Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    De kunne jo heller spilt dette:

    IMG_2006.jpeg

    eller dette fra samme syklus:

    P7081537.JPG

    PS: Komponisten nevnt i det nederste bildet er begravd på kirkegården i det øverste.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forholdsvis enkelt i dag? Måtte lete litt i oppgave 4; komponisten var enkel; jeg fikk ikke helt tak i åpningsteksten, og jeg tror det bare er én noe obskur innspilling, menmen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Fant innspillingen på Apple Music. Utgitt på Simax.

    Det har vel vært 3 relativt enkle rebuser i det siste. De fikk nok litt tyn for den Joplin-innspillingen.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, jeg fant'n på Presto. Og ja, Simax var det første selskapet jeg tenkte på. Jeg pleier å bruke Youtube, men der syntes det å være tynt. Duggsokker var det mange av :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Ellers synes jeg felegnikkinga i oppgave 1 ikke er spesielt fint. Imponerende teknikk, men det bør jo være litt mer enn det. Jeg har forresten stykket i bluegrassversjon for banjo og gitar. Mye morsommere. :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med det sagt: Hun der i oppgave 6 må jo konkurrere seriøst med Gilda (og Azucena) om tittelen "Det dummeste brødet i operalitteraturen"...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trøbbel idag. Trodde det ble enklere nå ved starten av påskeferien, men kjekt med utfordringer.
    De fleste oppgavene klarte jeg fort, men noen var nøtter.
    Oppgave 2 har jeg fremdeles ikke funnet, bare en kortliste med komponister på 7 bokstaver aktive på 1900tallet.
    Andre nøtt var 5eren, den fant jeg etter en del leting. Teksten mener jeg er latin, og da tipper jeg verktype og fant min kandidat. Vakker musikk.
    Morsomme var arrangementet i 3, og det lille pianostykket i flere satser. Begge har jeg spilt selv, så det kom med en gang.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Nr. 2 er en av de store strykekvartettene fra forrige århundre. Komponisten skrev bare 2 strykekvartetter. Han er født i samme land som en av de andre oppgavene.
    Kvartettene er spilt inn av en strykekvartett som har tatt sitt navn fra en annen komponist fra det samme landet.

    Hm - det ble mange hint :)
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig særpreget musikk og en av de virkelig store kvartettene fra den tidsperioden.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fant kvartetten, tror jeg. Men født i samme land, det får jeg ikke til å stemme ?
    Joda, javel, det stemmer visst likevel.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er nok ikke så godt kjent at den ene av dem er født i det landet, men det er han altså selv om han nok forbindes med et annet land. Wikipedia er din venn.

    PS: Tenkte kanskje å ta en rundtur til de to landsbyene i sommer. Rekker det greit på en dag fra der jeg holder til om sommeren. Det er i det hele tatt veldig mange komponister som er født i det området. Landet er jo ikke så stort hverken i areal eller folketall.

    Edit: Blir nok litt langt. Totalt blir det ca 700 km, men det er brukbare veier der, så det går jo fint på en dag hvis man ikke tar for lange pauser. Evt kan man overnatte i Mahler-pension i Kaliště.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Kvartetten satt tvert. Jeg kjørte meg, vane tro, noe fast i oppgave 5, var høggsekker på at det var en ikke ukjent nordmann... Så feil kan man ta, men så var det altså en sats fra en messe... Brukte lang tid i verklistene til KN før jeg overhodet tenkte på alternativer, og da kom den jo med en gang.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Ja, det var vel bare KN og FP som var alternativene. Jeg tenkte også på KN til å begynne med, men det stemte jo egentlig ikke med det hintet som ble gitt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Så da er vi alle enige om at strykekvartetten var skrevet av Leoš Janáček som ble født i Hukvaldy i Mähren og sangen var (selvfølgelig) av Gustav Mahler som ble født i Kaliště sentralt i Böhmen, ca 10 mil fra Praha.
    Akkurat det siste er det ikke mange som er klar over. Jeg mener å huske at man i 2010 overførte på TV en oppføring av Mahlers 8. symfoni på en utendørsscene i Kaliště for å feire 150-årsdagen for hans fødsel.

    Hans kone - Alma - levde helt til 1964.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Vanskelig denne gangen. Moderne kormusikk er ikke det jeg hører så bye på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var forbausende vanskelige oppgaver idag. Jeg kan ikke huske sist gang jeg ikke hadde en klar ide om noen av oppgavene. Når musikken heller ikke fascinerer er det for gjort å droppe ut.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verk nr 3 var jo enkelt og uhyre vakkert.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Det var forbausende vanskelige oppgaver idag. Jeg kan ikke huske sist gang jeg ikke hadde en klar ide om noen av oppgavene. Når musikken heller ikke fascinerer er det for gjort å droppe ut.
    Har det litt sånn jeg også. Jeg tror tross alt at jeg har komponistene, men blank på mange av verkene. Det skal vel være 2 Ave Maria der. Jeg har funnet det ene.
    Og komponist 3, 4 og 5 er vel norske?

    Første bokstav i oppgavene er vel K, J, F, K, N og B ?

    PS: Nå har jeg funnet 3 av oppgavene (tror jeg)
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vel som ottone. Tror ikke jeg graver i dag. Synd, men slik er det.
    EDIT: Jeg prøvde likevel å grave litt (med otares tips), men nei. Et par av komponistene tror jeg er på plass, men det hjelper lite. Den eneste jeg er helt høggsekker på er oppgave 3; som Erato skriver, han er nokså lett gjenkjennelig. Velvel.
    Og 4. Ikke norsk, nei!
    Men der ga jeg opp! Og sendte min gjetning på løsningsordet.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Skal vi likevel prøve å løse det sammen? Jeg sender uansett ikke inn hvis jeg ikke har klart å finne verkene på egen hånd.
    Her er de jeg har funnet:

    Oppgave 2 må vel være Johann Sebastian, men jeg har ikke orket lete meg gjennom orgelverkene hans
    Oppgave 3 er Fartein Valen - Ave Maria
    Oppgave 5 er Knut Nystedt - Cry out and shout
    Oppgave 6 er fra Leonard Bernstein - Chichester Psalms

    Da gjenstår 1 og 4. Et av dem må vel være et Ave Maria? Noen forslag?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener bestemt at Bach er en Passacaglia, han har vel en svært berømt en-

    Og da er ordet ? O R ? E T.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Jeg sjekket den, men mener at dette ikke var den. Det som ble spilt starter med en halv C-dur skala opp (C-D-E-F) før det snur nedover. Den passacagliaen (i c-moll) starter ikke slik.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sjekket den, men mener at dette ikke var den. Det som ble spilt starter med en halv C-dur skala opp (C-D-E-F) før det snur nedover. Den passacagliaen (i c-moll) starter ikke slik.
    For mye å lete i, men den underliggende koralmelodien er i hvert fall svært kjent, dette har jeg hørt før (og jeg hører ikke mye på orgelmusikk).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hører om igjen til frokosten idag, og har sjekket litt på noen av spørsmålene.
    6 kjente jeg igjen etter en stund, har jo hørt en del på den.
    Og 2 er umiskjennelig Bach, men hvilket verk?
    Erato, den minner om BWV 582, der er jeg enig, men det er ikke den. Litt leting førte meg fram til at det er en fuge, del to av et verk-nummer. Jeg har ihvertfall hørt mer på første del, som har litt mer fart og futt. Stor musikk i alle fall.
    Jeg leter videre og finner litt etter litt. Oppgave 4 gjenstår, men det er klart nå at komponisten der er ikke norsk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.563
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En fuge ja. Joda, hørte en viss fugering i verket, og gjennomgående melodier er jo en del av både fuger og passacagliaer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oj. Oppgave 4 skapte problemer lenge, fordi det høres så norsk ut. Det er klangen av koret som er norsk, syns jeg.
    Da stemmer resten bedre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Da er det første norsk m.a.o. - Hvis vi går ut fra at løsningsordet er KORSET må det være Arvid Kleven eller Trond Kverno.
    Hva er nr. 4 da? Holst? Bliss? Glass?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja. Jeg tror du har løsningene der :)
    Skammer meg litt over at jeg ikke kjente oppgave 4, en av mine favoritt-komponister.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Da satt nr. 4. Da mangler jeg bare nr. 1.
    Arvid Kleven døde i 1929, så han er det nok ikke, så da må det være Trond Kverno?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, sannsynligvis. Jeg har dog lett, og finner det ikke på nett. Jeg hadde Valen og Holst klare, og JSB, KN og LB ville jeg nok ha funnet, men Kverno?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også lett på nettet etter Kverno-verket, men finner det ikke. Men det er den eneste jeg finner som kan passe. De eneste som dukker opp i min database er Kverno og Kleven. Finner ingen andre kanidiater her heller:


    Finner ikke verket på strømmetjenester eller på youtube. Kan det være et opptak fra NRK?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Verket av Kverno finnes på Spotify. Innspilling på selskapet Aurora, fra 1996.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hah! Der fant jeg'n på YT også! Dårlig presentert på YT; kun i bittesmå biter. Den var ikke enkel! Og ingen lydeksempler hos Presto, der jeg grov fælt i går.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Joda, oppgave 1 er å finne på Spotify. Oppgave 2 er å finne på en plate med en svært kjent (og flink) norsk organist og tonearten er liksom gitt av seg selv :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Men det var ikke den innspillingen som ble brukt. Regner med at du mente Kåre Nordstoga på LAWO?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg trodde det var fra den plata, uten at jeg er noen spesielt god orgelgjenkjenner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Jo, det kan faktisk være det. Jeg syntes det som ble spilt i programmet var raskere, men ved gjenhør er det ikke det likevel. Så det kan godt være fra den LAWO-plata.

    PS: Generelt synes jeg det er litt tungvint når de spiller noe et stykke ut i et lenger verk. I dette tilfellet er det jo vanligvis ikke skille mellom Preludiumdelen og fugedelen, slik at for å finne dette må man spole seg gjennom preludiet før fugen kommer, med mindre man har tilgang på en spesiell plate som har de 2 delene på egne spor (som den LAWO-platen).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn