Mange dårlige kjøp da eller??LydMekk skrev:Og bil har jeg litt peiling på. Har bl.a. selv hatt 44 stk. gjennom årene av ulike merker.
Mange dårlige kjøp da eller??LydMekk skrev:Og bil har jeg litt peiling på. Har bl.a. selv hatt 44 stk. gjennom årene av ulike merker.
Du må selvfølgelig også bestemme selv hva du liker. Merkelig at du vet så mye om Renault når du ikke ville hatt det hvis du fikk kastet det etter deg? Renault er en historisk og like seriøs bilfabrikant som de fleste andre merker på markedet i mine øyne. Jeg forsvarer heller ikke Renault av andre grunner enn at jeg ikke synes det merket fortjener spesielt mer pepper enn andre. Og det norske bilmarkedet virker nå litt smalt i mine øyne. Selv liker jeg f.eks. "hele 37 forskjellige bilmodeller". Det er lov å bruke andre argumenter for å velge bil enn de tradisjonelle såkalt fornuftige preget av "sannheter" som "alle" kjenner (huff så mye ironi jeg brukte her). Man skal ikke være redd for å stå for sine egne valg selv om de ikke er opplest og vedtatt allmenngyldige sannheter. Jeg blåser selv en lang marsj i andres oppfatninger om bil og gjør mine egne valg. Tro det eller ei, jeg har til gode å bli skuffet. Men mainstream? Nææææææææ. Litt mer spesielt og mye morsommere for meg. Kvalitet? Selvfølgelig, aldri kjøpt annet.LydMekk skrev:Ironi kalles det - men synspunktet står IMO. Renault har jeg ikke villet kjøpt hvis jeg fikk det kastet etter meg. Og bil har jeg litt peiling på. Har bl.a. selv hatt 44 stk. gjennom årene av ulike merker.Trondmeg skrev:Dette var et relativt usaklig innlegg, og jeg synes f.eks. ikke det norske markedet er spesielt representativt for hva som er bra eller dårlig.LydMekk skrev:Er sikkert den gode kvaliteten på Renault som gjør at de har solgt så mye i Norge de siste 7-8 årene...byttet vel nylig importør igjen også...
HAH! ;D
Ikke vær fornuftig. Ta BMW'en, du. Det er den du vil ha og sånn er det. Den er nok herlig.FallenA skrev:Klart jeg har lyst på BMWTrondmeg skrev:Slik jeg leser denne tråden skriver du egentlig hele tiden at du har lyst til kjøpe deg en BMW, men prøver å finne andre såkalt fornuftige kandidater. Kjøp det du har lyst på. Besserwisserne vet ikke hva som passer for deg.
Men jeg må vurdere hva som gir meg mest for pengene, og minst problemer.
Enig med innfallsvinkelen; BMW's biler har vært ansett som fornuftige og inspirerende om enn dyre biler av konservative, kvalitetsbevisste bilkjøpere siden lenge før krigen; det at de skulle være noen form for tendensiøse, labile og ufornuftige kjøretøy er helt uforståelig for meg. For en som har vært BMW-eier privat og i yrket i 20 år, og har rullet nesten en million kilometer i forskjellige BMW-biler, så er det grensende til komisk å lese forutinntakelser om at dette er biler for ufornuftige.Trondmeg skrev:En liten ting som slår meg i denne tråden: Er ikke BMW en fornuftig bil? Jeg trodde de ble regnet som det, men det virker ikke som det er allmenngyldig her på forumet. Fornuftig, hm? Hva er nå det? ...
Ja, noen! ;DErosLoveking skrev:Mange dårlige kjøp da eller??LydMekk skrev:Og bil har jeg litt peiling på. Har bl.a. selv hatt 44 stk. gjennom årene av ulike merker.
Hehe... Har eid mye forskjellige biler, og har tidligere vært innom folkevogn i forskjellige valører, Audi, Mercedes, Opel, Nissan, Kia, BMW mm.Arne_Belinda skrev:Dette er jo som innen hifi-hobbyen, du kan høre på andre eller velge selv.Dersom du har et budsjett må du kompromisse, og velge det som betyr mest for deg (Eller egentlig andre, for det er jo de du skal tilfredstille med hifi og bil?). Har kjørt xxx i ni år uten problemer og har godt forhold til selgere og kundemottakere på verksted, det betyr litt for meg. Det lureste er nok å tilfredstille kjennerne her inne, både på hifi og bil. Da vil det gå deg godt i verden, uansett hva DU liker. Du har fulgt strømmen og kan være happy. Serverer du belgisk sjokolade til besøkende i tillegg så er du sikret pluss i margen og berømmelse på hfs.![]()
![]()
(Ikke tenn på alle pluggene nå da, sekssylindret eller ei... :-* )
FallenA skrev:Hehe... Har eid mye forskjellige biler, og har tidligere vært innom folkevogn i forskjellige valører, Audi, Mercedes, Opel, Nissan, Kia, BMW mm.Arne_Belinda skrev:Dette er jo som innen hifi-hobbyen, du kan høre på andre eller velge selv.Dersom du har et budsjett må du kompromisse, og velge det som betyr mest for deg (Eller egentlig andre, for det er jo de du skal tilfredstille med hifi og bil?). Har kjørt xxx i ni år uten problemer og har godt forhold til selgere og kundemottakere på verksted, det betyr litt for meg. Det lureste er nok å tilfredstille kjennerne her inne, både på hifi og bil. Da vil det gå deg godt i verden, uansett hva DU liker. Du har fulgt strømmen og kan være happy. Serverer du belgisk sjokolade til besøkende i tillegg så er du sikret pluss i margen og berømmelse på hfs.![]()
![]()
(Ikke tenn på alle pluggene nå da, sekssylindret eller ei... :-* )
Har alltid elsket BMW, og når jeg nå skal bytte ut min veldig så "fornuftige" Kia Sportage 2.0 turbo diesel, så hadde det vært flott om jeg fikk det til å ende med en bil jeg virkelig har lyst på, og som gir meg eieglede. (akkurat som med tidligere og nåværende HiFi)
Hva andre her mener, tar jeg med knusende ro![]()
Fair nuff, men hvorfor i alle dager tenkte du da på en Opel? Synes også det er VELDIG pinglete å bare spandere usle 150k på ny bil, får ikke drømmebilen for de pengene. Putt på et par hundre til og du kan begynne å se på biler. ABFallenA skrev:Har alltid elsket BMW
en bil jeg virkelig har lyst på, og som gir meg eieglede
Merkelig kommentar. Har du lest tidligere innlegg? Han har jo et budsjett å forholde seg til.Arne_Belinda skrev:Fair nuff, men hvorfor i alle dager tenkte du da på en Opel? Synes også det er VELDIG pinglete å bare spandere usle 150k på ny bil, får ikke drømmebilen for de pengene. Putt på et par hundre til og du kan begynne å se på biler. AB
Skjønte heller ikke helt dette innlegget.Arne_Belinda skrev:Fair nuff, men hvorfor i alle dager tenkte du da på en Opel? Synes også det er VELDIG pinglete å bare spandere usle 150k på ny bil, får ikke drømmebilen for de pengene. Putt på et par hundre til og du kan begynne å se på biler. ABFallenA skrev:Har alltid elsket BMW
en bil jeg virkelig har lyst på, og som gir meg eieglede
Sikkert bra bil det, pen i alle fall. Misunner deg ikke barn i den og barnevogn pluss handleposer fra supern.FallenA skrev:Da må jeg si at jeg seriøst vurderer en "liksom BMW". Jeg er ikke helt enig i benevnelsen, men bilen er av den typen at jeg ikke kan la det passere.
BMW 318i Touring, 2004 modell, registrert november 2004. Norskkjøpt, en eier, alle service. Siste service på 74000. Bilen er kjørt 75000.
Denne har riktig nok "bare" en 1,8l med 118Hk, men jeg har kjørt tilsvarende noen ganger og synes den oppleves som langt sprekere enn hva specs tilsier. Og den overgår det aller meste av andre biler jeg har prøvd når det kommer til kjørekomfort.
Å stoppe å lese innleggene til Vidar P er jo bare tull. Han har mye erfaring, og fornuftige meninger. Om hans kunnskaper er med BMW i en helt annen prisklasse....det betyr egentlig ingenting i denne sammenhengen.
Jeg er enig i at 318i (med 118hk, senere inntil 143hk) er motormessig smidig og virker langt sterkere enn mange tilsvarende motoriserte biler. Det er litt typisk for BMW'er; de oppgir motor- og kjøreytelser temmelig konservativt, og ofte kan man forvente mer enn man tror. Jeg liker den 318i Touring godt, det er jo også med siste facelift den fra 2004; nydelig bil og det er også en deilig motor. 316i synes jeg er for liten med dagens 3-serie, den surrer mye uten at det blir det helt store skyvet; men det fungerte faktisk greit i forrige generasjon 3-serie.FallenA skrev:Da må jeg si at jeg seriøst vurderer en "liksom BMW". Jeg er ikke helt enig i benevnelsen, men bilen er av den typen at jeg ikke kan la det passere.
BMW 318i Touring, 2004 modell, registrert november 2004. Norskkjøpt, en eier, alle service. Siste service på 74000. Bilen er kjørt 75000.
Denne har riktig nok "bare" en 1,8l med 118Hk, men jeg har kjørt tilsvarende noen ganger og synes den oppleves som langt sprekere enn hva specs tilsier. Og den overgår det aller meste av andre biler jeg har prøvd når det kommer til kjørekomfort.
Mange har bemerket akkurat det der opp gjennom årene. En ting er at de ikke oppgir "juksehester", en annen ting kan være at motorenes effektkurver og momentkurver ikke er tilfeldig; BMW legger mye R&D ned i motorbygging, og da er det ikke bare antall HK på full blås som teller.otare skrev:Godt poeng at BMW-motorer ofte yter mer enn de sier (eller i hvertfall oppfører seg slik). Jeg prøvekjørte en ny SAAB 9-5 Aero med den største motoren (260 hk og 420 Nm dreiemoment) og ble skuffet over hvor motorsvak den føltes sammenlignet med min 530 diesel som ifølge BMW har 184 hk og 375 Nm. Det var et helt annet sug i BMW-motoren enn i SAAB-motoren. Men SAABen har en 2,3 turbo, mens min har en 3 l rekkesekser.
Joda.......Vidar P skrev:Det går på slike ting som å kjøpe en barnevogn hvor understellet kan klappes sammen etc. Det er mange fordeler med kompakte biler; lavt støynivå, lavere forbruk, hurtig oppvarming vinterstid, hurtig kjøletid sommerstid, snerten i byen etc.
BMW kan lage kompakte biler. ;DArne_Belinda skrev:Joda.......Vidar P skrev:Det går på slike ting som å kjøpe en barnevogn hvor understellet kan klappes sammen etc. Det er mange fordeler med kompakte biler; lavt støynivå, lavere forbruk, hurtig oppvarming vinterstid, hurtig kjøletid sommerstid, snerten i byen etc.
![]()
AB
Den Messerschmidten er en BMW ;Dotare skrev:Den Messerschmidten er bare lekker.
Men jeg ville ikke like å kollidere i en slik![]()