Å, den er dramatisk skal jeg si deg. På den ene side er CD-utgaven noe av det værste jeg har hørt. GH3-versjonen er derimot en referanse m.h.t til denne sjangeren. Selv om det inntrufne muligens kan ha en positiv effekt på fremtidige utgivelser fra Metallica og andre band, så er det ikke sjangs i havet for at en fremtidig CD-utgivelse låter i nærheten så nakent som GH3-lyde. Og det er synd, og setter du på Suicide & Redemption på _full guffe_ vil du skjønner hvorfor. Det river helt sykt og du "hører" bandet og sjela de putter i, musikken puster, og selv om volumet er skyhøyt, så finnes det ikke antydning til lyttetretthet. Det virker som det ikke er komprimert noe whatsoever på GH3-utgaven, og det gjør at den er veldig lav i volum, selv om den har peaks opp mot 0db. Sammenligner du CD'en og GH3-utgaven direkte så er CD'en kanskje subjektivt 5 ganger høyere, minst. Litt ironisk er det nok at mange som har Xbox har den gjerne oppkoblet til kun flatskjermen, og det er akkurat disse tilfellene som kunne trengt en touch kompresjon. Det var derfor ganske overraskende å finne ut at GH3 var såpass puristisk. Det må isåfall gjelde andre alle andre låter også...Veggen skrev:Noen har laget en sammenligning mellom CD og GH3 her:
http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I#
Forskjellen er hørbar, men synes ikke den var så dramatisk som mange gir uttrykk for.
Har nå også gjort pirat av meg og lastet ned GH3 flac utgaven. Har egentlig ikke giddet å høre metallica siden det glade 80 tall så dette blir litt spennende.
Merk mine ord: Denne utgivelsen, som er mikset on-the-fly på en konsoll til 1490,- er selve referansen for hva jeg har hørt i denne sjangeren. Det er noen låter som har kraftigere bass enn de andre, men det virker som det er slik det skal være. Jeg har ikke ork til prøve å ta en "educated guess" ved å sammenligne med CD-utgaven..
Laster du ned så pass på at det er 48khz bitperfect utgaven. Skal du brenne til CD bør du først kjøre en høykvalitets resampler til 44.1khz.