Knuden
Hi-Fi interessert
Har nettopp fått i hus en ny Cayin A-88T mkII rørforsterker. Dessverre var ikke alt helt A-OK
Det kan høres en høyfrekvent, konstant pipelyd i begge kanaler når jeg setter i gang musikk. Pipelyden fortsetter noen sekunder etter at jeg trykker pause på musikken, så blir det brått tyst. Setter i gang igjen når jeg trykker play. Ellers høres musikken grei ut, men jeg blir jo koko av pipelyden i bakgrunnen hele tiden.
Pipelyden øker når jeg skrur opp volumet, og er også høyere i ultralineær vs. triode-modus. Frekvensen på ulyden er konstant 1000 Hz (målt med en iPhone, så tas med en klype salt).
Kilde er Mac Mini -> USB -> Hegel HD11 DAC -> RCA -> Cayin
Hva kan være galt? Setter stor pris på svar.
Har så langt prøvd (uten resultat):
- bytte høyttalere, kabler, DAC
- bytte strømstikk
- teste alle inngangene på forsterkeren, inkludert pre in (blir da ren effekt-forsterker, såvidt jeg har forstått)
- skru av internett-router, TV
- tappe på alle rør med blyant (ga ingen lyder/utslag)
Det kan høres en høyfrekvent, konstant pipelyd i begge kanaler når jeg setter i gang musikk. Pipelyden fortsetter noen sekunder etter at jeg trykker pause på musikken, så blir det brått tyst. Setter i gang igjen når jeg trykker play. Ellers høres musikken grei ut, men jeg blir jo koko av pipelyden i bakgrunnen hele tiden.
Pipelyden øker når jeg skrur opp volumet, og er også høyere i ultralineær vs. triode-modus. Frekvensen på ulyden er konstant 1000 Hz (målt med en iPhone, så tas med en klype salt).
Kilde er Mac Mini -> USB -> Hegel HD11 DAC -> RCA -> Cayin
Hva kan være galt? Setter stor pris på svar.
Har så langt prøvd (uten resultat):
- bytte høyttalere, kabler, DAC
- bytte strømstikk
- teste alle inngangene på forsterkeren, inkludert pre in (blir da ren effekt-forsterker, såvidt jeg har forstått)
- skru av internett-router, TV
- tappe på alle rør med blyant (ga ingen lyder/utslag)