Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Uaktuell for meg, men likevel litt love til Grand Seiko Spring Drive. Kanskje en gang om 20 år.

    The Grand Seiko Snowflake Spring Drive Review - Ref. SBGA011


    Og ja det er en kul youtubekanal så det rekker. Fin fyr, med god smak og få klarer å være så smug og samtidig så sympatisk og .. the real deal på en måte.

    The Urban Gentry får en big thumbs up fra meg.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Noen som har opplevd at klokker går for sakte pga magnetisme?
    Min Helson Shark diver med Seiko NH35 verk mister 5-12 sek per dag.
    Jeg synes å huske at den gikk mye mer nøyaktig da den var ny, jeg begynte å tenke på om den kunne vært magnetisert. (Den har vært med på bygging av subwoofere og har ellers blitt brukt uten en tanke om magnetfelt)
    Jeg lastet ned en app til telefonen som viser rundt 30 uT når telefonen ligger borte fra magnetfelt. Feltstyrken her i området er for tiden rundt 63000 nT så telefonmålingen stemmer nok dårlig med virkeligheten.
    Når jeg fører klokken under telefonen med glasset opp, spretter målingen opp i 90 uT, derfor misstenker jeg at den kan være magnetisert. På siden av kassen måler jeg 70 uT og på baksiden ligger den rundt 30.

    Jeg leser rundt på nettet at klokker helst går for raskt når de er magnetisert, men jeg har likevel bestilt en demagnetizer fra ebay.
    Utifra filmer jeg har funnet er det fort gjort å magnetisere klokka hvis man ikke gjør det riktig, så jeg er litt redd for å bruke den.


    Fornøyd med patinaen er jeg ihvertfall. :)
    487567
    Får svare på mitt eget spørsmål her.
    Jeg logget avviket på klokka med WatchCheck appen og fikk ett snitt å -7.9s per døgn hvor den beste målingen var -5.2 s/d og den dårligste -11 s/d
    Etter en runde med demag ligger snittet på -4.6 s/d. Den beste målingen har vært -2.6s/d. Den dårligste er -5.3s/d.
    Etter demag fikk jeg også lavere utslag på magnetometeret enn før, så jeg konkluderer med at magnetisme kan få en klokke til å gå sakte.

    Det er sikkert flere her inne som har hatt klokkene sine litt tett på høyttalermagneter, mobildeksel med magnet i etc. så jeg legger ut link til demagnetizeren jeg kjøpte her.

    https://www.ebay.com/itm/Watch-Repa...var=581814627291&_trksid=p2060353.m2749.l2649

    Vær obs på at denne kan brukes både til å magnetisere og demagnetisere. For å demagnetisere legger man klokka helt nedpå, trykker og holder inne knappen for så å løfte klokka sakte oppover så langt bort ifra magnetfeltet som mulig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Og graveringen kostet nok mer enn klokka?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    ETLA oljes.jpg

    Når man har ur med kasse og lenke i treverk ( mahogni ) må den behandles med treolje av og til for at treet ikke skal tørke og sprekke.

    Ikke like fancy som Sinn som skal ha oljeskift, men likevel.............. :)

    Ett problem med ETLA er at denne norske produsenten ser ut til å ha gått konkurs, så ikke noe help å få derfra.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Halvveis napp i dag. Fant en lokal urmaker som hadde en slik i bestilling uten at den var reservert. Håper det ikke faller i fisk. Er ikke så lysten på å handle på Ebay eller Amazon.

    Snakker om Seiko SARB017 Alpinist

    Vis vedlegget 488937

    Blir glad som et barn på julaften om jeg får den.
    Fikk melding fra urmakeren at den var kommet i dag, så da ble det en tur til byen. Litt stiv rem på den, og kanskje litt mindre enn ønskelig men det går seg vel til etterhvert og på ytterste hakk så sitter den greit nok. Liker den godt allerede.

    Her er litt mer om denne fra TGV på The Urban Gentry.

     
    Sist redigert av en moderator:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Noen som har opplevd at klokker går for sakte pga magnetisme?
    Min Helson Shark diver med Seiko NH35 verk mister 5-12 sek per dag.
    Jeg synes å huske at den gikk mye mer nøyaktig da den var ny, jeg begynte å tenke på om den kunne vært magnetisert. (Den har vært med på bygging av subwoofere og har ellers blitt brukt uten en tanke om magnetfelt)
    Jeg lastet ned en app til telefonen som viser rundt 30 uT når telefonen ligger borte fra magnetfelt. Feltstyrken her i området er for tiden rundt 63000 nT så telefonmålingen stemmer nok dårlig med virkeligheten.
    Når jeg fører klokken under telefonen med glasset opp, spretter målingen opp i 90 uT, derfor misstenker jeg at den kan være magnetisert. På siden av kassen måler jeg 70 uT og på baksiden ligger den rundt 30.

    Jeg leser rundt på nettet at klokker helst går for raskt når de er magnetisert, men jeg har likevel bestilt en demagnetizer fra ebay.
    Utifra filmer jeg har funnet er det fort gjort å magnetisere klokka hvis man ikke gjør det riktig, så jeg er litt redd for å bruke den.


    Fornøyd med patinaen er jeg ihvertfall. :)
    487567
    Får svare på mitt eget spørsmål her.
    Jeg logget avviket på klokka med WatchCheck appen og fikk ett snitt å -7.9s per døgn hvor den beste målingen var -5.2 s/d og den dårligste -11 s/d
    Etter en runde med demag ligger snittet på -4.6 s/d. Den beste målingen har vært -2.6s/d. Den dårligste er -5.3s/d.
    Etter demag fikk jeg også lavere utslag på magnetometeret enn før, så jeg konkluderer med at magnetisme kan få en klokke til å gå sakte.

    Det er sikkert flere her inne som har hatt klokkene sine litt tett på høyttalermagneter, mobildeksel med magnet i etc. så jeg legger ut link til demagnetizeren jeg kjøpte her.

    https://www.ebay.com/itm/Watch-Repa...var=581814627291&_trksid=p2060353.m2749.l2649

    Vær obs på at denne kan brukes både til å magnetisere og demagnetisere. For å demagnetisere legger man klokka helt nedpå, trykker og holder inne knappen for så å løfte klokka sakte oppover så langt bort ifra magnetfeltet som mulig.
    Bra tips!

    Samme metode som brukes på båndopptakere, så demagnetiserer for dette kan nok også brukes.
    Uansett viktig å sjekke forhold først ja -og følge metoden som du nevner.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Slenger inn ett til av mine Russiske, litt tilbake i tid.. :)

    Det er et Poljot Signal. Med alarm, laget i 1965. (Cal.2612.1, 18 Jew.) Fungerer utmerket.

    Poljot Signal 2612.1, 18 Jewels, gold, 1965..jpg
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Har også liknende "Pilot wannabe" -Russisk selvfølgelig ~1970 mod. :)
    Urverk er Molnija kvalitet, cal.3602. Dette er en oppgradert og forbedret versjon, basert på et anerkjent Cortebert verk.
    (-som også Rolex baserte sitt cal.5513 på, for den som har peiling på Rolex.)

    Sorry, møkkabilder -tatt i farten.. :D

    Molnija 3602 a.jpg Molnija 3602 b.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.931
    Antall liker
    5.607
    Sted
    Holmestrand
    Liker klokkene fra Stowa:
    Både Partito pg Marine står høyt på lista.
    Partitio_schwarz_redsecond_front_2600.jpg
    Marine_automatik_wei_Datum_front_2600.jpg
    Men den nye Verus er også et alternativ:
    Verus.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Meget fornøyd med mitt Beobachtungsuhr, selv om jeg slipper å navigere bombefly på vei til London i Andre store slagsmål.

    Pålitelig og sinnssvakt robust. Dette er navigatørutførelsen, om jeg husker rett.
    https://de.wikipedia.org/wiki/Beobachtungsuhr#Flieger-Beobachtungsuhren_im_Zweiten_Weltkrieg

    De kalles Flieger, men ble produsert til bruk av navigatørene, primært. Piloter fikk andre ur.

    Fälschlich wird behauptet, dass die historischen Flieger-Beobachtungsuhren von Piloten getragen wurden. Stattdessen waren es die Navigatoren an Bord, die in Kombination mit einem Oktanten (Winkelmesser) die genaue Position des Flugzeugs bestimmen konnten.

    Skjermbilde 2018-05-02 kl. 19.17.18.jpg
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.065
    Antall liker
    11.513
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noen som har opplevd at klokker går for sakte pga magnetisme?
    Min Helson Shark diver med Seiko NH35 verk mister 5-12 sek per dag.
    Jeg synes å huske at den gikk mye mer nøyaktig da den var ny, jeg begynte å tenke på om den kunne vært magnetisert. (Den har vært med på bygging av subwoofere og har ellers blitt brukt uten en tanke om magnetfelt)
    Jeg lastet ned en app til telefonen som viser rundt 30 uT når telefonen ligger borte fra magnetfelt. Feltstyrken her i området er for tiden rundt 63000 nT så telefonmålingen stemmer nok dårlig med virkeligheten.
    Når jeg fører klokken under telefonen med glasset opp, spretter målingen opp i 90 uT, derfor misstenker jeg at den kan være magnetisert. På siden av kassen måler jeg 70 uT og på baksiden ligger den rundt 30.

    Jeg leser rundt på nettet at klokker helst går for raskt når de er magnetisert, men jeg har likevel bestilt en demagnetizer fra ebay.
    Utifra filmer jeg har funnet er det fort gjort å magnetisere klokka hvis man ikke gjør det riktig, så jeg er litt redd for å bruke den.


    Fornøyd med patinaen er jeg ihvertfall. :)
    487567
    Får svare på mitt eget spørsmål her.
    Jeg logget avviket på klokka med WatchCheck appen og fikk ett snitt å -7.9s per døgn hvor den beste målingen var -5.2 s/d og den dårligste -11 s/d
    Etter en runde med demag ligger snittet på -4.6 s/d. Den beste målingen har vært -2.6s/d. Den dårligste er -5.3s/d.
    Etter demag fikk jeg også lavere utslag på magnetometeret enn før, så jeg konkluderer med at magnetisme kan få en klokke til å gå sakte.

    Det er sikkert flere her inne som har hatt klokkene sine litt tett på høyttalermagneter, mobildeksel med magnet i etc. så jeg legger ut link til demagnetizeren jeg kjøpte her.

    https://www.ebay.com/itm/Watch-Repa...var=581814627291&_trksid=p2060353.m2749.l2649

    Vær obs på at denne kan brukes både til å magnetisere og demagnetisere. For å demagnetisere legger man klokka helt nedpå, trykker og holder inne knappen for så å løfte klokka sakte oppover så langt bort ifra magnetfeltet som mulig.
    B-vektoren i magnetfeltet peker inn mot jordens sentrum, så prøv å dreie klokka, - bare for skøy... Horisontalvektoren ( mot magn. nord) er ca 15000nT i ditt område, og vertikalvektoren ca 50000nT...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Får ikke lenger noe særlig utslag på klokka etter demag. telefonen har 3 magnetometer for x, y og z aksene som blir kombinert til "Total B".
    Total feltet er noe lavt på telefonen, men godt nok til at telefonen kan anslå retningen.

    Prøvde en app som viser alle 3 aksene, klokka gir ikke noe særlig utslag på noen av dem nå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Artig raritet på vei til meg i posten. Svær greie på 45mm, men den var litt stilig synes jeg.

    citizen.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Laco har noen fine fliegere/B-uhr i mange prisklasser. Denne er en av de penere.

    aachen_b_42_automatik_6.jpg

    Sinn også...

    sinn-fliegeruhr-856-b-uhr-limited-edition-856-012.jpg

    Stowa, Sinn, Laco ... hm. Lar det bero en stund. Skal ha meg en slik men må være litt tålmodig.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg hadde kvelt en katt for en slik en:

    Nå begynner det å ligne på noe jeg ville betalt penger for.

    Tror den kalles Longines Lindbergh

    Vis vedlegget 492951

    en til..

    fba7effc1e2456beda42855500ea1e14.jpg

    En annen variant:

    Longines-Lindbergh-Hour-Angle-Watch-90th-Anniversary-1-845x564@2x.jpg

    Nå er jeg litt forelsket og håper jeg aldri blir full nok til å bestille en.
     
    Sist redigert av en moderator:

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Har hatt Stowa Marine Original i snart 8 år, deilig og enkelt urverk uten så mye tjafs. Anbefales!

    Sikler for tiden mest på H.Moser sin Venturer, men det skal nok mye til for at jeg tør å klemme såpass mye penger inn i en klokke...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har hatt Stowa Marine Original i snart 8 år, deilig og enkelt urverk uten så mye tjafs. Anbefales!

    Sikler for tiden mest på H.Moser sin Venturer, men det skal nok mye til for at jeg tør å klemme såpass mye penger inn i en klokke...
    Ja de er fine, liker denne og måten den høflig ber tallene om plass tll komplikasjonen. Et ur helt i min smak.

    medium_35864042-sold-stowa-marine-original.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Longines Lindbergh er det greie priser på. Den du har avbildet får du får under USD 1500.

    https://www.chrono24.com/longines/longines-lindbergh-hour-angle-watch--id8171533.htm
    Da er den slett ikke utenfor rekkevidde. Faen så jeg liker denne. Skal følge litt med på slike.

    Men fra annonsen: Diameter 33 mm.

    Det funker ikke. 38-42 er min sweetspot.

    Så å si enig, 40mm er akkurat rett størrelse for mine elegante håndledd. Alt over blir vulgært og alt under blir dameur etter min smak. Men det fordrer slanke kasser selvfølgelig, eller heller det mot vulgært igjen. Dette er selvfølgelig smak og behag, men at så mange synes 1400g veggur på armen er toppen å ha på armen overrasker i det mange av de samme folkene snakker om komfort ved sine bilvalg..... Mangfold er bra og overraskende.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Har hatt Stowa Marine Original i snart 8 år, deilig og enkelt urverk uten så mye tjafs. Anbefales!

    Sikler for tiden mest på H.Moser sin Venturer, men det skal nok mye til for at jeg tør å klemme såpass mye penger inn i en klokke...

    Holdt på å kjøpe et Stowa pilotur en gang for ikke lenge siden, men var i tvil om den var for stor. Den gangen, som ikke er lenge siden, kostet de 20-30% mindre en nå.... Flotte klokker, tysk design når det virkelig sitter.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Har hatt Stowa Marine Original i snart 8 år, deilig og enkelt urverk uten så mye tjafs. Anbefales!

    Sikler for tiden mest på H.Moser sin Venturer, men det skal nok mye til for at jeg tør å klemme såpass mye penger inn i en klokke...

    Holdt på å kjøpe et Stowa pilotur en gang for ikke lenge siden, men var i tvil om den var for stor. Den gangen, som ikke er lenge siden, kostet de 20-30% mindre en nå.... Flotte klokker, tysk design når det virkelig sitter.
    Måtte inn og sjekke på sidene til Stowa nå - jammen har ikke prisene gått mye opp. Mener på at min Original kostet €6-700 i sin tid, men er ikke skuddsikker. Ser nå at tilsvarende ur ligger på nesten €1200!

    Det er veldig greit å ha et såpass tidløst ur i samlingen, stålkasse, hvit urskive, enkle arabiske tall og blå hender. Denne limited varianten også hadde sin sjarm. Gar sett at Stowa kjører noen variasjoner i begrenset opplag, blant annet denne fliegeren fra en tid tilbake som jeg synes er enormt stilig:

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    34 mm er helt utmerket det. Det tar litt tid å venne seg til, men jeg på 190cm og 110 kilo har ingen problemer med å bære den eller andre etter dagens standard, små armbåndsur.

    Small second er vel så klassisk som sentersekund og en litt enklere kontruksjon. Du slipper unna tre hjul mindre i verket.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    34 mm er helt utmerket det. Det tar litt tid å venne seg til, men jeg på 190cm og 110 kilo har ingen problemer med å bære den eller andre etter dagens standard, små armbåndsur.

    Small second er vel så klassisk som sentersekund og en litt enklere kontruksjon. Du slipper unna tre hjul mindre i verket.
    Nei nei nei, jeg er på ingen måte tilhenger av store ur. Jeg synes det er helt åndssvakt når uret er bredere enn håndleddet. Men 34 er en barneklokke, eller noe du gir til madammen om hun er fra Asia.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Klart størrelsen/tykkelsen på håndleddet betyr noe.
    Personlig synes jeg 40mm blir for feminint, 45 er minmum her i gården.
    Siste som ramlet inn er 50mm. Kuleste klokken jeg har hatt på armen.
    Men så mye større enn det trenger jeg ikke.........

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn