Hvis jeg forstår dette rett så er altså de øvre terminalene koblet til delefilteret, og da tydeligvis et delefilter med helt adskilte bass, mellomtone og diskant del. Fra delefilteret går det antagelig kabler tilbake til bøylene midt på terminalen, og derfra ned til de nedre terminalene for aktiv drift og til de respektive elementene. Right?
Helt riktig
Men hva med nivåreguleringen øverst på terminalen? Har de faktisk koblet motstander i bassfilteret for å kunne velge 0 eller +3dB, eller er det både diskant og mellomtone som da blir redusert, for å gi +3dB til bassen relativt sett?
Dette synes jeg er interessant. Neste gang skal jeg plukke ut delefilteret, som er ganske lett å gjøre. XTZ har ønsket å gjøre alt servicevennlig og kabinettet er superb med tilgang til delefilteret bakfra. Så skal jeg ta et godt bilde av både forsiden og baksiden. Deretter så kan jeg speilvende bilde av baksiden slik at det er lett å samholde den med forsiden. Så legger jeg ut bildene her og håper på å få nyttig info tilbake
Det går an å se på høyttalerkjøpet som et kjøp av byggesett. Økonomisk så gir det også mening. Jeg ga 15 k pr. høytaler og skulle man kjøpe enkeldelene løst så er det ikke nøvendigvis billigere. Dette er ikke vanlig i highend markedet vet vi jo. Kabinettet har forøvrig en lakkfinish som er en luksusbil verdig :-*
Man kan bruker de delene man er interessert i. XTZ har i høy grad lagt opp til dette. Trekke man ut 6 jumpere så er delefilteret mm. ute av systemet. Anvender du derimot delefilteret så beholder du alt det unødvendige stæsjet i signalveien. Følgelig, passiv drift stiller med handikapp. Det er hva jeg har unngått ved å skjøte sammen 12 ledninger pr. høyttaler. Jeg kunne brukt sølvlodd og krympemuffer, men på 2,5 mm2 nettledning med kabelsko av stål? Ærlig talt
Det at bass og diskant kan heves, mens mellomtonen kun kan senkes betyr at de ønsker å tilby en loudness kurve til de som måtte ønske det. Jeg antar de spiller rimelig frekvenslinjært i utgangspunktet og at mange finner det litt flatt og kjedelig?
Å senke mellomtonen "is no option" da stemmer allerede er litt tilbaketrukket.
Jeg skiftet ut gummiknottene med medfølgende spikes og det forandret lyden en hel del. Transientene kom ventelig mere frem og det hele ble svært kantete. Låter det bra? Nei,egentlig ikke
Det er rett og slett masse støy i transientene. Jeg vil gjerne ha bort dette. Det kan ikke spores til resten av anlegget. Nå er det sikkert masse nettstøy for tiden, men likevel :-\