Ny pickup; Det ble en Grado Ref Ref :-)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Da var neste investering under planlegging. Huff, kona blir noe matt. Ikke før er nyervervelser innenfor døra, så begynner planleggingen av neste prosjekt :-/ Ja ja. Som tidligere nevnt, ble det ikke drømme drivverket på meg. Da kompenserer jeg med å fleske til med en ny pickup som jeg har virkelig lyst på! Jeg liker egentlig lydsignaturen i min Lyra Dorian, men er nyskjerrig på dyrere lyra'er fra samme serie. Har tittet litt på en Helikon SL som er tilgjengelig brukt. Det jeg har lest om denne pickup'en er at den trenger en step up. Vil det si at min NLE 17 kommer til kort når det gjelder SL versjonen av Helikon? Ellers har det også kommet tilbud på Lyra Parnassus. Andre hete kandidater er Dynavector XX2, Koetsu Rosewood som jeg kjenner lite til. Jeg er klar over Koetsu's ry med karakteristisk varm lyd, men har noen erfaringer hadde jeg satt pris på om dere delte dem. Dynavector virker jo å være i skuddet her inne for tiden (det gikk nettopp en XV-1s for 2250$ på Audiogon :-[). Noen som har formeninger om DV XX2? Pick up'ene må passe Fidelity Research armen min som er tung og sær :) Jeg har tenkt å beholde Dorian pick upen min, i hvertfall en stund. Så det er ikke utenkelig å anskaffe en pickup som har andre styrker enn Dorian, men jeg må ha dynamikk og god bassgjengivelse! Har også sett gode tilbud på VdH Colibri og Condor, Music Maker, ZYX. Kan VdH sine toppmodeller komme til sin rett i armen min?
Som dere sikkert skjønner er jeg søkende, og holder de fleste muligheter åpne. Jeg justerer budsjettet i forhold til lysten og har det heller ikke fryktelig travelt med å handle. Tenker at prisen for Dynavectoren som gikk på audiogon er temmelig nær limiten for hva jeg kan forsvare å bruke på en pick up, altså rundt 15 000,- Men da må lysten være stor ;) Greit å sondere terrenget å vite hva jeg bør være på jakt etter! Da er jo mulighetene for å gjøre et kupp mye større også!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Etter hva jeg har blitt fortalt skal XX2 likne ganske mye på XV-1S i signatur, dvs 90% av lyden til en langt lavere pris. Te Kaitora Rua (som jeg selv hadde, og kanskje har, siktet meg inn på) skal ligge litt til siden for Dynavectors huslyd, varmere, fyldigere men kanskje ikke helt den samme detaljrikdommen og dynamikken som XV-1S. Dette er bare hva jeg har hørt (VPI-sjefen og Snapa fortelle), null egenerfaring og med forbehold om hukommelsesproblemer.

Hos meg, og etter min smak så kunne ikke Koetsu hamle opp med Dynavector. Dynavectoren er varm, men ikke riktig så varm som Koetsu. Koetsu har en flott flyt og sammenheng, men den mangler rominformasjonen, detaljene, dynamikken, nyansene som DV kunne varte opp med. Koetsuen hadde en raushet som var herlig. Men, dette er kjapt satt opp hos meg, i mitt oppsett og etter mine kriterier.

Dynavectoren sporer som en gud, og er så sikker at det er en fryd. Det er noe jeg prioriterer høyt.

Helicon SL kjenner jeg ikke til, men Helicon går vel for å være blandt de kjøligere Lyraene? Andre kjenner disse bedre. Skala skal jo være den varmeste Lyra, den er vel den eneste Lyraen jeg selv kunne hatt lyst på akkurat nå. Egenerfaringen er begrenset her så du får ta innspillene for det de er.

(Hadde jeg ikke skullet tenke økonomi, så hadde jeg kjøpt en XV-1S på dagen. Jeg hadde trodde jeg skulle lengtet etter mer varme og fylde, men det gjør jeg ikke.)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Det først jeg ville anbefale deg gut_man er å finne ut hvilket klang-ideal du er ute etter.
Hva trenger anlegget, eller hva liker du?

Forskjellen på Koetsu og Lyra (Helikon) er veldig stor, faktisk så stor at de fleste pickuper befinner seg et sted i mellom (mht dette kriteriet). For meg er i hvert tonal balanse noe av det viktigste, det må sitte før jeg kan ta stilling til øvrige parametre.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

He he, hvem hadde trodd at ting skulle gå så kvikt... har vel en tendens til å gjøre det når finansene først er i orden og lysten er stor. Har hatt FallenA på besøk med sin Grado ref ref her i kveld. Det gav så gode resultater at jeg rett og slett har lagt inn bud på en tilsvarende pick up! En så organisk oppløst dynamisk lyd har jeg aldri hørt fra anlegget mitt (hmm, har man hørt det før...unnskyld flosklene) Stemmer fremstår med mer brystklang, og gjengivelsen av rom er betraktelig bedre enn med Lyra Dorian. Bassen virker mer homogen og går mer lineært ned i dypet enn Dorian. Jeg tør nesten ikke invitere FallenA med Statement'en sin på besøk, det kan bli svindyrt :) Planen er å sikre meg en ref ref for så å sende enten Dorian eller Gradoen til VdH for retipping etterhvert. Må jo seff slite dem litt først. Hadde vel egentlig litt bange anelser med Gradoen i en så tung arm som Fr64fx'en min, men matchen mellom anlegg og Gradoen var himmelsk! Jeg hadde jo egentlig tenkt å legge vesentlig mer i en picup, men hvis sjansen byr seg til en tredjedel av budsjett og jeg kan være sikker på match både ifht anlegg og prefeanser, er jo det berre lækkert :)
Da mangler jeg egentlig bare et headshell til. Det er vel ikke tilfeldigvis noen av herrene her inne som skulle ha et kvalitetseksemplar slengende som jeg kan få kjøpe? Det jeg har lånt meg, er vridd skjev, så det var hi fi akrobatikk på høyt plan å få azimuth rett.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

;-) Jeg har nevnt det før, men få vil tro meg: Det finnes (nesten) ikke for tunge armer!
Ta en titt på ebay etter headshell...!

Arne K
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Er det standard SME-fatning på denne armen? I tilfelle er jo mulighene mange.
Gratulerer med ny pu gut_man. Virker som du gjør gode kjøp. Herlig at du får det til å stemme.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Tror det er vanlig sme-fatning ja. Har to andre headshell liggende, men det beste, et Sumiko headshell er skjevt og gir problemer med azimuth. Det andre er et plastikk AKG headshell. Jeg har VdH sølvkabler til å koble pickup i headshell, så det er kun headshell jeg trenger!

Synes også det er herlig å få ting til å stemme her! Men jeg er enda ikke i havn med pickup handelen, så det gjenstår å se hvor godt kjøp det blir her da :) Enn så lenge har jeg lagt beslag på FallenA sin Grado. Den er ikke i daglig bruk likevel. Det er herlig å ha gode hifi venner, som jeg jo har registrert at du også har Fosse. Det er jo rimelig unikt å få prøve pickup i anlegget før man kjøper. Det er liksom litt dumt å legge 10-15k i en pickup bare for å finne ut at den ikke passer i anlegget..
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Ikke sant, godt med hifi-venner. Og, noen ganger kan de møtes utenfor banen også. Jeg og frøken skal besøke Nightpuma med dame i Køben førstkommende helg. Det blir sikkert tid til å lytte til hans ProAc Response 2 under middagen, he, he... Og litt plateshopping...

Angående headshell, da kan du jo f.eks benytte Dynavector sine da. Jeg har kjøpt to nå, med azimuthjustering. Har ett til i bestilling uten (2g mindre effektiv masse). Ellers finnes det jo skjell fra ZYX, Koetsu osv, osv. Disse kommer i alle prisklasser.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

kære gut.
armen din er ikke tung men solid - samme faktum gir sig udslag i styr på bassen,som også drivverket evner at understøtte!

min koetsu black havde så mange kvaliteter,at jeg lod den retippe hos vdh - dette gav den en langt bedre top og generel opløsning i mellemtonen..men i ventetiden fik jeg en gammel audio note IO i bytte for noget rørgear,som bare helt enkelt gør det slemme ved samtlige pickupper (jeg kender til!) så til dato udgør IO min reference.

grado reference er en kende for udynamisk imho,omend den aldrig lader sig stresse,og har en altid behagelig klang.
good luck i jagten.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Hva koster Dynavector sine headshell Fosse? Har sett et i svart ibenholt til 95$ på ebay. Tenkte at et headshell i tre må være kult på en Grado. Når det gjelder mulighet for azimuth justering, er det jo en drøm. Har også sett Dynavectors geniale protraktor...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Litt usikker, men tror de koster 700,- for de nyeste med azimuth-justering og 500,- for de uten. De veier henholdsvis 15 og 13 gram. (Ta prisene med en klype salt, mulig jeg ikke husker rett). Ellers bøy jeg på et Koetsu-shell på ebay (klok av skade?). Hvis du ser tråden min NorCargo på.. så ser du at jeg har linket til noen treskjell. Ellers finnes det mange ulike typer, men en del av dem er utrolig dyre (ZYX).

Jepp, den protractoren er fantastisk, men jeg vet ikke om den vil stemme med andre armer?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Hmm, tror jeg tar en telefon til Snapa i morgen jeg. Jeg betaler gjerne den prisen for et kvalitets headshell med muligheter for å justere azimuth :) Noe jeg har savnet på armen min forøvrig. Slår to fluer i en smekk da. Takker og bukker for instant hjelp Fosse!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

kære gut.
armen din er ikke tung men solid - samme faktum gir sig udslag i styr på bassen,som også drivverket evner at understøtte!

min koetsu black havde så mange kvaliteter,at jeg lod den retippe hos vdh - dette gav den en langt bedre top og generel opløsning i mellemtonen..men i ventetiden fik jeg en gammel audio note IO i bytte for noget rørgear,som bare helt enkelt gør det slemme ved samtlige pickupper (jeg kender til!) så til dato udgør IO min reference.

grado reference er en kende for udynamisk imho,omend den aldrig lader sig stresse,og har en altid behagelig klang.
good luck i jagten.
Mulig jeg misforstår deg 845, men mener du at Grado pickup'en er udynamisk??? Kan ikke si at det har slått meg når jeg har lyttet til den her i kveld. Tvert i mot, kom Lyra Dorian til kort i så henseende. Hvis du mener at Grado er udynamisk, har du noen tips hva jeg bør kikke etter for å få dynamikk?
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Mulig jeg misforstår deg 845, men mener du at Grado pickup'en er udynamisk??? Kan ikke si at det har slått meg når jeg har lyttet til den her i kveld. Tvert i mot, kom Lyra Dorian til kort i så henseende. Hvis du mener at Grado er udynamisk, har du noen tips hva jeg bør kikke etter for å få dynamikk?
jeg kender ikke dorian men husker dog lidt fra litteraturen..(dorian grey`s spejlbillede hehe..)

samtlige grados i trehuse spiller med "venlig" stil men savner vildskab - jeg nævnte audio note IO som min reference pickup,fordi den er dynamisk med en egen arrogance - dvs den aldrig bliver provokeret til "unoder"men evner selv fuldt orkester og diverse udladninger med superb overblik,trods langt større db headroom end de pickups jeg ellers kender til.
læg deri en bas kun begrænset af armen,samt en neutral top..

jvf mine indlæg i tråden om betydningen af arm/drivverk/pickup,mener jeg denne pickup får selv en sløv grammofon til at yde stor lyd!
som skrevet fik den en rega med ganske vist tungere pladetallerken/plint til at lyde STOR - og det med en luftbåren tangentialarm,der var pickuppen alt for let!!

red: glemte jeg at sige tommy hørning kaldte IO for "det bedste kompromis"?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Jeg kan bare bekrefte det som gut_man sier om lyden i denne gradoen.....
Hos meg så spiller den utrolig oppløst, og med en microdynamikk ut av en annen verden.
Heller ikke jeg har opplevd den som for "snill".
Hos gut_man fikk den et annet liv i og med at anlegget hans kan fremprovosere en dypbass som oppleves som å komme helt nede i fra HE**** ;-)
Her fikk Grado Ref Ref virkelig vist hva som bor i seg. (Jeg mener faktisk at vi opplevde at den lille dipen du hadde i 50Hz området rettet seg ut ?!)
Mener å ha lest om karakteristikker om denne PUen, at den:

SITAT: " er en koselig slugger med romantisk mellomtone, flisete og uren topp, og en svulstig, pløsete og sleivete bass uten differensiering. Ref LMC."

 :eek: Jeg må jo bare si at jeg ikke kjenner igjen noe av dette i det hele tatt, og stiller da heller spørsmålet om optimal matching, og tilpassning i resten av anlegget. ;-)

Uansett......
Akkurat i går misunte jeg gut_man og anlegget hans ;-)
Tenk å kunne hente frem en slik dynamikk! Lineært helt i fra den høyeste topp, og til den dypeste avgrunn!!!
Jeg tror nok ikke du går deg helt bort med å skaffe deg en Grado Ref Ref!

Tror jammen vi må ha en seanse med Statementen også jeg gut-man  ;D

Dette var gøy!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Ny pickup; Lyra, Dynavector, Koetsu??

Da er det gjort. En Grado Reference the reference er på vei i posten hjem til meg. Jeg er betatt av denne pickupens evne til å presentere musikken på en avslappet og dynamisk måte. Lyra Dorian bir mer hifi, med fokus på detaljering og frekvensflanker. Gradoen oppleves som en formidler av musikk og sjelen i opptaket. Romgjengivelsen og "luft" rundt stemmer sammen med den råeste bassgjengivelsen jeg har hørt fra en vinylrigg (heldig match?) er slående egenskaper med denne pickupen i anlegget. FallenA sin karakteristikk av linearitet er en god beskrivelse. Ingen frekvensområder som tiltrekker seg oppmerksomhet, bare musikk!! Dynavector XX-2 fristet også, men nå fikk jeg mulighet for å kjøpe Gradoen til 1/3 av nypris. Jippi, enda et godt køp....Nytt Dynavector headshell er bestilt fra Snapa i dag. En fin bonus å få muligheten for å justere azimuth. Nå kan jeg veksle mellom to gode pickuper i vinylriggen min!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Gratulerer så mye. Jeg kjenner overhode ikke til Grado, men det høres jo ut som dere har fått disse pu-ene til å blomstre.

Håper du blir fornøyd med nytt headshell gut_man.
(Nå skal jeg på posten å hente ny cd-spiller).
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hva slags CD spiller har du kjøpt da Fosse??? Hadde det ikke vært for at FallenA tilfeldigvis snublet borti en reference pick up for et års tid siden, hadde jeg nok aldri vurdert en. Selv om jeg jo har lagt merke til at de til stadighet har fått skryt i både TAS og Stereophile. Det har virket som et litt sært prosjekt på siden av alt annet som skjer på pickup siden liksom. Når det er sagt, brukes vitterlig Grado the Reference som referanse pickup hos Mobile Fidelity, så skepsisen har vel heller bunnet i fordommer mot det jeg trodde var MM pickuper. Den eneste og siste jeg har eid av det slaget var en Rega Elys en gang i tiden, huff og huff det var en dårlig pickup...Nå vet andre mer enn meg, men jeg har forstått at Grado hverken er MM eller MC, men et helt eget konsept som jeg ikke husker navnet på eller filosofien bak i farten. Nyskjerrige kan sikkert stille sin higen etter kunnskap på Grado sine web sider! Jeg er syk (det er dyrt å ikke være syk nok, bare syk nok til å sitte hjemme og spekulere i nye hifi prosjekter) og har hatt god tid til å spille masse musikk de siste dagene. Nå tror jeg at jeg skal bestille meg en Clamp, da skepsisen til den medfølgende pucken som ettersendes fra det høye nord, er voksende. Uten strammefunksjon og med en vekt på bare 200g, har jeg større tro på en god clamp som tvinger platene flate! Nå må jeg snu plata, ha en fortsatt god dag ;D
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Et lite tips; Flere av Grado modellene bør belastes ganske forskjellig fra vanlige MM pickuper. Dette er somregel vanskelig / ikke eksisterende innstilling på de fleste RIAA, som bruker 47k som industri-standard impedans ved MM.
For de fryktløse, med loddebolt, er det enkelt, mens for flertallet, er det bare å håpe at en får god match. Mer kapasitans (pF), kan hjelpe, men et feil vei å gå.
Mindre motstand er mer givende, gir bedre lyd og retter ut frekvens-responsen.
Problemet, om en ikke får Gradoen til å "synge", er en resonanstopp i øvre mellomtone-/ diskant, kan lett høres som skarpe "S"lyder, kan i noen tilfeller bli VELDIG skarpe, nesten "SZZZZZZZZ".
Detter er ikke pickupens feil, eller RIAA. (Selv om en kan skylde litt på konstruktøren, og manglende/feil opplysninger om tilpasning).
Det lille som skal til, kan monteres externt til de fleste RIAA-trinn;

+ 2 stk RCA plugger, + 2 stk motstander.
Motstanden skal loddes inn i RCA-pluggen, senter til skjerm, og bør ha en verdi på 39k ohm (som blir paralell med intern-motstand, og vil gi ca. 21k ohm belastning).
Dette vil være en god begynnelse, som tilpasnings-ledd.
Har en anledning, kan en gjerne eksperimentere med flere motstandsverdier. Bare husk å markere 2 og 2 plugger med verdi / farge/...

Lykke til

Arne K
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Takker for tipset Cobra2. Jeg er jo så heldig å ha et NLE17 riaa trinn og kan boltre meg i forskjellige belastninger. Trodde ikke det var et poeng med disse pickupene, men jeg skal jammen prøve. Benyttet meg forresten av tipset ditt til e-bay forhandler. Kjøpte ikke headshell derfra, men en Mitchell clamp. Nå skal jeg øyeblikkelig ned på posten for å hente ut den nye pickupen min ;D
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har forresten fått en intressant opplysning i gra Grado ang. kompatible armer.

SITAT:
"Our cartridges perform best with tonearms that have an effective mass of 12 to 17
grams, with optimum performance at 14 grams.
Hope this helps.

Grado Labs
"


Noen som kjenner til hva som er årsaken til at han avviker tidligere lærdom om arm/resonanse kalkulasjoner?

(ja ja, ved utregning blir resonanse frekvensen 7,95, og det er jo ikke så halv gale ;-))
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hvilken arm snakker du om her FallenA? Er det Micro Seiki armen din, Mørch armen din?? Jeg havnet på 7Hz når jeg brukte kalkulatoren på Cartrigde database. Dette var med min tunge FR64fx arm som i utgangspunktet har en effektiv masse på 20gram. Jeg har regnet med dette uten å ta hensyn til headshellet fra Dynavector. Tror dette headshellet er ganske tungt! Kanskje jeg burde gå for et lettest mulig headshell? Hvordan i all verden skal man kunne regne på dette hvis den oppgitte effektive massen på armen forutsetter et spesielt headshell? Da burde jo heller den oppgitte massen oppgis med og uten headshell slik at man kunne legge til vekten av det aktuelle headshellet!
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Her snakkes det om en hvilken som helst arm, med effektiv masse 14g (Som Grado nevner som optimalt) Da  snakker man om total effektiv masse. (Jeg får da 7,95 Hz i min mørch arm)
Dersom du har 20 gram i din arm, og headshellert er tungt vil jeg tro at dette må legges til!?

Dersom jeg skal følge Grados anbefalinger med Mørch armen, må jeg se meg om ettet det tyngste røret (Blått) Dette har effektiv masse på 14g.
I dag med det letteste armrøret (Grønt) som har en masse på 3,8/4g vil frekvensen være 10,48Hz.

Jeg mener å huske at Micro Seiki armen har en effektiv masse på 14 eller 16g.

Hvorfor Grado anbefaler tunge armer (stikk i strid med tidligere lærdom) aner jeg ikke, men jeg må innrømme at jeg blir nysgjerrig ;-)

Når det kommer til resonansfrekvens sier jo både Van Den hul og Mørch at en bør holde seg innenfor 8-12 Hz.
Mørch anbefaler så nært opptil 12 Hz som mulig, mens VdH sier at 10Hz er det optimale.



Ikke lett dette her ;-)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Samtidig er det jo legitimt å spørre seg hvor mye resonansen har å si i det hele tatt. Du ha jo selv konstatert hvor bra pickupen min spiller i armen min som i teorien er for tung og havner nede i 7 Hz i resonansfrekvens. Klangen/lydsignaturen er jo veldig lik i begge våre oppsett og vi har slitt med de samme problemer. Selv om du har en lett arm og jeg har brukt en tung! Ikke lett å bli klok på dette. Finner det også litt merkelig at dette parameteret blir vektlagt så mye, når vi opplever såvidt små problemer i forhold til det, og ikke minst når kunnskapsrike produsenter har så forskjellig syn på hva som er rett! Har noen av de andre herrene her inne erfaringer/kunnskap rundt dette... Tror både jeg og FallenA er litt forvirret og litt nyskjerrige! Tror rett og slett at jeg må se meg om etter en Mørch arm så jeg kan eksperimentere med forskjellige armrør o.l
 
O

om.s

Gjest
Grattis med "ny" pu...

Nydelig pu du har fått tak i, levde en lengre tid med denne Gradoén (Ref/Ref) på min (davärende) SME 10/309 rigg.....

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Du kan foreta den samme eksperimenteringen med din arm. Dynavector headshellet har masse 15 gram. DV har også et skjell uten azimuth med 13g masse, videre finnes det skjell fra Denon, SME, ZYX, Clearaudio osv med ulik masse, helt ned i 6g (og muligens enda mindre).

Men, trenger du ekstra armrør til Mørch så har jeg liggende:)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Men, trenger du ekstra armrør til Mørch så har jeg liggende:)
Kunne tenke meg å prøve et blått armrør, bare for å ha testet det som Grado sier! :)
 
K

kbwh

Gjest
Okay, eksperter, hvordan kommer man fram til en arms effektive masse? Link gjerne ut, så får jeg sette meg inn i sakene fra kilden.
 

thomasdrv13

Medlem
Ble medlem
07.08.2006
Innlegg
36
Antall liker
1
Armresonans må sees i sammenheng med resonansen i drivverket. Disse bør ikke komme i konflikt med hverandre.
Mvh Thomas
 
K

kbwh

Gjest
Glimrende, FallenA. Er det stor trafikk på havnen i dag, forresten?
 
K

kbwh

Gjest
Fredelig her og; Mjøsas hvite svane har ikke startet sesongen, så det er også fritt for menneskekabler foreløpig.
 

Pixy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2003
Innlegg
94
Antall liker
12
Heisan. Hiver meg på debatten her siden jeg for en gangs skyld har noen egne erfaringer...

Mye interessant lesing her. Nå er jeg rimelig sikker på at vinylkunnskapen deres overgår min, så derfor må dette tas som høyst personlige betraktninger. Jeg har maken arm som deg Gutman og snurrer vinyl på en Luxman PD-350. Da min kjære vdh Empire 1000 tok kvelden før jul var gode råd dyre...

Men jeg fikk anledning til å teste 3 forskjellige Gradoer og har brukt tida fram til nå på dette. Jeg går dessverre surr i etternavna på disse pick-up'ene, men en var (grise)dyr, en var mellomklasse og en var av det rimeligere slaget.

Konklusjonen blei at jeg fikk ingen av de til å låte bra i mitt system. Harde/stygge sss'er og null dynamikk. Cobra har helt sikkert noen gode poeng i sitt innlegg. Noe må 'gå seg bort' i riaa-delen eller step-up (mine er ikke justérbare). I frustrasjon dro jeg på Klubben og handla en Denon 103 og det hjalp faktisk betraktelig! Plutselig var mye av dynamikken tilbake og s'ene mer behagelig.

Så nå går jeg her da, og lurer på om retipping er løsninga, eller om jeg skal prøve å få testa noe annet... Dorian kanskje?

mvh Pixy
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Når det gjelder problemer med sss'er, har både jeg og FallenA opplevd det. FallenA som den handlingens mann han er, sendte mail til Grado om problemet vi opplever med to dyre pickuper (ref ref og Statement) i to forskjellige oppsett; en med lett arm og en med en forholdsvis tung. Resultatet ble at han ble oppringt i natt av.......John Grado himself :) De hadde visst en hyggelig prat på ca en time!! Snakker om kundeservice!! Han mente at problemet høyst sannsynlig skyldtes mangel på innspilling. Jeg kjøpte min brukt, med ca.200 timer på baken. FallenA sin hadde ca 30 timer før han overtok den. Min har sannsynligvis ligget en stund, og da måtte jeg nok påregne en ny runde med innspillng. I tillegg var slipingene på de toppmodellene til Grado så skarpe, at vi måtte regne med en del justeringer og arbeid i forhold til å få justert bort problemer. Jeg ser ikke bort i fra at den mannen vet hva han snakker om jeg ;) Det kan i hvertfall forklare at vi sliter litt med de samme problemene i forskjellige armoppsett. Den gamle godt brukte Ref Ref til FallenA hadde ikke dette problemet hos hverken meg eller FallenA. En god indikasjon på at mr.Grado's hypotese er riktig!
Uansett opplever hverken jeg eller FallenA sss-problematikken som veldig plagsom, vi skal ikke gjøre problemet større enn det er! Min pickup viser dessuten stadige tegn til forbedringer, og jeg ser som sagt ikke bort i fra at mr. Grado har rett i at det vil forsvinne. Hadde dette vært et problem med disse picupene generelt, regner jeg med at kompetente testere som Michael Fremer og TAS skribenten (som jeg i farten ikke husker navnet på) hadde bemerket dette! Var pickupene ekstremt vanskelige å få til i armer og ifht justeringer, ville nok det også kommet frem. Hvilket det ikke har gjort. Når det gjelder Pixy's problemer med dynamikk, kjenner jeg ikke igjen problemet i det hele tatt, og har heller ingen teori om hva det kan skyldes?? Jeg bestrider selvsagt ikke at du har opplevd problemet, og er glad du kom i havn. Andre har også hevdet at de har hatt problemer med å få til Grado pickupene i sine rigger. Både jeg og FallenA har opplevd at de trenger litt justeringsarbeid, og da særlig i forhold til å finne rett VTA og VTF. Jeg har endt opp med å kjøre 1,8g VTF fordi jeg ikke fikk helt rette trøkket og klangen i picupen med anbefalte 1,5g. Pixy lurer på å prøve Lyra Dorian i sitt oppsett, og jeg kan bare si at det kan jeg trygt anbefale. Det er en meget bra pickup som passer armen bra. Mener jeg kom ut med 9Hz resonansfrekvens ifølge Cartrigde database sin kalkulator. Før jeg kjøpte min Dorian, hadde jeg mail kontakt med Stig Bjørge som undersøkte med Mr. Ikeda som har konstruert armen ang. matchen ifht arm/pickup. Deres anbefaling var en god anbefaling. Jeg opplever forskjellene mellom pickupene som ganske store. De er beskrevet tidilgere i denne tråden.

Fosse; har tenkt litt på å eksperimentere med forskjellige headshell for å se hva det kan gjøre med klangbalansen (som er det som endres mest ifht arm/pickup resonans iflg John Grado), men nå er ikke klangbalansen et problem hos meg. Den er helt utmerket, og er det avvik fra det perfekte i resonans, tror jeg at jeg har vært svært heldig i at det faktisk kler anlegget mitt ;D Tror du at jeg kan gå ut i fra at oppgitt effektiv masse, er inklusive medfølgende headshell? I så fall, er det vel bare å veie dette, for så å trekke denne vekten fra oppgitt effektiv masse. Da kan jeg bare plusse på den vekten på det headshellet jeg ønsker å prøve?? Da bør jeg i så fall finne et headshell som gjør at jeg kommer nærmest mulig den totale massen som Grado oppgir som perfekt; 14gram. Hmm, er ikke bare lett dette her ;) men morro er det læll...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Det ville forundre meg stort om effektiv armmasse var oppgitt uten headshell, men dette vet jeg ikke. Du vil nok komme i nærheten av riktig verdi med ditt regnestykke, men helt riktig blir det vel ikke da headshellet har fordelt vekten over et stykke av armen og således vil ikke armens effektive masse øke tilsvarende mye som differansen tilsier (?).

Nå sender jeg et blått armrør til FallenA, så kan dere se hvilken effekt det har på Mørch...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det ville forundre meg stort om effektiv armmasse var oppgitt uten headshell, men dette vet jeg ikke. Du vil nok komme i nærheten av riktig verdi med ditt regnestykke, men helt riktig blir det vel ikke da headshellet har fordelt vekten over et stykke av armen og således vil ikke armens effektive masse øke tilsvarende mye som differansen tilsier (?).

Nå sender jeg et blått armrør til FallenA, så kan dere se hvilken effekt det har på Mørch...
Ser frem til å teste ut det blå armrøret Fosse!
Utrolig hyggelige folk her på sentralen :)
Må innrømme at jeg rett og slett ble "tatt på sengen" sent i går kveld. Jeg hadde aldri drømt om at jeg skulle bli oppringt av Grado ;-) Lærte mye intressant det gjorde jeg, og fikk noen gode tips på veien.
Saken med efferktiv masse på 14g når det kommer til Grados PUer, er rett og slett at Grados PUer er konstruert for å fungere optimalt i Grados referanse arm, som er 14g.
Når det kommer til VTA/VTF, og alignment er de øverst modellene meget kritiske det hadde med slipning å gjøre. 1/100mm kunne visstnok gjøre store utslag, og lupe var obligatorisk under innstillning ;-)
VTA burde fortrinnsvis være nøytral for å få optimal sporing.
Akkurat det er litt usikkert på min som har VdH tip, men jeg får bare prøve meg frem.
ssszzz lydene er ikke så fremtredende at de utgjør noe problem, men man blir jo litt perfeksjonist i denne hobbyen, og nevrosene fremkalles fortere enn svint ;D
 
B

break_out

Gjest
Da jeg hadde Grado ref ref brukte jeg et Graham 2SE riaa som er et rent MM trinn uten mulighet for andre belastninger. Så i lys av dette og de siste ting som er kommet opp kan det forklare hvorfor det ikke ble optimalt hos meg. Men det burde være mulig å justere bort slike "sss" lyder.. Men jeg skal ikke motsi Mr. Grado himself da han sikkert har rimelig peiling. Har selv de siste dager bedrevet med ting som bare kan fortelles her på forumet, andre ville trodd jeg var gal.. Det å stille frem og tilbake på 0,05 gram alt for mange ganger er ikke heldig.. Men det forteller hvor små marginer det er snakk om..
 
Topp Bunn