@Facebook Beklager for at jeg har bidratt til å dra tråden litt ut på viddene. Ved kjapp gjennomlesning ser jeg ikke at tråden er spesielt konstruktiv for din del.
Men hvis man tar et steg tilbake og begynner med det viktige først;
- Har du noen krav til veldig høye SPL?
- Hvor stort er rommet?
- Hvor langt ifra høyttalere kommer du til å sitte?
Har du krav til relativt saftig SPL og samtidig krever dypbass vil du få problemer med de fleste normale høyttalere - spesielt hvis du samtidig skal sitte 6 meter unna.
Som Asbjørn skrev over, vil du ha dyp bass i små kabinetter vil man trenge alvorlig mye krefter for å få det til. GoldenEar som du spurte om tidligere har løst dette problemet i noen av sine modeller ved å ha innebygde subwoofere med egne kraftige forsterkere kun for wooferne.
Utover det er GoldenEar gode produkter med ganske gode objektive måledata. Et godt alternativ.
Alternativt er aktive høyttalere med kreativ dsp en måte å presse frem dypbass på, så tidligere nevnte System Audio Silverback er en variant som tilbyr dypbass i en stuevennlig formfaktor. Bare vær obs på at krav til SPL, størrelse på rom og avstand til lytteposisjon er faktorer man må ta hensyn til også ved slike konstruksjoner, for aktive høyttalere struper (forhåpentligvis) dypbassen når volumnivået begynner å nærme seg nivået hvor basselementene risikerer å ta skade.
Det er ikke til å komme unna at høyttalerstørrelse fortsatt betyr mye når det kommer til uanstrengt lyd, men jeg ville ikke brukt dypbass som sterkt kriterie for valg av høyttaler. Subber er bedre egnet til jobben av flere grunner - og vil redusere både krav til størrelse, effekt og kostnader på høyttalerne.