Høyttalere Nye høyttalere.....men hva ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Får du mulighet, så sjekk ut Dynaudio Evoke 50. Nyter disse daglig i egen stue, og er meget imponert over ytelsen helt fra den velartikulerte dypbassen (går ned til 27 hz i min stue), via en fyldig og organisk mellomtone, og opp til den luftige og behagelige diskanten, som aldri blir skarp, selv ved heftige lydtrykk. Bifflyd til pølsepris! :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Man hører dette argumentet veldig ofte, høyttalerne er ment for toe-in eller off-axis lytting og derfor er ikke responsen utenfor designaksen så viktig.

    Men det blir ikke mer sant av den grunn. Det er viktig at lyden som reflekteres og returnerer til lytter er mest mulig lik den lyden som går direkte fra høyttaler til lytter, så uansett valgt designakse vil responsen alle andre steder bety veldig mye.
    Man skal ha bra lang avstand til sidevegger før refleksjonene går fra å påvirke opplevelse av tonalitet til å bli bare en forstørrende spatial effekt på lydbildet.

    Likevel, min største innsigelse på en slik høyttaler er at egensignaturen er så sterk at det vil skinne igjennom på absolutt alt man hører, og selv om det kan fungere veldig bra på en del musikk, I en del rom og en del ører, så tror jeg at markante egensignaturer er noe vi går lei over tid.
    For mye diskantenergi er for meg en versting, tett etterfulgt av manglende dypbass.

    Bred spredning virker likevel å være såpass viktig for noen at tonale avvik ikke alltid er førsteprioritering, så slike høyttalere bør lyttes på over litt tid for å se om det er noe å satse på. Mangelen på dypbass er også en positiv ting i mange rom.

    Bare for å være klar, jeg har ikke hørt PMC såvidt jeg kan huske og er ikke ute etter annet enn å nyansere den evige misjoneringen om at det er de mest nøytrale og ærlige sakene som finnes.
    Jeg insinuerer ikke at de er guds gave til nøytraliteten i det hele tatt, bare så det er sagt. Som du sier er det opplagt ut i fra frekvensresponsen at de ikke er det. Jeg ønsket imidlertid å nyansere bildet litt siden det er viktig at man ser på målingene i en relevant kontekst. Jeg likte imidlertid lyden svært godt fra PMCene i mitt rom personlig, men har ingen illusjoner om hva jeg hører. Jeg likte også Klipsch RF-7 II til sitt bruk og der er jo hele konstruksjonen et flykræsj. Jeg kjøper gjerne PMC igjen dersom jeg flytter inn i et mindre rom. Det er mer enn jeg kan si om f.eks B&W 800-serien eller Klipsch. Jeg har for ordens skyld ikke PMC nå om dagen.

    Jeg brukte PMCene på en ren Bryston rigg og på en klasse D forsterker. Null stress oppover i mitt rom i hvertfall. Jeg fikk inntrykk av at de digget ren kraft uten ekstra tilført varme. (eller så ble jeg døvhørt etter 8 år med RF-7 II :cool: )
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Coolio: De er iallefall noe av det letteste som er mtp. å dem få til å spille slik de skal...Men krav, det har de. Ellers er de omtrent så universelle som det er mulig å være. Tips i all vennskapelighet: Det kan lønne seg å ha med seg ØRA når man skal lytte..Transmisjonslinjer har også NOGET spesielle egenskaper kontra mer konvensjonell bassrefelks/trykkammer. Deri ligger mye av PMCs styrke. Med det forlater jeg diskusjonen.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Når det er sagt så tror jeg uansett _ikke_ at PMCene er det optimale valget for trådstarter med de kriteriene som ble fremsatt. Det kom kanskje ikke helt frem. Det var mer en kommentar til målingene. Jeg digger Dynaudio om dagen, men der er jeg inhabil og bør derfor ignoreres (som de fleste andre i en slik tråd) siden det jo er det jeg har nå. 😄
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.804
    Antall liker
    50.626
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    På vegne av Morten @nat, om driver Norsk Audioteknikk, selger av PMC og en grepa fyr, må jeg innrømme at denne ensidige misjoneringen blir rett og slett klein @Auditor . For oss andre blir det ikke velmente råd, men pent innpakket besserwisser-holdninger, samt en dose nedlatenhet. Sånn jeg ser det taper @nat på å ha en slik ambassadør som deg, fordi det hele virker unyansert og uten hold i virkeligheten.
    Men han holder på uansett,hadde jeg vært NAT så hadde jeg nok sakt i fra. Takket være @Auditor så er det nok noen som styrer unna de merkene pga pisse pratet hans.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men han holder på uansett,hadde jeg vært NAT så hadde jeg nok sakt i fra. Takket være @Auditor så er det nok noen som styrer unna de merkene pga pisse pratet hans.
    Skulle jo tro @Auditor hadde begynt å ta hintet etter hvert, men selv etter den meget tydelige meldingen fra @HCS går det jo bare inn det ene øret og ut det andre.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Men han holder på uansett,hadde jeg vært NAT så hadde jeg nok sakt i fra. Takket være @Auditor så er det nok noen som styrer unna de merkene pga pisse pratet hans.
    Det stemmer. Bladelius står for meg som er idiotmerke med assosiasjoner til det evig jævla gnålet til Bjørn aka auditor i hver bidige tråd. Samme med pmc å rega. Å det stemmer sikkert ikke, men kommer aldri i hus takket være Bjørn aka auditor.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det stemmer. Bladelius står for meg som er idiotmerke med assosiasjoner til det evig jævla gnålet til Bjørn aka auditor i hver bidige tråd. Samme med pmc å rega. Å det stemmer sikkert ikke, men kommer aldri i hus takket være Bjørn aka auditor.
    Da er vi to.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Selvfølgelig - hadde jeg fått disse merkene demonstrert i butikk og jeg falt for dem, hadde jeg klart å heve meg over tøvet til Auditor. Men jeg har i alle fall ikke noe ønske om aktivt å få dem demonstrert.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Uansett gnål så liker jeg PMC, fikk demonstrert PMC Gold i Horten for et par år siden og de er gode i mine ører hvis man ønsker seg små høyttalere. Og så er jo Morten en hyggelig fyr. :) Noe Auditor også er, han bare kamuflerer det i sine innlegg.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.804
    Antall liker
    50.626
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Uansett gnål så liker jeg PMC, fikk demonstrert PMC Gold i Horten for et par år siden og de er gode i mine ører hvis man ønsker seg små høyttalere. Og så er jo Morten en hyggelig fyr. :) Noe Auditor også er, han bare kamuflerer det i sine innlegg.
    Kamuflerer litt for godt da må jeg si😁
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    System audio master Explorer er i din gate..... Fantastisk høyttaler til prisen. Du får den til 15k...
    Arendalsound 1723 ville jeg tatt, men den er ikke like WAF!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Gjorde et kjapt søk på veven men fant den ikke. Er det en utgått modell?
    Explorer Master er vel utgått for en god stund siden, ble erstattet av SA Pandion (som også er utgått) for rundt 5 år siden, men ligger ute brukt innimellom, burde gå an å gjøre et godt kjøp - SA har vel ikke kommet med noen direkte erstatter etter dette (Legend erstatter vel egentlig Mantra serien, men ligger vel et godt hakk over denne).
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    System audio master Explorer er i din gate..... Fantastisk høyttaler til prisen. Du får den til 15k...
    Arendalsound 1723 ville jeg tatt, men den er ikke like WAF!
    De SA Master-ene var hvertfall en stor overraskelse for meg. Husker de som engasjerende, morsomme i bassen og tilgivende på musikkvalg. De leverte varene på alt fra rolige Dire Straits til Infected Mushroom.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Det kommer også litt an på musikksmak, lyttevolum og hvor lenge du spiller av gangen.
    Etter min mening så er høyttalere som egner seg godt til lange lytteøkter på relativt høyt nivå f.eks Dynaudio som flere har nevnt. Disse blir vel de færreste lyttetrett av. Basert på stativmodeller.
    Vienna Acoustics er vel også kjent for disse egenskapene.
    F.eks Monitor Audio er lekre å se på, morsommere i lyden og kan oppfattes som mer åpne og detaljerte. Men som bakdel lyttetretthet. Basert på GS60, PL100 og PL200.
    Andre høyttalere man får demonstrert i butikker låter veldig mørke og "ullent" på lavt nivå når man får de hjem. Som et eksempel B&W CM9. Ubrukelige på kveldstid med sovende barn i hus, de må ha ca 70 db før de åpner seg.
    F.eks en kamerat synes B&W 804 Dia er verdens mest behagelige å lytte til, mens jeg hater de som pesten når han spiller på de hjemme eller hos meg. Blir forferdelig lyttetrett av de. Så det er ikke så lett å høre på andres mening, du må nesten høre litt forskjellig selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du bør være oppmerksom på det som heter Hoffmann’s jernharde lov for høyttalere: Du kan velge to av dyp bass, kompakte kabinetter og lettdrevne høyttalere, men du kan ikke få alle tre. Hvis du prioriterer stuevennlige høyttalere med dyp bass (forstått som et lavt -3 dB-punkt) så vil du få tungdrevne høyttalere med lav følsomhet. Det har noen andre konsekvenser.

    Du bør også være oppmerksom på at -3 dB-punktet for en høyttaler ikke sier så mye om hvor dypt bassen vil låte i ditt rom. Det er fullt mulig å lage en høyttaler som har -3 dB ved en eller annen frekvens og faller nokså loddrett under det, men det er også mulig å lage en høyttaler som har -3 dB ved en høyere frekvens og faller slakkere under det. Da kan du ha brukbart nivå med støtte av rommet ved riktig dype frekvenser uten et markert «boom» ved systemresonans. Mine hjemmebygde trykkammerhøyttalere ville vel vist -3 dB ved 40-45 Hz et sted i lyddødt rom, men i rommet spiller de flatt til 16 Hz, riktignok med litt hjelp av en subwoofer helt nederst.

    Ingen kritikk av deg, men det er nettopp de vurderingene med stuevennlighet og dypbass på papiret som har ført til en overflod av smale, tungdrevne gulvstående høyttalere med nokså kjedelig lyd. Kompromissene slår inn på andre steder.

    Jeg har ikke hørt dem selv ennå, men hvis jeg var i din situasjon ville jeg definitivt sjekket ut JBL’ene fra Bergfinns innlegg #2. Ellers er bruktkjøp en veldig god idé. Høyttalere er det klart viktigste i ethvert anlegg og har lang levetid, så det kan være en bra måte å tøye budsjettet på.

    Det kunne også vært lurt å sjekke hvilke frekvenser som er stående bølger i rommet hos deg. Hvis du allerede har et «boom» ved ca 30 Hz kan det være bedre med en høyttaler som har systemresonans et stykke unna den romresonansen.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.508
    Sted
    Sørlandet
    Golden Ear er morsomme og du får mye høyttaler for pengene dine. Med sine aktive og dsp kontrollerte basser gir du deg selv langt bedre odds for å kunne skreddersy lyden hjemme hos deg. Selv har jeg latt meg imponere av både Triton One R og Triton Two+ ved flere anledninger. Bånddiskanten opplever jeg som behagelig, luftig og detaljert. En annen fordel er at du får kjøpt dem hos en særdeles hyggelig og servicevennlig norsk importør og akkurat det skal man ikke kimse av! Hør med han om det er mulig med hjemlån - det er mitt aller beste tips.

    Utelukkende positive tester har dem også fått;

    "If you're one of those rare audiophiles who have yet to hear any of GoldenEar's Triton models, I suggest that you give the Triton Two+ a listen. You may find yourself gobsmacked!" (Stereophile)

    -BB-
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @BeetleBug kom mig i forkøbet :)
    @Facebook, du spurgte tidligere på Triton´s HT.
    Kender ikke alle, men har hørt de største ad flere omgange.
    Skal ikke selv ha´ dem, da de (måske) mangler lidt af den udefinerlige varmen, jeg prioriterer,
    men som BB også skrev, bas mangler de definitivt ikke, og stram er den også, tillige med en super velopløst diskant.
    Ikke gå og køb høyttalere, før du i det mindste har hørt dem :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Takk for innspill. Ser at den går ned til 38 hZ. Tenker at tallet kanskje bør ligge under 30.
    Disse går under 30Hz og koster under hva de fleste andre koster.

    Her er det mye å lese fra norske kunder.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.294
    Antall liker
    3.638
    Torget vurderinger
    1
    Har et sett høyttalere som ruller av ganske tidlig, (irundt 40-50Hz +/-3dB) men man hører de går ganske så dypt og det er kanskje +/-6dB etter de ruller av ned til 25Hz (under det så er jeg døv ihvertfall uansett). Og slikt kan det faktisk bli veldig naturlig bass av om man hører på akustisk musikk, ikke bassmonster men ganske korrekt gjengivelse (vil ikke kalle de slank i lyden heller).
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er veldig viktig å si noe om hva slags musikk en vanligvis hører på.
    "Vanlig" musikk går ikke helt ned i kjelleren. Ikke ekstremt høyt heller.
    Så var det ørene da. Det en ikke hører er det vel ike så nøye med?
    Jeg bygde en forsterker til en musikk elsker en gang. Han var oppe i 70-årene..
    Han sa at han trolig ikke hører et pip over 8 kHz, men har stor glede av å høre musikk.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    627
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Etter en periode å ha tenkt på aktive høyttalere så valgte jeg nylig et oppsett med passive og forsterker. Jeg hadde ikke mulighet til å lytte så mye på aktuelle kandidater men måtte gjøre et valg etter litt input her inne, samtaler med diverse butikker og sjekk at tester. Høyttalerne som jeg skulle ha skulle se ok ut, låte bra på litt forskjellig musikk, stå i hovedstuen og spille for det meste på lavt til normalt nivå. For ca 14 dager siden så ankom Acoustic Energy AE509 fra Stereofil.

    Dersom du har mulighet å høre dem så kan de være verd en lytt. Jeg er ihvertfall fornøyd spiller ok bass for meg og har fin klang på forskjellig musikk. Tester fremhevet at de leverer lyd uten at lytteren blir sliten (fritt etter min oversettelse).

    https://7review.com/acoustic-energy-ae509-review/#conclusion

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men han holder på uansett,hadde jeg vært NAT så hadde jeg nok sakt i fra. Takket være @Auditor så er det nok noen som styrer unna de merkene pga pisse pratet hans.
    Godtfolk, har lyst til å fortelle at før Morten startet opp NAT, jobbet han i en bedrift halvannet steinkast fra der jeg selv jobbet. Hvor han hadde rykte for seg som bilmekaniker på Peugeot på den måten at mange reparerte Peugeot'n sin under forutsatning om at det var Morten som skrudde - hvis ikke lot de det være. Sier dette for å signalisere at denne fyren er ekstremt kvalitets-tenkende i kundens øyne.

    Morten er også den eneste hi-fi selgeren jeg vet om som hadde blitt regelrett dårlig dersom han hadde solgt noe han ikke selv hadde likt - visse konkurrenter av han kan motsatt selge bestemora si dersom prisen er riktig :)

    De som selv ikke har hørt Bladelius eller PMC, Cayin for den saks skyld, stikk oppom NAT for en lytt dersom dere ikke har gjort det. Absolutt ikke verdens flotteste hi-fi sjappe men trolig med bransjens "mest-hi-fi-ærlige-fyr." Og sjekker man regnskapet til NAT sanser man fort at penger ikke ser ut til å være drivkraften til mannen som eier og driver NAT over to drøye tiår.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Godtfolk, har lyst til å fortelle at før Morten startet opp NAT, jobbet han i en bedrift halvannet steinkast fra der jeg selv jobbet. Hvor han hadde rykte for seg som bilmekaniker på Peugeot på den måten at mange reparerte Peugeot'n sin under forutsatning om at det var Morten som skrudde - hvis ikke lot de det være. Sier dette for å signalisere at denne fyren er ekstremt kvalitets-tenkende i kundens øyne.

    Morten er også den eneste hi-fi selgeren jeg vet om som hadde blitt regelrett dårlig dersom han hadde solgt noe han ikke selv hadde likt - visse konkurrenter av han kan motsatt selge bestemora si dersom prisen er riktig :)

    De som selv ikke har hørt Bladelius eller PMC, Cayin for den saks skyld, stikk oppom NAT for en lytt dersom dere ikke har gjort det. Absolutt ikke verdens flotteste hi-fi sjappe men trolig med bransjens "mest-hi-fi-ærlige-fyr." Og sjekker man regnskapet til NAT sanser man fort at penger ikke ser ut til å være drivkraften til mannen som eier og driver NAT over to drøye tiår.
    Fint at du sier det. Og da er det kanskje greit å for «enkelte» å merke seg at det som noen har bygd opp over flere år, lett kan rives ned med noen dårlig formulerte foruminnlegg. (For de som kjenner NAT og innehaver, er det jo ikke noe problem, men for andre kan det fort bli hevede øyenbryn.)

    Back to topic.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fint at du sier det. Og da er det kanskje greit å for «enkelte» å merke seg at det som noen har bygd opp over flere år, lett kan rives ned med noen dårlig formulerte foruminnlegg. (For de som kjenner NAT og innehaver, er det jo ikke noe problem, men for andre kan det fort bli hevede øyenbryn.)

    Back to topic.
    Har også tenkt dette, men jeg må si at jeg ikke holder Morten og NAT til inntekt for det enkelte bedriver av misjoneringsvirksomhet. Hvis jeg var interessert i PMC eller Bladelius ville jeg ikke latt meg stoppe av useriøs støy på et forum som dette, selv om jeg skjønner at det kan vekke motvilje.

    Men jeg skulle f... ikke hatt noe av at samme predikant hadde tatt æren for at jeg eventuelt hadde kjøpt noen av disse merkene. :cool:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Facebook Beklager for at jeg har bidratt til å dra tråden litt ut på viddene. Ved kjapp gjennomlesning ser jeg ikke at tråden er spesielt konstruktiv for din del.
    Men hvis man tar et steg tilbake og begynner med det viktige først;

    - Har du noen krav til veldig høye SPL?
    - Hvor stort er rommet?
    - Hvor langt ifra høyttalere kommer du til å sitte?

    Har du krav til relativt saftig SPL og samtidig krever dypbass vil du få problemer med de fleste normale høyttalere - spesielt hvis du samtidig skal sitte 6 meter unna.

    Som Asbjørn skrev over, vil du ha dyp bass i små kabinetter vil man trenge alvorlig mye krefter for å få det til. GoldenEar som du spurte om tidligere har løst dette problemet i noen av sine modeller ved å ha innebygde subwoofere med egne kraftige forsterkere kun for wooferne.
    Utover det er GoldenEar gode produkter med ganske gode objektive måledata. Et godt alternativ.

    Alternativt er aktive høyttalere med kreativ dsp en måte å presse frem dypbass på, så tidligere nevnte System Audio Silverback er en variant som tilbyr dypbass i en stuevennlig formfaktor. Bare vær obs på at krav til SPL, størrelse på rom og avstand til lytteposisjon er faktorer man må ta hensyn til også ved slike konstruksjoner, for aktive høyttalere struper (forhåpentligvis) dypbassen når volumnivået begynner å nærme seg nivået hvor basselementene risikerer å ta skade.

    Det er ikke til å komme unna at høyttalerstørrelse fortsatt betyr mye når det kommer til uanstrengt lyd, men jeg ville ikke brukt dypbass som sterkt kriterie for valg av høyttaler. Subber er bedre egnet til jobben av flere grunner - og vil redusere både krav til størrelse, effekt og kostnader på høyttalerne.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.804
    Antall liker
    50.626
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Godtfolk, har lyst til å fortelle at før Morten startet opp NAT, jobbet han i en bedrift halvannet steinkast fra der jeg selv jobbet. Hvor han hadde rykte for seg som bilmekaniker på Peugeot på den måten at mange reparerte Peugeot'n sin under forutsatning om at det var Morten som skrudde - hvis ikke lot de det være. Sier dette for å signalisere at denne fyren er ekstremt kvalitets-tenkende i kundens øyne.

    Morten er også den eneste hi-fi selgeren jeg vet om som hadde blitt regelrett dårlig dersom han hadde solgt noe han ikke selv hadde likt - visse konkurrenter av han kan motsatt selge bestemora si dersom prisen er riktig :)

    De som selv ikke har hørt Bladelius eller PMC, Cayin for den saks skyld, stikk oppom NAT for en lytt dersom dere ikke har gjort det. Absolutt ikke verdens flotteste hi-fi sjappe men trolig med bransjens "mest-hi-fi-ærlige-fyr." Og sjekker man regnskapet til NAT sanser man fort at penger ikke ser ut til å være drivkraften til mannen som eier og driver NAT over to drøye tiår.
    Har vært innom der flere ganger,hyggelig fyr det. Satt til langt på natt i Horten med han og Flugsvik hos audiocompaniet og pratet piss,utrolig gøy😁. Al ære til han for å overleve i den bransjen👍.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Veldig godt innlegg av Coolio over her synes jeg.
    Men om du har like dårlig peiling som meg ville jeg prøvd å få til en løsning uten aktiv sub om rommet ditt tillater det.
    Synes det er gøy å "fikle" og har prøvd meg på flere oppsett med sub. I de fleste tilfeller har jeg ikke lykkes 100%.
    Men som sagt, min kunnskap om å sette dette opp skikkelig er antakelig for begrenset. Tror nok det stiller seg noe annerledes med høyttalere hvor sub er integrert slik som GoldenEar.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    @Facebook Beklager for at jeg har bidratt til å dra tråden litt ut på viddene. Ved kjapp gjennomlesning ser jeg ikke at tråden er spesielt konstruktiv for din del.
    Men hvis man tar et steg tilbake og begynner med det viktige først;

    - Har du noen krav til veldig høye SPL?
    - Hvor stort er rommet?
    - Hvor langt ifra høyttalere kommer du til å sitte?

    Har du krav til relativt saftig SPL og samtidig krever dypbass vil du få problemer med de fleste normale høyttalere - spesielt hvis du samtidig skal sitte 6 meter unna.

    Som Asbjørn skrev over, vil du ha dyp bass i små kabinetter vil man trenge alvorlig mye krefter for å få det til. GoldenEar som du spurte om tidligere har løst dette problemet i noen av sine modeller ved å ha innebygde subwoofere med egne kraftige forsterkere kun for wooferne.
    Utover det er GoldenEar gode produkter med ganske gode objektive måledata. Et godt alternativ.

    Alternativt er aktive høyttalere med kreativ dsp en måte å presse frem dypbass på, så tidligere nevnte System Audio Silverback er en variant som tilbyr dypbass i en stuevennlig formfaktor. Bare vær obs på at krav til SPL, størrelse på rom og avstand til lytteposisjon er faktorer man må ta hensyn til også ved slike konstruksjoner, for aktive høyttalere struper (forhåpentligvis) dypbassen når volumnivået begynner å nærme seg nivået hvor basselementene risikerer å ta skade.

    Det er ikke til å komme unna at høyttalerstørrelse fortsatt betyr mye når det kommer til uanstrengt lyd, men jeg ville ikke brukt dypbass som sterkt kriterie for valg av høyttaler. Subber er bedre egnet til jobben av flere grunner - og vil redusere både krav til størrelse, effekt og kostnader på høyttalerne.
    Takk for tilbakemeldingen. Det er ikke nødvendig å beklage i det hele tatt. En hver god diskusjon inneholder minst tre digresjoner...minst.
    Rommet er ...eller rettere sagt der hvor anlegget står er ca 5 meter bredt og tre meter dypt. Jeg laget en skisse utifra et dårlig oppløst eiendomsmeglerplanbilde.
    Høyttalerene er merket rødt mot yttervegg, benken med forsterker & sånn er mellom der. Lytteposisjonen i gul trekant. Mulig det kan forklare litt. Ut i rommet er det åpent bakover som du antagelig ser. SPL er et uttrykk jeg ikke kjenner.

    Jeg tror mange har hengt seg litt vel mye opp i bass-evnen her. Jeg har hatt sub to ganger og mislyktes i 100% av tilfellene så det er ikke et tema. Det eneste jeg vil mtp bassgjengivelsen er god, troverdig og tilstede. Jeg har ikke behov for ekstrembass. Men den kan gjerne være fyldig men ikke feit.

    tempsnip.png


    Huset er ikke sånn møblert slikt det fremgår her. Den er fra salgsprospektet.
    Vanlig volum her er sånn rundt kvart fart på anlegget. Men ikke uten unntak selvfølgelig. At det blir spilt veldig høyt er uhyggelig sjeldent.
     

    Vedlegg

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Etter en periode å ha tenkt på aktive høyttalere så valgte jeg nylig et oppsett med passive og forsterker. Jeg hadde ikke mulighet til å lytte så mye på aktuelle kandidater men måtte gjøre et valg etter litt input her inne, samtaler med diverse butikker og sjekk at tester. Høyttalerne som jeg skulle ha skulle se ok ut, låte bra på litt forskjellig musikk, stå i hovedstuen og spille for det meste på lavt til normalt nivå. For ca 14 dager siden så ankom Acoustic Energy AE509 fra Stereofil.

    Dersom du har mulighet å høre dem så kan de være verd en lytt. Jeg er ihvertfall fornøyd spiller ok bass for meg og har fin klang på forskjellig musikk. Tester fremhevet at de leverer lyd uten at lytteren blir sliten (fritt etter min oversettelse).

    https://7review.com/acoustic-energy-ae509-review/#conclusion

    Godt innspill, vert å ta en kikk på og innafor budsjett. Trykkammer ?
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig viktig å si noe om hva slags musikk en vanligvis hører på.
    "Vanlig" musikk går ikke helt ned i kjelleren. Ikke ekstremt høyt heller.
    Hva er egentlig vanlig musikk ? Her i huset går det i alle genrer. Vi er ganske allsidige sånn. Med ett unntak: den svarteste av den svarteste metall. Det nærmeste vi kommer det er Dizzy Miss Lissy
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Hva er egentlig vanlig musikk ? Her i huset går det i alle genrer. Vi er ganske allsidige sånn. Med ett unntak: den svarteste av den svarteste metall. Det nærmeste vi kommer det er Dizzy Miss Lissy
    En høyttaler som du også kan ta en kikk på er Canton Vento reference 7/5 som er en god allrounder.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takk for tilbakemeldingen. Det er ikke nødvendig å beklage i det hele tatt. En hver god diskusjon inneholder minst tre digresjoner...minst.
    Rommet er ...eller rettere sagt der hvor anlegget står er ca 5 meter bredt og tre meter dypt. Jeg laget en skisse utifra et dårlig oppløst eiendomsmeglerplanbilde.
    Høyttalerene er merket rødt mot yttervegg, benken med forsterker & sånn er mellom der. Lytteposisjonen i gul trekant. Mulig det kan forklare litt. Ut i rommet er det åpent bakover som du antagelig ser. SPL er et uttrykk jeg ikke kjenner.

    Jeg tror mange har hengt seg litt vel mye opp i bass-evnen her. Jeg har hatt sub to ganger og mislyktes i 100% av tilfellene så det er ikke et tema. Det eneste jeg vil mtp bassgjengivelsen er god, troverdig og tilstede. Jeg har ikke behov for ekstrembass. Men den kan gjerne være fyldig men ikke feit.

    Vis vedlegget 692546

    Huset er ikke sånn møblert slikt det fremgår her. Den er fra salgsprospektet.
    Vanlig volum her er sånn rundt kvart fart på anlegget. Men ikke uten unntak selvfølgelig. At det blir spilt veldig høyt er uhyggelig sjeldent.
    Hvis du er låst til å plassere høyttalerne sånn, bør du kanskje vurdere høyttalere som er laget for å stå nærme vegger og hjørner. Larsen, for eksempel.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    En høyttaler som du også kan ta en kikk på er Canton Vento reference 7/5 som er en god allrounder.
    Har hatt et par Canton ERgo 90 for mange år siden. Flott høyttaler med en lekker finish. Bra du minnet meg på det. Canton var glemt....skjønner ikke hvorfor :cool:
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    179
    Antall liker
    310
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du er låst til å plassere høyttalerne sånn, bør du kanskje vurdere høyttalere som er laget for å stå nærme vegger og hjørner. Larsen, for eksempel.
    ER ikke låst til det. Det blir snart ommøblert (har planer men det vet ikke samboeren ennå ) Sjekker ut Larsen....høyttalerene altså :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn