Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja, jeg mente også at det var en voggesang umiddelbart, men tenkte slett ikke i retning av flere enn en utøver. Det hørtes jo så lettspilt ut. Og - ja, jeg har jo hørt det mangfoldige ganger før.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steike ta, hvor jeg sleit med oppgave 1, 2 og 3(!) i dag. 4 av komponistene ble fort klare, men 1-ern da dere! 500 sonater... Fant endelig ut at en norsk pianist har gitt ut en cd med et utvalg, og der var'n. 3-ern skjemmes jeg over at jeg ikke fant tvert. 2-ern gremmes jeg over :) .
    Og jeg så ikke Otares melding i hva hører jeg på før etter at jeg hadde løst'n ;( Hehe.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Den er faktisk også på den Pogorelich-platen de brukte for noen uker siden. Det var der jeg fant den først.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har vært på fjellet og hører programmet på nettet idag.
    Oppgave 1, 3 og 6 kjente jeg igjen, og 2 trodde jeg skulle være greit å finne. Men den tok tid, og var en positiv overraskelse. Likte veldig godt det jeg hørte, og ensemblet har jeg faktisk hørt her i Stavanger. 4eren jobber jeg med nå, men jeg sliter meg ikke ut her jeg sitter i bare shorts i sommervarmen og nyter en sein morgenkaffe.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Nr. 4 er fra en relativt ny utgivelse (noen år gammel) på Simax. Hørte gjennom platen på Apple Music i går. Du finner den nok hvis du ser deg om i hagen (Var ikke det et morsomt ordspill? ;) )

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det hjelper godt på nett-søk at vi vet at utøverne er norske.
    Oppgave 5 kjente jeg også fort igjen, og tenkte først at den har de brukt i programmet for ikke lenge siden. Men saken er at jeg dvelte ved dette verket i en tidligere oppgave, der det riktige svaret faktisk var noe annet. Hvis jeg husker rett da, noe som ikke alltid er tilfelle.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    De sang jo Ave Maria ganske tydelig, og når det i tillegg er med en fiolin solo og det må være en norsk komponist, så gir svaret seg egentlig selv.
    Jeg vet ikke helt hvilken innspilling de brukte, men den finnes på en BIS CD med Det norske solistkor. Ellers var det vel mye Simax og en enkelt Deccainnspilling de brukte.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Den er faktisk også på den Pogorelich-platen de brukte for noen uker siden. Det var der jeg fant den først.
    Er det ikke litt underlig at "Rebus-redaksjonen" velger å bruke samme verk av komponisten på denne søndagen som for noen uker siden - av en med så ekstremt stor katalog? Og hvis det var slik at de absolutt skulle bruke noe fra den Hadland Simax-plata, så er det 14 andre verk å velge mellom.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Det var ikke den samme sonaten, men begge sonatene er på Pogorelich-platen.
    For å gjøre det enkelt valgte de det første kuttet på Hadland-platen.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Det var ikke den samme sonaten, men begge sonatene er på Pogorelich-platen.
    For å gjøre det enkelt valgte de det første kuttet på Hadland-platen.
    Jeg mener å huske at det er samme sonate - Kk.135, E-Dur (Spor 2 på Pogorelich og spor 1 på Hadland)

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jo, det er jo den ?
    1654608226203.png

Her er fra "tidspunkter" i sendingen uken etter, 8.mai - gjennomgang av svarene fra 1.mai:
    1654608787863.png

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag var vanskelighetsgraden lav, og det passer meg fint når jeg har sovet lenge og har mye å gjøre.
    Oppgave 1 trodde jeg først var norsk, men etterhvert ble det litt mye noter, så da går jeg fort i en annen retning.
    3 kjente jeg ikke, men tipper fort en kandidat og velger ham istedenfor å bruke tid på å sjekke.
    4 er helt I min gate, og de andre plankekjøring. Da kan jeg dra ut og kjøpe mer hifi.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Jeg har komponistene, og dermed løsningsordet. De to første verkene krever for mye leting i verklistene deres, de 4 siste er klare. Så det blir bare løsningsordet i dag.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Heh. Jeg har komponistene, og dermed løsningsordet. De to første verkene krever for mye leting i verklistene deres, de 4 siste er klare. Så det blir bare løsningsordet i dag.
    Ja, L og B har mye så litt leting blir det jo, men det er jo greit å ha noe å gjøre utover kvelden.
    Regner med at jeg har nr 4 også, men hva han har med med en person fra stedet å gjøre vet jeg ikke enda.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Det gikk rimelig greit. L-verket er ganske kjent, men B-verket måtte jeg lete litt etter. H-verket har de forøvrig brukt før, men kanskje ikke i janitsjarversjon.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ikke forundre meg om det var samme versjon. Men var ikke hovedpersonen trønder?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Jo, jeg fant ingen direkte sammenheng mellom hovedpersonen og stedet, men det finnes sikkert noe.

Det fantes faktisk en båt med hans navn som ble bygd der i 1856. Og så har vi fergen med hans navn som går derfra.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferie-nivå på vanskelighetsgraden idag, hyggelig og greit.
    Eneste jeg ikke tar på direkten er verket i oppgave 2. Han har mye fint for kor, også ting som peker på motsatt årstid, men når det skulle være originalt for piano stopper jeg opp.
    Det var litt morsomt med løsningsordet som skal finnes i et etternavn. Det stemmer jo nesten.
    Ellers er konsertene fra de to fem-bokstaverne favoritter jeg har hørt mye på gjennom mange år. Den ene har jeg også prøvd å kompe på piano, der. åtte jeg fort gi opp for dyktige fløytist-venner, den andre spiller jeg selv i kjelleren når ingen hører.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Ja, oppgave 2 var vel nøtten. Visstnok hans mest kjente verk. Jeg trodde en kort stund at det var norsk, men det var det ikke. Skrevet for klaver i 1913. Korversjonen er fra 1941. Relativt lett å finne på youtube.
    Heldigvis er det innevær her: 38° og sterk sol. Myndighetene anbefaler at man holder seg inne, så da har man tid til å finne verkene.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Måtte tenke endel på 2-ern, men da løsningsordet ble åpenbart (valget var mellom S og R, men det var tynt med S-er i oppslagstingene), så ble han. Vel kjent med sangene hans, men denne var meg ukjent. Jeg grudde meg for 4-ern; komponisten gjettet jeg vel pga intropratinga, men det var en totalt ukjent melodi. Heldigvis var det kjapt å søke den opp på YT.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Min favoritt fra den plata (og vel singelen fra den). Super elegant gitarsolo av Henry McCullough på originalern.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg medgir gjerne at jeg har uhyre liten erfaring med ham etter at den gamle gruppa gikk i oppløsning, faktisk tror jeg ikke at jeg har noen plater med W.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nope. Reiste meg og kikket i den relevante lp-avdelinga, og det eneste jeg fant utenom hovedgruppa var "Give my regards...".
    Hmpf. Burde kanskje rette på det...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Siste ordinære rebus før ferien var relativt lett, men med nye programledere de neste 6 ukene blir kanskje oppgavene annerledes?
    Irriterer meg over at jeg brukte så lang tid på å finne første oppgave.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    1-ern tok jeg tvert; måtte lete litt på 3-ern, og min vane tro begynte jeg søket før jeg hadde hørt langt nok i 6-ern til at jeg fikk med meg at det faktisk var et soloinstrument inni der. Hehe.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Oppgave 1 var jo veldig kjent, men av en eller annen grunn koblet jeg det med Johan Svendsen, men det var det jo ikke. De andre tok jeg vel omtrent på strak arm. Sommerfeldt-verket tok ca 3 min å finne på youtube.
    Jeg skjønte at oppgave nr. 6 måtte være en konsert - ventet bare på å høre klaveret. Jeg har 2 klaverkonserter av Salieri (det var relativt greit å gjette - 7 bokstaver i navnet, første bokstav skulle være S og nest siste en r), og det var en av dem.
    PS: Det er vel greit å nevne komponistene - det er jo for sent å sende inn svar nå.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kareliasuiten kjenner jeg riktig godt, så den satt jo. Skjønte jo at det var Sommerfeldt, og jeg gikk vel litt i feil retning til å begynne med. For noen år siden gikk jo Vårsøg-plata omtrent non-stop på radioen, så den var lett. Salieri, ja. Jeg begynte å lete allerede etter de første to taktene, fortepassasjen der... og var vel innom symfonien og et par overtyrer før jeg bestemte meg for å høre litt mer, og der satt'n. Jeg tilstår at jeg ikke hører forskjell på Gymnopediene...
    Det irriterer meg litegrann med grensesnittet i nettradioen; cursoren "klikker" til nummeret, slik at jeg blir tvunget til å høre både outro for forrige stykke, og introen for gjeldende oppgave. Mulig dette kan fikses? Jeg bruker Opera...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Samme her omkring Gymnopediene. De er jo veldig like. Stemmen og dialekten til Sommerro er det jo vanskelig å ikke kjenne igjen.
    Samme "problem" her med nettradioen. Det har nok ingen ting med hvilken browser du bruker (jeg bruker Safari). Vi får bare leve med det - det er jo ingen stor sak.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Det irriterer meg litegrann med grensesnittet i nettradioen; cursoren "klikker" til nummeret, slik at jeg blir tvunget til å høre både outro for forrige stykke, og introen for gjeldende oppgave. Mulig dette kan fikses? Jeg bruker Opera...
    Jeg bruker Chrome og her kan jeg "spole" 15 sekunder frem og tilbake - det kan man vel i andre browsere også? (og i app'en til NRK)
    1656399411088.png

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    A-ha! Er det det disse krumskrinsene er til?! Takker!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dag var det vel planke? "Nøtta" måtte vel være 6-ern, med Grappelli og Menuhin (?) som gjorde fine ting med et musicalnummer? Kanskje 5-ern, selvom komponisten skulle være umiddelbart gjenkjennelig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Nokså planke idag ja. Sikkert Grappelli og Menuhin ja. Og det er vel ikke et musicalnummer, men fra en film (filmen ble omarbeidet til scenen i 2011, men opprinnelig var det en film).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flosshatten, ja. Jeg trodde den var en musical, med Astaire & co.
    Ikke mitt område...
    For å være ærlig, jeg satt fast en stund, inntil melodien fikk tekst oppi hue mens jeg satt og halvduppet, da kom omkvedet sigende.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stort sett plankekjøring idag, men jeg stusset litt på 3, den med 12 bokstaver.
    Den låt velkjent, og ikke mange å velge i på 12 bokstaver, men jeg gikk feil og ikke langt nok tilbake i tid. Når svaret endelig demrer for meg er det jo åpenbart. Svaret er ofte det åpenbare, og her hadde jeg ikke talt bokstaver med norsk stavemåte.
    5 er ekstra morsom, da jeg har spilt den selv med komponisten til stede på prøve. Han var meget tunghørt da, og ba om å få flere partier repetert tydeligere. Minne for livet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det forresten noen som aner hvem som sang i oppgave 2? Uten å røpe komponist og verk, selvfølgelig :)
    Innspillingen høres som om den burde stå i hylla hos meg.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke. Den mest klassiske er vel Schwarzkopf/ Ludwig osv. Blir mange tilståelser fra meg i dag, men jeg finner den dørgende kjedelig og stillestående, som flere av operaene hans. Dog har den en umiskjennelig "pling-pling-plong-plong" som gjør den umiddelbart åpenbar. 3 og en halv time med dette, og jeg snorker høylydt, blir det sagt (av meg). Intet galt med musikken; den er fantastisk, men Action! Action! Gi meg Aida, Otello, Gianni Schicchi!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Min favoritt er Karajans 1956 innspilling der Christa Ludwig og Theresa Stich-Randal synger den duetten.
    Det låt mer som dem enn Donath og Minton som synger i Soltis innspilling.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn