Ny sentralstøvsuger

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
Sugeenheten synger høyt(!) på siste verset. Skekkelig klagesang. Er det noen som har en god erstatter å anbefale, som ikke koster skjorta men likevel er effektiv og stillegående?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.889
Antall liker
9.329
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Sentralstøvsuger koster lite, bråker lite, suger bra, og null finstøv tilbake i hus.
Merket stor forbedring på siste punkt da dette ble montert for ca 10 år siden.
Skal aldri ha noe annet inn i vårt hus.

Mvh.
Steinar.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hmm, nå tenkte jeg det var snakk om å støvsuge en viss sentral ::) ;D



Mvh. RS
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
R.Solhaug skrev:
Hmm, nå tenkte jeg det var snakk om å støvsuge en viss sentral ::) ;D



Mvh. RS
;D ;D ;D

Det burde vært gjort - for å få bort alle disse meningsløse kabeldiskusjonene. Det er derfor jeg trenger en kraftig men stillegående sak. Men hva skal jeg velge? Jeg hadde Foma fra før, men var ikke mer enn passe fornøyd med den...
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Ikke kjøp en billig foma på byggmakker, jeg monterte hos en kunde og den var ikke bra
 
S

Supertramp

Gjest
Er det det siste året kommet til nye produsenter man bør sjekke ut?
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.983
Antall liker
1.877
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Vil ikke kuppe tråden din BT, men har lyst til å fortelle om min erfaring med sentralstøvsugere (kan også leses som en fredags-quiz):

Vi kjøpte hus med sentralstøvsuger for to år siden, uten erfaring med sånt utstyr. Merke Foma, slett ikke støysvak, men ellers helt ok, med bra sugeevne. Men i løpet av første uka klarte jeg å "ødelegge" den: Et av konas tøybelter lå på gulvet, og svuppp! så var det borte - og det var sugekraften også... Beltet hadde kilt seg fast et sted i rørene, som for det meste går skjult i vegger etc. Nå var gode råd dyre - og disse ble innhentet hos folk med erfaring:
- Bruk en hageslange med fiskekrok i enden, og dra på "fisketur".
- Bruk en hageslange for å lokalisere fremmedlegemet, deretter bore hull, eller sage. Så skjøte.
- Gå over til vanlig støvsuger.

Intet av dette fristet. Så var det et familiemedlem (min beskjedenhet forbyr meg å si hvem) som fikk en lys idè, og i løpet av minutter så var beltet ute av rørene. Hva var løsningen?
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.983
Antall liker
1.877
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Det var dessverre ikke mulighet for revers på sentralstøvsugeren.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.983
Antall liker
1.877
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Den der så komplisert ut, Supertramp. Løsningen er enklere, og erato var på sporet...
 
S

Supertramp

Gjest
Aha, du satte hele maskinen i den andre enden av rørene....... blir jo på en måte revers
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.983
Antall liker
1.877
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Nei, jeg hadde ikke mulighet til det.
Måtte derimot bruke et hjelpemiddel, som finnes i de fleste hjem.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.858
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
SaltyDog skrev:
Nei, jeg hadde ikke mulighet til det.
Måtte derimot bruke et hjelpemiddel, som finnes i de fleste hjem.
En sugekopp?

Eller sette den vanlige støvsugeren inn i åpningen (det var faktisk det jeg mente med revers, ikke at sentralstøvsugeren ble satt i revers, det vet jeg ikke går, men at systemet ble kjørt "i motsatt retning").
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.983
Antall liker
1.877
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
erato skrev:
SaltyDog skrev:
Nei, jeg hadde ikke mulighet til det.
Måtte derimot bruke et hjelpemiddel, som finnes i de fleste hjem.
En sugekopp?
Eller sette den vanlige støvsugeren inn i åpningen (det var faktisk det jeg mente med revers, ikke at sentralstøvsugeren ble satt i revers, det vet jeg ikke går, men at systemet ble kjørt "i motsatt retning").
Helt riktig, erato! Beklager at jeg misforsto svaret ditt...
En vanlig støvsuger fikk beltet ut samme vei som det gikk inn.
Sånn BT, da er tråden din igjen. (Tviler forresten på at penispumpe fins i de fleste hjem... ;D )
 
N

nb

Gjest
Som en kompis av meg sa da vinkorken knakk i to med underdelen godt nede i toppen av flaska:

"Det vi treng no e ei jente fra Heijmdal som kan kaldstartsug en bulldozer"

(Dette var under studietiden ved NTNU)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
nb skrev:
Som en kompis av meg sa da vinkorken knakk i to med underdelen godt nede i toppen av flaska:

"Det vi treng no e ei jente fra Heijmdal som kan kaldstartsug en bulldozer"

(Dette var under studietiden ved NTNU)
;D
Kan du sette meg i kontakt med henne i tilfelle det kommer noe i sentralstøvsugern eller jeg får trøbbel med å starte en bulldozer?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
SaltyDog skrev:
erato skrev:
SaltyDog skrev:
Nei, jeg hadde ikke mulighet til det.
Måtte derimot bruke et hjelpemiddel, som finnes i de fleste hjem.
En sugekopp?
Eller sette den vanlige støvsugeren inn i åpningen (det var faktisk det jeg mente med revers, ikke at sentralstøvsugeren ble satt i revers, det vet jeg ikke går, men at systemet ble kjørt "i motsatt retning").
Helt riktig, erato! Beklager at jeg misforsto svaret ditt...
En vanlig støvsuger fikk beltet ut samme vei som det gikk inn.
Sånn BT, da er tråden din igjen. (Tviler forresten på at penispumpe fins i de fleste hjem... ;D )
Jeg trenger ikke denne tråden lenger - sentralstøvsuger er for lengst på plass. Hadde nylig selv trøbbel med noe som satte seg fast. Skulle gjerne hatt ei jente fra heimdal da, så hadde jeg sluppet å dissikere den.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
nb skrev:
Som en kompis av meg sa da vinkorken knakk i to med underdelen godt nede i toppen av flaska:

"Det vi treng no e ei jente fra Heijmdal som kan kaldstartsug en bulldozer"

(Dette var under studietiden ved NTNU)
;D
Kan du sette meg i kontakt med henne i tilfelle det kommer noe i sentralstøvsugern eller jeg får trøbbel med å starte en bulldozer?
Hah! Det er nok heller slik at penispumpen er gått istykker, tipper jeg. ;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.858
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Setter man kroppsdeler fast i støvsugeren er det best at støvsugeren lar seg frakte med til legen. Hjemmebesøk har blitt vanskelig tilgjengelig etter hvert. Just a word of warning.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.220
Antall liker
832
Styrkereguleringen er gått føyken på støvsugeren. Men usikker på å kjøpe ny eller gå for sentralstøvsuger. Men sliter litt med å se fordelene; mindre støy og støv kanskje, men dyrere og uhåndterlig slange.

Hvilke sentralstøvsugere skal man se på?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Mye enklere å dra med seg slange enn støvsuger. Selv har jeg en Flexit CVR 3000 montert i sportsbod, suger godt, stor pose og avgir ikke støv.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.220
Antall liker
832
Har sett noen 5-10m slanger; mer uhåndterlig og plasskrevende enn en vanlig støvsuger. Men forstår det også dreier seg om antall tilkoblingspunkt.

Trådløs kommunikasjon får meg til å grøsse. Det var et slikt som gikk føyken på eksisterende støvsuger, og ny koster over halvparten av hva maskinen kostet ny. Et printkort til 2 euro.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Tror det går mye på preferanser, selv har jeg 8m slange og et moderne hus med store rom og lite kriker og kroker.

Har en vanlig støvsuger på loftet, Electrolux som var testvinner i forbrukerrapporten men den blir ikke brukt før jeg får kjøpt fritidsbolig.
 
Topp Bunn