Ny platespiller og RIAA eller oppgradere en gammel JVC QL-Y5F fra 1983?

Laivindil

Fersking
Ble medlem
06.04.2024
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Jeg vil også kaste meg på vinylbølgen. Lyd er viktig, men utseende teller også (forfengelighet er en favorittsynd!). Har selvfølgelig både googlet og søkt på forumet her inne.

Mål: Spille av mine vinylplater
Budsjett: 10k (inkl. RIAA)
Merk: Jeg kan lite til ingenting om HiFi

Jeg begynner med å understreke at platespilleren skal kobles til en Samsung S-Series Soundbar HW-S811B (Liten Oslo-leilighet FTW!). Jeg har også et par Apple Homepod Mini som det ville ha vært fint å kunne benytte av og til (i andre rom) - men dette er ingen nødvendighet. For de spesielt interesserte er rommet som spilleren skal stå i 16 kvm, 2,77 under taket og av teglstein.

Jeg trenger derfor også anbefaling på RIAA som passer til både platespiller og høyttaler.

Så til Platespilleren:
I utgangspunktet har jeg falt ned på en av to modeller fra Pro-Ject:
  • Pro-Ject Debut Carbon EVO
  • Pro-Ject RPM 3 Carbon
Samtidig har jeg også siklet litt på disse (noe dyrere) modellene:
  • Rega Planar 3 Exact
  • Rega Planar 3 (50 Years Anniversary)
  • Pro-Ject Debut Pro
Et siste alternativ er en nedarvet sak (budsjett kan brukes til oppgradering):
  • JVC QL-Y5F - med 50-100 timer spilletid, Z1-EB pickup (Helautomatikk + Sentimentalverdi = Kjekt å ha?)
    • Eksempelvis kanskje bytte pickup til enten Denon DL-103R eller AT-VM95SH (Takk, forumets søkefunksjon!).
    • Andre oppgraderinger
Så da spør jeg like greit, hva ville ville du ha valgt?

Postskriptum:
Platespilleren har tidligere vært koblet i følgende oppsett, som jeg egentlig ikke har plass til, men du må gjerne overbevise meg om at jeg må bruke noe av dette i stua:
  • JVC Zero 5 Høyttalere (*)
  • JVC A X-5 Forsterker (**)
  • JVC T X-3 Radio
  • JVC KD A-8 Kasettspiller m/stereoopptak
* Ødelagte skumringer er erstattet med gummi. Kan virke som om elementene ikke ble sentrert korrekt, eller det kan være noe annet galt, men jeg tror det bare er førstnevnte.​
** Denne fungerte som den skal før flyttebyrået behandlet den. Nå er det noe som ikke er slik det skal.​

Er det noen som kan reparere slikt i Oslo-området - og er det vits?
(Oppsettet har maks 100 timer total spilletid og kun én eier.)​
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.525
Antall liker
8.080
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Om det var meg ville jeg definitivt brukt pengene på JVCen du har. Etter litt kjapp googling vil du finne at spilleren er svært habil og hvis driftstiden er så lav som du anslår vil en service neppe koste en formue. Plukk opp en rimelig og god RIAA og lever spilleren til noen med kompetanse til å gi den en once over. Kjenner ikke pickupen, men ser det er lett å finne nye nåler til den, noe som antyder at også den er habil og derfor populær fremdeles. Uansett hadde jeg ikke begynt å tenke på å skifte den ut uten å ha hørt ordentlig på den.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.824
Antall liker
14.859
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Velkommen til HFS!
Her vil du få ca 100 råd, der brorparten spriker i alle retninger og er utelukkende basert på egne preferanser. Min preferanse er gamle japanske platespillere, så jeg ville beholdt JVC-spilleren, kjøpt en rimelig men god riaa, senket skuldrene og nytt lyden av japansk know how.

Edit:
Ser at @JMM kom meg i forkjøpet. Heldigvis er han like fornuftig som meg, og hakket mer grundig i researchen.
 

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
500
Antall liker
960
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Enig med de to før meg. Bevar før man kjøper nytt.
pengene du sparer i mellom kan du begynne å tenke på å kjøpe subwoofer eller andre mer lydorienterte aktive høyttalere.
Lyd i små rom betyr ofte et oppsett som faktisk høres bra ut på lavere volum. Så velkommen til kaninhullet
 

Ivgubahta

Medlem
Ble medlem
26.07.2016
Innlegg
41
Antall liker
42
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Stemmer også på beholde JVC . Du vil trenge en riaa med blåtann for å kunne spille av med lydplanken din dog.
Pro-Ject har en Phono Box E BT5 til ca 2k. Denne er kun mm
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.077
Antall liker
20.329
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Da kan jeg vel skrive meg på listen også 😂😂
Behold JVC´en. Riaa..... Ja, men om den originale pickuppen ikke har spillt mere enn 50-100 timer,
da hadde jeg beholdt den også. Den står seg fint mot dagens mid-priced MM´s ;)
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.525
Antall liker
8.080
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg ville absolutt koblet opp høyttalere og forsterker og testet dem også. Jeg kjenner ingen av dem, men har vanskelig for å tro at de ikke banker soundbaren som nevnes ned i støvlene. Da sparer man evt. innkjøp av ny RIAA siden A-X5 har innebygget MM/MC. Denne er trolig vel så god som mange av dagens budsjettgreier gitt at vi snakker om en forsterker midt på prisstigen fra vinylens glansdager.

Radio og kassettspiller er kanskje noe mindre relevant i dag, men du finner sikkert en vintage-entusiast å avhende dem til.
 
Sist redigert:

Laivindil

Fersking
Ble medlem
06.04.2024
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hei og takk gode svar.

Det kan se ut som om det ikke er noe galt med forsterkeren likevel, for jeg får ca. identisk lyd via den nyinnkjøpte RIAA-boksen* - men da kan det jo også være platespilleren :/

Det fikk meg til å ta en titt på plata som jeg testet med - og den har nok sett sine bedre dager. Stakk derfor ut å kjøpte et par-tre helt nye plater i dag. Skulle gjerne oppdatert dere på resultatet, men til min store frustrasjon virker ikke platespilleren i dag. Jeg hørte gjennom ei hel plate i går uten issues, så det var jo skikkelig uflaks.


Jeg har så vidt åpna selve spilleren, sånn for å kontrollere om det utelukkende var et problem med selve start/stopp-knappen, og det var ingen åpenbare tegn til det.

Har lagt med en video som viser problemet. I deler av videoen løfter jeg på tonearmen - her forsøkte jeg å replisere det faktum at plata så vidt begynte å snurre et par ganger når jeg gjorde nettopp dette, men klarte ikke replisere det. Hev/senk-funksjonen fungerer som den skal når jeg gjør det manuelt, samme gjør horisontal bevegelse.

Det virker som om plata liksom ikke helt vil begynne å snurre, men om jeg holder knappen inne så snurrer den kontinuerlig, dog med hakkete aksellerasjon, slik man ville opplevd når man forsøker å knipse mer fart i en snurrebass ( ... )

Lenke til video: iCloud

For nysgjerrige legger jeg med et bilde fra innsiden også :)

*Pro-Ject Phono Box E BT5 - Denne var forresten et meget passende valg og soundbaren skjønner når jeg spiller plate automagisk slik at jeg slipper å bytte mellom TV-lyd og Platespilleren)
 

Vedlegg

Laivindil

Fersking
Ble medlem
06.04.2024
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Ser ut som en nydelig spiller, men hvorfor trykker du så mye rart og usystematisk på knappene ? :unsure:
Det er kanskje ikke så lett og se, men om jeg trykker play skal egentlig plata spinne, armen heve seg og flytte seg til spor 1 og så senke seg. Det som skjer er at plata flytter seg som om den gis et enkelt dytt and thats it.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.599
Antall liker
1.330
Sted
Oslo
record player system equipped with an ED servo arm that inherits the technology developed for the QL-Y7 model.

ED (Electro Dynamic) servo tone arm is used in the tone arm section.
This tone arm is equipped with two pairs of coreless linear motors that control movement in both horizontal and vertical directions. The vibration of the arm is converted into an electric signal and fed back to the drive circuit. The linear motor provides torque in the opposite direction to suppress the vibration. This controls the vibration of the ram caused by low-frequency resonance and other disturbance. Moreover, there is no mechanical friction, so there is no fear of loss of sensitivity of the bearing.
In addition, the arm can be adjusted by simply adjusting the volume scale to the same value as the needle pressure. It is also possible to search for the optimum point while recording.

Soft touch operation by switch is adopted for the operation of the arm, and there is no need to touch the arm body except for cartridge replacement and armless locking.
In addition, the non-contact electronic control allows auto return and reject in the middle without placing a burden on the arm or turntable, and manual operation is also possible.

The turntable uses a double servo quartz circuit to increase stability 30 times that of conventional motors. The motor uses a coreless type with extremely low rotational vibration to enable quiet operation with a torque of 1kg-cm.



NR (Non Resonance) head shell has been adopted for the head shell.
The connector part and body of this head shell are processed in one piece, and the whole is rigid NR structure which is tightened from top and bottom with cartridge and finger plate, so the structure is strong against twist and deflection.

The cabinet part uses a solid cabinet, and the legs are equipped with an insulator foot with a height adjustment mechanism.
Also, the surface has a rosewood-like mirror finish.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.824
Antall liker
14.859
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Jeg hadde samme problemet på en Technics SL-10 der spilleren ikke registrerte at det var en plate på tallerkenen. Kan det være noe liknende her?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.077
Antall liker
20.329
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Sjekk alle de små TO-92 transistorene. Om noen av de har korroderte (svarte) ben, bør de byttes ut,
da (nå i 2024) korrosjonen kryper opp benene og inn i selve huset og ødelegger den lille chipen.
Det blev i folkemunne kallt "Hitachi Rot" da det først blev mest kjennt på Hitachi´s 2SC458, men hender på
andre også. Har set masser av DD´s i tidens løp, der dette har hendt. Transistor begynner å støje/ikke virke,
og er det slike transistorer i servo, 3/4-phase amp m.fl. hender mye merkeligt som ukontrollert speed,
kjører CCW i stedet for CW og mye annet rart. "Easy find", da dette kan konstateres bare ved å se på de ;)
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.346
Antall liker
2.580
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Fiks spilleren . Ev kjøp deg en ventespiller som du kan selge når Jvc er fikset.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.286
Antall liker
9.529
Torget vurderinger
2
Slike gamle platespillere trenger nye kondensatorer. Med utgasste kondensatorer lan spenningen bli feil og mye rart kan skje.Elektrisk Bureau fikser det. Denon og kanskje JVC bruker optiske sensorer CSD som også kan svikte . Da vil spilleren respondere unormalt
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.396
Antall liker
1.341
Sted
Stavanger
Jeg vil også kaste meg på vinylbølgen. Lyd er viktig, men utseende teller også (forfengelighet er en favorittsynd!). Har selvfølgelig både googlet og søkt på forumet her inne.

Mål: Spille av mine vinylplater
Budsjett: 10k (inkl. RIAA)
Merk: Jeg kan lite til ingenting om HiFi

Jeg begynner med å understreke at platespilleren skal kobles til en Samsung S-Series Soundbar HW-S811B (Liten Oslo-leilighet FTW!). Jeg har også et par Apple Homepod Mini som det ville ha vært fint å kunne benytte av og til (i andre rom) - men dette er ingen nødvendighet. For de spesielt interesserte er rommet som spilleren skal stå i 16 kvm, 2,77 under taket og av teglstein.

Jeg trenger derfor også anbefaling på RIAA som passer til både platespiller og høyttaler.

Så til Platespilleren:
I utgangspunktet har jeg falt ned på en av to modeller fra Pro-Ject:
  • Pro-Ject Debut Carbon EVO
  • Pro-Ject RPM 3 Carbon
Samtidig har jeg også siklet litt på disse (noe dyrere) modellene:
  • Rega Planar 3 Exact
  • Rega Planar 3 (50 Years Anniversary)
  • Pro-Ject Debut Pro
Et siste alternativ er en nedarvet sak (budsjett kan brukes til oppgradering):
  • JVC QL-Y5F - med 50-100 timer spilletid, Z1-EB pickup (Helautomatikk + Sentimentalverdi = Kjekt å ha?)
    • Eksempelvis kanskje bytte pickup til enten Denon DL-103R eller AT-VM95SH (Takk, forumets søkefunksjon!).
    • Andre oppgraderinger
Så da spør jeg like greit, hva ville ville du ha valgt?

Postskriptum:
Platespilleren har tidligere vært koblet i følgende oppsett, som jeg egentlig ikke har plass til, men du må gjerne overbevise meg om at jeg må bruke noe av dette i stua:
  • JVC Zero 5 Høyttalere (*)
  • JVC A X-5 Forsterker (**)
  • JVC T X-3 Radio
  • JVC KD A-8 Kasettspiller m/stereoopptak
* Ødelagte skumringer er erstattet med gummi. Kan virke som om elementene ikke ble sentrert korrekt, eller det kan være noe annet galt, men jeg tror det bare er førstnevnte.​
** Denne fungerte som den skal før flyttebyrået behandlet den. Nå er det noe som ikke er slik det skal.​

Er det noen som kan reparere slikt i Oslo-området - og er det vits?
(Oppsettet har maks 100 timer total spilletid og kun én eier.)​
Hadde aldri byttet ut den JVCen.
 
Topp Bunn