Såså.. Gjør det som gjør deg lykkelig du.. Enten det er å selge Audioquest kabler, påvise "sannheten" eller hva det måtte være. Det er et fritt land og fint at du bidrar med ditt.Den var til HCS, du virker litt mer tolerant for forskjellige meninger.
Njaaa ... jeg undrer jo bare. Det er jo interessant at når man får "objektive" vurderinger av anlegg til tilhengere av måleriktge komponenter, er noe av musikken eller detaljer borte. interessant/uinteressant? Ser ut til å være avhengig av hvilken leir man er en del av. Dersom eiere av rørforstrekere får inn en ekstra trommesolo, er kanskje det av det gode? Ingen tvil om at målinger er viktig for å sikre teknisk implementasjon, men om det er en fasit for lyd, ville alle eid det samme utstyret. økonomien holdt utenfor?Interessant. Virker som om de som forstår digitalteknikken best er de som jobber mot konsumentsiden, mens de som også jobber med produksjonssiden ikke er helt på nett?
Den likte Jeg virkeligt. Særdeles spot on.Blomsterfolket ... inkluderer det Harbeth-eiere som liker forvrengningen i kabinettet som gir et ekstra sting i musikken?
Det høres utrolig ut at «måleriktige komponenter» fjerner musikken og detaljene. Et mysterium du burde forklare litt nærmere.Njaaa ... jeg undrer jo bare. Det er jo interessant at når man får "objektive" vurderinger av anlegg til tilhengere av måleriktge komponenter, er noe av musikken eller detaljer borte. interessant/uinteressant? Ser ut til å være avhengig av hvilken leir man er en del av. Dersom eiere av rørforstrekere får inn en ekstra trommesolo, er kanskje det av det gode? Ingen tvil om at målinger er viktig for å sikre teknisk implementasjon, men om det er en fasit for lyd, ville alle eid det samme utstyret. økonomien holdt utenfor?
Noe av min fascinasjon av å lese hifi-forum, er at enkelte kjører max målekomponenter, men kjører horn i høyttalerene (akustisk resonans) ... så liker litt forvrengning likevel ... ikke at det er noe galt i det, men det var det med speilet på veggen
Hvordan vil du forklare at "måleriktige komponenter" tar bort deler av musikken? Jeg har ikke hørt det selv, men blitt innrømmet av begge parter. Synse bare det er interessant, og akseptere ikke da automatisk at de som har måleriktige komponenter har sannheten.Det høres utrolig ut at «måleriktige komponenter» fjerner musikken og detaljene. Et mysterium du burde forklare litt nærmere.
Horn brukes i høyttalersammenheng for å få ønsket direktivitet og høyere sensitivitet. Det ligger sånn sett en tanke bak hornteknologien.
Som en liten sidekommentar (for å forsvare hornentusiaster ) - Jeg bygde et Bicor 250 kabinett for Lowther 6C for 25 år siden, som er det billigste Lowther elementene som blir produsert. Det hadde sine begrensninger med noe resonanser i øvre mellomtone og manglende punch, men hele kassen ble laget med god sag og masse pirk med interne vinkler. Jeg hadde på den tiden en NAD 3100 forsterker og en Denon CD-spiller - ikke noe Lowther.co.uk ville være seg bekjent av vil jeg tro . MEN, den spilte i mitt rom full bass output som jeg ikke har hørt siden på siste minuttet av Pat Metheny Secret story (Cathedral in a suitcase). og masse dynamikk med akustiske instrument. Klassiske strykere med orkester var på den tiden helt magisk i forhold til alt jeg hadde hørt før ang. detaljeringHvordan vil du forklare at "måleriktige komponenter" tar bort deler av musikken? Jeg har ikke hørt det selv, men blitt innrømmet av begge parter. Synse bare det er interessant, og akseptere ikke da automatisk at de som har måleriktige komponenter har sannheten.
Ikke at det bryr meg så hardt. Kjør fullskala måleriktig elektronikk alt du gidder. Men ikke kom her og påstå at hornkonstruksjoner ikke er basert på akustisk forsterkning i form av resonanser ... og mulig forvrengning .... Låter det bedre? Helt sikkert, men da er man allerede langt ute i blomsteråkeren ....
Auralic sier rett ut at mange innspillinger låter såpass dårlig at de har valgt å legge inn filtere , for de som foretrekker en subjektiv "forbedring". Forklart her med målinger og det hele. Når det er sagt , så foretrekker jeg mode 1 - altså nærmest masteren.Ikke lytt kritisk, da slipper man billig unna. Enkleste måten å få det til er et glass russisk vann eller lignende.
Jeg tror helt seriøst at de fleste dårlige opplevelser med "måleriktige" komponenter handler om dårlige innspillinger. Hvis ikke nøytralt utstyr får frem dårlig håndverk, hva er da poenget med nøytralt utstyr? At det fjerner deler av håndverket gir liten mening, spesielt når vi kan måle at det som kommer inn er lik det som går ut.
Ja, og dette er en troverdig forklaring på hele diskusjonen. Man trenger ikke å finne opp en alternativ virkelighet for å forklare ting som allerede har enkle og troverdige forklaringer.Auralic sier rett ut at mange innspillinger låter såpass dårlig at de har valgt å legge inn filtere , for de som foretrekker en subjektiv "forbedring". Forklart her med målinger og det hele. Når det er sagt , så foretrekker jeg mode 1 - altså nærmest masteren.
Mener du å si at et audio-apparat IKKE har en egen dirigent inni boksen? Hvis det ikke finnes en egen dirigent inni audio-boksen, hvordan kan to bokser høres forskjellige ut? Og hvorfor er noen audio-bokser så dyre hvis det ikke følger med en egen dirigent til prisen?Ja, og dette er en troverdig forklaring på hele diskusjonen. Man trenger ikke å finne opp en alternativ virkelighet for å forklare ting som allerede har enkle og troverdige forklaringer.
Først når man klarer å vise at eksisterende forklaringer ikke stemmer kan man se på alternativer.
Foreløpig heller jeg mot at en Dac enten er så god at den ikke er svakheten i kjeden eller så dårlig at man hører den. Enklere forklaring enn at signaler driver med mystifisisme og kvantefantasi.
Som lykkelig eier av din gamle Topping D90 så har jeg et helt annet inntrykk. ;-)Jeg tillater meg å benekte dette.
Rimelige DAC'er som f.eks. Topping utelater definitivt en god del av det som finnes på skiva. Nei, jeg er ikke på noen måte i stand til å beskrive årsakssammenhengen eller underbygge denne påstanden, bortsett fra at jeg har hørt det mer enn tydelig nok, gjentatte ganger. Når man hører noe så til de grader tydelig, så er det på tide å innse at det er noe der. Ørene våre er ikke presise, men de er tilknyttet et tolkningsapparat vi er avhengige av for vår overlevelse. Når de forteller noe såpass udiskutabelt tydelig, da er vi fort forbi punktet om hvorvidt det finnes eller ikke.
MSB Technology lager det værste i verden også når det gjelder AD konverter.Tror du det er forskjellige prinsipper for digitalteknikk i ADC-leddet og i DAC-leddet? Kan du nevne en god dac-produsent som også produserer adc (analog til digital-konverter)?
For min del er det ikke noe poeng i å lyttte på Topping D90 eller Matrix X-Sabre - da spesifikasjonene sier sitt. Jeg byttet ut fordi de hadde enda bedre spec enn min gamle DAC.Har ikke lest alt her,men er det slik at det er ett miljø her som overhode ikke lytter til en dac når det skal handles inn nytt,og når nytt produkt byttes ut med ett som allerede var nøytralt og transparent,er det fordi de gamle var utslitt?Dersom ikke,hva er poenget med å kjøpe inn nytt og bruke penger på noe som jo låter klin likt det som som byttes ut?
For det nyinnkjøpte er vel også nøytralt og transparent?
Jeg er veldig glad for at DAC'en er hos en eier som setter pris på den, i hvertfall.Som lykkelig eier av din gamle Topping D90 så har jeg et helt annet inntrykk. ;-)
Jeg har ikke testet mye, men førsteinntrykket er at den er enda mer åpen og oppløst enn DAD AX24. Og den er helt lytefri og oser kvalitet. Mer value for the money enn dette kan man ikke få.
At Audio Note låter anederledes - og bedre i ditt oppsett synes jeg heller ikke er så rart. Men det tror jeg ikke den hadde gjort i mitt. Og siden jeg trenger 3 stk så er det forsåvdit greit at Topping funker.
Og bedre spec hører du?Eller er det som en konstruktør her sier ''det er ikke fordi det er hørbart med bedre spec,men fordi det er mulig å få konstruksjonen til å måle bedre''.For min del er det ikke noe poeng i å lyttte på Topping D90 eller Matrix X-Sabre - da spesifikasjonene sier sitt. Jeg byttet ut fordi de hadde enda bedre spec enn min gamle DAC.
MSBs ADC er vel ikke lenger i produksjon?MSB Technology lager det værste i verden også når det gjelder AD konverter.
Dette bare til etterrettning.
Ser for meg ut som du mener at musikalske dacer har verken dirigent eller butler inni boksen? Har du bevis?Dacer kan helt klart låte forskjellig, og det er helt ok for min del at man søker en dac som har en lydsignatur som bidrar til å dra lyden dit man vil.
Det er derimot ikke helt ok for min del når man begynner å forklare den fremgangsmåten med at det foregår mystiske og uforklarlige ting og at man derfor kan bruke sin subjektive opplevelse som grunnlag for å konkludere med ting som "fjerner et eller annet" eller "kjedelig" på generelt grunnlag.
Jeg er stor fan av korrekt informasjon, lite fan av vill gjetting og enda mindre fan av idéen om at man må spille audio-lotteriet for å få god lyd. Avspilling er fysikk, ikke kunst.
Det avhenger jo selvsagt av hvor stor forbedringen er. Og ytterligere forbedring fra det nivået som D90/Matrix er nok ikke hørbart.Og bedre spec hører du?Eller er det som en konstruktør her sier ''det er ikke fordi det er hørbart med bedre spec,men fordi det er mulig å få konstruksjonen til å måle bedre''.
Så da er f.eks dac'ene,den/de som måler best kommet til veis ende,det er ikke mer å hente om en velger Topping eller hvilken som helt annet fabrikat som måler topp,de vil alle låte likt?Det avhenger jo selvsagt av hvor stor forbedringen er. Og ytterligere forbedring fra det nivået som D90/Matrix er nok ikke hørbart.
Ja, når man er på dette nivået så låter det likt ,og det blir ikke bedre enn dette.Så da er f.eks dac'ene,den/de som måler best kommet til veis ende,det er ikke mer å hente om en velger Topping eller hvilken som helt annet fabrikat som måler topp,de vil alle låte likt?
Så vidt jeg vet,lages den fortsatt på bestilling.MSBs ADC er vel ikke lenger i produksjon?
Ellers ser jeg at de parametrene som MSB bruker for å kommunisere kvalitet er gjengse data som dynamic range, THD+N, flat frekvensrespons mv. Det er slikt «målemafiaen» ser på.
Men en nedre måemessig grense?Ja, når man er på dette nivået så låter det likt ,og det blir ikke bedre enn dette.
Hvor dårlig er det mulig for en DAC å måle tror du?Nedover mht hvor dårlig en dac kan være/måle? For en kan vel lese dette også...ut i fra målingene?
Det er jo et faktum at noen liker det slik. Enorme mengder andreharmoniske forvregninger er veien til nirvana og folk betaler velvillig i sin lykkerus.Men det er jo fullt mulig at noen liker det slik.....
Vel ja - men når noe måler så dårlig som f.eks. PS så er det en klar indikator på at noe er feil. I motsatt tilfellet så er et åpenbart ikke bare nok at noe måler bra.Stå på Håkon
En forutsetning for å uttale seg er at man faktisk har hørt utstyret, ikke bare sett på måledata og lest hva andre måtte mene.
Det har jeg ingen eksakt formening om, men når D90 koster 7000,- så er priskurven veldig bratt for marginalt bedre ytelse. Hvordan det ser ut på nedsiden er ikke så interessant for min del.Men en nedre måemessig grense?
Alt kan jo vistnok måles?
I teorien har du helt rett og det er forvirrende at det er forskjeller på DAC over et visst påkostet nivå. Det mest frusterende er at forskjellene er med å styrke argumentet om magi og uforklarlige fenomener som man skulle tro kommer rett fra ditt eget hode - i form av religion og placebo.Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvorfor det skulle være betydelige lydmessige forskjeller mellom riktig konstruerte dacer. Den har en veldig enkel og eksakt oppgave. Det er banal og billig teknologi.
Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på effekttrinn, pickuper, platespillere, armer, og ikke minst høytalere, men jeg har siden 1983 aldri hørt store forskjeller på CD-spillere og dac. DVS jeg hørte det en gang - enorme forskjeller - men det viste seg å være placebo.
Spørs jo hvordan man definerer dette. Noen dacer er jo så dårlige at de varierer i forvrengning avhengig av frekvens/nivå eller veldig sårbar for jitter som kan gi rare utslag, da kan man jo på en måte si at det er en egenrådig dirigent involvert?Ser for meg ut som du mener at musikalske dacer har verken dirigent eller butler inni boksen? Har du bevis?
Noe av de dårligst målende DAC er PS Audio DirectStream DAC. Det forhindrer ikke at John Atkinson i Stereophile bruker den i sitt anlegg og andre er meget fornøyd. Den er uansett bedre enn vinyl ....Så da er f.eks dac'ene,den/de som måler best kommet til veis ende,det er ikke mer å hente om en velger Topping eller hvilken som helt annet fabrikat som måler topp,de vil alle låte likt?
Hvor går da eventuelt den hørebare grensen
Nedover mht hvor dårlig en dac kan være/måle?
Accuphase,Heed,Hegel,Abrahamsen etc.
For en kan vel lese dette også...ut i fra målingene?