HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Fin konklusjon det coolio . La oss være enig i at en kommer langt med et åpent sinn, og at gode målinger er et godt utgangspunkt. Og være ærlige når vi forsvarer egne valg, slik det ofte gjøres
Respekt for det synspunkt.Fordi jeg har dette som hobby, og da koser jeg med mine egne sære ting. Aktive høyttalere finner jeg sjarmløst for egen del. Kompetente folk finnes det endel av, men ingen som og leverer noe jeg kunne tenke meg dessverre.
Kan være ubetinget enig herFin konklusjon det coolio . La oss være enig i at en kommer langt med et åpent sinn, og at gode målinger er et godt utgangspunkt. Og være ærlige når vi forsvarer egne valg, slik det ofte gjøres
Anbefaler denne.
Se min 40-45 hvis du ikke gidder hele
Helt enig i det du skriver. Lyd er som en likning med flere faktorer. Måten jeg går frem på for å løse en slik likning, er å basere meg på elimineringsmetoden. Denne metoden kjenner vi igjen fra Sherlock Holmes m.fl. Premisset er at jeg søker nøytral lyd. Da eliminerer jeg de ukjente i likningen ved å ha nøytral kilde og nøytral forsterker. Da gjenstår høyttalerproblemet, hvor det er lettere å bli enig om hva som er nøytralt hvis man fjerner rommet fra likningen. «Alle» er enige om at en høyttaler som måler jevnt og flatt i ekkofritt rom er nøytral. I mitt tilfelle er det åpenbart rommet som er den store ukjente i likningen, og slik er det mange steder. Man gjør det imidlertid ikke enklere for seg selv ved å søke mot fargede kilder og forsterkere. Ei heller ved å velge fargede høyttalere.Artig, nettopp den type informasjon som enkelte her inne ikke snakker så høyt om og som Atikson forklarer: Måling av lyd er flerdimensjonale og kompleks, å tolke lydkvalitet basert kun på måinger hifi i blader er umulig da det kun lar seg å sammenligner 2-3 parmater omgangen...feks for høyttalere benyttes rundt 10 parameter.
- Så Atikson sier rett ut...All measurements tell lies!
Til dere selverklærte måleguruer her inne aka Coolio, Balle klorin, The Sky, svart-hvit, hva syns dere...har Atkinson fra Stereophile gode saklige poeng som dere kan ta lærdom av neste gang man tenker å dra opp målekort argumentet?
Hvis du leser setningen du hever ut et par ganger, så får du kanskje med deg konteksten ogsåArtig, nettopp den type informasjon som enkelte her inne ikke snakker så høyt om og som Atikson forklarer: Måling av lyd er flerdimensjonale og kompleks, å tolke lydkvalitet basert kun på måinger hifi i blader er umulig da det kun lar seg å sammenligner 2-3 parmater omgangen...feks for høyttalere benyttes rundt 10 parameter.
Til dere selverklærte måleguruer her inne aka Coolio, Balle klorin, The Sky, svart-hvit, hva syns dere...har Atkinson fra Stereophile gode saklige poeng som dere kan ta lærdom av neste gang man tenker å dra opp målekort argumentet?
ifølge John Atkinson er det ikke en selvfølge at en høyttaler som måler flatt spiller bra. Det var litt av poenget tror jeg.Helt enig i det du skriver. Lyd er som en likning med flere faktorer. Måten jeg går frem på for å løse en slik likning, er å basere meg på elimineringsmetoden. Denne metoden kjenner vi igjen fra Sherlock Holmes m.fl. Premisset er at jeg søker nøytral lyd. Da eliminerer jeg de ukjente i likningen ved å ha nøytral kilde og nøytral forsterker. Da gjenstår høyttalerproblemet, hvor det er lettere å bli enig om hva som er nøytralt hvis man fjerner rommet fra likningen. «Alle» er enige om at en høyttaler som måler jevnt og flatt i ekkofritt rom er nøytral. I mitt tilfelle er det åpenbart rommet som er den store ukjente i likningen, og slik er det mange steder. Man gjør det imidlertid ikke enklere for seg selv ved å søke mot fargede kilder og forsterkere. Ei heller ved å velge fargede høyttalere.
Med andre ord: Gjør som Sherlock. Definer målet, og så eliminerer du bort det som ikke passer inn på veien mot løsningen. Jeg kan nærmest love at det gir gode resultater.
Det Atkinson sier er at en flat måling alene ikke betyr at det låter bra og at man trenger langt mer informasjon enn noen få målinger som presentert i et hifi-blad. Det stemmer jo, man trenger ganske nøyaktig fullverdige målinger av høyttalerne i alle retninger for å få nok informasjon om lydfeltet som skapes.ifølge John Atkinson er det ikke en selvfølge at en høyttaler som måler flatt spiller bra. Det var litt av poenget tror jeg.
Når det er sagt trekker han jo fram revel salon 2 som det beste han har hørt i sitt rom - og det er jo en høyttaler som måler ekstremt bra.
nei, men sansynligheten for at det låter bra er høyere enn om det måler dårligifølge John Atkinson er det ikke en selvfølge at en høyttaler som måler flatt spiller bra. Det var litt av poenget tror jeg.
At flatt ikke automatisk er “bra”, er åpenbart. Eksempel: Små høyttalere har kompromisser som større fotavtrykk ikke har. Dynamikk er et spørsmål om såkalt headroom, dvs. om høyttalerne inkl. elektronikk er kapable. Slikt ses ikke rett ut fra en frekvenskurve.ifølge John Atkinson er det ikke en selvfølge at en høyttaler som måler flatt spiller bra. Det var litt av poenget tror jeg.
Når det er sagt trekker han jo fram revel salon 2 som det beste han har hørt i sitt rom - og det er jo en høyttaler som måler ekstremt bra.
Ikke så mange påstander herfra etter hvert, og har vel ikke så stor interesse av det lengre heller. Folk får velge sitt løp.Til dere selverklærte måleguruer her inne aka Coolio, Balle klorin, The Sky, svart-hvit, hva syns dere...har Atkinson fra Stereophile gode saklige poeng som dere kan ta lærdom av neste gang man tenker å dra opp målekort argumentet?
«Usynlige kroker å henge ting på».Ikke så mange påstander herfra etter hvert, og har vel ikke så stor interesse av det lengre heller. Folk for velge sitt løp.
Når det er sagt synes jeg Atkinson framstår som en lettvekter som liker at det er mange usynlige kroker å henge ting på.
Lol...Sherlock Holmes er en fiktiv romanfigur...Atikson på den andre siden som har rundt 30 års erfaring med vitenskapelige målinger forklarer at samme måle parameter kan oppfattes ulikt fordi den enkelte lytter tolker lyd ulikt, uten at det ene er rett eller galt, bare forskjellig smak. Nøytral lyd er som kjent kun teoretisk floskel...isteden bør det vektlegges valg av subjektive prioriteringHelt enig i det du skriver. Lyd er som en likning med flere faktorer. Måten jeg går frem på for å løse en slik likning, er å basere meg på elimineringsmetoden. Denne metoden kjenner vi igjen fra Sherlock Holmes m.fl. Premisset er at jeg søker nøytral lyd. Da eliminerer jeg de ukjente i likningen ved å ha nøytral kilde og nøytral forsterker. Da gjenstår høyttalerproblemet, hvor det er lettere å bli enig om hva som er nøytralt hvis man fjerner rommet fra likningen. «Alle» er enige om at en høyttaler som måler jevnt og flatt i ekkofritt rom er nøytral. I mitt tilfelle er det åpenbart rommet som er den store ukjente i likningen, og slik er det mange steder. Man gjør det imidlertid ikke enklere for seg selv ved å søke mot fargede kilder og forsterkere. Ei heller ved å velge fargede høyttalere.
Med andre ord: Gjør som Sherlock. Definer målet, og så eliminerer du bort det som ikke passer inn på veien mot løsningen. Jeg kan nærmest love at det gir gode resultater.
Helt enig, den enkelte bør velge sitt løp..Noe som er naturlig, da dette er subjektiv drevet hobby.Ikke så mange påstander herfra etter hvert, og har vel ikke så stor interesse av det lengre heller. Folk får velge sitt løp.
Når det er sagt synes jeg Atkinson framstår som en lettvekter som liker at det er mange usynlige kroker å henge ting på.
Dette er vel hoved verktøyet til Floyd E. Toole og Harman International når de måler sine produkter i anechoic kammer....Kjenner du til om produsenter som KEF, Dolby, Definite Technology, Bowers & Wilkins, BOSE, Sennheiser, Wilson Audio, Sony, Dynaaudio, Klipsch, Magico, Altec, Martin Logan, Paradigm osv benytter samme software?Det Atkinson sier er at en flat måling alene ikke betyr at det låter bra og at man trenger langt mer informasjon enn noen få målinger som presentert i et hifi-blad. Det stemmer jo, man trenger ganske nøyaktig fullverdige målinger av høyttalerne i alle retninger for å få nok informasjon om lydfeltet som skapes.
Denne standarden kalles CEA 2034-A-2015 (ANSI), populært kalt Spinorama da den krever at man måler over 70 punkter rundt hele høyttaleren og bruker presis matematikk for å kalkulere lydfeltet.
Spinorama CEA 2034-A-2015 (ANSI) data format
Objective loudspeaker measurement data - how to find it, how to interpret it, how to choose speakers based on the data.speakerdata2034.blogspot.com
Nå om dagen er det mye enklere enn det var da det finnes en målerobot (Klippel NFS) som spinner rundt høyttalerne og kalkulerer vekk rommets påvirkning, så man trenger ikke lenger store anekoiske kamre for å få samme data. Det er denne maskinen Audiosciencereview bruker i sine anmeldelser av høyttalere.Dette er vel hoved verktøyet til Floyd E. Toole og Harman International når de måler sine produkter i anechoic kammer....Kjenner du til om produsenter som KEF, Dolby, Definite Technology, Bowers & Wilkins, BOSE, Sennheiser, Wilson Audio, Sony, Dynaaudio, Klipsch, Magico, Altec, Martin Logan, Paradigm osv benytter samme software?
Kult, ikke dum den Near-Field-Scanner 3D (NFS)...ser den makser på 500 kg så tar de fleste konstruksjoner for normale hjem...kun de største beistene som slipper å bli hengt opp etter underbuksa!Nå om dagen er det mye enklere enn det var da det finnes en målerobot (Klippel NFS) som spinner rundt høyttalerne og kalkulerer vekk rommets påvirkning, så man trenger ikke lenger store anekoiske kamre for å få samme data. Det er denne maskinen Audiosciencereview bruker i sine anmeldelser av høyttalere.
Dynaudio har sitt eget monster-anekoisk kammer, det samme har Bowers & Wilkins. Buchardt bruker Klippel, det samme gjør KEF og Focal og sikkert mange andre større selskap med ressurser til å kjøpe den maskinen.
Paradigm bruker et anekoisk kammer hos Toole sin gamle arbeidsgiver, NRCC (offentlig kanadisk senter), men betaler vel ikke for den fulle analysen, om jeg husker riktig.
Eliminasjonsmetoden* er ikke fiksjon. Sherlock Holmes kan ses på som et eksempel på at den vitenskapelige metode gjorde inntog i samfunnet på slutten av 1800-tallet.Lol...Sherlock Holmes er en fiktiv romanfigur...Atikson på den andre siden som har rundt 30 års erfaring med vitenskapelige målinger forklarer at samme måle parameter kan oppfattes ulikt fordi den enkelte lytter tolker lyd ulikt, uten at det ene er rett eller galt, bare forskjellig smak. Nøytral lyd er som kjent kun teoretisk floskel...isteden bør det vektlegges valg av subjektive prioritering
Skjønner, vil det si du forkaster arbeidet og kunnskapen til Atkinson eller er det ren fredags furting?Eliminasjonsmetoden* er ikke fiksjon. Sherlock Holmes kan ses på som et eksempel på at den vitenskapelige metode gjorde inntog i samfunnet på slutten av 1800-tallet.
Atkinson har lang erfaring, men erfaring og viten er ikke det samme. Det er forskjell på astronomer og astrologer, leger og homeopater. Man må bestemme seg for hvilken vei man ønsker å gå; den vitenskapsbaserte eller en annen vei. Jeg har tro på vitenskap og eksperter, samtidig som jeg også kan være skeptisk til rådende viten og enkelte eksperter
*https://en.wikipedia.org/wiki/Process_of_elimination,
Atkinson har en mening. Peter Aczel kalte ham en «Black Hat». Så jeg er skeptisk fordi det sås tvil om Atkinsons integritet. Stereophile har dessuten en generell utfordring med integritet.Skjønner, vil det si du forkaster arbeidet og kunnskapen til Atkinson eller er det ren fredags furting?
Pipen røpet meg, Sherlock!Sort-hvid mener han er Sherlock Holmes tror jeg.
Vel da er en Marantz CD63mkII K.I Signature tilbake i heimen etter å ha angret på salget av den jeg hadde,.. nå oppgraderte fra lagerskapet til TVstuen som kilde til hodetelefoner..You win some, u lose some. Takk for tipset
Gratulerer! Håper du fikk prutet den litt ned? Jeg skal ta frem min og kose meg på vintage oppsettet.. Er god livskvalitet i slike små ting synes jegVel da er en Marantz CD63mkII K.I Signature tilbake i heimen etter å ha angret på salget av den jeg hadde,.. nå oppgraderte fra lagerskapet til TVstuen som kilde til hodetelefoner..
Tusen takk til han som la inn linken til Finn!!
Vis vedlegget 646693
Det er noe med lyden fra denne lyden fra 1994 som jeg bare liker...
Spec
Ken Ishiwata design. Copper plated chassis. Philips CDM12.1 CD transport, SM5872BS DAC/Filter. Made in England.
Digital converter: SM5872BS, 1 bit
CD Mechanism: CDM-12.1
Frequency response: 5Hz to 20kHz
Dynamic range: 96dB
Signal to Noise Ratio: 104dB
Channel separation: 102dB
Total harmonic distortion: 0.0025%
Line output: 2V
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/7725/NPC/SM5872BS.html
Grattis, hadde også en av Mr Ishiwata CD + integrert (Med Mission høyttalere) signatur kreasjoner fra studietiden tiden i England på nittitallet. Ken designa som kjent mange varianter og den gangen fikk man det lille ekstra som ga riktig så god value for money!Vel da er en Marantz CD63mkII K.I Signature tilbake i heimen etter å ha angret på salget av den jeg hadde,.. nå oppgraderte fra lagerskapet til TVstuen som kilde til hodetelefoner..
Tusen takk til han som la inn linken til Finn!!
Vis vedlegget 646693
Det er noe med lyden fra denne lyden fra 1994 som jeg bare liker...
Spec
Ken Ishiwata design. Copper plated chassis. Philips CDM12.1 CD transport, SM5872BS DAC/Filter. Made in England.
Digital converter: SM5872BS, 1 bit
CD Mechanism: CDM-12.1
Frequency response: 5Hz to 20kHz
Dynamic range: 96dB
Signal to Noise Ratio: 104dB
Channel separation: 102dB
Total harmonic distortion: 0.0025%
Line output: 2V
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/7725/NPC/SM5872BS.html
Aczel var en bitter, bitter mann, ingen orket høre på han...Peter Aczel kalte ham en «Black Hat».
Jeg kjente ham ikke.Aczel var en bitter, bitter mann, ingen orket høre på han...
Morer deg stort? Så når undermåls produkter roses opp i skyene er anmelder på villspor? Og subjektiv lytting anerkjennes kun når måleresultatene bekreftes/bekrefter?Jge har lest stereophile så lenge at jeg ikke trenger John Atkinsons utledninger lengre. Som utgiver er JA naturlig nok forsiktig med ren slakt, men man lærer seg til å lese gjennom linjene. Nå tolker jeg målingene selv og morer med stort når undermåls produkter roses opp i skyene, Men noen ganger stemmer subjektive lytting godt med målingene som her ..
https://www.stereophile.com/content/pmc-fact8-signature-loudspeaker-measurements
og ta en titt her
https://web.archive.org/web/20150619074211/http://www.theaudiocritic.com/audio-legacy-2/
Selv Klippel-maskinen har bias.Ingen unnslipper bias, selv ikke audiofile med "åpent sinn".
Helt sant.Ingen unnslipper bias, selv ikke audiofile med "åpent sinn".