Har siklet meg gjennom denne klokketråden mange ganger. Har nå litt penger på bok og vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en "skikkelig" klokke. Har forelsket meg i Stowa Fliegeren og har i den sammenheng noen spørsmål rundt den.
Jeg syntes for det første at "orginalen" fra 1940 ser mye bedre ut enn den nye. Jeg hadde helst foretrukket fliegeren slik den er på dette bildet:
Andre fra venstre i øvre rekke..
Men har jeg forstått det slik at de i dag bare produseres med blank "infattning" og ikke svart slik som på bildet?. Dere får bare beklage om terminologien min ikke er på plass, min kunskap om klokker er limitert til å lese av rett klokkeslett...
Hvordan gikk dere frem når dere bestillte? Bruker man international shop, eller european shop? Norge er jo ikke med i EU, men er jo med i EØS osv, så jeg ble litt i tvil her.
Hva er forskjellen på automatic og "vanlig" versjon?
Trekker de fra tysk moms når de selger til Norge, slik at man bare trenger å betale norsk mva?
Hva kommer en stowa airman på totalt importert til Norge? Er det noen på forumet her som har bestilt som kan svare på dette?
Jeg har ganske tynne håndledd, 17.5 cm rundt, blir denne klokken for stor?
Så et litt mer generellt og subjektivt spørsmål, er en slik klokke en god invistering som varer livet ut?
Beklager oppramsingen av spørsmål, men jeg liker å foreta grundige undersøkelser før jeg går til anskaffelse av for meg, dyre "unødvendigheter". (Kan jo sjekke klokka med mobilen
)
Edit. Et siste spørsmål, er airman vanntett? Tenker ikke da på bading etc, men det er jo fort gjort at henda havner under vann når man driver med sportsfiske osv..