Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Det la jeg merke til først i går ettermiddag.
    Jeg vil jo tro at NRK har en avtale omkring dette der de betaler et fast beløp hvert år. Kanskje avtalen ikke er ferdigforhandlet nå, men det er jo uansett rart om avtalen skulle slute å virke i oktober og ikke ved årsskifte?

Det ser ut til at ting ligger ute i 3 timer. Eldre enn 3 timer forsvinner.

Det blir som i Abbey Road på 60-tallet. Lydbånd var dyrt, så når en innspilling var ferdig ble båndet slettet og brukt på nytt...

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da tenker du nok at løsningsordet skulle være noe annet enn det vi skulle finne i denne runden?
    Tok den på sparket så det ble litt feil ja. Men uansett, rebus begynner å ligne på ønskekonserten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vanligvis liker jeg å få rett, men i dette tilfellet er det ikke så moro.
    Som det framgår et stykke ned i artikkelen gjelder det alle sjangre, også klassisk. Derfor ingen Rebus på nettet.
    Vi krysser fingrene og håper de får til en slags avtale.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nok en uke med en (liten) nøtt, og ellers ønskekonserten all over again.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Hvis man vil høre programmet i ettertid må man gå inn på nettet og strømme NRK klassisk direkte. Der ligger strømmen for de 3 siste timene tilgjengelig. Så kan man spole seg til de aktuelle tidspunktene. Så kl. 13 er alt før kl 10 borte

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo i praksis bare tre komponister det kunne være som passet inn. En har stort sett ikke skrevet verker for stort orkester. En annen var mer romantisk enn dette. Og så endte vi opp med det mest kjente verket av tredjemann/kvinne.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Jeg syntes det hørtes litt *** ut, selv om jeg/vi prøvde en fra et annet land først.
    Det var jo er forbindelse mellom verktittelen og nasjonaliteten til komponisten jeg/vi tenkte på først (håper jeg ikke gjorde det vanskeligere nå).

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag var jeg tidlig nok våken til å få med meg hele programmet. Det var enkle oppgaver, med et par unntak. Ikke den mest engasjerende musikken heller, igjen med et par unntak. En på fire bokstaver ble stående ubesvart her, og vi satt ikke med skjema for bosktaver og løsningord. Når jeg ikke kan høre det i opptak har jeg ikke tid til å søke på nettet og spille gjennom alternative opptak, så da blir innsatsen deretter. Vurderer om jeg rett og slett skal begynne å ta det opp.
    Flere som var våkne, eller enda mer våkne enn meg?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Alltid våken på søndag morgen. I oppgave 2 skal vi ikke veldig langt avsted.
    Komponisten i nr. 6 er vel ikke så vanskelig, men sangtittelen... Han har el 3 samlinger som er kjente. Denne er ikke fra en av dem, men fra en annen samling. Samlingen innholdet bl.a. dikt av Robert Burns, Heinrich Heine, Friedrich Rückert og Johann Wolfgang von Goethe. Skrevet som en gave.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var et Paul(i) ord som det heter.
    Jepp. Jeg hadde egentlig bestemt meg for at det var denne komponisten, etter å ha utelukket L og G. Dog... Tosk som jeg er, hørte jeg kun fra begynnelsen av i de aktuelle stykkene, uten å tenke på at det kanskje var fra et stykke uti :/ Nu går alt så meget bedre.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Det kunne kanskje vært F..l, men han skrev jo mest operetter og er vel alt for ukjent. Jeg har faktisk en av operettene hans på CD :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    L og G, H..n, R..f og F..I
    Skal si dere legger utfordringer på oss, dette er jo mye vanskeligere enn musikkoppgavene :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    F..l har fornavn Leo (Leopold) og ble født i Olomouc i Mähren. Levde omtrent samtidig med Lehar. Virket i Hamburg og døde i Wien. Den operetten jeg har av ham er Madame Pompadour (det er kanskje den mest kjente av de han skrev). Han hadde 2 brødre som også var komponister. De døde begge i tyske konsentrasjonsleire.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hahn, Raff, Gade, Fall, Lalo, Hall. Hvorav det var den sistes Verlainesuite. French connection, og ganske senromantisk/impresjonistisk.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Velvel. Noen gamle travere, et par lett uvanlige, men som en gammel venn og kollega brukte å si etter å ha loppet oss i matpause-pokeren: Poker e' Ænkelt!
    B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Ja. Jeg hadde ventet noe av Bartók som siste oppgave, og ikke noe hun hadde brukt så sent som for 3 søndager siden. Bartók er ikke brukt siden september i fjor.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke enig. De 5 første sitter med en gang, resten er uløst så langt. Den norske teksten bør være grei å finne. Men jeg vil helst ta det uten nettsøk og hjelpemidler først, spesielt nå når jeg ikke kan høre om igjen når det passer meg. Filmkomponisten forvirrer meg, det likner veldig på en veldig kjent men passer ikke i skjemaet.
    Lager kaffe og frokost til sjefen så overlater jeg detaljene til henne.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    La oss si det sånn at basert på navnet burde komponisten i den siste oppgaven ha et helt annet yrke... ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 6 på 11 bokstaver var morsom å høre, men på min liste av komponister på 11 bokstaver er det ingen som klinger sånn. Artig.
    Kaffe hjelper. En klar kandidat i norsk sang peker mot et løsningsord, ganske sikker på det. Men 6 og 8 gjenstår.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å ja, han ja, kunne absolutt skrive så morsomt.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og spøkefullt var det også... selv om jeg nok var på feil villspor til å begynne med. Komponisten er jo uforlignelig, men har også ganske meget.
    Jeg grudde meg for oppgave 2; han har jo så uhorvelig mye..., men det gikk overraskende glatt..
    - Så trodde jeg en stund at det var eufonium i 3-ern
    - og 5-ern... begynn bakfra.
    - 8-ern ; Jeg har sterke følelser IMOT filmmusikk... men det gikk da greit etterhvert.
    Passe nivå i dag, synes jeg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    RE: Forrige ukes oppgaver.
    Vittorio Monti var mandolinspiller, og hans Csardas er skrevet for mandolin og klaver, ikke for fiolin og klaver. Sånn høres den ut da:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh, jeg hadde bare notene for bæljespell :) .
    Mycket imponerande!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommertiden er slutt, vi har sovet godt og fikk med oss hele programmet fra start, over en god frokost.
    Morsomme oppgaver, og et løsningsord jeg virkelig liker.
    Da finner vi fort også de litt kinkige oppgavene 2 og 3, om enn ikke verktitler på direkten.
    Den herlige oppgave 7 hørte jeg på konsert forrige helg, framført av gode venner, et fantastisk verk.
    Alle de andre kjente jeg igjen med en gang.
    Ingen kommentar til versjonen som be brukt i oppgave 8.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Eller kanskje Walter... Det var vel egentlig bare selve verket i 2-ern som krevde oppslag i dag. Bortsett fra detaljer som opusnummer, sats, akt, selvsagt.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Langt østover, til en plate som kom ut 4 år etter den mange her har hørt mye på - samme verk. Jeg likte godt dagens versjon.
    Fine oppgaver og ikke for mye utenomsnakk når Os Simonsen kjører sendingene.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På an igjen. Såvidt vi nådde å spole tilbake dagen derpå en lang musikkhelg.
    Da er det litt greit å slippe å jobbe med oppgavene, jeg klarer alle komponistene og løsningordet uten hjelpemidler.
    Av verkene er det bare operaene jeg ikke tar på direkten. Kjente ting på øret men ikke hvilke operaer.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarte nesten å sende inn før programmet var ferdig, men
    - hørte feil på 4 - "hørte" "Steh auf"... og det var jo et solid blindspor, og krevde leting i de uhorvelig mange av slagsens han skrev, dessverre begynte jeg i feil ende av lista, skulle begynt forfra.
    - det førte igjen til forsinkelse med nr 5, som jeg ikke tok umiddelbart.
    Operaene var jeg heldig med; 1-ern kjenner jeg godt, og stykket i 3-ern er det eneste i den operaen jeg kjenner igjen tvert.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    "Steh auf" er litt feil ja, men tar du med et ord eller to til ordner det seg fort på nettsøk, og du blir tilgitt. Veldig fin sang.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant sangen ganske fort ut fra hintet som ble gitt - faktisk den første sangen jeg sjekket.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så ville jeg vel, dersom jeg hadde sett den til å begynne med, men den lå "skjult" i en verksamling i den lista jeg brukte; har slett ikke alle i egen samling.
    EDIT: Eller - Jeg kan ha blingset. Gikk for sikkerhets skyld inn på lista igjen for å sjekke, og der står jo den aktuelle Lieden og gliser fett mot meg akkurat der den skal, også utenfor verk/opus samlinga. Argh!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn