette med en gammel ixus v jeg hadde (2,1mp)
    Holdt bare forstørrelsesglasset foran objektivet på ixusen.
    Hvis jeg ikke husker feil,så er dette tatt slik:

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Har stirret på nålearmen til jeg har fått vondt i øynene. Det er en liten avrundet utvekst der men ikke noen definert spiss. Den virker mindre enn på bildet av oc9 lagt inn av jpmi. Den er definitivt vesentlig mindre enn på alle andre pickuper jeg har hatt. På min DL 103 r er den lett å se. Dersom ingen her kan bekrefte at denne nålen er mye mindre enn andre nåler er den nok ikke der. Er denne type skade noe en selger kan argumentere for at kjøper har påført pickupen?

Sendte mail til LPG for et døgn siden men ikke mottatt noe respons enda

J

JPMi

Gjest
    Diamanten på OC9ML II er veldig liten og vanskelig å se uten hjelpemidler. Diamanten på en Ortofon OM3E som jeg har er mye større og lett å se.
    Det er lettest å se dersom du har godt lys og holder pickupen mot et hvitt ark.

theodor

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2006
    Antall liker
    0
    Litt ukonvensjonellt kanskje og litt dumt, men prøv og stryk fingertuppen forsiktig
    over "diamanten". Da kjenner du hvis den er skarp/spiss.
    Fosiktig, forsiktig, :) ellers så koster det dollar.

Mvh Theodor

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    b@s skrev:
    hei
    Makro med gammel canon 400 ixus funker dårlig dessverre.
    Mulig jeg misforstår deg, men hvis du har brukt makrofunksjon på bildene over så er du alt for langt unna for at det skal funke.

Mvh. Birdman

L

lark

Gjest
    Kan det være klåfingrede tollere som har vært litt for ivrige i tjenesten :eek: :eek:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Oi...ikke nevne tollere, de står høytt på døds-lista, etter å ha fiklet med verdens siste laser til Sony X779ES, og "glemt" å pakke inn/beskytte flere andre større varer...

Arne K

L

Lars.N

Gjest
    Cobra2 skrev:
    Oi...ikke nevne tollere, de står høytt på døds-lista, etter å ha fiklet med verdens siste laser til Sony X779ES, og "glemt" å pakke inn/beskytte flere andre større varer...

Arne K
    :eek: Siste ? :eek: Er det samme laser i X 777ES ?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    10
    b@s skrev:
    Prøvd å ta noen flere bilder, beste så langt
    Ser ut som den mangler stift, ja. Om du sender dette bildet, eventuelt et enda bedre, blir du forhåpentligvis bedt returnere pickupen og høyst sannsynlig få den erstattet med en ny.

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Ser at det er litt mer spiss der, ja

Hvordan kan dette skje?

L

lark

Gjest
    Er den levert slik fra fabrikk så kan man jo begynne å lure på om det virkelig er individuelle frekvensmålinger for den enkelte pickup som legges ved.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    lark skrev:
    Er den levert slik fra fabrikk så kan man jo begynne å lure på om det virkelig er individuelle frekvensmålinger for den enkelte pickup som legges ved.
    Det er jo menneskelig og gjøre feil! :(
    Det kan jo eventuellt ha skjedd etter at de individuelle frekvensmålingene er gjort? :eek:

Uansett, så er det fryktelig kjedelig, jeg føler med deg, men satser på at det ordner seg greit for deg b@s. :)

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Takk for trøstende ord.

Sendte mail til LPG for et døgn siden, synes de er lovlig sene å svare til å være et firma som selger nettbasert.
    GRRR....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes nesten det ser ut som om nåla er 'gugget' fast i for mye lim, jeg. Har du prøvd å gi den en runde med en pickupbørste? Det kan jo være noe annet som har satt seg rundt diamanten..

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.239
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dette er da bare trist!

Kjenner at jeg må sjekke min egen AT OC9/II, som ligger uåpnet og uprøvet i esken sin..... :-\

Morten

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Ja der er du virkelig inne på noe Lark....ikke godt å få brukbare målinger når diamanten er glemt å limes på... ;D ;D

Kjedelig sak , men jeg tror du får ny en,.....legg ved bilder og kort mail så ordner det seg nok...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn