Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    ICE skrev:
    Stowa Marine Original på vei til Norge.....

    Mar 2, 2008
    9:18 PM Int'l shipment release GARDERMOEN NO
    Mar 1, 2008
    11:00 PM In transit PARIS FR
    6:07 PM Departed FedEx location PARIS FR
    7:33 AM In transit FRANKFURT DE
    1:08 AM In transit FRANKFURT DE

    Feb 29, 2008 5:42 PM Picked up KARLSRUHE DE
    5:42 PM Left origin KARLSRUHE DE
    9:12 AM Package data transmitted to FedEx

    Du kødder? Over TO måneder på transport fra Tyskland til Norge?
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Søren dundre meg... Etter å ha skummet gjennom denne tråden, føler jeg meg skikkelig minimalistisk hva klokker angår. Jeg har et helt ordinært Seiko armbåndsur, kjøpt i april 1986, og det tikker fortsatt. 8)
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    C._Alshus skrev:
    ICE skrev:
    Stowa Marine Original på vei til Norge.....

    Mar 2, 2008
    9:18 PM Int'l shipment release GARDERMOEN NO
    Mar 1, 2008
    11:00 PM In transit PARIS FR
    6:07 PM Departed FedEx location PARIS FR
    7:33 AM In transit FRANKFURT DE
    1:08 AM In transit FRANKFURT DE

    Feb 29, 2008 5:42 PM Picked up KARLSRUHE DE
    5:42 PM Left origin KARLSRUHE DE
    9:12 AM Package data transmitted to FedEx

    Du kødder? Over TO måneder på transport fra Tyskland til Norge?
    Nei kødder ikke jeg, tok bare noen dager. Hvor har du TO måneder fra?
     

    Gaahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    0
    Har siklet meg gjennom denne klokketråden mange ganger. Har nå litt penger på bok og vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en "skikkelig" klokke. Har forelsket meg i Stowa Fliegeren og har i den sammenheng noen spørsmål rundt den.

    Jeg syntes for det første at "orginalen" fra 1940 ser mye bedre ut enn den nye. Jeg hadde helst foretrukket fliegeren slik den er på dette bildet:

    Andre fra venstre i øvre rekke..



    Men har jeg forstått det slik at de i dag bare produseres med blank "infattning" og ikke svart slik som på bildet?. Dere får bare beklage om terminologien min ikke er på plass, min kunskap om klokker er limitert til å lese av rett klokkeslett...

    Hvordan gikk dere frem når dere bestillte? Bruker man international shop, eller european shop? Norge er jo ikke med i EU, men er jo med i EØS osv, så jeg ble litt i tvil her.

    Hva er forskjellen på automatic og "vanlig" versjon?

    Trekker de fra tysk moms når de selger til Norge, slik at man bare trenger å betale norsk mva?

    Hva kommer en stowa airman på totalt importert til Norge? Er det noen på forumet her som har bestilt som kan svare på dette?

    Jeg har ganske tynne håndledd, 17.5 cm rundt, blir denne klokken for stor?

    Så et litt mer generellt og subjektivt spørsmål, er en slik klokke en god invistering som varer livet ut?


    Beklager oppramsingen av spørsmål, men jeg liker å foreta grundige undersøkelser før jeg går til anskaffelse av for meg, dyre "unødvendigheter". (Kan jo sjekke klokka med mobilen :p )

    Edit. Et siste spørsmål, er airman vanntett? Tenker ikke da på bading etc, men det er jo fort gjort at henda havner under vann når man driver med sportsfiske osv..
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Gaahl skrev:
    Hvordan gikk dere frem når dere bestillte? Bruker man international shop, eller european shop? Norge er jo ikke med i EU, men er jo med i EØS osv, så jeg ble litt i tvil her.
    Hva er forskjellen på automatic og "vanlig" versjon?
    Trekker de fra tysk moms når de selger til Norge, slik at man bare trenger å betale norsk mva?
    Hva kommer en stowa airman på totalt importert til Norge? Er det noen på forumet her som har bestilt som kan svare på dette?
    Jeg har ganske tynne håndledd, 17.5 cm rundt, blir denne klokken for stor?
    Så et litt mer generellt og subjektivt spørsmål, er en slik klokke en god invistering som varer livet ut?

