scaniagutten
Overivrig entusiast
Ulf-B, du er en tålmodig sjel
Takk - jeg er lettmoret, jeg - når jeg morer meg. Og det gjør jeg i denne tråden.Ulf-B, du er en tålmodig sjel
Det går bra. Lykke til med det nye sterioanlegget.Men må desverre uansett ha begge for å kunne ha stereo med to høyttalere, desuten er 7500 litt vell masse penger på disse hoyttalerne selv om de er helt nye.
Du har nok trykket på mono-knappen. Hvis du har noe slikt da. Hvis du ikke har en mono-knapp, har du koblet feil. Det siste - at du ikke har noen mono-knapp du har trykket feil på - er verre. En mono-knapp kan du trykke på en gang til - og vips har du stereo. Har du koblet feil, er serviceverkstedet neste. Dyrt, det siste.....Hmm, det der skønte jeg ingenting av,er det noe instilling på forsterkeren? Nå spiller det samme på begge høyttalerne som jeg hører. Kanskje det er en feil innstiling på forsterkeren eller playstationen?
Da må du nok gå tilbake til butikken og si at du skal ha stereo-kabler. Du har åpenbart fått noen mono-kabler - og det blir jo helt feil for deg.....Har koblet slik du skrev, å det spiller jo.
Bra, garasje kabler er enda bedreFant bare noen kabler i garasjen så kan sikkert være feil? Er det ikke samme hvilke kabler man benytter?
Noen/alle her tror vel at alt er kødd, men hvis ikke, så ikke hør på alt her.Har koblet slik du skrev, å det spiller jo.
Ja, be om vanlige høyttalerledninger på butikken. Men ikke på Europris for då får du skikendes lyd.Fant bare noen kabler i garasjen så kan sikkert være feil? Er det ikke samme hvilke kabler man benytter?
Å dæven steike, det blir mye kroner!7500 Kilo kroner?
Viktig at du setter opp høyttalerne riktig vei, med lampa øverst og gull høyttalerne nederst. Da skal terminalene på høyttalerne du skrur ledningene på være nede bak lytteposisjon, har du fikset dette?det er foresten klips høyttalere med to høytalere som ser ut som gull å en annen høyttaler som er dyp i toppen eller så er det en lampe.
Mener du at hodepluggene spiller høyere enn høyttalerne når hodepluggene ikke er i ørene dine?? -For da er det noe gale en plass. Sikkert forsterkeren, den skal stå på stereo hvis det er en kinoforsterker du har.Ja de står jo riktig vei. Når jeg sitter i senga er høytalene ca 2m unna senga mi. Rettet mot senga såklart. Jeg har koblet riktig tror jeg bak på høyttalere å i firsterkeren. Kablene jeg bruker er ganske tyke å tror de har blitt brukt i bil før. Det jeg syntes er rart er at hodepluggene spilte bedre lyd selv om dem er mange mange ganger mindre i storelse en de store høyttalerne jeg har her nå. Ja, jeg skjønner at hodetelefonene ikke spiler like høyt inni rommet.
Om det er fødselår, kan vi sette fingeren på hva dette er- og i såfall snakker vi her om å kaste seg forran ulveflokkenUfattelig morsom tråd............
Men hva står 2001 for i nicket ditt , Peder?
For all del: Jeg var også hekta på lyd og hifi da jeg var ca. 12 år gammel. Det er 27 år siden, men en gøyal reise har det vært. Ikke hadde man internett heller dengang da.Om det er fødselår, kan vi sette fingeren på hva dette er- og i såfall snakker vi her om å kaste seg forran ulveflokkenUfattelig morsom tråd............
Men hva står 2001 for i nicket ditt , Peder?
GO PEDER!!!!
Det blir 30,6 kvm, det. Akkurat litt for stort for anlegget ditt, er jeg redd. 30,0 kvm er maks for utstyret ditt. Du har kjøpt for stort rom - sånn er det bare. Du må nok ta deg en tur i rom-butikken der du kjøpte rommet ditt, og få deg et nytt rom. Husk bare på å ta med deg det gamle rommet ditt når du skal bytte.Helt noyaktig så er det 4.5 m bredde å 6.8 m lengde
Det er en denon dra-1000 jeg her. Men idag kan jeg prøve noet nytt med høytalerne. Har prøvd å plassere bege høyttalerne inn i et hjørne. Da ble det veldig mye bass. Men burde jeg bruke 2 hjørner eller spiler det best i bare et hjørne? Jeg har bare et hjørne som det er ledig plass, men kan sikert rydde et anet hjørne også.
Om du vil ha de høyest..men vi hifi folk vil gjerne ha det klart og fint, med stor bredde i musikken, så difor drar vi høyttalerne 30cm og ofte 1 meter ut fra veggen. Men dette er en smakssak hva du liker.Da skal jeg rydde å ordne lit her. Så når jeg har gjort det så skal jeg plasere høyttalere i hvert sitt hjørne til det spiller høyest?
Vel - jeg blir veldig imponert hvis du klarer å få forskjellig avstand mellom de to høyttalerne dine. Det vil nok helst bli likt, ja.....Må det være lik avstand melom høyttalerne også?
Disse fasitene er en retningslinje, men rommene vi har er så forskjellige, så det viktigaste er slik du syns det låter best. Men det er en grei måte å lære på.Ja, den er helt lik min. Har lest om plasseringer av høyttalere, å når jeg har fått rydet så skal jeg prøve å måle avstand med linjalen min så de blir likt på begge høyttalere. Må det være lik avstand melom høyttalerne også?
Da er det på tide å legge ut bilde av anleggetDa hadde jeg fått koblet til forsterkeren og en playstatin med en musikk cdplate i. Det kom lyd fra " lampen" også men den blinket ikke i takt med musikken. Kanskje en smule taktløs musikk cdplate. Skjønte vel at det ikke var en lampe nå.