Godt spørsmålTeobald skrev:Hvorfor så bruke en sånn i signalveien
Ja de ser mektige ut 8)BanjoArrne skrev:Se der ja! Det er i allefall lekre høyttalere du har fått deg.
Teobald skrev:.....
Det kan se ut som om det er noe galt med det ene delefilteret. Mellomtonen har alt for stort membranutslag.
....
Er det bare jeg som ikke henger med her, kan du ikke feste spadene innenfor skruen som du bruker for å stramme til bare den ene delen av spaden lenger inn der?Teobald skrev:Dårlige terminaler, egner seg bare for avisolert ledning og bananas. Antagelig en dårlig metalllegering også :-\
Jeg skal skifte dem ut med Supra som jeg har gode erfaringer med
Men jeg digger høytalerene ;D
Utrolig at så mye skjedde med lyden fordi du fjernet rusk fra signalveien og erstattet det med rask.Teobald skrev:----------
Hva skjedde når jeg fjernet "rusket" fra signalveien ???
Klangbalansen forandret seg og lydbildet ble mere åpent. Det ble mindre støy og grums. Faktisk så kunne jeg ha behov for å dempe diskanten, men den opsjonen finnes ikke innebygget. Bassen ble strammere og slankere. Større dempefaktor til elementene kanskje. Jeg har høytalerene bare 25 cm fra veggen. Enkelte mener de bør være 1,5 m. Subbene har blitt aktivert igjen.
Lyden er likevel bedre. Men jeg kan fremdeles høre kornethet og en viss glassaktig farging som jeg forbinder med nettopp dårlig kabling. Jeg er rimelig sikker på at dersom jeg kunne skifte ut den interne kablingen med 4mm2 OFC kabel med teflonisolering så vil lyden bli glattere, varmere og mere organisk.
Men nå venter jeg å bli satt på plass. Dette kan være som å banne i kirken ;D ;D ;D
Jeg er flau over å si det, men kablene var faktisk dyrere en gang. Men de er gamle og jeg verdsetter de ikke så høyt. Spadene ble sagt å være rent sølv men er antagelig sølvforgylt OFC kobber.ron-hi skrev:Gratulerer med flotte høyttalere!
Som KW sier, så har du veldig dårlig kontakt med terminalene slik det ser ut på bildet. Hvorfor ikke bare file /slipe opp åpningen i spadene på høyttalerkablene fremfor å gjøre ting med høyttaler som kan redusere verdien? Hvis ikke kablene er dyrere enn høyttalerne da..
Kornetheten i diskanten som du nevner, kan vel kanskje bare komme av at du har for dårlig kontakt med terminalene. Det ser også ut som at spadene er skitne /irret? Hva slags legering er de av forresten?
Samboern foretrekker Focal lydmessig og design.audiomur skrev:Lyd i forhold til Focalene?
Har du blindtestet?Teobald skrev:Vi skaper alle vår virkelighet og det å være menneske baserer seg i stor grad på illusjoner. I min virkelighet så hører jeg forskjell på kabler og annet uansett hva alle elektroingeniører mener. Jeg er ikke så alene om det som No vil ha det til
Denne høyttaleren gir, som flere fra XTZ, eieren muligheter til å endre delefilteret til høyttaleren uten lodding eller demontering.larkus skrev:Gratulerer med flotte høyttalere. Skulle akkurat til å stille samme spørsmål som Roda, men han kom meg i forkjøpet
Baksiden av den terminalplata ser ut som den kommer fra helvete ;D.
Hvis jeg hadde fått kloa i disse høyttalerene hadde jeg laget ny terminalplate med kun to sett terminaler (biwiring), ryddet bort all overflødig kabling og loddet de jumpere som er nødvendig for flat frekvensgang (jumpere for 0 dB i bass og mellomtone) rett på delefilteret. Jeg hadde gitt blaffen i reverseringsmuligheten ;DRoDa skrev:Den fineste løsningen på dette er kanskje å lage en ny terminalplate med ønskede kontakter?
Så kan det være mulig å reversere moddingen før eventuelt salg.
R
Har du prøvd å sette på frontstoffet igjen og lyttet da?Teobald skrev:Klangbalansen forandret seg og lydbildet ble mere åpent. Det ble mindre støy og grums. Faktisk så kunne jeg ha behov for å dempe diskanten, men den opsjonen finnes ikke innebygget.
Samme her, skjønner ikke hvorfor de skal fylle halve høyttaleren med kabelstumper og shait. Disse "nivåjusteringene" skaper et billig og forvirrende inntrykk og har ingenting på en så flott konstruksjon å gjøre.larkus skrev:Hvis jeg hadde fått kloa i disse høyttalerene hadde jeg laget ny terminalplate med kun to sett terminaler (biwiring), ryddet bort all overflødig kabling og loddet de jumpere som er nødvendig for flat frekvensgang (jumpere for 0 dB i bass og mellomtone) rett på delefilteret. Jeg hadde gitt blaffen i reverseringsmuligheten ;DRoDa skrev:Den fineste løsningen på dette er kanskje å lage en ny terminalplate med ønskede kontakter?
Så kan det være mulig å reversere moddingen før eventuelt salg.
R
mvh
larkus
Det er ikke bare XTZ som har "EQ"-jumpers bakpå. KEF Reference 207/2 har en liknende løsning, f.eks. ...Selv om den ser noen hakk penere ut.hifiguru skrev:Samme her, skjønner ikke hvorfor de skal fylle halve høyttaleren med kabelstumper og shait. Disse "nivåjusteringene" skaper et billig og forvirrende inntrykk og har ingenting på en så flott konstruksjon å gjøre.
Jeg trenger mere bass og jumper på mellomtonen er flat frekvensgang (som jeg ønsker). Uten jumper er -2dB. Jeg har ikke moddet disse muligheteneRoDa skrev:Gratulerer med flotte høyttalere.
Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å forstå hvorfor du modder dem så raskt.
Hvis du ikke liker dem så har du jo mest sannsynlig senket salgssummen på dem betraktelig?
Men det er jo moro om det funker!
Et lite spørsmål:
Hvorfor spilte du med +3dB i bassen, -2dB i mellomtonen og flatt i diskanten?
Og ikke minst: Hvordan har du ivaretatt dette etter moddingen din? Hvilken EQ har du nå hvis du har kuttet ut disse justeringsmulighetene?
Mvh
Rolf
Det finnes ikke frontstoff, bare metallgitter. Det blir bedre når jeg balanserer klangbalansen med sub, men diskanten er noe skingrende.Jan_I skrev:Har du prøvd å sette på frontstoffet igjen og lyttet da?Teobald skrev:Klangbalansen forandret seg og lydbildet ble mere åpent. Det ble mindre støy og grums. Faktisk så kunne jeg ha behov for å dempe diskanten, men den opsjonen finnes ikke innebygget.
Ikke formeldt, men hvis jeg kunne velge to kabler selv, så ville jeg ha en treffprosent på 100 selv om forsøket ble gjentatt 500 ganger ;DLyngen skrev:Har du blindtestet?Teobald skrev:Vi skaper alle vår virkelighet og det å være menneske baserer seg i stor grad på illusjoner. I min virkelighet så hører jeg forskjell på kabler og annet uansett hva alle elektroingeniører mener. Jeg er ikke så alene om det som No vil ha det til
Gratulerer! Du er kanskje den eneste i verden som har slike fantastisk analytiske ører. At andre ikke klarer det du klarer, er med på å virkelig understreke din unikhet. Du bør donere hjernen og ørene til forskning. Det ligger penger å venter på deg også. Se vedlagt linker.Teobald skrev:Ikke formeldt, men hvis jeg kunne velge to kabler selv, så ville jeg ha en treffprosent på 100 selv om forsøket ble gjentatt 500 ganger ;DLyngen skrev:Har du blindtestet?Teobald skrev:Vi skaper alle vår virkelighet og det å være menneske baserer seg i stor grad på illusjoner. I min virkelighet så hører jeg forskjell på kabler og annet uansett hva alle elektroingeniører mener. Jeg er ikke så alene om det som No vil ha det til
Men i min verden så er det så uinteressant.
Samboern min ville også greid den eksakt samme lyttetesten selv om hun ikke er interessert i hifi.
Jeg antar også at ved å måle membranutslaget på bassen så ville du også kunne få en vitenskaplig og objektiv bekreftelse
Men det er sikkert noen i verden som kan hypnotisere seg til å tro at dette er bare tull