iSaint skrev:Evt kjøp en IWC - siden de har innebygget skjerming mot magnetisme
Mvh Arne Kr
Du har selvsagt helt riktig - jeg var nok litt for upresis der. Det er Pilot-, Pilot Spitfire- og Ingeniør AMG-serien til IWC som har innebygget skjerming mot magnetiske felt - opp mot 80,000 A/m. Hvor mye dette er i praksis er det sikkert andre som kan gi en mer utfyllende kommentarer til.Rudi skrev:iSaint skrev:Evt kjøp en IWC - siden de har innebygget skjerming mot magnetisme
Mvh Arne Kr
Obs !!!!! det er noen få IWC som har såkallt skjerming, på "fin" klokkene dem's er det nok ikke noe slikt.
Breitling skryter også på seg dette da de i følge Breitling skal være 100% og stole på i en cockpit....... noen som har testet dette ?
De urmakerne som driver med Automatiske ur, har avmagnetiserings enheter spesialisert til formaalet.Barbaresco skrev:Kanskje går det an å få tak i avmagnetiseringsenheter som ble brukt til lydhoder på spolebåndopptakere. De utsetter lydhodet eller klokka for vekselfelt ( 50 Hz fra nettet), og tricket er å komme med enheten langt vekk fra, nærme seg sakte og ta den vekk før en slår av strømmen. Da får en kjørt objektet (klokka) mange hundre ganger (gjerne tusenvis) gjennom hysteresesløyfen med minkende amplitude til slutt, og ender opp i null der klokker hører hjemme.
Jeg har også en slik enhet (eldgammel) som bare er en spole med hull, der objektet tres gjennom og fjernes. Lett å lage selv.
Har sjekket papirene på klokka mi og Omega Speedmaster Pro som jeg viste ovenfor bruker Lemania 1873 manuell opptrekk som base og Speedmasteren som jeg viste litt lengre ned med dato kl 6 bruker et F. Piguet urverk som base. Daytona hadde inntil noen år tilbake et Zenith El Primero urverk men Rolex har nå utviklet sin egen kronograf.OS skrev:Det stemmer ikke. Ingen av Omegaene jeg har vist ovenfor har 7750, Rolex Daytona som jeg viste ovenfor har et Rolex-urverk og Minerva Heritage har Venus 175.Erland skrev:Nesten alle disse cronografene (Breitling, TAG, Omega etc) har det samme ETA 7750 urverket. Ut fra hva/hvordan klokka skal vise, er tannhjulene konfigurert deretter.C._Alshus skrev:Tror Omega har internasjonal garanti, men hva er det som skal gå istykker på en slik en?Fadamacka skrev:Jau. Får ta meg en tur til Qatar da.
Enkelte urmakere er også nokså rund i kantene om de finner det for godt, har jeg funnet ut av... Hvordan blir det med garanti? Har de fleste større klokkemerkene internasjonal garanti?
Dessuten har fadern kolleger der i laang tid framover, så det bekymrer meg ikke.
Man skal veldig hoyt opp i pris foer det er brukt ennaa dyrer verk i klokkene.
Hva som kan gaa i stykker?.....
Spoer heller hva som IKKE kan gaa i stykker :-\
Har du en slik kokke med flere knapper, er potensiale for lekkasjer og dermed korrosjon storre.... Knottene er er jo en forlengelse av mekanismen gjennom kassen til utsiden av klokka. Jeg er faktisk litt imponert over at de fleste av disse greiene holder tett. Men jeg har opplevd aa se bobler komme ut av klokka under bading.
Saltvann er ikke spesielt bra for automatiske urverk, saa det er ingen hyggelig folelese!
Et automatisk urverk er saarbart for magnetisme. Jeg som arbeider rundt bore-utstyr som kan komme til overflaten og vaere kjempemagnetisk, er blitt fraraadet aa ha klokka mi i dette miljo. For det forste vil den gaa feil. Men den vil ogsaa bli utsatt for slitasje siden delene ikke gaar jevnt.
Stoet og slag... Siden automatikken i en slik klokke bestaar av masse tannhjul og aksler, kan disse deformeres eller komme ut av stilling ved stoet eller slag. Da maa greiene pelles fra hverandre og rettes/byttes.
Jeg er saa heldig aa ha en hyggelig nabo som er "guru" paa automatiske urverk og har verksted/kontor rett ved hjemmet.
Ikke bare har han vaert snill og reparere klokka mi de gangene den har "kranglet", men han har ogsaa vist med hva som har gaatt galt, forklart den mest sannsynlige aarsaken.
Slik:xerxes skrev:Mye lekkert, og mye fin mekanikk. Selv går jeg helt klart for de enklere variantene. Klokke m/dato og eventuelt dag, det er det hele som skal til. Enkel skinnrem, urskive lys, eventuelt svart. God lesbarhet, må ikke nødvendigvis ha tall, men Rado uten markeringer fungerer ikke for meg. En kamerat har en slik - men han har aldri vært presis, med eller uten klokke.
Test klokka mot et kompass så ser du om det er behov for avmagnetisering. De borerøra som kommer opp er ikke å spøke med, de er så magnetiske at de slår ut diverse instrumentering!Erland skrev:De urmakerne som driver med Automatiske ur, har avmagnetiserings enheter spesialisert til formaalet.Barbaresco skrev:Kanskje går det an å få tak i avmagnetiseringsenheter som ble brukt til lydhoder på spolebåndopptakere. De utsetter lydhodet eller klokka for vekselfelt ( 50 Hz fra nettet), og tricket er å komme med enheten langt vekk fra, nærme seg sakte og ta den vekk før en slår av strømmen. Da får en kjørt objektet (klokka) mange hundre ganger (gjerne tusenvis) gjennom hysteresesløyfen med minkende amplitude til slutt, og ender opp i null der klokker hører hjemme.
Jeg har også en slik enhet (eldgammel) som bare er en spole med hull, der objektet tres gjennom og fjernes. Lett å lage selv.
OS skrev:Denne var drømmen min for noen år siden, en patek Philippe 3970 i gull. Så den på utsilling hos Bjærke i Oslo en gang og den er mye finere enn den ser ut til på bildet. Tror veil pris for ca. 10 år siden var 500K og det var lange ventelister. Når har den gått ut av produksjon og koster sikkert enda mere.
Tror IWC lager de enda. De heter Grande Complication. De har med firesifret årstall også og da blir det straks litt mere komplisert.Rudi skrev:OS skrev:Denne var drømmen min for noen år siden, en patek Philippe 3970 i gull. Så den på utsilling hos Bjærke i Oslo en gang og den er mye finere enn den ser ut til på bildet. Tror veil pris for ca. 10 år siden var 500K og det var lange ventelister. Når har den gått ut av produksjon og koster sikkert enda mere.
IWC hadde på 70 tallet flere lignende kreasjoner, mener og huske at den billigste IWC chronograph i gull kostet rundt 10000 Sfr den gang i 1978, hvilket var en svimlende sum.
Den dyreste IWC dengang kostet en halv mill og det tok en mester samt 2 "læregutter" 163 arbeidsdager og lage den, hverken mere eller mindre
Valentino skrev:Giftering er vel lov?
Jeg har en rektangulær automatisk Oris i stål som jeg kjøpte for 12 år siden. Den er liten og nett. Trøbbelet med slike Flieger har for meg vært størrelsen. Jeg har ikke håndledd til slike pizzahjul. Stowaen ser ut som løsningen når jeg vil drømme om å fly FW D9 og skyte ned Pierre Clostermann. ;D
- Å nei. Denne er skikkelig glorete og harry, sa Espen Askeladd, og tok fram klokka.Trondmeg skrev:skikkelig glorete og harry.
Dette er klokke for en mann!om.s skrev:Nowen ganger er man mer heldig enn andre, denne lille herligheten kom jeg over på loppis for noen år siden, for den kostelige sum av 10,- Nok. etter en tur til urmaker og ny reim var denne lille godbiten som ny igjen.
mvh