    Edit. Et siste spørsmål, er airman vanntett? Tenker ikke da på bading etc, men det er jo fort gjort at henda havner under vann når man driver med sportsfiske osv..
    Bestillte min klokke fra International shop og betalte €50 i depositum via Paypal. når klokka var ferdig produsert fikk jeg en mail og betalte restbeløpet også via Paypal. Klokka ble sendt og ankom meg på postkontoret via Fedex/posten uten tyske avgifter. Betalte bare for klokka og frakt.

    Har enda ikke mottatt regning på norsk mva og fortollingsgebyr selv om jeg fikk klokka for flere måneder siden, har jeg flaks så slapp klokka gjennom tollen uten disse avgiftene, har jo skjedd før....

    eller så kommer det snart en regning på 1500-2000 kr i posten som jeg ikke har lagt av penger til...hehe


    Automatic trekker seg opp sjøl og "vanlig" altså manuell må du trekke opp med ca 40-50 timers melomrom, jeg trekker opp min hver kveld...
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Airman Original limited med manuelt urverk er utsolgt men det kommer vel en ny versjon snart med serienummer men som lages i flere enn 80 eks som Airman Original limited

    akkurat nå ser det ut som fliegerne kun selges med "automatic" urverk...

    Om klokka er en investering vet jeg ikke men hvis du behandler den bra og renser den meg jevne mellomrom så holder den vel noen generasjoner....noen mer verdifull blir den vel ikke....

    Stowa lager i alle fall skikkelig kvalitet.

    Klokka er vanntett ned til 5 ATM men det anbefales ikke å bade med dem da lærreima vil bli stygg av vannet.

    Ved rens hos urmaker bør den sjekkes om den er vanntett etterpå men dette gjør vel en god urmaker eller?

    Størrelsen på Airman er 40mm og min Marine Original har samme diameter. Min klokke virker ikke stor og jeg har ikke spes grove håndledd...

    http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=143821

    "1. First limited edition is sold-out with preorders not sent to customers yet
    2. Second limited edition expected on March 2008 without swan neck regulator and massive back only
    3. Later will be a series Airman Original watch with swan neck regulator and options for solid and see-through case back and will have a price of 970 euro (if new year doesn't bring price increases that would be expected)."

    er ikke sikker på om 970 € er pris med eller uten tysk mva

    Hvis jeg skulle kjøpt meg en Airman så viller jeg ha kjøpt en med manuelt urverk da dette ser mye penere ut gjennom glasset på baksiden.....men så må du jo trekke den opp hver dag da...
     

    Gaahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    0
    Takk for svar ICE, førte til at en "stakkars" student ble 556 euro fattigere ;D

    Men så er jo klokken særdeles pen også...






    Tror forøvrig jeg klarte å k*ke til bestillingen, lurer på om jeg fikk musekrampe når jeg bestilte (har en tendens til frkale dobbeltrykkinger av og til), jeg fikk nemmelig 2 orderconfirmations, med forskjellig ordrenummer, det tyder vel på dobbelbestilling?

    Litt kjedelig at klokken ikke er klar før midten av juni, men den som venter på noe godt...
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Gratulerer

    Du får bare sende en mail til Stowa så fikser de opp hvis det ble en dobbelbestilling.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Problemet med kvalitetsur i dag er at det er så forbasket mange som lager kopier. Å kjøpe på internett virker litt vågalt om noen spør meg. Ikke for det, ville kanskje ikke sett forskjell om jeg så hadde klokka i hånden. :-\
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Problemet med kvalitetsur i dag er at det er så forbasket mange som lager kopier. Å kjøpe på internett virker litt vågalt om noen spør meg. Ikke for det, ville kanskje ikke sett forskjell om jeg så hadde klokka i hånden. :-\
    Hva er egentlig forskjellen på å eie en original og en kopi da, all den tid begge virker og viser tiden riktig og ser identisk ut med mindre man beuker lupe?

    På en hifikompnnent ville jo dette avslørst seg ganske raskt, men all den tid en klokke fyller to funksjoner: pynt og kronometer, og begge ivaretas av en billig kopi.. hva skal man da med den dyre originalen? De vil vel neppe stige i verdi og fungere som et investeringsobjekt heller..

    Eierglede, stolthet og vissheten om at man har råd til å bruke samme sum på en klokke som en jordomseiling?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Det var nå dette med kvalitet da.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hva er egentlig forskjellen på å eie en original og en kopi da, all den tid begge virker og viser tiden riktig og ser identisk ut med mindre man beuker lupe?
    Kan ikke dem som synes det er samme F, heller være så snille å kjøpe en orginal klokke til 100,-kroner da, framfor en kopi av en dyr en?

    Vær så snill.

    Kan dere være så snille å gjøre det?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.221
    Sted
    Siggerud
    Mange av dere vil vel ikke kalle dette klokke i det hele tatt, men det er nå den gata jeg er i...
    Har kjøpt et knippe av disse billig i gakk-gakk land sammen med et utvalg fake Timex.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Øivind skrev:
    Mye heller den, enn en bedriten kopi av noe annet.
    Ja jeg er enig med det. Jeg ville aldri gått med en kopiklokke selv. Hvis jeg skulle hatt en klokke er det så mye stilig design å få fatt i selv til en rimelig penge.

    Jeg sliter bare med å se hvorfor svært dyre klokker er verdt å bruke penger på. Jeg sier ikke at det ikke er det, all den tid det gir eierene glede. Men jeg håper noen vil dele begrunnelsen med meg. Det er overhodet ikke ment som noen kritikk. Jeg synest det er topp at folk bruker penger på "unødvendig" estetikk som beriker tilværelsen. Men hvilke faktorer er det som gjør utslaget?

    For jeg kjøper ikke helt begrunnelsen med at de viser tiden på en aldeles overlegen måte, ikke det med et fantastisk mekanisk drivverk heller, all den tid man ikke ser noe som helst til det fordi det ligger gjemt i kassen.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Da er vi enige tror jeg.

    Verden trenger også røde biler fra Italia, slik jeg ser det.

    En kammerat kjøpe nylig en Omega til 35k (starter vel på 27-28?), mulig kvalitetsfølelsen gjør det verdt det over et tiår eller to...? , selv skulle jeg hatt mye annet først.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    For jeg kjøper ikke helt begrunnelsen med at de viser tiden på en aldeles overlegen måte.
    Er ikke på noen måte ekspert her. Men jeg har en liten mistanke om at en orginal Stowa vil vise korrekt tid i min levetid, i mine barns levetid og antakelig i mine barnebarns levetid. Det tror jeg ikke en fake/kopi vil gjøre. Så lenge kopien fungerer og under forutsetning av at den går korrekt vil evnen til å vise korrekt tid være den samme. Men med en gang kopien begynner å gå feil vil en klokke som står vise korrekt tid oftere enn kopien. ( to ganger / døgn ). Som sagt så mistenker jeg at kopien vil begyne å vise feil "en tid" før orginalen gjør det.

    Deretter ligger det selvsagt noe i det å eie noe spesiellt. Man kan jo se på en kopi av Munch tryket på glanset papir og slik sett få et noenlunde relevant inntrykk av bildet. men jeg skulle anta at det å kunne henge et orginlatrykk (litografi) eller et orginal oljemaleri av samme kunstner på egen vegg vil gi en noe andrledes opplevelse?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Øivind skrev:
    ............ selv skulle jeg hatt mye annet først.
    Selvsagt, men det er et spørsmål om prioriteringer.

    Nå kan det kanskje tillegges at vi på dette nettstedet kanskje ikke skulle være de første til å kritisere andres prioriteringer. Jfr Dagens Næringsliv som fastslo at HiFi til mer enn 6000kr ( eller noe deromkring ) var bortkastede penger! Vi har vel de fleste av oss noen "skjelett i skapet" når det gjelder dette med ganske subjektiv eieglede?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Nå kan det kanskje tillegges at vi på dette nettstedet kanskje ikke skulle være de første til å kritisere andres prioriteringer. Jfr Dagens Næringsliv som fastslo at HiFi til mer enn 6000kr ( eller noe deromkring ) var bortkastede penger! Vi har vel de fleste av oss noen "skjelett i skapet" når det gjelder dette med ganske subjektiv eieglede?
    Enig med det, jeg ønsker ikke å kitisere noen. Jeg er bare nyskjerrig på hvilke faktorer som er avgjørende for om en klokke er verdt å bruke penger på eller ikke. Jeg er overhodt ikke fremmed for å bruke penger på underlige ting.

    Men jeg skal ikke starte noen debatt om dette slik at det ender opp som en kabeltråd.

    Beklager avsporingen.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Øivind skrev:
    ............ selv skulle jeg hatt mye annet først.
    Selvsagt, men det er et spørsmål om prioriteringer.
    Når jeg tenker på det så står der jo ganske så nøyaktig bruke hifi greier og selvbygg-hifi for 35k hjemme og. Plus/minus under en tusenlapp. :)
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Jeg kjøpte meg et par pene kopier i Mostar på tirsdag, flott kvalitet med safirglass og Seiko kinetic urverk. De kommer alikevel alldri opp mot den eiergleden den unseelige gullklokka i midten har for meg. Den fikk jeg lagt om hånden av en gutt jeg reddet fra drukningsdøden i 1996. Den lille inskripsjonen på baksiden gir klokken en verdi langt utover dens økonomiske.
     

    Vedlegg

    K

    kathrine

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Stikken skrev:
    ;D
    Fikk pakke i posten på fredag, en Garmin Forerunner 50.
    Du velger klokke med hjertet! :D
    Dog blei jeg lurt av Net Shop`s reklame der det var en stor overskrift...Pulsklokke med Fotsensor.....da jeg hadde lest en hel del om klokka på andre nettsteder trykket jeg kjøp og vips......

    Jeg blei jeg forundret da pakken blei åpnet..ingen fotsensor!
    Ringte kundebehandler, jo det sto "fotsensor", han skulle ordne dette med en gang så vi får håpe han gjør det!

    Ved nermere ANALYSERING av hele annonsen viser det seg nemlig at sensor IKKE følger med til denne prisen men til en noe høyere pris...

    Vi får se hva som skjer, fotsensoren var avgjørende for valget av "treningspartner" !

    Vh
    S
     

    Vedlegg

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    Øivind skrev:
    Mye heller den, enn en bedriten kopi av noe annet.
    Ja jeg er enig med det. Jeg ville aldri gått med en kopiklokke selv. Hvis jeg skulle hatt en klokke er det så mye stilig design å få fatt i selv til en rimelig penge.

    Jeg sliter bare med å se hvorfor svært dyre klokker er verdt å bruke penger på. Jeg sier ikke at det ikke er det, all den tid det gir eierene glede. Men jeg håper noen vil dele begrunnelsen med meg. Det er overhodet ikke ment som noen kritikk. Jeg synest det er topp at folk bruker penger på "unødvendig" estetikk som beriker tilværelsen. Men hvilke faktorer er det som gjør utslaget?

    For jeg kjøper ikke helt begrunnelsen med at de viser tiden på en aldeles overlegen måte, ikke det med et fantastisk mekanisk drivverk heller, all den tid man ikke ser noe som helst til det fordi det ligger gjemt i kassen.
    Gir meg en enorm eierglede, spiller ingen rolle om andre vet at jeg har en dyr(relativt) klokke, blir aldri lei av å se på den, samme med følelsen av å ta på den.Blir vel litt av samme følelsen når folk eier kunst
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Enig.....billige kopier blir for dumt. Har mange fine rimelige "originale" klokker jeg som koster alt fra 500,- til 2000,-

    Har også noen fake Rolex og slikt men de har jeg aldri brukt og de støver bare ned i en skuff....kjøpt i fylla i ett svakt øyeblikk for en slikk og ingenting på sydentur, mest fordi det gikk sport i å prute.

    Kjøpte meg en Stowa fordi

    1. Skikkelig kvalitet
    2. Noe du ikke ser alle har.
    3. Ett merke med lange tradisjoner
    4. Morsomt å kunne se ett pent ureverk
    5. Litt sjarmernede å kunne trekke opp klokka hver dag...hehe
     

    Vedlegg

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Pengvim skrev:
    er visst ikke så veldig mye å få tak i av mekaniske klokker (quartzklokker er jo ikke klokker) til noen få tusinger. Blir vel 4-5 før man får seg en smak av "the shit"? ::)
    Om du fremdeles vurderer å kjøpe klokke, kunne du evt kikket etter en brukt Glycine. Skaffet meg nylig en ett år gammel Glycine Combat (uten glass bak) fra en hyggelig danske på Timegeeks.dk for et par tusen.



    Dette er så langt jeg skjønner en gammel sveitsisk produsent med lav profil og godt rykte.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Hva synes dere om denne?
    Den er ca i min prisklasse(litt over 4k). Titan.

     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Kjøpte denne nylig, lekker syntes jeg
    Estana Skymaster


    Import fra Tyskland, pris på døra i flott eske osv. 1400 kr
    Tilsvarende "kraftig" klokka ala Seiko her i norge begynner vel på over det dobbelte
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.647
    Antall liker
    3.816
    Er i markedet for en IWC FliegerUhr Mk xvi.

    Lang bestillingstid i Norge.

    Er det noen som kan anbefale seriøse, utenlandske nettbutiker, der man ikke risikerer å bli svindlet og der man får internasjonal garanti som også gjelder her.?
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Stowa Seatime med urskive i karbon var ganske snasen egentlig. La merke til den litt tidligere i kveld..


    Hadde egentlig lyst på en Stowa Airman, men er en smule bekymra for å kjøpe en klokke som ikke er vanntett. For jeg glemmer sannsynligvis å ta den av i dusj og slikt. ::)

    Hvordan er det å kjøpe brukte Omega Seamaster eller Speedmaster?

    Jeg har satt meg en makspris på ca 8000kr nå, sånn for å ha noe å gå på. På leting etter den perfekt klokke; tøff og maskulin, men samtidig enkel og sofistikert.

    Fant forresten et klokkeforum tidligere, www.tidssonen.com. :D
     
    K

    kathrine

    Gjest
    Pengvim skrev:
    xerxes skrev:
    Stikken skrev:
    ;D
    Fikk pakke i posten på fredag, en Garmin Forerunner 50.
    Dette er ikke en klokke.
    Egentlig er det GPS, pulsmåler og klokke (digital), men jeg er forsåvidt enig. Det er ikke en klokke.
    Ingen GPS nei, det er klokke med pulsmåler + en del tilgjengelig ekstra utstyr.
    Den er koblet opp til Garmins treningssenter, så når treningen er unnagjort laster den automatisk opp tid ,diverse pulser h l + + + .
    Så har man full kontroll på senter siden hvor man kan se grafer + + +
    DET ER EN KLOKKE ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn