Forsterkere Ny effektforsterker hvilken impedance?

haraldo

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
590
Sted
Endor
PWM er et analogt signal, så overgangen PCM til PWM er en DAC. Typisk er det en delta-sigma-sak eller "equibit"-krets. Om den er i samme boks som utgangstrinnet eller til og med på samme chip er en annen sak. Den største fordelen jeg ser er at man kan implementere alt på et kretskort og ha en lavprisløsning for mobile dingser.

Vis vedlegget 656161

Equibit-patenten som TI's PurePath Power DACs er basert på:

Vis vedlegget 656162
Snakker vi egentlig om fordeler på "powepoint stadiet" .... altså salgstriks ?

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
12.552
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Slik jeg ser det: Ja. De integrerte DAC’ene i en slik krets er neppe helt state of the art. Hvis du ser på databladet for en TI TAS5015 som en typisk representant for sorten snakker vi ca 0,08 % THD+N ved 1 kHz og 93 dB dynamikk. TAS5015 var litt bedre med 0,01 % og 112 dB, men det er fortsatt langt fra cutting edge.

Målgruppen for dette er nok ikke de som er opptatt av ultimat lydkvalitet, ref presentasjonen fra TI jeg linket til i forrige innlegg.

Derimot kunne man i prinsippet ta en DSD 1-bits datastrøm og D/A-konvertere den på den måten du beskriver med en enkel lavpassfiltrering. DSD er et pulstetthetsmodulert format, nært beslektet med PWM, mens PCM består av multibits dataverdier som beskriver et punkt på bølgeformen. Det store problemet med DSD er at det ikke er mulig å gjøre digital signalprosessering i DSD, ikke engang en volumkontroll, så man må i så fall gjøre en del analog triksing på utgangssignalet for å få til noe brukbart. EQ og annen mer avansert prosessering er bare å glemme. Det er ikke en tradeoff jeg ville gjort.

Sist redigert:

haraldo

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
590
Sted
Endor
Slik jeg ser det: Ja. De integrerte DAC’ene i en slik krets er neppe helt state of the art. Hvis du ser på databladet for en TI TAS5015 som en typisk representant for sorten snakker vi ca 0,08 % THD+N ved 1 kHz og 93 dB dynamikk. TAS5015 var litt bedre med 0,01 % og 112 dB, men det er fortsatt langt fra cutting edge.

Målgruppen for dette er nok ikke de som er opptatt av ultimat lydkvalitet, ref presentasjonen fra TI jeg linket til i forrige innlegg.

Derimot kunne man i prinsippet ta en DSD 1-bits datastrøm og D/A-konvertere den på den måten du beskriver med en enkel lavpassfiltrering. DSD er et pulstetthetsmodulert format, nært beslektet med PWM, mens PCM består av multibits dataverdier som beskriver et punkt på bølgeformen. Det store problemet med DSD er at det ikke er mulig å gjøre digital signalprosessering i DSD, ikke engang en volumkontroll, så man må i så fall gjøre en del analog triksing på utgangssignalet for å få til noe brukbart. EQ og annen mer avansert prosessering er bare å gjemme. Det er ikke en tradeoff jeg ville gjort.
Takk for info, skal lese gjennom hele patenten :)

haraldo

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
590
Sted
Endor
Når det snakkes om Klasse D..... Andervik Audio sitt rom på Horten messen ifjor med full Mola Mola rigg og Respons høyttalere var absolutt fantastisk .. ren magi :love:

YesJens

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
296
Sted
Under stjernene
Mola Mola har også en "integrert forforsterker" som kan leveres med samme DAC og RIAA.
Anbefales.🌞
Ser fram til å teste ut Wibex strømpadde med DC filter.

haraldo

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.06.2012
Antall liker
590
Sted
Endor
Mola Mola har også en "integrert forforsterker" som kan leveres med samme DAC og RIAA.
Anbefales.🌞
Ser fram til å teste ut Wibex strømpadde med DC filter.
jeg tror den Mola Mola DAC’en til Putzey også må være rimelig spesiell .... ikke spesielt billig men det spiller jo så klokkene stopper ....

Sist redigert:
Topp Bunn