Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør vel muligens oppgave 2 også. Jeg sleit med oppgave 1, komponisten var jo klar, men han skrev vel nærmere 10 timer med klavermusikk, og jeg kjørte meg umiddelbart inn på villspor - ooh, en variasjonssats -..... Næh. En dans... Hehe.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Det har du jo helt rett i.
    Jeg må si at det hjelper å finne musikken når hele samlingen er digitalisert og jeg kan hoppe fra spor til spor med et enkelt tastetrykk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den musikalske gjetteleken heter nå "Morgenstemning med rebus" både i oversikten og på nettradio-arkivet.
    Sikkert for å lage krøll for meg, som banner og klager når jeg ikke finner dagens program på min link til serien Rebus.
    Men altså
    Forrige ukes oppgaver var lette, jeg tok 5 av 6 på direkten, både komponist og verk. Alnæs måtte jeg resonnere meg fram til.
    Idag var juleferien tydelig over, og vanskelighetsgraden var oppe i middels, litt mer interessant å holde på med for meg.
    Noen av verkene var velkjente på øret, som 2, 4 og 5. Jeg trodde jeg hadde 1 også på direkten, den mest kjente av oppgavene. Men der tråkket jeg først feil, for jeg blander ofte dette knippet med fem berømte romantiske fiolinkonserter. Fem ulike komponister, ganske ulike på mange måter, men likevel blander jeg dem sammen fremdeles.
    Løsningsordet fikk meg fort over på rett 1 og da faller alt på plass.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det må jo pludres litt før NRK kommer til poenget....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    De prøver nok å lokke folk til å høre på rebus. Mange hører på pludreprogram med klassisk musikk, men tror at et slikt gjetteprogram blir for vanskelig. Når det står "Morgenstemning..." er det kanskje noen som slår på radioen tidligere.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det må jo pludres litt før NRK kommer til poenget....
    Ja, det er stadig mer irriterende. Derfor hører jeg det helst i opptak på nettet.
    -og der fant jeg ut hvilket verk 3 var. Nydelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Dagens oppgaver var jo relativt greie, men det er alltid vanskelig å plassere en operaarie.
    Oppgave 3 tok jeg etter 3 sekunder. Den sangen kjenner jeg veldig godt.
    Måtte finne løsningsordet før jeg tok oppgave 4.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oppfylling av den statsfinansierte kanalens samfunnsoppdrag krever ufattelige mengder pludring.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk raskt en ide om hvem som synger i oppgave 3 idag.
    Har hørt henne live, og hadde tenkt å bestille CDen. Smekk på lanken, det bestilles umiddelbart, pluss en til.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh, jeg brukte mest tid på siste oppgave... Komponisten var jo soleklar umiddelbart, men jeg feilhørte åpningsordene, og leita etter Mirri trovalo... til tross for nettopp å ha anbefalt operaen her inne. Hehe.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan legge til at det var god sangprestasjon i oppgave 6. Kanskje noe for @Valentino
    Nysgjerrig på hvem som synger så flott.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes det lignet på Camarena, men hørte bare nok til å bekrefte stykket.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg aldri hørt på disse søndagsmorgenrebusene, og jeg kan heller ikke si hvem det var som sang i nr. 6. Komponisten hadde det ene til felles med en landsmann fra tidligere tider at han orkestrerte med ekvivalenten til en apotekerkommode sorterte effekter som han nærmest vilkårlig hentet noe passende fra. Er jo gøy da.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg trodde lenge at det var han andre. Og at kanskje Florez sang. Min bedre halvdel lokket meg ut i en lang serie klipp av tenor-ariaer av disse to, slett ikke bortkastet søndag kveld :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    For første gang på veldig lenge sliter jeg med en av oppgavene. Oppgave 1, 2, 3, 5 og 6 var jo mulig å finne ut av (2 av dem var åpenbare), men nr. 4?
    2 skal være norske, så det er en norsk komponist på 9 bokstaver med e som 4. bokstav?
    Albertsen, Okkenhaug, Søderlind, Steenberg, Anderssen. Det kan da ikke være en av dem (?), men de er de eneste i min database over komponister som er mulige.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Otare. Jeg låste meg fullstendig på oppgave 4, og ga opp. Tonespråket sa én ting, men han passet jo absolutt ikke med de andre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Ja, ut fra stilen ville Halvorsen passe, men det går jo ikke i det hele tatt med resten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enten så er det TV/filmmusikk, eller så er det en feil (som de jo har gjort et par ganger før i rebus)........
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Det kan vel ha vært Okkenhaug, men er ikke han litt for perifer til dette programmet da? Man kan selvfølgelig mene at det er flott at man drar fram perifere norske komponister i et slikt program, men det finnes vel viktigere, glemte norske komponister man kan dra fram?
    Søderlind skrev vel i en annen stil og Albertsen, Steenberg og Anderssen skrev vel bare kirkemusikk og er vel også for perifere?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Uansett hvilken av de norske komponistene (den andre er jo klar) så er det en relativt ukjent for meg. Noen kan oppfatte ting som mer kjent ut fra lokal erfaring, og jeg resonnerer at vedkommende er mest kjent for noe lokalt, men med nasjonalt historisk tilsnitt. Verket finner jeg ikke i farten, så det er usikkert.
    Litt samme med eksempel 1, som jeg først syntes høres nordisk ut. Bokstavene gir meg noen hint og et forslag kommer, kjent navn, uten at jeg har sjekket. Har ikke hørt programmet før idag, da jeg leser at dere strever. Det liker jeg.
    Ellers kjekt å høre hvem som sang tenor-arien fra Askepott sist. Enda en meksikaner, og han sang godt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Jeg fikk også norske assosiasjoner på det første verket, men så fant jeg etter hvert ut at det var Poulenc.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Youtube. Søkte på Paul Okkenhaug. Gjorde det på søndag også, men da kom den av en eller annen grunn ikke opp. Kanskje fordi jeg bare søkte på Okkenhaug (uten fornavnet).

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Ja, den platen så jeg også, men den var flagget som kormusikk, så jeg sjekket ikke den så nøye.

    1642758629173.png


    Sånn kan det gå.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ganske perifert for de flest av oss. Okkenhaug, innspilling fra 1987, trolig bare noen få trøndere her som har den i hylla. Men interessant, og musikken var hyggelig fin, den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Litt enklere i dag. Det tar litt tid å finne verkene når man plukker fra en stor verkliste - italiensk fiolinkonsert fra barokken - det er litt å ta av. Det franske cabaretstykket var jo vesentlig enklere selv om det ble flagget som vanskelig.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Myyye enklere! En av de få gangene jeg har vært høggsikker på alle komponistene i løpet av de første 10 sekundene, diksjonen var såpass bra i den franske sangen at den satt noenlunde tvert den også.
     

    knutso

    Fersking
    Ble medlem
    23.01.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    4
    Sted
    Kråkstad
    En diskusjonstråd om rebus! Snubla over denne på leting etter hvor Rebus har havnet på NRKs nettspiller. Var jo nødt til å opprette en profil. Enig i at ukas oppgaver var nokså overkommelige, selv om jeg var nødt til å lete en stund på spotify etter oppgave 1.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i Praha nå, men har med meg hele cd-samlingen på en ekstern harddisk. Jeg har alle verkene som ble spilt. Kabaretsangen har jeg med Crespin og Entremont. Det enkleste for å finne verket i oppgave 1 var å gå veien om en annen komponist.
    Det var enkelt å ta komponistene denne gangen. Jeg ergrer meg fremdeles over Okkenhaug forrige gang. Jeg fant jo platen på Apple Music, men sjekket den ikke ordentlig.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hehe, ja. Jeg kryssrefererte med JSB, og det gjorde vel de fleste :) Og... jeg er trønder, og passerte rolig Okkenhaug i lista. Unnskyld, Paul!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Den første i dag er vel litt ustandard - aldri hørt noe av ham før. Nr. 2 og 3 krever litt tenking, mens de 4 siste var relativt greie.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den første var jo en vanlig sang i klasserommet på 60-tallet, tok den med en gang. Men komponisten hadde jeg aldri hørt om, og var ikke helt enkel å google frem.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ante meg at den første må ha vært bedre kjent i tidligere tider, det var den stilen. Jeg kjenner den ikke igjen, og det må jobbes for å finne komponisten, debutanten. Nr. 2 kom heller ikke direkte, resten var lette. 4 har jeg spilt mange ganger og kan den nesten utenat. Det ligger også i familien :)
    Siste oppgave pianomusikk, det er alltid slående å høre originalen. Den er så forskjellig i karakter fra bearbeidelsen som jeg hører oftere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn