Altså, det er egentlig ett fett hvilke komponenter som bidrar til at lyden blir slik man vil ha den hjemme hos meg selv. Kunne ikke brydd meg mindre om det var dacen, forsterkeren, høyttaleren eller kabelen som til syvende og sist ga meg en presentasjon jeg liker. Om man spesifikt velger å se seg om etter objektivt gode komponenter fordi man vil ha best mulig gjengivelse (hifi) av det som ligger på opptaket, så er det en filosofi på lik linje med å bare finne ting som låter bra i ens egne ører på musikken man liker.
For min del handler målinger av elektronikk om å gjøre det enkelt for meg selv da jeg a) hører veldig liten forskjell på forskjellig elektronikk og b) ikke har tid, råd eller tålmodighet til å abstinense meg gjennom hundrevis av komponenter for å ende opp usikker på om jeg valgte riktig.
Så målinger er et hjelpemiddel for meg til å grovsortere vekk det jeg ikke vil ha, feks for mye støy (hater hvit støy) eller forvrengning som kan tenkes å være hørbar, og ikke minst for å hjelpe meg med å finne value for money.
Jeg er nemlig bombesikker på at høyttalerne dikterer hvordan det låter, og elektronikken må bare være god nok til å drive høyttalerne fornuftig.
Misliker jeg forskjellige innspillinger foretrekker jeg å bruke dedikert EQ til å få det slik jeg liker, og jeg synes det er enklere, raskere, rimeligere og mer effektivt enn å forandre komponenter til man blir grønn i nebbet.
Men min personlige filosofi er ikke særlig relevant som formidler av objektiv informasjon, spesielt ikke om enkelt-komponenters relative kvalitet.
Så derav premisset om at elektronikk kan vurderes objektivt via målinger basert på sannsynligheten for hørbare artifakter.