Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.644
    Antall liker
    17.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En annen ganske clean og fin Longines til grei pris er Saint Imier:

    St Imier.jpg

    Leveres også med sort skive, og valgfritt lenke eller rem.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.466
    Antall liker
    6.177
    Sted
    Holmestrand
    Noen som husker disse ubercoole stållenkene fra sekstitallet? S.k. racing design, i hel stål, med tre hull i avtagende størrelse...
    Siklet fælt på en slik lenke, til min Certina DS som jeg fikk av min mormor. Fikk endelig kjøpt den og det ga enorm cred blant gutta i klassen den gang husker jeg!


    Hadde slik lenke på denne:
    Vis vedlegget 537530
    Den DS-2 'n burde du sende inn til oppfreching. Min fra begynnelsen av 70 tallet fikk nytt liv. Og den er i bruk nå. Har endel klokker jeg veksler melom og Certinaen er en av dem.

    Det problemet du kan ramle borti er at det begynner å bli veldig vanskelig å skaffe deler til dem, så du bør ikke vente. Det glasset ditt ser veldig "brukt" ut, og glass er såvidt jeg vet kul i Hælvete umulig å få tak i. Men finner du rett person så er det helt utrolig hva de klarer å polere bort av riper. Det finnes alternative glass i samme diameter men de har ikke samm hvelvingen. De nye er mye flatere.
    Det har egentlig vært på planen en stund, så ja, helt enig.
    Vakler litt mellom full restaurering, og det å beholde patina som Yngvejos sier.
    Ellers ser klokka egentlig ikke så ille ut som på bildet. Men brukt det er den.
    Ble kjøpt for mitt første borteboerstipend mens jeg gikk på gymnaset, så den er ca 45 år.
    Trakk den opp i går, og den går riktig. Dato henger der i mot.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    12
    Jeg støtter patina. Har en gammel seiko digital på armen selv og den er full av patina. Akter ikke gjøre noe med det. Det skyldes kanskje at jeg generelt liker at ting brukes. Kan ikke tenke meg noe verre enn en klassisk sportsbil som ikke brukes for eksempel.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Har en fin DS 4 fra 78 hvor batteri har gått ut. Batteri holdt 1 år den gangen. Skinnreim og batteri kostet 450 kr sist den var inne til service.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Jeg så på denne Certina - DS-2 Chronograph før jeg kjøpte min Longines. Den er fryktelig tykk. Jeg synes min Glashütte er i tykkeste laget - 12,70 mm. Certinaen er, hvis jeg ikke husker feil, over 15 mm. Det er jo ulempen hvis man skal ha veldig mange funksjoner - flere lag med tannhjul. Min Longines er ca 10 mm tykk. I tillegg ble diameter på 44 mm i største laget for håndleddet mitt. Dermed ble det en Longines.
    At et quartz-ur er bedre for terrengsykling er nok helt sikkert. Jeg fikk beskjed om at selv det å sykle på brostein ikke var spesielt bra for en mekanisk klokke.

    Heldigvis har vi forskjellige behov og smak.
    Har ikke fått min ennå, men leste meg til at den er 12,54 mm. Mulig noen av de mekaniske med Valjoux 7750 er så tykke.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Jeg så på denne Certina - DS-2 Chronograph før jeg kjøpte min Longines. Den er fryktelig tykk. Jeg synes min Glashütte er i tykkeste laget - 12,70 mm. Certinaen er, hvis jeg ikke husker feil, over 15 mm. Det er jo ulempen hvis man skal ha veldig mange funksjoner - flere lag med tannhjul. Min Longines er ca 10 mm tykk. I tillegg ble diameter på 44 mm i største laget for håndleddet mitt. Dermed ble det en Longines.
    At et quartz-ur er bedre for terrengsykling er nok helt sikkert. Jeg fikk beskjed om at selv det å sykle på brostein ikke var spesielt bra for en mekanisk klokke.

    Heldigvis har vi forskjellige behov og smak.
    Har ikke fått min ennå, men leste meg til at den er 12,54 mm. Mulig noen av de mekaniske med Valjoux 7750 er så tykke.
    Ja, det stemmer. Det er den mekaniske jeg tenker på, ikke Quartz. Beklager.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Det problemet du kan ramle borti er at det begynner å bli veldig vanskelig å skaffe deler til dem, så du bør ikke vente. Det glasset ditt ser veldig "brukt" ut, og glass er såvidt jeg vet kul i Hælvete umulig å få tak i. Men finner du rett person så er det helt utrolig hva de klarer å polere bort av riper. Det finnes alternative glass i samme diameter men de har ikke samm hvelvingen. De nye er mye flatere.
    Jeg er litt tvilende til om det er en universell regel at nye glass alltid er flatere.
    I fjor arvet jeg et ur fra 1940 som hadde sprukket akrylglass, og urmakeren min slet fælt med å finne en ny erstatning. Til slutt fikk han tak i et som har en profil som er såpass annerledes enn det originale at uret nå er bortimot 1 mm tykkere. Det gamle har en jevn hvelving over hele flaten, og sluttet helt jevnt mot bezelen. Det nye er riktignok så godt som flatt på midten, men mye mer buet langs kanten, om dere skjønner.
    Nei det var ikke ment som en universal regel. Men for DS-2 er det slik at glass i den gamle formen ikke produseres lenger, og det gjelder også mange andre deler. De nye glassene som passer DS-2 har en annen form og er flatere enn de gamle. Men de kan brukes om det gamle ikke kan reddes.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette er en klokke som har fått juling av elementene. Sier ikke så mye foreløpig, men siden jeg vet det er kyndige mennesker her så er jeg nysgjerrig på kommentarer. Det første er jo, ser den ekte ut. Om den er det har jeg noen følgespørsmål ang. evt. restaurering.

    rolex.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Legg ut bilde av baksiden av urkassen og låsen på lenken, så skal jeg si deg om det er sansynlig at den er ekte.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.373
    Antall liker
    5.112
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser ut til å være en 16613 med tritium som selvlysende materiale. Eller en kopi av denne.
    "T < 25" nederst på skiven indikerer tritium.
    Dersom det selvlysende materialet mister futten etter å ha ligget i mørket et halvt døgn eller to, er det neppe tritium, og klokken er følgelig neppe autentisk.

    Ut fra hva jeg finner på nett, ser det ut til at det ble laget ulike varianter av 16613. En tidlig versjon med tritium og 3035-verk, og en senere variant med 3135-verk og et annet selvlysende materiale. (Etterfølgeren 116613 er ganske lik, men med såkalt maxi-kasse)

    For å stille klokken fremover på 3035, må kronen dreies mot solen. På 3135 er det omvendt. Dette er uheldigvis ikke til så stor hjelp for Gjestemedlem, ettersom de fleste kopiene også har samme dreieretning som 3035. Dersom kronen på dette uret må dreies medsols for å stille viserne framover, kan en forklaring være at Rolex skiftet produksjonen fra 3035 til 3135 før de skiftet vekk fra tritium, og at vi har å gjøre med en overgangsmodell. Eller en kopi. Eller en frankenwatch sammensatt av deler fra ulike Rolex-modeller.


    Federico har noen tips i videoen nedefor. Men det han sier om dreieretningen ved tidsjustering, gjelder for 3135, men altså ikke for 3035. Dersom denne siden er til å stole på: Rolex Watch Time Setting Crown Direction Watch Movement | CaliberCorner.com


    Min magefølselse sier at uret ditt er en ekte Rolex, Gjestemedlem. De fleste kopiene ville ikke tålt så mye juling, tenker jeg. Dessuten ser kronen og datoforstørrelsen riktige ut.
    På den annen side kan det på bildet nesten se ut som om dreieringen og tallene og markeringene på den er sølvfargede, mens på en 16613 er de gullfargede.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Uret er ikke mitt, men en tjommys, så jeg har ikke hatt sjanse til å se annet enn dette bildet. Men forhåpentligvis får jeg anledning til å se nærmere på det ved en senere anledning. Han er hobbydykker og kom over dette på havets bunn for 10-15 år siden, og har hatt det liggende siden. Så det må nok restaureres om det skal brukes. Om det er ekte da.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Er det ikke så enkelt som å levere uret til en urmaker og la ham åpne det? Det kan umulig skade og koster vel ikke all verden? Det finnes vel gode urmakere i Bergen (om ikke på Askøy)?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jo, det blir nok slik. Ole Bjerke i Bergen er jo forhandler av slike og kan nok fortelle om det er ekte og gi et overslag på kostnad av restaurering. Men foreløpig har jeg som sagt ikke annet enn dette bildet å forholde meg til, og om det var åpenbart for klokkefolket her at det er en kopi så ville jeg jo ikke brydd meg med det. Men han tar det forhåpentligvis med til Bergen ved neste anledning. Så får vi ta det derfra.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.373
    Antall liker
    5.112
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som om kassen har holdt tett, så da er det kanskje håp for både urverk og ur.

    Hvordan forholder det seg med juridisk praksis for gammelt, men potensielt verdifullt hittegods, forresten? Kan man risikere at urmakeren gjør et oppslag på serienummeret, finner ut at uret ikke ble kjøpt av deg, og så blir du avspist med finnerlønn?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser de monterte viserne på feil sted etter restaureringen, au, au, au.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    5.621
    Sted
    oslo
    Den versjonen der skulle jeg gjerne hatt - bare synd at den er kjempedyr og utsolgt for lenge siden...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen her som tør gjette hva man kan ta for en Omega Constellation 68 mod?
    Den er nettopp servet for 6000,-

    IMG_20190514_173919.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen her som tør gjette hva man kan ta for en Omega Constellation 68 mod?
    Den er nettopp servet for 6000,-

    Vis vedlegget 541333
    Noen sum tør jeg ikke si, men det jeg vet er at det finnes et ganske stort samlermarked for vintage Omegaklokker. Tror du kan regne med fra ca 12.000,- (+ moms ) hvis du importerer og oppover.

    Sjekk e.bay og diverse norske klokkesider for å få en indikasjon på hvor mye du kan regne med.

    BriljantWatches.com, Norwegian collector of finer watches har hatt en slik som de nå har solgt. Dessverre var det ingen prisopplysninger på den siden. Omega Constellation "Pie Pan" i st�l! - BriljantWatches.com, Norsk samler av finere ur

    Du kan jo f.eks kontakte Jonny Larsen ( Jonny Rolex ) som driver den siden. Han tar også klokker i kommisjon. ( selger for kunde. ) Han er en meget imøtekommende og veldig hyggelig mann med stor kunnskap om temaet. Drev urmakerforetning i Oslo, men sluttet etter et brutalt ran, så nå har han varelager i bankbokser og driver salg på nett! Han kan absolutt anbefales.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    3.379
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Kanskje det hjalp med et sjaman besøk på selveste 17 mai...

    Denne Speedmasteren har vært fullstendig livløs i (veldig) lang tid. Og jeg har vært (også veldig..) treg med å få sendt den avgårde på service siden jeg har annet stæsj som har vist tiden. Jeg har ristet, trukket opp (selvfølgelig), knipset, godsnakket og kjeftet - ingenting har virket. Så hadde jeg en prat, og delvis avtale, om en omfattende, og smådyr, service med den utmerkede(!) urmaker Andresen i Moss. Men som tidligere nevnt - undertegnede har vært "noe" treg...

    I går tok jeg den frem og plasserte den på armen bare for å se på og kjenne litt på min gamle favoritt. Ingen bevegelse i urverket helt som forventet og jeg la den ifra meg på spisebordet. Plukket den opp i ettermiddag for å flytte den til en mørk krok - klokka går (og går fortsatt) som et sveitsisk ur skal gjøre! Lykke!

    Hekseri..?
    IMG_4661_2.jpg

    Dato skal justeres... :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg vært i Glashütte og fått omvisning på fabrikken med etterfølgende tur på klokkemuseet, og min første reaksjon er at det er rart at klokkene fra Glashütte Original ikke er dyrere enn de er. Min klokke består av ca 400 deler, noen av dem så små at de ser ut som støvkorn. Jeg fikk med en eske med 3 skruer av forskjellig størrelse. Den største ser man greit, men de 2 andre er så små at man må ha lupe for å se at det er skruer. 95% av alt produseres av Glashütte Original lokalt på fabrikken i Glashütte, og det meste er håndverk. All gravering gjøres for hånd. Pussingen av svanehalsfjæren for finjustering av klokken gjøres for hånd og tar 6-8 timer!

    10 klokkeprodusenter i en landsby med 2500 innbyggere. Glashütte Original, Lange & Söhne, Söhnle, Mühle, Moritz Grossmann, Union, Nomos, GUB (Glashütte UhrenBetrieb), Tutima og Wempe. For at en klokke skal kunne bruke Glashütte i/SA (Glashütte in SAchsen - det finnes visstnok 23 Glashütte i Tyskland), må minimum 50% av alt arbeidet (inkludert deleproduksjonen) foregå i Glashütte.

    Ser dere skruene? Den største av dem er liten - så liten at du ikke ser gjengingen uten lupe!

    Skruer2.jpg
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.146
    Antall liker
    8.511
    Torget vurderinger
    1
    Noen sum tør jeg ikke si, men det jeg vet er at det finnes et ganske stort samlermarked for vintage Omegaklokker. Tror du kan regne med fra ca 12.000,- (+ moms ) hvis du importerer og oppover..
    Hva med en 1943 modell? selvtrekkende. Tror den jeg har er sånn ca så gammel....
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.373
    Antall liker
    5.112
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:

     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:

    Er vel litt det samme som med kabler, når ting til de grader er overpriset kommer der kloner! Jeg må innrømme at kopien imponerte mest!(til prisen!)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Er vel litt det samme som med kabler, når ting til de grader er overpriset kommer der kloner! Jeg må innrømme at kopien imponerte mest!(til prisen!)
    Det er jo detaljene som koster! Etter å ha vært på en klokkefabrikk i det øvre prissjiktet og sett det arbeidet som inngår er jeg forbauset over at slike klokker koster så lite som de gjør. Min klokke består som nevnt i min tidligere post av ca 400 deler. Den har 2 svanehalsfjærer for finjustering av gangkonstansen. Polering av disse gjøres for hånd og tar ca 6 timer (bare poleringen) pr. fjær. Hvis det er striper som er synlige med lupe på svanehalsfjæren og de ikke får dem bort med polering, blir den forkastet. All gravering gjøres for hånd. Tenk for et arbeid det er å gjøre detaljgravering for hånd på en del som er under 0,5 cm stor! "Blåingen" av skruene gjøres av mennesker, og hvis skruen ikke har den riktige blåfargen - den har blitt for mørk - blir den forkastet.

    Det blir vel litt "overkill" i denne tråden, men jeg klarer ikke helt å dy meg:



    Her har vi de 2 svanehalsfjærene (forstørr gjerne bildet og let etter riper - de finnes ikke). Hver av dem er mellom 0,5 og 0,7 cm. Begge håndpoleres for å fjerne alle riper. Se på underlaget der de ligger. Håndgravert og gravuren er forgylt. Er det rart slikt blir dyrt?

    Så kan man si at dette er bare tull og ikke spiller noen rolle, men for noe gjør det det. Det blir ikke det samme å eie en kit-car som ser ut som en Ferrari som å eie en Ferrari uansett hvor bra kopien er.

    Prisen på en slik klokke gjenspeiler jo definitivt hva det koster å lage den. Merket betyr en del for prisen, men ikke alt. Personlig synes jeg Rolex-klokker er litt overpriset. Ikke synes jeg de er spesielt pene, og det produseres jo enorme mengder av dem (ca. 1,2 millioner i året SVJV). Med slike produksjonsantall må nødvendigvis mye gjøres av maskiner. Nei, da vil jeg heller ha en Lange, der alt gjøres for hånd, og de bare produserer ca 6000 klokker i året (eller en Glashütte Original - de produserer ca. 12000 klokker i året)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke forundret over mye manuelt arbeid i Tyskland uansett produkt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    En annen morsom detalj i Glashütte-Originals månefaseklokker er at månen ikke er malt på skiven, men er lagd som et konkavt speil slik at hvis du holder klokken på riktig måte kan du se et lite speilbilde av deg selv i måneskiven.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.191
    Antall liker
    16.746
    Torget vurderinger
    2
    De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:

    Kopiering er de flinke til. Innovative? Ikke veldig.
    Kanskje på tide å tenke om når det gjelder det?
    Den egentlige årsaken til at amerikanerne har panikk over Huawei (og kinesiske selskap ligger i tet med innovasjonspatent på mange områder):

    https://news.cgtn.com/news/3d3d514e3159444e33457a6333566d54/index.html
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    3.379
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.097
    Antall liker
    8.674
    Torget vurderinger
    1
    De kinesiske klonemakerne har blitt skummelt dyktige i løpet av de siste par årene. Uten originalen å sammenligne med, er det nok mange som hadde falt for denne:

    Kopiering er de flinke til. Innovative? Ikke veldig.
    Kanskje på tide å tenke om når det gjelder det?
    Den egentlige årsaken til at amerikanerne har panikk over Huawei (og kinesiske selskap ligger i tet med innovasjonspatent på mange områder):

    https://news.cgtn.com/news/3d3d514e3159444e33457a6333566d54/index.html
    Jeg mener man ikke skal undervurdere kineserne. Men det er selvsagt grunner til at de har kjøpt opp mange selskaper i verden, både for å sikre seg varemerker (noe de ikke alltid er like kløktige til) og ikke minst teknologi. Men de er i gang med en stor snuoperasjon der de også står i spissen for teknologisk utvikling, men henger igjen på andre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.191
    Antall liker
    16.746
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid vært skeptisk til påstander om kinesisk underlegenhet på teknologi. De er lynkjappe til å komme inn i områder og har et ekstremt antall dyktige ingeniører og teknologer som står klare til alt. Og utsagn om at "de har kjøpt seg kunnskap" kan også forstås som at "noen solgte kunnskap".
    Ingen klandrer amerikanske selskap for å kjøpe teknologi fra norske selskap, for eksempel. Så det ligger en del fordommer bak slike utsagn.

    Det skjedde en d elår tilbake. Kineserne ble brått opptatt av intellektuelle rettigheter, da de så at utenlandske virksomheter begynte å knabbe kinesiske oppfinnelser, slik de hadde knabbet, fått eller kjøpt utenlandske.
    At piratur fra Kina har gjennomgått en utvikling fra skrap til "vanskelig å se forskjell uten lupe" handler vel om at urene har gått fra å bli solgt på stranden av luringer til å bli "legitim" handelsvare via nettet.

    Jeg ble omvendt i mine fordommer om Kina i 2004. Hadde Mustad som oppdragsgiver og selskapet var i ferd med å flytte sin krokproduksjon til Kina. De fortalte om sitt første møte med det kinesiske selskapet som de skulle samarbeide med. De hadde møtt med dem for å skissere hvordan de ønsket å legge opp samarbeidet, hva de hadde av behov, hvordan krokmaskinene var bygget opp, etc. (De regnet med at disse ville bli kopiert - på et tidspunkt hadde de nektet selveste Kong Olav V å se dem).

    Mustads folk hadde regnet med en forholdsvis langvarig prosess med overflyttingen. Dagen etter første introduksjonspresentasjon stilte kineserne med ingeniører som på god engelsk og tysk la ut om hvordan dette best kunne skje, med tegninger og prosessdiagrammer som var utarbeidet over natten og med en innsikt i teknologi og ingeniørkunst som forbløffet nordmennene. Overgangen gikk langt hurtigere enn planlagt og det eneste Mustad har igjen som de beskytter er legeringen og herdingen av krokene (den er mykere enn konkurrentenes, som gjerne vil vite hvordan Mustad får det til, siden deres kroker ikke knekker like ofte).
     
    Sist redigert:

    Doc Holliday

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    Födelsedagspresent ifrån Min kära far, när Vi var på grabbtur i Köpenhamn. Rolex DeepSea. Han ville Jag skulle ha ”en ordentlig arbetsklocka” :) Kraftig och härlig som numera är med Mig överallt. Egentligen får man inte ha klocka inne på operation, men eftersom Jag är överallt, så tar Jag Mig den friheten. :cool:

    0A488DA4-C86A-4119-822A-5B87B427332C.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.285
    Antall liker
    105.781
    Torget vurderinger
    23
    Sist jeg var i Shanghai ble jeg praiet av en liten luring på 150 cm. - med blotterfrakk i sommervarmen... som han brettet til side, så på meg med et lurt blikk og sa....

    "Lolex?"

    :D:D Ikke bare var det kopier - men det var jaggu kopier av fakes også!! :D:D
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    289
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Födelsedagspresent ifrån Min kära far, när Vi var på grabbtur i Köpenhamn. Rolex DeepSea. Han ville Jag skulle ha ”en ordentlig arbetsklocka” :) Kraftig och härlig som numera är med Mig överallt. Egentligen får man inte ha klocka inne på operation, men eftersom Jag är överallt, så tar Jag Mig den friheten. :cool:

    Vis vedlegget 544246
    Giv endeligt et praj - hvis din far ønsker sig en adoptivsøn.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.644
    Antall liker
    17.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    :D:D Ikke bare var det kopier - men det var jaggu kopier av fakes også!! :D:D
    En tidligere leder jeg hadde kjøpte en slik for noen år siden av de som svirrer rundt i Battery Park.
    Det var en fake av en Daytona. Han visste jo hva han kjøpte, og prisen var deretter, men allikevel litt morsomt når vi sjekket den litt nærmere.
    Trykkbryterne fungerte selvfølgelig ikke - og hadde ingen funksjon. Chronoviserne var limt på urskiven. Kronen kunne dras rett ut, ett hakk og det var kun time/minuttviser som kunne stilles. Under lokket satt det limt fast en liten "batterimotor". Men - den tikket og gikk:)

    Samtidig, som Hardingfele er inne på. Den finnes nå kopier på markedet som er så godt laget at man virkelig skal ha peiling for å klare å avduke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn