Ny bruktbil - BMW eller Opel?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.413
Torget vurderinger
12
LydMekk skrev:
Trondmeg skrev:
LydMekk skrev:
Er sikkert den gode kvaliteten på Renault som gjør at de har solgt så mye i Norge de siste 7-8 årene...byttet vel nylig importør igjen også...

HAH! ;D
Dette var et relativt usaklig innlegg, og jeg synes f.eks. ikke det norske markedet er spesielt representativt for hva som er bra eller dårlig.
Ironi kalles det - men synspunktet står IMO. Renault har jeg ikke villet kjøpt hvis jeg fikk det kastet etter meg. Og bil har jeg litt peiling på. Har bl.a. selv hatt 44 stk. gjennom årene av ulike merker.
Du må selvfølgelig også bestemme selv hva du liker. Merkelig at du vet så mye om Renault når du ikke ville hatt det hvis du fikk kastet det etter deg? Renault er en historisk og like seriøs bilfabrikant som de fleste andre merker på markedet i mine øyne. Jeg forsvarer heller ikke Renault av andre grunner enn at jeg ikke synes det merket fortjener spesielt mer pepper enn andre. Og det norske bilmarkedet virker nå litt smalt i mine øyne. Selv liker jeg f.eks. "hele 37 forskjellige bilmodeller". Det er lov å bruke andre argumenter for å velge bil enn de tradisjonelle såkalt fornuftige preget av "sannheter" som "alle" kjenner (huff så mye ironi jeg brukte her). Man skal ikke være redd for å stå for sine egne valg selv om de ikke er opplest og vedtatt allmenngyldige sannheter. Jeg blåser selv en lang marsj i andres oppfatninger om bil og gjør mine egne valg. Tro det eller ei, jeg har til gode å bli skuffet. Men mainstream? Nææææææææ. Litt mer spesielt og mye morsommere for meg. Kvalitet? Selvfølgelig, aldri kjøpt annet.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
FallenA skrev:
Trondmeg skrev:
Slik jeg leser denne tråden skriver du egentlig hele tiden at du har lyst til kjøpe deg en BMW, men prøver å finne andre såkalt fornuftige kandidater. Kjøp det du har lyst på. Besserwisserne vet ikke hva som passer for deg.
Klart jeg har lyst på BMW ;)
Men jeg må vurdere hva som gir meg mest for pengene, og minst problemer.
Ikke vær fornuftig. Ta BMW'en, du. Det er den du vil ha og sånn er det. Den er nok herlig. :D

Edit: Tipper det er brukbar stereo også. ;D'

EditII: Eventuelle problemer blir oppveid av overlegen kjøreglede og royale nikk til hfs. :D

Edit III: BMW er spydspiss. Lykke til med valget. (Som er lett)

Edit IV: Ay carumba! I want Mårten. Men inga penga. :p

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.413
Torget vurderinger
12
En liten ting som slår meg i denne tråden: Er ikke BMW en fornuftig bil? Jeg trodde de ble regnet som det, men det virker ikke som det er allmenngyldig her på forumet. Fornuftig, hm? Hva er nå det?

Alt man ikke vet kan fylle en hel bok......

OI sorry FallenA for trådkapring.

Ta den gule, ta den gule!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
En liten ting som slår meg i denne tråden: Er ikke BMW en fornuftig bil? Jeg trodde de ble regnet som det, men det virker ikke som det er allmenngyldig her på forumet. Fornuftig, hm? Hva er nå det? ...
Enig med innfallsvinkelen; BMW's biler har vært ansett som fornuftige og inspirerende om enn dyre biler av konservative, kvalitetsbevisste bilkjøpere siden lenge før krigen; det at de skulle være noen form for tendensiøse, labile og ufornuftige kjøretøy er helt uforståelig for meg. For en som har vært BMW-eier privat og i yrket i 20 år, og har rullet nesten en million kilometer i forskjellige BMW-biler, så er det grensende til komisk å lese forutinntakelser om at dette er biler for ufornuftige.
Dette er en dyr men også høykvalitets bilprodusent for folk som er opptatt av høyeste byggekvalitet og er glade i å kjøre bil.

Mange vil ikke anerkjenne det mangfoldet av kvaliteter en BMW byr på, akkurat som mange ikke vil anerkjenne de kvalitetene et dyrt og godt hifikomponent byr på, og da er det selvsagt ikke noen hensikt å betale de ekstra pengene for det. Men jeg misunner de ikke :)

EDIT; og jeg støtter jowil i at dette er et lett valg!

Mvh Vidar P

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
er dette et seriøst spørsmål?
i så fall er svaret mitt "BMW" så det ljomer etter.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.413
Torget vurderinger
12
Jeg tipper du har egen post i reklamebudsjettet til BMW norge Vidar P......
Heldigvis finnes det et mangfold av merker der ute som passer den enkeltes smak, ønsker og behov.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det jeg skriver er min egen mening. Du tipper visst feil. Skal jeg ta det som et forsøk på fornærmelse eller latterliggjøring av mine egne opplevelser med disse bilene? I så fall er jeg redd det faller på steingrunn. Andre må føle seg fri til å mene noe helt annet for min del.

For å være ærlig så bryr jeg meg ikke en tøddel om hva andre velger av biler; min innfallsvinkel var ment som faktiske og vennlige brukererfaringer til Fallen A. Hva du tolker av det er din sak. Du svarte forresten "Renault" på spørsmålet "BMW eller Opel?". Hvem proklamerer hva?

Mvh Vidar P

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Har hatt vår BMW I 132000 km, d.v.s det var en bruktimpotert bil fra Tyskland som hadde gått 56 000km når vi importerte den ifra Frankfurt, bilen var dønn strøken og servicene var fulgt bilen var i tillegg langkjørt.

Jeg har hatt BMW en i snart 6 År og foruten om servicene har det kun vært 2 ting som jeg har kostet på bilen, det ene var at jeg måtte skifte innsatsen til vridern på varmeapparatet tror det kostet meg 3000k ca, det andre var noe forstilling greier som måtte gjøres (husker ikke hvilke ting), dette kostet meg ca 6000k.
I tillegg har det jo selvfølgelig vært slitedeler som har jeg har tatt på service men dette er utgifter som en må regne med på alle biler..

Alt i alt syntes jeg det har vært lite tull med den å det skal sies at den aldri har stoppet eller ikke startet iløpet av de 6 årene vi har eid bilen.Så mitt råd til deg vil være kjøp deg en BMW Diesel, finn deg en pent brukt og sjekk historikken nøye. Er du fornøyd med hva du finner kjøper du bilen med god samvittighet og du vil ha bil i mange år framover.
Samme kjøreglede som du for i en BMW tror jeg det skal bli svært vanskelig å finne andre steder.

Det er vel en grunn for at de fleste fornøyde bileiere har en BMW stående utenfor..... ;)

Lykke til'

MVH Johnny

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takker for mange konstruktive svar i denne tråden. Jeg synes det er helt topp å lese andres betraktinger og erfaringer med BMW.
VidarP synes å ha svært god førstehåndskjennskap til de forskjellige BMW modellene. Synes dine betraktninger er meget gode å ta med meg når man skal ut og kikke.

Jeg skal ut og kikke på noen flere BMW i dag, og lurer på hva dere med erfaring med BMW sier om kjørelengde. Er det slik at en BMW diesel med 100000km og full service historikk er safe, mens en bensin bil ikke er det? Hva er "trygg" kjørelengde på en BMW? (sett i lys av alle serviser fulgt). Er det noen store ting man bør sjekke om er skiftet ila disse servicene?

Jeg likte godt den 320d som jeg kjørte, og hadde muligens gått for den om prisen var "bittelitt" lavere, eller at den var av stasjonsvogn type.
Ikke mange av disse tilgjengelige hos forhandler i min prisklasse dessverre. ;)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
En ting man man kan spørre seg; har jeg tid/råd/tålmodighet til at bilen stadig må på verksted? Ønsker jeg et godt krysningspunkt mellom kjøreglede/eierglede og praktisk/fornuftig/driftssikker? Ser ikke så mye ennå som peker i retning Opel her. Altså; Bmw er ikke preget av mange feil som mange tror. De aller, aller fleste som noengang har kjørt en nyere Bmw, kan fortelle om flotte opplevelser, i hvertfall de som er vant til "vanlige" biler.

Finn deg et trygt objekt som er noenlunde innenfor din prisklasse, pass på detaljer hvis det er importbil, som f.eks å kontakte en Bmw-forhandler for å få bekreftet utenlandsk servicehefte, det kan ofte sjekkes elektronisk for å eliminere km.stand-triksing.

FallenA: Jeg har prøvd med en billig utvei en gang i mitt liv fordi jeg ikke helt hadde anledning til å kjøpe den perfekte bil (til mitt bruk). Det ble en lang, plagsom, dyr og frustrerende opplevelse, og anbefales absolutt ikke. Etter tre år hvor heldigvis så å si alt av problemer gikk på garantien, gadd jeg ikke mer, og fikk en god innbyttepris mot den bilen jeg egentlig alltid ville ha. Bil er ikke lenger noe jeg tenker på, bortsett fra de gangene jeg konstaterer hvor fornøyd jeg er. Føler meg mer som han i Volvo-reklamen som er sjeleglad for å ha glemt noe langt utenfor allfarvei på tur, for da må han "dessverre" ut og kjøre noen mil igjen ;)

Du har lyst på Bmw, finn den som passer behov og pris, se deg ikke tilbake. Lykke til!

Mvh Magnus

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Når det gjelder Peugeot bør du heller sjekke ut 307 SW enn 407.
307 ble kåret til årets bil i Europa i 2002. 307 SW er en romslig og kjekk familiebil. Har man tre unger er det et problem å finne bil hvor alle tre baksetene er gode å sitte i, midtsetet er ofte et problem, men i denne bilen er alle setene like( det midterste er litt smalere, men like godt å sitte i) Baksetene kan legges ned, og de kan taes helt ut. Det er mulig å flytte de bak, det er også mulig å kjøpe ett eller to ekstra seter så det blir plass til 7 personer (men da har man ikke særlig bagasjeplass)
Man sitter ganske høyt i bilen og har god oversikt, det er mye store vinduer så man ser godt ut ved rygging. Stort glasstak gir åpent og luftig inntrykk.
Den er god å kjøre, den er også ganske fin.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Tiltak tatt for å realisere ønsket bil ;)
Se signatur :)

A

Arne_Belinda

Gjest
Dette er jo som innen hifi-hobbyen, du kan høre på andre eller velge selv.Dersom du har et budsjett må du kompromisse, og velge det som betyr mest for deg (Eller egentlig andre, for det er jo de du skal tilfredstille med hifi og bil?). Har kjørt xxx i ni år uten problemer og har godt forhold til selgere og kundemottakere på verksted, det betyr litt for meg. Det lureste er nok å tilfredstille kjennerne her inne, både på hifi og bil. Da vil det gå deg godt i verden, uansett hva DU liker. Du har fulgt strømmen og kan være happy. Serverer du belgisk sjokolade til besøkende i tillegg så er du sikret pluss i margen og berømmelse på hfs. :D :D :D (Ikke tenn på alle pluggene nå da, sekssylindret eller ei... :-* )

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Oj, her har vi lyst på bil, ja :) Ikke skyt meg hvis du angrer ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Arne_Belinda skrev:
Dette er jo som innen hifi-hobbyen, du kan høre på andre eller velge selv.Dersom du har et budsjett må du kompromisse, og velge det som betyr mest for deg (Eller egentlig andre, for det er jo de du skal tilfredstille med hifi og bil?). Har kjørt xxx i ni år uten problemer og har godt forhold til selgere og kundemottakere på verksted, det betyr litt for meg. Det lureste er nok å tilfredstille kjennerne her inne, både på hifi og bil. Da vil det gå deg godt i verden, uansett hva DU liker. Du har fulgt strømmen og kan være happy. Serverer du belgisk sjokolade til besøkende i tillegg så er du sikret pluss i margen og berømmelse på hfs. :D :D :D (Ikke tenn på alle pluggene nå da, sekssylindret eller ei... :-* )
Hehe... Har eid mye forskjellige biler, og har tidligere vært innom folkevogn i forskjellige valører, Audi, Mercedes, Opel, Nissan, Kia, BMW mm.
Har alltid elsket BMW, og når jeg nå skal bytte ut min veldig så "fornuftige" Kia Sportage 2.0 turbo diesel, så hadde det vært flott om jeg fikk det til å ende med en bil jeg virkelig har lyst på, og som gir meg eieglede. (akkurat som med tidligere og nåværende HiFi) ;)
Hva andre her mener, tar jeg med knusende ro :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Artig, det er samme bil som jeg hadde før, men jeg hadde en mandagsbil fra 2001.

FallenA skrev:
Arne_Belinda skrev:
Hehe... Har eid mye forskjellige biler, og har tidligere vært innom folkevogn i forskjellige valører, Audi, Mercedes, Opel, Nissan, Kia, BMW mm.
Har alltid elsket BMW, og når jeg nå skal bytte ut min veldig så "fornuftige" Kia Sportage 2.0 turbo diesel, så hadde det vært flott om jeg fikk det til å ende med en bil jeg virkelig har lyst på, og som gir meg eieglede. (akkurat som med tidligere og nåværende HiFi) ;)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.217
Sted
Trondheim
Kjører selv en 2000-modell BMW 530 DAT. Har hatt få problemer med den (men den har ikke gått veldig langt). Kjøpte den brukt i 2003 og har hatt 2 feil - ABS-føleren røyk (mye salting av veiene) og turboen måtte skiftes etter en runde på Autobahn i Tyskland. Turboen skiftet BMW gratis selv om bilen var 6,5 år gammel (siden den ikke hadde gått så langt - ca 60 000 km). Ellers har det vært en fullstendig problemfri bil. Rask er den også :)

Noen kommenterte kjøreegenskaper på vinter. De er gode! Men den oppfører seg selvfølgelig anderledes enn en forhjulsdrevet bil. Med vektfordeling på 50-50 og drivhjul som skyver bilen i en annen retning enn dit styrehjulene peker, blir oppførselen selvfølgelig helt anderledes enn i en forhjulsdrevet bil med vektfordeling 65-35 og hjul som drar i styreretningen. Det må man lære - men når man skjønner det, er den svært god på vinterføre. Har aldri stått fast med min, men det hender jeg må slå av anti-spinn for å komme opp en bakke. Med antispinn på, reduseres motorkraften på det hjulet som ikke spinner, med det resultatet at hvis det er veldig glatt så bare stopper bilen fordi det hjulet som spinner bare fortsetter å spinne og dermed mister du all motorkraft på det hjulet som faktisk har tak. Jeg slår ofte av antispinn om vinteren - da blir det morsommere å kjøre.

A

Arne_Belinda

Gjest
FallenA skrev:
Har alltid elsket BMW
en bil jeg virkelig har lyst på, og som gir meg eieglede
Fair nuff, men hvorfor i alle dager tenkte du da på en Opel? Synes også det er VELDIG pinglete å bare spandere usle 150k på ny bil, får ikke drømmebilen for de pengene. Putt på et par hundre til og du kan begynne å se på biler. AB

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fallen A; 100.000 km er ikke mye for slike biler. Ja det er beint frem lite imo. Jeg solgte nettopp en 518i (1987-modell, reg 1988) som jeg har hatt fra den var nesten ny, til min vikar. Han bruker den daglig. Bilen har rullet nesten 1/2 mill, og vært en "reservebil" for meg, og det er byttet slitedeler. Ellers er den helt grei.

Min 2004 525i har akkurat rullet 100.000 og den har ikke engang vært til første fulle service (som er på ca 100.000)... Webastoen (bensinfyrt) nektet å starte en gang i vinter, fikk gratis leiebil av BMW mens de reparerte den uten å spørre etter penger (de har en goodwill-ordning for norskkjøpte biler som er vel så god som garanti), utover det har jeg byttet dekk og oljeservice hver 25.000..

Enig med Otare i at dette er glimrende vinterbiler; svært pålitelig, solid og betryggende; men man må lære seg å kjøre bakhjulstrekk, ikke tro at man kjører fremhjulstrekk. Det er bare forskjellige kjøreteknikker, og de oppfører seg forskjellig..

Når det gjelder diesel vs bensin. Smak og behag. Økonomi er neppe noe tema lengre.

Jeg er så glad i BMW's bensindrevne rekkeseksere at for meg er dette "halve bilen". Jeg mener at de virkelig gode BMW-dieslene er de sekssylindrete; de finner man i 525d og oppover; de har en smoothere gange enn de firesylindrete, langt mer skyv, mye mer kultivert effektutfoldelse med et bredere "powerband", og de vibrerer mindre.
520i fra din "periode" har en 2.0-2.2L nyydelig rekkeseks, mens 520d har en langt mindre raffinert 4-sylindret, med en langt smalere effektbånd, men litt mer pådrag helt i bunn. Mindre oppover mot topp.
520i (2.0L) har 150hk, 520i (2.2L) har 170hk. Motorene oppleves like smoothe og kultiverte, mens det er endel mer skyv i 2.2L helt fra etpar tusen rpm.

Det er ikke slik at dieselbilene er noe mer slitesterke enn bensinbilene tror jeg. Jeg tror det er en "sannhet" som henger igjen fra dengang det knapt ble tatt ut effekt av diesel-litrene. Idag er det neppe slik. Jeg har ikke sett noen statistikk som tilsier at det skulle være forskjell på hva som er "safe". Tenker du safe, så er det en tanke å vurdere en bil som er ny i Norge; av svært forståelige grunner er norsk importør da langt mer velvillig og imøtekommende ved evt problemer; de er interesserte i å opprettholde sitt gode rykte som er delaktig i at BMW-eiere er norges mest fornøyde bileiere. Bruktimporterte biler har de jo egentlig ingenting med, så der kan de velge å henvise til egen lommebok i større grad.

Vel, dette er iallefall mitt syn på enkelte aspekter ved BMW-eierskap. Et eierskap jeg tror vil bli livsvarig for meg.

Mvh Vidar P

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Arne_Belinda skrev:
Fair nuff, men hvorfor i alle dager tenkte du da på en Opel? Synes også det er VELDIG pinglete å bare spandere usle 150k på ny bil, får ikke drømmebilen for de pengene. Putt på et par hundre til og du kan begynne å se på biler. AB
Merkelig kommentar. Har du lest tidligere innlegg? Han har jo et budsjett å forholde seg til.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Arne_Belinda skrev:
FallenA skrev:
Har alltid elsket BMW
en bil jeg virkelig har lyst på, og som gir meg eieglede
Skjønte heller ikke helt dette innlegget.
Drømmebilen blir det nok ikke på noen år enda allikevel!
Jeg handler både med hjertet, fornuften og ikke minst lommeboka.
Med nytt hus som har 100ogørten oppussingsprosjekter, og med bil på verksted med sønderslått forstilling, og nå bilkjøp igjen så må jeg naturlig nok begrense meg ;)

A

Arne_Belinda

Gjest
Da må du stoppe å lese innleggene til VidarP, det er snakk om mye dyrere biler enn 150k. Uansett F er det mer vedlikeholdskost på en bil som har gått 100k enn en som har gått 60k. Dersom Opelen hadde vært en grei bil, og 60k service var tatt + nye dekk, så kunne du glemme vedlikeholdskost på en stund. 150k gir deg en brukt gammel stor bmw, eller en nyere liten liksombmw. Fakta

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da må jeg si at jeg seriøst vurderer en "liksom BMW". Jeg er ikke helt enig i benevnelsen, men bilen er av den typen at jeg ikke kan la det passere.
BMW 318i Touring, 2004 modell, registrert november 2004. Norskkjøpt, en eier, alle service. Siste service på 74000. Bilen er kjørt 75000.
Denne har riktig nok "bare" en 1,8l med 118Hk, men jeg har kjørt tilsvarende noen ganger og synes den oppleves som langt sprekere enn hva specs tilsier. Og den overgår det aller meste av andre biler jeg har prøvd når det kommer til kjørekomfort.

Å stoppe å lese innleggene til Vidar P er jo bare tull. Han har mye erfaring, og fornuftige meninger. Om hans kunnskaper er med BMW i en helt annen prisklasse....det betyr egentlig ingenting i denne sammenhengen.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Nå er det jo slettes ikke sjeldent at man får inkludert den nærmeste store service i prisen på et bruktkjøp, være seg en liten 30 000 service eller en hovedservice, det er et vanlig forhandlingskort for kjøper. Kjenner personlig en tidligere Ok-sjef fra opel-verksted, han kan bekrefte at 100 000 km på en Opel er mer enn f.eks (som i dette tilfellet) 100 000 km på en Bmw, forutsatt normalt vedlikehold og fulgte servicer. Nå er ikke hans erfaringer alene noen universell sannhet, men allikevel.
Men, naturligvis har km.stand mye å si, man skal bare ikke se seg blind på det.

A

Arne_Belinda

Gjest
FallenA skrev:
Da må jeg si at jeg seriøst vurderer en "liksom BMW". Jeg er ikke helt enig i benevnelsen, men bilen er av den typen at jeg ikke kan la det passere.
BMW 318i Touring, 2004 modell, registrert november 2004. Norskkjøpt, en eier, alle service. Siste service på 74000. Bilen er kjørt 75000.
Denne har riktig nok "bare" en 1,8l med 118Hk, men jeg har kjørt tilsvarende noen ganger og synes den oppleves som langt sprekere enn hva specs tilsier. Og den overgår det aller meste av andre biler jeg har prøvd når det kommer til kjørekomfort.

Å stoppe å lese innleggene til Vidar P er jo bare tull. Han har mye erfaring, og fornuftige meninger. Om hans kunnskaper er med BMW i en helt annen prisklasse....det betyr egentlig ingenting i denne sammenhengen.
Sikkert bra bil det, pen i alle fall. Misunner deg ikke barn i den og barnevogn pluss handleposer fra supern. :D (kødder med deg) Hvordan kan erfaringer med bmws seksere fortelle deg noe om hva din nedstrippede utgave med firer gjør? Det vil jo være det samme som at erfaringer med SF Cremona forteller deg mye om hva SF Concertino Domus klarer.... ;) Sier du også at 118hk ikke er 118hk?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FallenA skrev:
Denne har riktig nok "bare" en 1,8l med 118Hk, men jeg har kjørt tilsvarende noen ganger og synes den oppleves som langt sprekere enn hva specs tilsier. Og den overgår  det aller meste av andre biler jeg har prøvd når det kommer til kjørekomfort.
Jeg er enig i at 318i (med 118hk, senere inntil 143hk) er motormessig smidig og virker langt sterkere enn mange tilsvarende motoriserte biler. Det er litt typisk for BMW'er; de oppgir motor- og kjøreytelser temmelig konservativt, og ofte kan man forvente mer enn man tror. Jeg liker den 318i Touring godt, det er jo også med siste facelift den fra 2004; nydelig bil og det er også en deilig motor. 316i synes jeg er for liten med dagens 3-serie, den surrer mye uten at det blir det helt store skyvet; men det fungerte faktisk greit i forrige generasjon 3-serie.

Ang plass i 3-serie Touring; kona har en 325i Touring (2008-modell), og hun er svært fornøyd både med plass og alt. Oh hun har stort hundebur baki attpåtil :) Det er selvsagt en kompakt bil men så kjøpte hun den hovedsaklig for bybruk; men nå er det ikke alle som skal slenge svære ting inn i friluft i bilen heller; med litt planlegging er det null problem. Det går på slike ting som å kjøpe en barnevogn hvor understellet kan klappes sammen etc.
Det er mange fordeler med kompakte biler; lavt støynivå, lavere forbruk, hurtig oppvarming vinterstid, hurtig kjøletid sommerstid, snerten i byen etc.

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.217
Sted
Trondheim
Godt poeng at BMW-motorer ofte yter mer enn de sier (eller i hvertfall oppfører seg slik). Jeg prøvekjørte en ny SAAB 9-5 Aero med den største motoren (260 hk og 420 Nm dreiemoment) og ble skuffet over hvor motorsvak den føltes sammenlignet med min 530 diesel som ifølge BMW har 184 hk og 375 Nm. Det var et helt annet sug i BMW-motoren enn i SAAB-motoren. Men SAABen har en 2,3 turbo, mens min har en 3 l rekkesekser.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
otare skrev:
Godt poeng at BMW-motorer ofte yter mer enn de sier (eller i hvertfall oppfører seg slik). Jeg prøvekjørte en ny SAAB 9-5 Aero med den største motoren (260 hk og 420 Nm dreiemoment) og ble skuffet over hvor motorsvak den føltes sammenlignet med min 530 diesel som ifølge BMW har 184 hk og 375 Nm. Det var et helt annet sug i BMW-motoren enn i SAAB-motoren. Men SAABen har en 2,3 turbo, mens min har en 3 l rekkesekser.
Mange har bemerket akkurat det der opp gjennom årene. En ting er at de ikke oppgir "juksehester", en annen ting kan være at motorenes effektkurver og momentkurver ikke er tilfeldig; BMW legger mye R&D ned i motorbygging, og da er det ikke bare antall HK på full blås som teller.
Enda en årsak kan være at de lager girkasser med utvekslinger som passer de forskjellige motorene som hånd i hanske, slik at man faktisk oppnår en veldig god utnyttelse av hele motorens effektområde (eller powerband).

Mvh Vidar P

A

Arne_Belinda

Gjest
Vidar P skrev:
Det går på slike ting som å kjøpe en barnevogn hvor understellet kan klappes sammen etc. Det er mange fordeler med kompakte biler; lavt støynivå, lavere forbruk, hurtig oppvarming vinterstid, hurtig kjøletid sommerstid, snerten i byen etc.
Joda.......

AB

J

Jurassic

Gjest
Det er viktig å ha i bakhodet at alle biler ruster men Opel har Rekorden.

Forøvrig er det veldig fin lyd i en BMW sekser som blir dratt til turtallsperra.

Red. Har kun kjørt E28, E30, E34 og E36 med de er alle biler med gode og meget forutsigbare kjøreegenskaper. E30 og E34 har jeg prøvd i M utførelse samt en 8 sylindret E34 variant og du verden for en kjøreopplevelse de gir.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.850
Arne_Belinda skrev:
Vidar P skrev:
Det går på slike ting som å kjøpe en barnevogn hvor understellet kan klappes sammen etc. Det er mange fordeler med kompakte biler; lavt støynivå, lavere forbruk, hurtig oppvarming vinterstid, hurtig kjøletid sommerstid, snerten i byen etc.
Joda.......

AB
BMW kan lage kompakte biler. ;D
Ellers så er jo denne tråden morsom:
"Jeg har lyst på en bil til 150K, hva skal jeg velge?"
"Velg en til 450K, den er mye bedre"

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.217
Sted
Trondheim
Den Messerschmidten er bare lekker.
Men jeg ville ikke like å kollidere i en slik :(

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.217
Sted
Trondheim
Gjerne det. Det var mange som lagde biler over den formen der. Deriblant Messerschmitt - de fikk jo ikke fortsette å lage fly etter krigen.
Lenken til youtube var viste jo Isettaer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dere kommer sikkert med mye nyttig info til Fallen A gutter (ex otare, hvis innspill er fine generelle betraktninger omkring tema), og som AB allerede har fastslått så er det jo jeg som er barnslig.

Jeg vil allikevel våge meg å tilføye at 318i Touring 2004 har opplevd mesteparten av sitt verditap (ny Touring-modell kom jo 2005/2006), og slik sett, og med 1800-motorens urgamle ry for soliditet og lave driftskostnader, så er nok dette blant de tryggeste kjøp på markedet. Dersom det er en slik biltype man vil ha.

Det er faktisk samme motor som sto i min 1987 E28 518i som er gått problemfritt en halv mill km også, bare at der ytet den 115hk (105hk i alle unntatt de siste E28/518i).

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.217
Sted
Trondheim
Var det forresten BMW som lagde motorene til Messerschmitt, eller var det bare Focke Wulf som brukte BMW-motorer?

Topp Bunn