Høyttalere Nybegynner

Peder2001

Medlem
Ble medlem
23.08.2013
Antall liker
2
Nå står høyttalere 50 cm ut fra hjørnene men det ble veldig langt mellom høytalerne. Jeg vil vise dere bilder. Men jeg vet ike hvordan jeg gjør de. Når jeg spiller musik nå så ble det liksom høyre en da dem sto ved siden av hver andre. Å det rista i veggen og senga. Det var morro

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Nå står høyttalere 50 cm ut fra hjørnene men det ble veldig langt mellom høytalerne. Jeg vil vise dere bilder. Men jeg vet ike hvordan jeg gjør de. Når jeg spiller musik nå så ble det liksom høyre en da dem sto ved siden av hver andre. Å det rista i veggen og senga. Det var morro
Skal være moro :)

Hvis du får et "hull" i musikken mellom høyttalerne (stemmen på den som synger skal være i midten mellom høyttalerne) kan du flytte de noen cm nærmere hverandre eller vinkle de mot der du sitter. Det merker du selv.
Men da er det bare å justere avstanden slik du liker det best. :) Lykke til :)

Husk, bare spør og fortell hvordan det går. :)

Peder2001

Medlem
Ble medlem
23.08.2013
Antall liker
2
Da er det sikert noe galt her, for jeg hører alt synging fra den som står nærme meg. Men kansje den som står langt unna må spille høyere? Skal man høre bege høyttalere like bra hele tiden?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Da er det sikert noe galt her, for jeg hører alt synging fra den som står nærme meg. Men kansje den som står langt unna må spille høyere? Skal man høre bege høyttalere like bra hele tiden?
Ja, men det er normalt at du hører det slik hvis den ene er nærmere. :)

Samme som to fly på himmelen, eit langt unna og et rett over hodet ditt. Da hører du det over hodet og ikke det som er langt unna.

Skal du høre begge likt, må du sitte like langt unna begge, som på bildet i linken her.

https://www.google.no/search?q=høyt...2FH%25C3%25B8yttaler-plassering_-1871;820;615

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
At du hører all synging fra den ene høyttaleren, er ikke så rart. Det kommer nok av at sangeren har valgt å krype inn i akkurat den høyttaleren. Det er også helt normalt at du ikke hører begge høyttalerne like sterkt. Hvis den gjengen som sitter og spiller inni en av høyttalerne plutselig finner ut at de skal ta pause samtidig, blir det rimeligvis litt stillere fra den høyttaleren akkurat da. Men de tar sjelden lange pausene - så det ordner seg nok, skal du se.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
At du hører all synging fra den ene høyttaleren, er ikke så rart. Det kommer nok av at sangeren har valgt å krype inn i akkurat den høyttaleren. Det er også helt normalt at du ikke hører begge høyttalerne like sterkt. Hvis den gjengen som sitter og spiller inni en av høyttalerne plutselig finner ut at de skal ta pause samtidig, blir det rimeligvis litt stillere fra den høyttaleren akkurat da. Men de tar sjelden lange pausene - så det ordner seg nok, skal du se.
Trodde du var en seriøs person, men nå ser jeg du ikke er det

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Trodde du var en seriøs person, men nå ser jeg du ikke er det
Hehe - jeg er som kameleonen. Prøver å tilpasse meg det miljøet jeg ferdes i.

Men om man ikke tar dette med at sangere og musikere sitter inni høyttalerne og driver på med sitt, helt bokstavelig - men heller ser det i litt overført, elektronisk betydning: at de elektriske signalene i høyre og venstre kanal varierer i styrke og tar pause av og til - er jeg nok ikke helt på villspor.

Sist redigert:

Peder2001

Medlem
Ble medlem
23.08.2013
Antall liker
2
Da skal jeg prøve å site midt i mellom høytalere som på det første bildet der, hørte når jeg gjikk dit at lyden plutselig kom fra midten. Da skjønte jeg hva stereo lyd var, to høytalere spiller som 1 på en måte. Unkelen min er kjempegod på trommer å har hørt han noen ganger spille, men en høyttaler greier kanskje ikke å spille like bra som en trome?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Da skal jeg prøve å site midt i mellom høytalere som på det første bildet der, hørte når jeg gjikk dit at lyden plutselig kom fra midten. Da skjønte jeg hva stereo lyd var, to høytalere spiller som 1 på en måte. Unkelen min er kjempegod på trommer å har hørt han noen ganger spille, men en høyttaler greier kanskje ikke å spille like bra som en trome?
Et anlegg kan greie det, men ofte kan det bli veldig dyrt når en higer etter sinnssyk god lydkvalitet også som mange her på forumet gjør. :)

Men flott, da skjønte du hva vi mener her. :)

Peder2001

Medlem
Ble medlem
23.08.2013
Antall liker
2
Ja har lært litt nå, kanskje hvis jeg får masse penger kan jeg kjøpe enda støre høytalere. Hvor store kan de bli?

Peder2001

Medlem
Ble medlem
23.08.2013
Antall liker
2
Må en høyttaler være like stor som en tromme for å spile som en tromme?

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Får litt vond smak i munnen av oppførselen til enkelte her.. Uansett hva eller hvordan, så burde man kunne gi skikkelig svar, eller om man ikke kan - bare la være. Måten enkelte her svarer svada er oppskriften på "Hvordan frastøte seg all ny interesse på en klysete måte"... Kom ikke her å påstå at det gjør godt for selvfølelsen til hverken TS eller dere selv... Om det er "Troll i trompeten", eller det faktisk er en ung herre som lurer fordi han er interessert, så bør nivået på svarene fra "veteranene" ligge litt høyere enn dette!
Jeg har mange ganger hatt lyst til å disse enkeltes påståelighet og sneversyn i andre tråder her inne, men så kan det gå an å være overbærende tross alt.. ;)

Peder 2001:
Kjør på og kos deg med en knallfin interesse! Lyd er moro og veldig interessant! Synes du gjør dette helt riktig! Spør og grav til du finner ut av tingene du lurer på. Noen er flinke til å svare skikkelig, mens andre her leker seg og tror de er noe... Du har fått mange gode svar (tross alt)
Om det stemmer at du er født i 2001 og er 12 år, så har du en lang og spennende vei foran deg, med masse gode musikkopplevelser! :) Jeg begynte med lyd og koblet ledninger til den store gullmedalje, da jeg var 8-10 år.. Lærte ved å spørre og grave..
Ikke bry deg om dustesvar fra enkelte, men stå på! Lyd er gøy! :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ja har lært litt nå, kanskje hvis jeg får masse penger kan jeg kjøpe enda støre høytalere. Hvor store kan de bli?
Et høyttalersystem kan bli SVÆRT. Kinoer og store konsertarenaer har ganske heftige og SVÆRE greier - men det er kan hende ikke det du tenkte på?

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
En par store høyttalere i dag kan godt fylle hele rommet ditt, men da koster de like mye som hele huset også. Husk, det er ikke størrelsen det kommer an på. Det er viktig at høyttalerne du velger har en størrelse i forhold til rommet de skal stå i. Jeg har i dag et lytterom på 42 kvm, og i dette rommet kan jeg få god-lyd både fra høyttalere som ikke er stort større enn to melkekartonger, men jeg har også to høyttalere som er like store som en voksen mann. Hvem som spiller best av de to er en smakssak, og henger sammen med hva slags musikk jeg har lyst til å spille. Her på sentralen kan du finne veldig mye fint som har vært brukt littegrann, men som både ser ut som, og spiller som om de var helt nye. Hvis du lurer på å kjøpe nye, så kan sikkert mange her inne hjelpe deg med å ta et riktig valg basert på hva slags musikk du helst liker å spille. Dette med høyttalere kan være en vanskelig ting å bestemme seg for, så hvis du skal ha noe nytt, så er det viktig å ta tiden til hjelp, og prøvelytte til så mange forskjellige som overhodet mulig.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Artig spørsmål :)

Og svaret er at nei, en høyttaler trenger ikke være like stor. En tromme må være så stor som den er for å lage den lyden den lager, men en mikrofon er jo veldig liten i forhold, og den fanger opp lyden trommen lager. Og så har du en høyttalermembran som gjengir det mikrofonen har fanget opp, og den er spesiallaget for å gjengi mange forskjellige lyder :)

Men noen vil nok mene at en mikrofon og en høyttaler aldri kan gjengi helt nøyaktig den lyden en tromme lager, og at det er best lyd på konsert :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Nei.

Da er jo mye lettere å få samme trøkket hvis høyttalerelementene er store og høyttalerne er lettdrevne.
Lettdrevne kan en sjekke hvis en ser bakpå høyttalerne hva som står der, for står det f.eks 95db eller høyere tall er de ofte veldig lettdrevne.

(Og så skal en og sjekke om hvor lavt de går ned i ohm under spilling, (da må en ofte på Internett å lete) f.eks mine er på 8ohm (står bakpå høyttaleren) og går bare ned til 7 ohm under spilling, så de er lettdrevne. Men dette ser vi bort fra nå. Ellers blir det altfor teknisk.)

Typisk for vanlige smale høyttalere med 6 toms (6 tommer brede basser) elementer er ofte mellom 88 og 91 db, som bare viser hvor høyt de spiller med 1 watt og når du sitter 1 meter fra. Alså hvis dine er på 97db så spiller dine høyttalere mye høyere med like mange watt.

Alt i alt er lettdrevne høyttalere ofte de mest dynamiske, som igjen gir mest trøkk uten at en må kjøpe svinedyre store forsterkere.
En må gjerne ha stor kraftig forsterker hvis de skal spille like høyt på 88db høyttalere, som du klarer på dine høyttalerne. (tror du har Klipsch? utfra du sa de var gullfarget og horndiskant øverst, og da har du lettdrevne høyttalere )

Prøver å ta det enkelt:

4 toms elementer krever mer strøm/større forsterker for å spille like høyt som 8 toms elementer.(og mest sannsynlig klarer de ikke spille like høyt som 8 toms elementer)
Men de trenger ikke være like stor som en tromme for å få samme lyden.

Topp Bunn