Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ad. 5. Det er IKKE filmmusikk, selv om han er mest kjent for det.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Strevde litt med å finne sangen i 2 jeg også, traff ikke på tekstsøk, helt til jeg søkte på siste strofen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte frasen "Det er den, det er den", og det var nok til at jeg fant sangen med et nettsøk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi googler og blar, og det er mye hjelp å finne. Det bærer også oppgavene preg av, og svært få hadde klart disse uten internett.
    Jeg røper ikke alle triks, det kan være litt av spenningen, men jeg pleier å søke på "8 letter composers" og bla i de første som dukker opp.
    Da er jeg bevisst på at norske og nordiske komponister ofte ikke er med, men denne gangen manglet også komponisten i oppgave 5. Derfor satt jeg lenge med to litt usannsynlige løsninger. Uten internett ville jeg sannsynligvis kommet på navnet. Merker meg det til senere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Jeg "jukser" litt. Jeg har en database med ca 4600 komponister registrert med fødsels- og dødsdata samt opprinnelsesland. Det gjør det hele litt enklere. Jeg deler gjerne databasen med andre, men den er i Filemaker Pro 19-format, og det er kanskje ikke så mange som har det programmet.

PS: Kan eksporteres som PDF eller Excel...
    Hvis noen vil ha er det bare å kontakte meg, men man har jo ikke full glede av den uten Filemaker.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Dagens oppgaver var ikke alt for vanskelige.
    I oppgave 4 spilte de musikk av en som vel antagelig er Ukrainas mest kjente komponist (han var født i Donetsk oblast ikke veldig langt fra Bakhmut) selv om alle kaller ham russisk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de var kanskje ikke altfor vanskelige... Dog; jeg behøver å høre oppgave 2 og 6 igjen for å bekrefte/ avkrefte tanken, og tror du ikke at sida for programmet har gerådet uti problemer, slik at den ikke kan avspilles. Det synes å være lagt ut, men ved forsøk på spilling får jeg "Noe gikk galt"... Grmpf, får prøve igjen senere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Det hender innimellom. Den er nok oppe igjen i løpet av noen timer.
    Komponistene i 1, 3, 4 og 5 er jo greie, og det er lett å finne den siste oppgaven på nettet. Oppgave 6 er veldig kjent for meg - tok den på de første tonene, men så er jo jeg veldig interessert i opera da :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den siden har vært feil siden i morges, og derfor klarte jeg heller ikke å se rebusen (antall bokstaver osv) under programmets gang.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Det fungerte hos meg. Hørte programmet på nettet og kunne klikke på enkeltoppgavene i ettertid. Nå fungerer det imidlertid ikke.
    PS: Jeg hørte på NRK klassisk og gikk ikke direkte inn på programmets egne sider.

PPS: Hvis man går inn på radio.nrk.no og strømmer NRK klassisk får man fremdeles tilgang på rebus. SDessverre er det såpass sent på dagen nå at man ikke kommer lenger tilbake i tid enn 09:31, så man får bare mede oppgave 4 og utover, men hurtigrunden er jo der.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hører gjerne programmet på kvelden, for det meste i NRK radio-appen på iphone Pleier å fungere fint her nå. Spiller Bluetooth til Tivoli- eller Geneva-radio, eller til Naim SuperUniti, alt etter vær og aktivitet i hagen.
    Idag er det oppgave 2 som er nøtt, uløst så langt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke så mange komponister på 6 bokstaver som har den rette bokstaven i posisjon 2. I tillegg var det vel noen toneganger som kan lede en i en geografisk retning?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ikke så mange komponister på 6 bokstaver som har den rette bokstaven i posisjon 2. I tillegg var det vel noen toneganger som kan lede en i en geografisk retning?
    Jeg mangler en nordisk en, og hvis dette er det mest kjente verket må det være en rimelig ukjent komponist. Jaja

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Komponisten i oppgave 2 er vel egentlig ikke veldig ukjent, men det er 2 verker med samme tittel (op. x nr. 1 og 2) han primært er kjent for og som spilles en del (i hvert fall finnes det mange innspillinger av dem). Det er vel den første som spilles mest, dette var den andre. Han er ikke nordisk. De åpenbart nordiske er nr. 1 og 7. Den siste av de nordiske er veldig kjent, er sitt lands største komponist og har skrevet 2 operaer. Det som ble spilt var hentet fra en av dem. Norden er representert med 3 land.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En av utfordringene med de litt obskure komponistene er at de ikke er med i listene som ihvertfall jeg tyr til som første alternativ. F eks Borgstrøm, nå han her, og for et par uker siden en viss landsmann av ham (også 6 bokstaver). Otare har jo sin oversikt, dog i et okkult format, men f eks jeg tyr gjerne til kryssordhjelp.no når jeg har bokstaver, men som sagt, de har store mangler blant de mer ukjente.
    Hun kunne vel ikke velge verk op xx.1, da åpningen med klarinett og obo vel er umiskjennelig.
    folder.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nr 2 finner du lett i kryssord.org dersom du har bokstav nr 2 korrekt.....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Se der, ja. kryssordhjelp hadde kun det andre alternativet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 2 er som jeg trodde fra start, der ble jeg desverre avsporet.
    Luringen var i oppgave 6, en komponist jeg trodde jeg kjente. Artig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Hvis noen vil ha databasen min er det bare å sende melding. Har eksportert den til Excel-format. Den inneholder navn, fødselsdag, fødselsmåned, fødselsår, dødsdag, dødsmåned, dødsår, alder og nasjonalitet. Samt en kolonne der det er krysset av for om det er en komponist som det er aktuelt at de bruker i rebus. Vet ikke hvor mye hjelp det kan være, men tilbudet er nå der. Hvis dere har et databaseprogram dere bruker er det jo raskt gjort å importere dataene fra Excel-arket.

PS: Jeg bruker også gratiskryssord.no. Der sto komponisten, men Onslow som jo også passer (6 bokstaver og N som nr. 2) står der ikke :( Onslow står ikke i kryssord.org heller

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag var jeg tidlig nok oppe til å få med meg sendingen kl 9.
    Da kan jeg more meg med å tippe løsningsord tidlig, og dermed hvilke komponister som kommer i følgende oppgaver.
    Nå spilles oppgave 2, og jeg har forslag til 3 og 4 klar. Vi konkurrerer i familien om dette. Mest jeg, da, egentlig. Spesielt siden det bare er jeg som er våken.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferdig. Det var bare ett verk idag jeg ikke kjente igjen på direkten.
    Det var oppgave 5, og jeg står med to alternative komponister.
    Forøvrig hadde jeg rett i prediksjonene for 3 og 4.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Rebus i sommermodus. Tok løsningsordet etter første bokstav (få alternativer). Har funnet alle verkene

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trengte 2 oppgaver før løsningsordet satt. Gerådet faktisk litt uti problemer med oppgave 4. Komponisten var jo klar, og likeledes var vel tittelen. Men - idioten som hadde rippet/ tagget Biret-innspillinga tilbake i 2007 hadde rota. Ettersom det var han jeg helst unngår å se i speilet om morran velger jeg å si at metadataene var gale fra Musicbrainz eller hvor det nå enn var. Tok litt tid :) Hadde heldigvis et par til, og dobbelsjekka mot YT og Presto for å være helt sikker.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Ikke noe rebus i dag? Det er i hvert fall ikke noe på programmets hjemmeside.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    OK. Hørte ikke programmet helt til slutt. Stopper vanligvis når jeg har hørt nok av siste oppgave til at jeg kan identifisere den.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser at folk står opp tidlig i hytt og pine uten grunn. Sånn går det når man ikke følger med.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Igang igjen etter ferien. Myk start.
    Vi hører programmet på nettet nå, litt forsinket. De fire første oppgavene er lette, så får vi se om det kommer en nøtt eller to mot slutten.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Næh, egentlig ikke noen nøtter. Ihvertfall ikke for oss som har vært tilstede noen år. Ungsauene kjenner kanskje ikke nr 5 av egen erfaring, men... Og 6-ern spilt på glassharmonika(?). I 7-ern er stort sett det eneste jeg kan på finsk fra O Merikantos arrangement: "Mustalaiseks olen syntynyt"...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke mye utfording å skrive om idag nei. Noen svisker, et par gullkorn, og et tåpelig fløytestunt. Håper den lave vanskegraden fører til stor deltakelse, og så ser vi fram til neste.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.633
    Sted
    Trondheim
    Viktig at ikke folk forsvinner fordi det blir for vanskelig. Hun lurte meg forøvrig litt med kommentaren om at nr. 3 var et arrangement av noe. Det leder en jo fort til et annet verk av komponisten. Eller var poenget at det var et arrangement for bratsj heller enn originalen (jeg har det arrangementet - Yuri Bashmet)?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Såvidt jeg vet er ikke melodien i oppgave 3 fra komponistens hode. Jeg kjenner stykket alstå melodien ganske godt, og har spilt det i et tredjeparts-arrangement. Men fikk ikke med meg st det ble spilt på bratsj.

ps: Man finner utfordringer i alt, idag lurer jeg på hvem som synger i den vakre oppgave 2. Noen ideer?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er rett. Det er vel en jødisk tradisjonell melodi?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.608
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Melodien er gammel, og brukt liturgisk. Kanskje er det bare meg som finner den igjen hos vår egen Kabelstrekksanger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn