Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    289
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    ........... og pludseligt forsvandt dets charme
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.315
    Antall liker
    3.828
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt både Glashutte 60s og JLC Reverso. Særdeles flotte klokker og de er behagelige på armen. Selv om Glashutte 39mm føles bedre på min arm enn 42mm med dato. Men det er en smakssak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes også 42 blir litt stort. Min PanoMatic Lunar er på 40mm. Akkurat passe på mitt håndledd.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.287
    Antall liker
    105.792
    Torget vurderinger
    23
    Finnes det noen dugandes folk som kan lage urreimer her til lands?
    Denne klokka brukes stort sett til festlige anledninger (og de har det ikke vært noen av de siste 4-5 åra)
    så nå har reima krympet! Vil gjerne få laget noe tilsvarende originalt men altså noe større.


    ventura_myEGOgold_1.jpg ventura_myEGOgold_7.jpg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.373
    Antall liker
    5.112
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt vrient å se på de bildene hva som er spesielt med den remmen, Sluket. Er det ikke en temmelig standard krokodille- eller alligator-rem?
    Det ser forrresten ut som om remmen har samme bredde i hele sin lengde, som jo er litt uvanlig.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.382
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.287
    Antall liker
    105.792
    Torget vurderinger
    23
    Har du hørt med Ammerud reim makeri?
    Han fikk en annen klokke for om-reiming men kastet inn håndkledet p.g.a. arbeidspress dessverre. Can't blame him.

    Gulf Porsche Racing Team reim det du har der... du trodde kanskje den representerte blågula landet? hehe....
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.287
    Antall liker
    105.792
    Torget vurderinger
    23
    Det er litt vrient å se på de bildene hva som er spesielt med den remmen, Sluket. Er det ikke en temmelig standard krokodille- eller alligator-rem?
    Det ser forrresten ut som om remmen har samme bredde i hele sin lengde, som jo er litt uvanlig.
    Ingen ting som er spesielt - den er bare for kort (krympet i esken sin..:rolleyes:) Krokodille ja. Men ny behøver forsåvidt ikke være det, bare den er like elegant og ikke brutalt tykk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.646
    Antall liker
    17.689
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er et par personer på Tidssonen som lager reimer. Du kan jo sjekke ut det som et evt. alternativ. Utover det så:
    * har jo personen som Cross linket til gode referanser.
    * er det maaaange leverandører av ulike reimer å finne på nettet - i alle prisklasser.

    Men, det kan jo være greit å huske på at reimer laget av en del reptiler ikke er lov å importere.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.117
    Antall liker
    27.914
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har du hørt med Ammerud reim makeri?
    Han fikk en annen klokke for om-reiming men kastet inn håndkledet p.g.a. arbeidspress dessverre. Can't blame him.

    Gulf Porsche Racing Team reim det du har der... du trodde kanskje den representerte blågula landet? hehe....
    Arbeidspress:eek::rolleyes: Her har du to steder med rimlige bånd. Gulf Porche 917 Le Mans8)
    https://www.natoband.nu/
    https://www.cheapestnatostraps.com/collections/on-sale/products/two-piece-nato-strap-le-mans
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.195
    Antall liker
    16.751
    Torget vurderinger
    2
    Sutterud har brett-på-brett med gode lærreimer, i ulike dimensjoner. Verdt å ta turen innom.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.287
    Antall liker
    105.792
    Torget vurderinger
    23
    Ikke mobbe nå! Hvem/hvor er Sutterud?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.646
    Antall liker
    17.689
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Urmaker som holder til midt i rundkjøringen på Dehlis Plass (Bjølsen)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.287
    Antall liker
    105.792
    Torget vurderinger
    23
    Ach so! Da er det jo enkelt å sjekke. Takk for tipset. Dette er et kostbart ur så en vil gjerne ha noe skikkelig. Originalreim skal beholdes selvsagt. Kan jo være at neste eier ikke har slike muskuløse håndledd som meg :D
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.195
    Antall liker
    16.751
    Torget vurderinger
    2
    ^ Sutterud har skapt et flott miljø omkring det å bevare eldre ur og han har et godt utvalg remmer. Kan også ta service på klokken om det er lenge siden sist.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.287
    Antall liker
    105.792
    Torget vurderinger
    23
    Var ikke klar over dette - har ikke vært så aktiv på urfronten de siste 10-15 årene. Har flere verk som godt kan få litt ettersyn etc. At det er kortreist er jo ingen ulempe heller.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.646
    Antall liker
    17.689
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har hatt 3 av mine klokker klokker til service der - og har vært meget fornøyd med både jobben og prisene. Vet at Fosse ikke var helt fornøyd ved et tilfelle, men kjenner ikke konkret årsaken.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    12
    Husker jeg sparte over 1 år for å betale de 1220,- det kostet hos Kr Mohn på Hamar. Det blir ikke tøffere enn bruksanvisning på fronten ;)
     
    6

    65finger

    Gjest
    jeg fikk det til konfimasjon. har det liggende, skal ta en tur til urmaker å få det i gang.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.469
    Antall liker
    6.181
    Sted
    Holmestrand
    Skulle jeg hatt en klokke med alle funksjoner ville det vært denne:



    Bare synd at den koster ca 1,2 mill :(

    Man kan jo drømme...
    Nei takk.
    Alt for mye greier på den der.
    Teknikken er kjempekul og imponerende, men kunne ikke tenkt meg den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Den ser bedre ut i virkeligheten. Så en lgnende modell uten tachymeter nettopp i Lange butikken i Praha med sølv skive. Helt nydelig. Klokker med alle disse funksjonene blir alltid litt overlesset.

    PS: den støtter skuddår også. Datoen må justeres med en dag i 2100.

    PPS: Nå sa jeg vel bare at "hvis jeg skulle ha en klokke med alt", men det skal jeg ikke. Jeg synes også at den har for mange funksjoner. Når det er sagt synes jeg tross alt at layouten og integrasjonen av funksjonene fungerer bedre på den klokken enn på noen annen jeg har sett.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.373
    Antall liker
    5.112
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Yes baby, I am back. Endelig er Seiko quartzuret fra ungdomsskolen på armen igjen. A158 fra -79. Jeg ser meg ikke lenger tilbake.

    ...
    Urk. Nå ble jeg minnet på min A359 som jeg ble frastjålet i garderoben på Finse 1222 en gang på 90-tallet.
    I fjor så jeg en NOS (!) A359 på ebay, og det var såvidt jeg klarte å stå i mot fristelsen.

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.777
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har du hørt med Ammerud reim makeri?
    Han fikk en annen klokke for om-reiming men kastet inn håndkledet p.g.a. arbeidspress dessverre. Can't blame him.

    Gulf Porsche Racing Team reim det du har der... du trodde kanskje den representerte blågula landet? hehe....
    Han må jo ha vært en gedigen bløffmaker han på Ammerud - "arbeidspress" du liksom?

    Kan vi ikke gjøre det slik - du som har håndledd som sleggeskaft - at såsnart solen varmer godt og fugla begynner å mase, så tar vi en utedag i hagan, frådser litt i usunn mat og kaloririk drikke og så lager vi den jævla metern med reim sammen!

    OK?
    ;)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.167
    Antall liker
    13.678
    For noen på dette forum som lurer på hvordan HiFi-interesse ser ut sett utenfra så er det bare å se på denne tråden, da forutsatt at man ikke er interessert i klokker i utganspunktet og synest denne diskusjonen og posteringen fremstår som helt rasjonell.

    Så kan man jo eventuelt fundere hvor teit det egentlig er med noen som synest at det å høre på musikk fra lavkvalitet Spotify gjennom de medfølgende høretelefonene man fikk med mobiltelefonen. En klassisk prügelknabe på dette forum. Det er ikke måte på hva som kreves for å spille musikk på en adekvat måte. Men jammen er ikke å vise nesten korrekt tid minst like komplisert og krever jevnlig service og koster en middels formue. Helt riktig tid er derimot omtrent gratis.

    Jeg har en Garmin sportsklokke som til enhver tid viser korrekt tid. Pluss mye annet. Hva skal man med service på en pynteklokke? Det er jo unasett ingen som har en for å vite hva klokken faktisk er - det finnes det betydelig enklere måter å finne svaret på. i år 2019 har alle en mobiltelefon som til enhver tid viser eksakt korrekt tid korrigert for alt som må korrigeres for.

    Folk må få ha den hobbyen/interessen/fetishen de vil, men å være velidg opptatt av klokker og gjøre narr av folk som driter i lydkvalitet er - vel - litt rart.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    12
    Selv om dette kan være vanskelig å fatte for en sunnmøring*, så er det ikke slik at alt dreier om å spare penger, weld77 ;). Mange liker hobbyene for the sake of it og så lenge det er menn involvert så renner pengene unna. Tør ikke tenke på hva strikking hadde vært som manneinteresse. Seikoen ble forresten gjenopplivet fordi det er den klokka som har betydd mest for meg i livet, jeg har ikke peiling på klokker og er for gammel for å bedrive identitetshobbyer. Dessuten synes jeg fremdeles at den er kul.


    * eneste byen jeg har vært i der du betaler restaurantbesøkene dine forskuddsvis er Ålesund......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.167
    Antall liker
    13.678
    Selvsagt, hver mann sin interesse, valg og prioriteringer. Det var bare ment som et lite sleivspark siden noen jo bare er interessert i å høre på musikken og ikke noe annet enn det. Da trykker man Play på hvasomehlet og er lykkelig.

    Å påstå at man er interessert i HiFi fordi man er så interessert i musikk er ca det samme som å påstå at man er interessert i klokker fordi man er så opptatt av hva klokka er, det var vel det egentlige poenget. Å nyte musikk krever ingen HiFi, å vite hva klokka er krever ingen interesser for klokker.

    Ellers vil jeg som sunnmøring innvende at klokker så vidt jeg vet har vært en aktivaklasse som har levert svært god avkastning de siste tiårene ;)

    Skal ikke blande meg mer i diskursen - tilbake til tema.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.588
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er deilig å ha et par interesser hvor fornuften kan legges til side og en lettere form for galskap styrer. Blir som et pustehull i hverdagen:)
    Jeg ble jo nærmest satt ut av denne; til tross for at jeg har 2 Certina og 3 Casioer fra før.
    SARB017-4.jpg
    Derfor ble den bestilt og kona fikk beskjed om at denne må hun betale og gi meg som bursdagsgave om en måneds tid.:D
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    858
    Antall liker
    660
    Sted
    Oslo
    Vakker klokke :), vurderte den sterkt selv.
    Endte opp med denne i dag tidlig, så nå er det bare å vente på posten.
    Blir nok å hive en nato på den.
    SNe499
    1Capture.JPG
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Er jeg virkelig den eneste som bruker armbåndsur for å se hva klokka er? Det er da vesentlig mye enklere å kaste et blikk ned på armen enn å ta fram telefonen. Jeg har klokke oppe i menylinjen på skjermen på datamaskinen, men jeg ser stort sett ikke på den for å se hva klokka er. Da bruker jeg armbåndsuret (flott ord!).

    Dessuten lar jeg meg imponere over teknologien i en mekanisk klokke. Å ha et mekanisk urverk med et komplisert "nettverk" av tannhjul som drives av en liten fjær som likevel klarer å vise tiden med en feilmargin på +/- 4 sek i døgnet (som mitt Longines chronometer greier) er ikke noe mindre en imponerende. Og så er den pen i tillegg. Win-win. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.167
    Antall liker
    13.678
    Dessuten lar jeg meg imponere over teknologien i en mekanisk klokke. Å ha et mekanisk urverk med et komplisert "nettverk" av tannhjul som drives av en liten fjær som likevel klarer å vise tiden med en feilmargin på +/- 4 sek i døgnet (som mitt Longines chronometer greier) er ikke noe mindre en imponerende. Og så er den pen i tillegg. Win-win. :)
    Det gjør jeg også (impoere over teknologien, altså). Det er et nivå av presisjonsmekanikk jeg har vanskelig for å fatte er mulig å få til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn