Ny Metallica

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
536
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
Noen har laget en sammenligning mellom CD og GH3 her:
http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I#
Forskjellen er hørbar, men synes ikke den var så dramatisk som mange gir uttrykk for.

Har nå også gjort pirat av meg og lastet ned GH3 flac utgaven. Har egentlig ikke giddet å høre metallica siden det glade 80 tall så dette blir litt spennende.
Å, den er dramatisk skal jeg si deg. På den ene side er CD-utgaven noe av det værste jeg har hørt. GH3-versjonen er derimot en referanse m.h.t til denne sjangeren. Selv om det inntrufne muligens kan ha en positiv effekt på fremtidige utgivelser fra Metallica og andre band, så er det ikke sjangs i havet for at en fremtidig CD-utgivelse låter i nærheten så nakent som GH3-lyde. Og det er synd, og setter du på Suicide & Redemption på _full guffe_ vil du skjønner hvorfor. Det river helt sykt og du "hører" bandet og sjela de putter i, musikken puster, og selv om volumet er skyhøyt, så finnes det ikke antydning til lyttetretthet. Det virker som det ikke er komprimert noe whatsoever på GH3-utgaven, og det gjør at den er veldig lav i volum, selv om den har peaks opp mot 0db. Sammenligner du CD'en og GH3-utgaven direkte så er CD'en kanskje subjektivt 5 ganger høyere, minst. Litt ironisk er det nok at mange som har Xbox har den gjerne oppkoblet til kun flatskjermen, og det er akkurat disse tilfellene som kunne trengt en touch kompresjon. Det var derfor ganske overraskende å finne ut at GH3 var såpass puristisk. Det må isåfall gjelde andre alle andre låter også...
Merk mine ord: Denne utgivelsen, som er mikset on-the-fly på en konsoll til 1490,- er selve referansen for hva jeg har hørt i denne sjangeren. Det er noen låter som har kraftigere bass enn de andre, men det virker som det er slik det skal være. Jeg har ikke ork til prøve å ta en "educated guess" ved å sammenligne med CD-utgaven..

Laster du ned så pass på at det er 48khz bitperfect utgaven. Skal du brenne til CD bør du først kjøre en høykvalitets resampler til 44.1khz.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Jeg velger å stole på deg mht. forskjellen mellom CD og GH3 utgaven, men på det youtube klippet synes jeg ikke forskjellen var enorm. Gidder ikke kjøpe eller laste ned CD'en for å sjekke selv.

Sitter og hører gjennom GH3 flac 48 kHz versjonen nå for første gang. Trenger ikke styre med resampling eller CD brenning da jeg spiller filene direkte med transporter eller squeezebox.

Så langt høres det overraskende bra ut, både musikk- og lydmessig. Er ikke så langt unna 80-talls metallica slik jeg husker det dette.

Ganske utrolig det at eneste måten å få en vellydende utgave av albumet er å bli pirat og laste ned en ulovlig kopi fra et spill, musikkbransjen er syk.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
536
Torget vurderinger
1
Det er kanskje litt vanskelig å høre den reelle forskjellen fra et youtube-klipp gjennom pchøyttalere da;) I tilleg er jo volumet skrudd ned på CD-utgaven for å matche volumet fra GH3 sånn noenlunde.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Prøvde både med et par gode Sennheiser klokker og direkte gjennom squeezeboxen i anlegg nr 2 (se under), men det er vel ikke allverdens bitrate på youtube.

Uansett, GH3 utgaven jeg spiller nå høres bra ut så da er jeg fornøyd. Kunne kanskje hatt noe mer nivå i diskanten, synes symbalene er litt tamme kanskje.

En ting: Noen som vet hvorfor det er to versjoner av Suicide & Redemption? J.H. og K.H.? Er det noen forskjell på de? (Gromlåt forresten!)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
515
Sted
Stockholm
Ehh.. Noen som kan hjelpe til med hvordan jeg resampler fra 48 til 44.1 kHz? :p

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
536
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
Prøvde både med et par gode Sennheiser klokker og direkte gjennom squeezeboxen i anlegg nr 2 (se under), men det er vel ikke allverdens bitrate på youtube.

Uansett, GH3 utgaven jeg spiller nå høres bra ut så da er jeg fornøyd. Kunne kanskje hatt noe mer nivå i diskanten, synes symbalene er litt tamme kanskje.

En ting: Noen som vet hvorfor det er to versjoner av Suicide & Redemption? J.H. og K.H.? Er det noen forskjell på de? (Gromlåt forresten!)
Den originale S&R fra CD'en er ikke å få på GH3. Istedet får man 1 der KH spiller soloen i midtpartiet av sangen, og 1 der JH gjør soloen. Mener det var slik..

Cundis, hvis du bruker Nero med FLAC-plugin så kan du dra FLAC filene over i Nero, så vil Nero resample automatisk. Men jeg vet ikke hvor god denne er. Jeg har selv brukt DBpoweramp Reference. Reference fordi der kan man krysse av for høykvalitets SSRC i innstillingene. Det er en litt enklere variant som brukes på den vanlige versjonen. Det er nok hørbart men ikke avgjørende.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.221
Torget vurderinger
96
Det er stor forskjell på de to versjonene. Ganske utrolig at man må gå til det skritt å laste ned piratkopi av en plate rippet gjennom en spillkonsoll for å få lyd som er til å høre på! Bare sjekk disse to bildene, som jeg mener er fra pålitelige kilder. Meg selv ;) og et nettsted for FLAC ripper og audiofile plater. Sier IKKE navnet her ;) Har hørt begge versjoner. Som natt og dag. GH3 versjonen er en meget bra metal produksjon synes jeg.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.893
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dette er jo premium eksempel på "the loudness war"

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.221
Torget vurderinger
96
Jepp. Og et premium eksempel på at piratkopiering kan være en god ting, for ikke å si nødvendig.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
515
Sted
Stockholm
Ser det kommer fram i et tidligere innlegg at Ted Jensen er mastringsteknikker, noe han overhodet ikke er stolt av sier han. Han er til og med så lite stolt av det at han ikke vil ha navnet sitt på trykk i coveret... Hadde ikke i min villeste fantasi for noen år siden trodd at utviklingen innen lydprodukdjon ville gå denne veien.. Føler meg rett og slett snytt..! :-\

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.221
Torget vurderinger
96
Man skrev:
Veggen skrev:
Forskjellen er hørbar, men synes ikke den var så dramatisk som mange gir uttrykk for.

Har nå også gjort pirat av meg og lastet ned GH3 flac utgaven. Har egentlig ikke giddet å høre metallica siden det glade 80 tall så dette blir litt spennende.
Laster du ned så pass på at det er 48khz bitperfect utgaven. Skal du brenne til CD bør du først kjøre en høykvalitets resampler til 44.1khz.
Selv kommer jeg til å brenne den ut via et DVD-Audio authoring program. Da kan jeg putte en bitperfect kopi rett inn i min kjære multispiller, og så til min 360S DAC. Gleder meg vilt til å teste ut det. Kan ikke spille høyt nå, samboer og svigermor ville nok våknet da

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
515
Sted
Stockholm
GH3 versjonen redder det litt her nå, den er en annen og bedre historie heldigvis.. :) Selv om The Day That Never Comes også til tider der høres litt overstyrt ut..

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg kan skrive under på at GH3-versjonen er uendelig mye bedre enn CDen. Jeg skjønner ikke hvorfor de ødelegger lyden så mye før de legger ut plata for salg. Det blir som å ta et femstjerners måltid å putte det i en blender og drikke.

Moralen er: Ikke kjøp plata. Last ned GH3-versjonen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt ironisk at det er nettopp Metallica som gir ut en plate som er så elendig at man er nødt til å laste ned uofissielle versjoner for å få et noenlunde hørbart produkt. I allefall all den tid de har som prinispp å saksøke alle fans som ikke betaler royalties til dem for å høre på musikken deres i utgangspunktet, og er svært så ivrig til å oppmuntre til kjøpemusikk.

Steinj

Medlem
Ble medlem
25.04.2006
Antall liker
2
Noen som har sjekket ut vinylutgivelsene?
Er lyden på dem like begredelig som på cd?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Det morsomste er jo at han sa han hadde hørt på plata i bilen de siste par dagene og ikke kunne høre noe problem.

Får håpe plata selger såpass at han kan ta seg råd til en skikkelig stereo hjemme, så kanskje han hører det da...

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Stein J skrev:
Noen som har sjekket ut vinylutgivelsene?
Er lyden på dem like begredelig som på cd?
Jeg har 5 LP utgaven... Penger ut av vinduet! Så fremt det ikke blir et samlerobjekt i fremtiden da... ::)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det kan virke som om lydkvaliteten blir mindre og mindre viktig for gutta i metallica, men med Rick Rubin bak spakene så skulle man jo trodd at han veide opp?
Den nye plata er ihvertfall flat og instrumentene høres ut som om de kommer ut av en åttitalls synth.
Skulle ønske Lars tok et trommestemmings kurs av Danny Carey fra Tool. Trommene hans låter alltid fantastisk.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Det kan virke som om lydkvaliteten blir mindre og mindre viktig for gutta i metallica, men med Rick Rubin bak spakene så skulle man jo trodd at han veide opp?
Jeg har ikke den fulle oversikten over Rubins "mesterstykker", men jeg har faktisk ikke hørt noe særlig bra fra den kanten.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Veggen skrev:
Det er nå noen som hadde tatt seg bryet med å lage en remaster av GH3 versjonen. Det er lagt litt mer nivå i diskanten slik jeg etterlyste så nå høres det noe mer friskt og åpent ut. Tror det er redusert litt bass på noen av sporene også som var litt vel tunge i sessen.

Finnes hos våre svenske piratvenner, søk etter GH3 remastered, tror eetfunk versjonen er den beste. Denne er også 44,1 kHz så det er enkelt å brenne en CD for de som trenger det.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
536
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Veggen skrev:

Å, den er dramatisk skal jeg si deg. På den ene side er CD-utgaven noe av det værste jeg har hørt. GH3-versjonen er derimot en referanse m.h.t til denne sjangeren. Selv om det inntrufne muligens kan ha en positiv effekt på fremtidige utgivelser fra Metallica og andre band, så er det ikke sjangs i havet for at en fremtidig CD-utgivelse låter i nærheten så nakent som GH3-lyde. Og det er synd, og setter du på Suicide & Redemption på _full guffe_ vil du skjønner hvorfor. Det river helt sykt og du "hører" bandet og sjela de putter i, musikken puster, og selv om volumet er skyhøyt, så finnes det ikke antydning til lyttetretthet. Det virker som det ikke er komprimert noe whatsoever på GH3-utgaven, og det gjør at den er veldig lav i volum, selv om den har peaks opp mot 0db. Sammenligner du CD'en og GH3-utgaven direkte så er CD'en kanskje subjektivt 5 ganger høyere, minst. Litt ironisk er det nok at mange som har Xbox har den gjerne oppkoblet til kun flatskjermen, og det er akkurat disse tilfellene som kunne trengt en touch kompresjon. Det var derfor ganske overraskende å finne ut at GH3 var såpass puristisk. Det må isåfall gjelde andre alle andre låter også...
Det er noen låter som har kraftigere bass enn de andre, men det virker som det er slik det skal være. Jeg har ikke ork til prøve å ta en "educated guess" ved å sammenligne med CD-utgaven..

Topp Bunn