Det har egentlig vært på planen en stund, så ja, helt enig.Den DS-2 'n burde du sende inn til oppfreching. Min fra begynnelsen av 70 tallet fikk nytt liv. Og den er i bruk nå. Har endel klokker jeg veksler melom og Certinaen er en av dem.Noen som husker disse ubercoole stållenkene fra sekstitallet? S.k. racing design, i hel stål, med tre hull i avtagende størrelse...
Siklet fælt på en slik lenke, til min Certina DS som jeg fikk av min mormor. Fikk endelig kjøpt den og det ga enorm cred blant gutta i klassen den gang husker jeg!
Hadde slik lenke på denne:
Vis vedlegget 537530
Det problemet du kan ramle borti er at det begynner å bli veldig vanskelig å skaffe deler til dem, så du bør ikke vente. Det glasset ditt ser veldig "brukt" ut, og glass er såvidt jeg vet kul i Hælvete umulig å få tak i. Men finner du rett person så er det helt utrolig hva de klarer å polere bort av riper. Det finnes alternative glass i samme diameter men de har ikke samm hvelvingen. De nye er mye flatere.
Vakler litt mellom full restaurering, og det å beholde patina som Yngvejos sier.
Ellers ser klokka egentlig ikke så ille ut som på bildet. Men brukt det er den.
Ble kjøpt for mitt første borteboerstipend mens jeg gikk på gymnaset, så den er ca 45 år.
Trakk den opp i går, og den går riktig. Dato henger der i mot.
Har ikke fått min ennå, men leste meg til at den er 12,54 mm. Mulig noen av de mekaniske med Valjoux 7750 er så tykke.Jeg så på denne Certina - DS-2 Chronograph før jeg kjøpte min Longines. Den er fryktelig tykk. Jeg synes min Glashütte er i tykkeste laget - 12,70 mm. Certinaen er, hvis jeg ikke husker feil, over 15 mm. Det er jo ulempen hvis man skal ha veldig mange funksjoner - flere lag med tannhjul. Min Longines er ca 10 mm tykk. I tillegg ble diameter på 44 mm i største laget for håndleddet mitt. Dermed ble det en Longines.
At et quartz-ur er bedre for terrengsykling er nok helt sikkert. Jeg fikk beskjed om at selv det å sykle på brostein ikke var spesielt bra for en mekanisk klokke.
Heldigvis har vi forskjellige behov og smak.
Ja, det stemmer. Det er den mekaniske jeg tenker på, ikke Quartz. Beklager.Har ikke fått min ennå, men leste meg til at den er 12,54 mm. Mulig noen av de mekaniske med Valjoux 7750 er så tykke.Jeg så på denne Certina - DS-2 Chronograph før jeg kjøpte min Longines. Den er fryktelig tykk. Jeg synes min Glashütte er i tykkeste laget - 12,70 mm. Certinaen er, hvis jeg ikke husker feil, over 15 mm. Det er jo ulempen hvis man skal ha veldig mange funksjoner - flere lag med tannhjul. Min Longines er ca 10 mm tykk. I tillegg ble diameter på 44 mm i største laget for håndleddet mitt. Dermed ble det en Longines.
At et quartz-ur er bedre for terrengsykling er nok helt sikkert. Jeg fikk beskjed om at selv det å sykle på brostein ikke var spesielt bra for en mekanisk klokke.
Heldigvis har vi forskjellige behov og smak.
Nei det var ikke ment som en universal regel. Men for DS-2 er det slik at glass i den gamle formen ikke produseres lenger, og det gjelder også mange andre deler. De nye glassene som passer DS-2 har en annen form og er flatere enn de gamle. Men de kan brukes om det gamle ikke kan reddes.Jeg er litt tvilende til om det er en universell regel at nye glass alltid er flatere.Det problemet du kan ramle borti er at det begynner å bli veldig vanskelig å skaffe deler til dem, så du bør ikke vente. Det glasset ditt ser veldig "brukt" ut, og glass er såvidt jeg vet kul i Hælvete umulig å få tak i. Men finner du rett person så er det helt utrolig hva de klarer å polere bort av riper. Det finnes alternative glass i samme diameter men de har ikke samm hvelvingen. De nye er mye flatere.
I fjor arvet jeg et ur fra 1940 som hadde sprukket akrylglass, og urmakeren min slet fælt med å finne en ny erstatning. Til slutt fikk han tak i et som har en profil som er såpass annerledes enn det originale at uret nå er bortimot 1 mm tykkere. Det gamle har en jevn hvelving over hele flaten, og sluttet helt jevnt mot bezelen. Det nye er riktignok så godt som flatt på midten, men mye mer buet langs kanten, om dere skjønner.
Noen sum tør jeg ikke si, men det jeg vet er at det finnes et ganske stort samlermarked for vintage Omegaklokker. Tror du kan regne med fra ca 12.000,- (+ moms ) hvis du importerer og oppover.Er det noen her som tør gjette hva man kan ta for en Omega Constellation 68 mod?
Den er nettopp servet for 6000,-
Vis vedlegget 541333
Hva med en 1943 modell? selvtrekkende. Tror den jeg har er sånn ca så gammel....Noen sum tør jeg ikke si, men det jeg vet er at det finnes et ganske stort samlermarked for vintage Omegaklokker. Tror du kan regne med fra ca 12.000,- (+ moms ) hvis du importerer og oppover..
Er vel litt det samme som med kabler, når ting til de grader er overpriset kommer der kloner! Jeg må innrømme at kopien imponerte mest!(til prisen!)De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:
Det er jo detaljene som koster! Etter å ha vært på en klokkefabrikk i det øvre prissjiktet og sett det arbeidet som inngår er jeg forbauset over at slike klokker koster så lite som de gjør. Min klokke består som nevnt i min tidligere post av ca 400 deler. Den har 2 svanehalsfjærer for finjustering av gangkonstansen. Polering av disse gjøres for hånd og tar ca 6 timer (bare poleringen) pr. fjær. Hvis det er striper som er synlige med lupe på svanehalsfjæren og de ikke får dem bort med polering, blir den forkastet. All gravering gjøres for hånd. Tenk for et arbeid det er å gjøre detaljgravering for hånd på en del som er under 0,5 cm stor! "Blåingen" av skruene gjøres av mennesker, og hvis skruen ikke har den riktige blåfargen - den har blitt for mørk - blir den forkastet.Er vel litt det samme som med kabler, når ting til de grader er overpriset kommer der kloner! Jeg må innrømme at kopien imponerte mest!(til prisen!)
Kopiering er de flinke til. Innovative? Ikke veldig.De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:
Nei, bare overmoden for service
Kanskje på tide å tenke om når det gjelder det?Kopiering er de flinke til. Innovative? Ikke veldig.De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:
Helt klart - og har snakket med urmaker om hva som bør gjøres. Det var bare så morsomt med ei fullstendig dau klokke som plutselig tikker og går igjen...Nei, bare overmoden for service
Jeg mener man ikke skal undervurdere kineserne. Men det er selvsagt grunner til at de har kjøpt opp mange selskaper i verden, både for å sikre seg varemerker (noe de ikke alltid er like kløktige til) og ikke minst teknologi. Men de er i gang med en stor snuoperasjon der de også står i spissen for teknologisk utvikling, men henger igjen på andre.Kanskje på tide å tenke om når det gjelder det?Kopiering er de flinke til. Innovative? Ikke veldig.De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:
Den egentlige årsaken til at amerikanerne har panikk over Huawei (og kinesiske selskap ligger i tet med innovasjonspatent på mange områder):
https://news.cgtn.com/news/3d3d514e3159444e33457a6333566d54/index.html
Giv endeligt et praj - hvis din far ønsker sig en adoptivsøn.Födelsedagspresent ifrån Min kära far, när Vi var på grabbtur i Köpenhamn. Rolex DeepSea. Han ville Jag skulle ha ”en ordentlig arbetsklocka” Kraftig och härlig som numera är med Mig överallt. Egentligen får man inte ha klocka inne på operation, men eftersom Jag är överallt, så tar Jag Mig den friheten.
Vis vedlegget 544246
En tidligere leder jeg hadde kjøpte en slik for noen år siden av de som svirrer rundt i Battery Park.Ikke bare var det kopier - men det var jaggu kopier av fakes også!!