Høyttalere Nye høyttalere.....men hva ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte Audiovector M3 Signatur i 2002. Det var greit nok men ikke noe "å se lyset" med. Det kan ha vært disse Nordostkablene som er nevnt her. Opplevde ikke noe trøkk i bassen akkurat. JBL HDI 3800 er utenfor budsjett.
    Ser at du har sofa mellom høyttalerne. Jeg tror ikke det er helt optimalt. Rydd plass rundt høyttalerne og eksperimenter med plassering.
    Hvis du vil ha skyv i bassen så er monitor Audio en mulighet. Canton har noen modeller med skyv i bassen, klipsch. Du må bare prøve deg fram.
    Focal, Tannoy Defenitive technology er også muligheter. Det er det jeg kommer på i prisklassen.
    Mine Audiovector er en ny frisk fra Audiovector og er mer morohøyttaler enn M3 signatur. Mine har bassrefleks som peker ned og sprer bassen i hele rommet. De låter bra der ingen skulle tru at noen kunne bu. Men stiller krav ti elektronikk du kobler til selvfølgelig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook et al: Ok, så ett til, da..: AE 509 er bassrefleks, etter det jeg husker.. Sammen med trykkammer og transmisjonslinje er dette det vanlige innen høyttalerkonstruksjon. Alle tre har styrker og svakheter. Bassrefleksen har oftest mer i bånn, trykkammer er ofte mestere på mellomregisteret, mens transmisjonslinja- via sin interne avstemning -kombinerer de to. Det ei sånn avstemning gjør, er- grovt sett- å ta steinkontroll på luftstrømmene internt i kabinettet. Linja er avstemt til kabinett og elementer. Derfor kan de låte mer kontrollert enn både bassrefleks og trykkammer...uten å miste noe i prosessen. Og de totale, soniske resultatene kan bli svært gode...
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ER ikke låst til det. Det blir snart ommøblert (har planer men det vet ikke samboeren ennå ) Sjekker ut Larsen....høyttalerene altså :)
    Jo større plasseringsfrihet du har, dess enklere blir det selvfølgelig. Og enda bedre hvis du slipper å tenke på naboer over og/eller under ...
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    184
    Antall liker
    323
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Ser at du har sofa mellom høyttalerne. Jeg tror ikke det er helt optimalt. Rydd plass rundt høyttalerne og eksperimenter med plassering.
    Hvis du vil ha skyv i bassen så er monitor Audio en mulighet. Canton har noen modeller med skyv i bassen, klipsch. Du må bare prøve deg fram.
    Focal, Tannoy Defenitive technology er også muligheter. Det er det jeg kommer på i prisklassen.
    Mine Audiovector er en ny frisk fra Audiovector og er mer morohøyttaler enn M3 signatur. Mine har bassrefleks som peker ned og sprer bassen i hele rommet. De låter bra der ingen skulle tru at noen kunne bu. Men stiller krav ti elektronikk du kobler til selvfølgelig.
    Glem møbleringsplanen, det ser ikke sånn ut der. Skissen var mer for å vise hvordan mine ting, de jeg tegnet inn, er plassert.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Godt innspill, vert å ta en kikk på og innafor budsjett. Trykkammer ?
    Skal ikke bevege meg inn på hvordan konstruksjon er (trykkammer eller ikke), den har en bassport oppe bake på høyttalerene, regner med at det er ett eller annet system som sender "bassen" rundt inne i høyttaleren og kommer ut med god basslyd. Lite omtale av høyttaleren her inne på forumet, men om du søker på tester/review så finner du mange gode omtaler. Det er også en god beskrivelse av disse på youtube (etter min mening) så legger med link her. Ellers så fikk jeg god hjelp og tilbakemelding fra Stereofil før kjøp.

     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    184
    Antall liker
    323
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Skal ikke bevege meg inn på hvordan konstruksjon er (trykkammer eller ikke), den har en bassport oppe bake på høyttalerene, regner med at det er ett eller annet system som sender "bassen" rundt inne i høyttaleren og kommer ut med god basslyd. Lite omtale av høyttaleren her inne på forumet, men om du søker på tester/review så finner du mange gode omtaler. Det er også en god beskrivelse av disse på youtube (etter min mening) så legger med link her. Ellers så fikk jeg god hjelp og tilbakemelding fra Stereofil før kjøp.

    Sånn umiddelbart var det en høyttaler som tiltaler øyet. Imidlertid er det ikke øynene man hører med men gud bedre hvordan et pent ytre har noe å si :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ta deg en dagstur til Mala, sjekk ut Pylon Jasper. Alternativt Amber.
    Pylon har nok den største WAF`en.......
    Og Stereo+ ga den meget gode skussmål for ikke så lenge siden!

    mvh
    Proffne
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tegning, det gjør det lettere å se for seg hvilke alternativer man kan ha. Mine tanker er umiddelbart at jeg ville også tenkt kapasitet da rommet er stort.
    Man kan gjøre seg en tanke om man ønsker lyd som spres mest mulig ut i rommet, da kan saker som Monopulse og smale 3 eller 4 veis høyttalere være noe å tenke på. For fokusert og smal spredning for å skåne resten av huset er det saker som Elektrostater (magnepan), horn, større bokser med waveguide, feks noe tilsvarende Ø Audio osv.
    Dette med spredning er litt romavhenging og også en smakssak.

    Ellers vet jeg av erfaring hvor vanskelig det er å få god respons fra en høyttaler som plasseres tett innpå frontvegg (vegg foran nesen = bak høyttaler) og inn i et hjørne. Man får kansellering fra refleksjoner fra flater på 1/4 av bølgelengden man spiller av, og det er fort gjort at avstand fra bassdriver blir tilnærmet lik både til sidevegg, frontvegg og gulv. Da blir det noe slikt som dette, hvor grønn er høyttaler uten nærhet til sidevegg/hjørner og rødt er den som står nært et hjørne og avstanden til alle flater blir ganske lik;

    eksempel på SBIR.jpg


    Mer om temaet her;

    Man unngår deler av problemet med høyttalere med flere bassdrivere plassert i høyden og/eller bredden slik at avstanden fra de individuelle driverne er annerledes, men det er en problemstilling som er vanskelig å gjøre noe med. Rimeligste høyttaler på markedet som har en løsning (utenom proffmarkedet) er nye Buchardt A700 til 6000 Euro som har muligheten for kardioide-spredning (kansellering av lyd bakover). Fordelen er at de er fullaktive, med avansert dsp og alt mulig av funksjoner innebygget. Bonus er at de er fullrange og er laget av folk med tilgang til den mest avanserte målemaskinen (Klippel NFS) under utvikling av høyttalerne sine.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kardioidehøyttalere er smått genialt. Elementet på baksiden er i motfase og litt tidsforsinket i forhold til det på forsiden, slik at det nuller ut lyd bak høyttaleren, men summerer i fase rett forover. Det eliminerer kanselleringen pga reflektert lyd fra frontvegg. Avstanden til frontvegg har ikke lenger noe å si. Det er derfor jeg må ha en litt heftig DSP-plattform og et antall forsterkerkanaler hos meg.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja, det er ikke overraskende. B&W har også mye samme tendenser med tanke på tuning. Hvis det er slik at de er laget for å tilpasses britiske hjem med tunge gulvtepper og veldig møblerte hjem er det jo forståelig, men det egner seg ikke for sparsommelige nordiske hjem.
    Men jeg heller mer til å tro at den tuningen er laget for å låte imponerende ved korte lytteøkter, spesielt målt direkte mot andre høyttalere.
    Hva snakker du om😂
    800 d3
    1611694754878.png
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Grunnen til at jeg sier at dette med bassen er at jeg har hatt S.A.T/Audiovector M3 Signatur/Nordost RedDawn uten å bli imponert over bassgjengivelsen. Byttet ut til Cary SLI80 (?) uten at det ble noe bedre. Nå føler jeg at bassen er helt innafor men at totaliteten i lydbildet absolutt burde vært bedre.
    Hva med å oppgradere innen samme merke?
    Dukker opp på finn av og til hvis en lagrer et søk med varsel der.
    Patos Lyric er neste steg etter Basic.

    Ellers er det jo enormt å velge i.
    Men du skrev vel at de skulle se flotte ut? Tenker du da at de ser nye å Lækre ut?
    Hva er max budsjett liksom?


    Jeg skiftet selv fra Usher dancer mini 2 DMD til Focal Electra 1037 be
    50.000 kr til 100.000kr høyttaler.

    Hva fikk jeg?
    Større og kraftigere bass trøkk. Men går ikke like lavt i frekvens. Men herregud så gøy når Yello spiller som det gjorde i bilstereo tiden med samme trøkk som med 12 tommere i bilen.
    Nøytral lyd.
    Høyttaler som tåler mer watt.

    Hva mistet jeg?
    Den litt varme Usher lyden.

    Konklusjon er at Usher gir mye for pengene.

    Dette nevner jeg fordi, se ikke bare på pris. Helst bør en høre de eller velg noe med litt varme hvis du likte dine Patos. For ikke å gå ned på bassen må du også velge ut fra tildligere basshøyttalere. Hadde du 8 tommere, må du velge det samme i de nye og, for å ikke miste trøkket og lavbassen som du hadde. Men ingen fasit det heller, men grovt riktig.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du før ikk si annet siden du ikke vil såre meg.....hu!?
    Det ligger i den norske ånd å være god mot de svake 😃
    Vetta søren hva som gikk av meg, må ha vært noe i kakaoen jeg ikke tålte...

    Apropos, hvordan gikk det med Revel-testen din? Ikke fulgt med i timen, beklager!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut! Synd Revel ikke er mer utbredt i Norge. Det er forferdelig langt mellom dem på bruktmarkedet - og forferdelig dyre nye, iallefall hvis vi skal litt opp i seriene.

    Ryktes at @Balle Clorin er veldig fornøyd med sine Revel F35 - mulig tips for lesere av tråden?

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg får ett par Revel F35 ila uka som skal brukes til tv høyttalere oppe i stua.
    Men først skal jeg teste dem i kjelleren med hårete 4x15" suber/dsp.
    Låter det dritt, så sendes de tilbake.

    Er de godkjent til tv bruk, så blir de koblet opp med en enkel sub og miniDSP 2x4 HD.

    Du kan komme å sjekke de ut hvis du vil @Facebook. Men du kommer ikke inn her uten maske/munnbind.

    :devilish: 😜

    Edit: i følge Amir/ASR er disse Revel sakene svært vellydende greier.
    Når det er sagt, er jeg likevel ikke enig i alle hans skriverier ang. transducere fra Harman konsernet.
    ...kun min praktiske og utprøvde erfaring. Ikke gjeldene for alle andre selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tviler på at F35 i det hele tatt kan brukes uten ekstern basshjelp i bunnen.
    Det er begrenset hva stakkars 3 x 5" kan gi i de lavere oktaver.

    Kanskje F36 kan gå, om man ikke stiller for høye krav og er heldig med rommet.
    Muligens er Performa serien veien å gå for deg @Facebook.
    Du kan dra til Rud/Hauger hos Audiosenteret og låne deg ett par.
    Ække så langt dit fra Vestby.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Man hører dette argumentet veldig ofte, høyttalerne er ment for toe-in eller off-axis lytting og derfor er ikke responsen utenfor designaksen så viktig.

    Men det blir ikke mer sant av den grunn. Det er viktig at lyden som reflekteres og returnerer til lytter er mest mulig lik den lyden som går direkte fra høyttaler til lytter, så uansett valgt designakse vil responsen alle andre steder bety veldig mye.
    Man skal ha bra lang avstand til sidevegger før refleksjonene går fra å påvirke opplevelse av tonalitet til å bli bare en forstørrende spatial effekt på lydbildet.

    Likevel, min største innsigelse på en slik høyttaler er at egensignaturen er så sterk at det vil skinne igjennom på absolutt alt man hører, og selv om det kan fungere veldig bra på en del musikk, I en del rom og en del ører, så tror jeg at markante egensignaturer er noe vi går lei over tid.
    For mye diskantenergi er for meg en versting, tett etterfulgt av manglende dypbass.

    Bred spredning virker likevel å være såpass viktig for noen at tonale avvik ikke alltid er førsteprioritering, så slike høyttalere bør lyttes på over litt tid for å se om det er noe å satse på. Mangelen på dypbass er også en positiv ting i mange rom.

    Bare for å være klar, jeg har ikke hørt PMC såvidt jeg kan huske og er ikke ute etter annet enn å nyansere den evige misjoneringen om at det er de mest nøytrale og ærlige sakene som finnes.
    Veeeeldig einig med deg i det du seier om refleksjonar...
    Her på Sentralen er det fleire med eige lytterom, der ein fintrimmar akustikken med så små kompromiss som råd. Høgtalarar som er designa for å spele saman med rommet er veldig interessant å sjekke ut. Eg starta mi hifi-vandring med slike (Bose 901), og ser ut til å slutte med det same (mbl). Men eg kunne godt tenkje meg å ha eit ekstra rom med Carlson & Co, Gradient, og ikkje minst linjekjelde og punktkjeldehøgtalarar som ser ut til å kople mot rommet spesielt bra.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    184
    Antall liker
    323
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tegning, det gjør det lettere å se for seg hvilke alternativer man kan ha. Mine tanker er umiddelbart at jeg ville også tenkt kapasitet da rommet er stort.
    Man kan gjøre seg en tanke om man ønsker lyd som spres mest mulig ut i rommet, da kan saker som Monopulse og smale 3 eller 4 veis høyttalere være noe å tenke på. For fokusert og smal spredning for å skåne resten av huset er det saker som Elektrostater (magnepan), horn, større bokser med waveguide, feks noe tilsvarende Ø Audio osv.
    Dette med spredning er litt romavhenging og også en smakssak.

    Ellers vet jeg av erfaring hvor vanskelig det er å få god respons fra en høyttaler som plasseres tett innpå frontvegg (vegg foran nesen = bak høyttaler) og inn i et hjørne. Man får kansellering fra refleksjoner fra flater på 1/4 av bølgelengden man spiller av, og det er fort gjort at avstand fra bassdriver blir tilnærmet lik både til sidevegg, frontvegg og gulv. Da blir det noe slikt som dette, hvor grønn er høyttaler uten nærhet til sidevegg/hjørner og rødt er den som står nært et hjørne og avstanden til alle flater blir ganske lik;

    Rimeligste høyttaler på markedet som har en løsning (utenom proffmarkedet) er nye Buchardt A700 til 6000 Euro

    Rommet er stort men det er lavere under taket enn hva Norsk standard 3420 eller hva søren det heter krever. Det er bare 233 cm. Men utifra et fyringsøkonomisk perpektiv er det lurt. Jeg har høyttalerplassering som tilsvarer både rød og ikke minst den grønne linja. Bucharden ville sprengt vekk både budsjett og samliv tror jeg. Kikket litt på ProAc. Lå et par på Finn som fikk greie tester for 13 ! år siden :)
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    184
    Antall liker
    323
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Hva med å oppgradere innen samme merke?
    Dukker opp på finn av og til hvis en lagrer et søk med varsel der.
    Patos Lyric er neste steg etter Basic.

    Ellers er det jo enormt å velge i.
    Men du skrev vel at de skulle se flotte ut? Tenker du da at de ser nye å Lækre ut?
    Hva er max budsjett liksom?


    Jeg skiftet selv fra Usher dancer mini 2 DMD til Focal Electra 1037 be
    50.000 kr til 100.000kr høyttaler.

    Hva fikk jeg?
    Større og kraftigere bass trøkk. Men går ikke like lavt i frekvens. Men herregud så gøy når Yello spiller som det gjorde i bilstereo tiden med samme trøkk som med 12 tommere i bilen.
    Nøytral lyd.
    Høyttaler som tåler mer watt.

    Hva mistet jeg?
    Den litt varme Usher lyden.

    Konklusjon er at Usher gir mye for pengene.

    Dette nevner jeg fordi, se ikke bare på pris. Helst bør en høre de eller velg noe med litt varme hvis du likte dine Patos. For ikke å gå ned på bassen må du også velge ut fra tildligere basshøyttalere. Hadde du 8 tommere, må du velge det samme i de nye og, for å ikke miste trøkket og lavbassen som du hadde. Men ingen fasit det heller, men grovt riktig.
    Har kikket litt på Usher Mini 1DMD. Ligger helt i taket på budsjettet. Du er absolutt inne på noe vesentlig når du nevner varme i lyden.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    184
    Antall liker
    323
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får ett par Revel F35 ila uka som skal brukes til tv høyttalere oppe i stua.
    Men først skal jeg teste dem i kjelleren med hårete 4x15" suber/dsp.
    Låter det dritt, så sendes de tilbake.

    Er de godkjent til tv bruk, så blir de koblet opp med en enkel sub og miniDSP 2x4 HD.

    Du kan komme å sjekke de ut hvis du vil @Facebook. Men du kommer ikke inn her uten maske/munnbind.

    :devilish: 😜

    Edit: i følge Amir/ASR er disse Revel sakene svært vellydende greier.
    Når det er sagt, er jeg likevel ikke enig i alle hans skriverier ang. transducere fra Harman konsernet.
    ...kun min praktiske og utprøvde erfaring. Ikke gjeldene for alle andre selvsagt.
    Bra tips. Det går an å sjekke ut. Nå har CVD-19 satt en effektiv stopper for alle former sosialisering så hvis jeg kan få en raincheck på det så takker jeg ja hvis du fremdeles har de når den tid måtte komme.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har kikket litt på Usher Mini 1DMD. Ligger helt i taket på budsjettet. Du er absolutt inne på noe vesentlig når du nevner varme i lyden.
    Lure på om det ikke er noe ny serie på gang med de dancer modellene. Ser på Usher Facebook.
    Da bør en jo få de noe billigere kanskje.. Men et lagret søk på finn og god tolmodighet er jo en mulighet og.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har prøvd de hjemme for noen år siden, og må si at de må være verdt 16.000 hvis de ikke ser helt skabbete ut.
    Jeg hadde Scorpio for mange år siden og til 16k er det gode høyttalere.
    Disse er litt mer rocka en det andre jeg har hørt fra Audio Physic.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde Scorpio for mange år siden og til 16k er det gode høyttalere.
    Disse er litt mer rocka en det andre jeg har hørt fra Audio Physic.
    Mener på at det var B&W 804 Diamond og Monitor Audio PL200 jeg testa de mot. Mener å huske at de var på den behagelige/mørke sida klangmessig i mitt rom på daværende McIntosh MC402. Verdt en lytt hvertfall.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Focalius: AP funker på Densen, ja..Men en enkelt Beat 310, slik trådstarter har, er nok noe liten til å blåse ekte liv i en..Blant annet det har jeg snakka mye med Stefan Dreischärf om..Det er dessuten mer enn en god grunn til å prøve transmisjonslinjer her.. :coffee:
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Et kjøtthue/moderator som har fjerna posten min. Men det var altså link til annonsen av Audio Physics Scorpio 2.
    Postes alt mulig på sentralen, men det var visst ikke lov.
     
    Sist redigert:

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Et kjøtthue/moderator som har fjerna posten min. Men var det altså link til annonsen av Audio Physics Scorpio 2.
    er vel en moderator som følger reglene da det ikke er lov å linke til annonse. Men skal vel være litt kjøtthue for å ikke skjønne det...
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Et kjøtthue/moderator som har fjerna posten min. Men det var altså link til annonsen av Audio Physics Scorpio 2.
    Postes alt mulig på sentralen, men det var visst ikke lov.
    Tror ikke det er lov å kalle noen kjøtthue. Jeg kallte noen idiot og det ble fjerna :ROFLMAO: haha
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Tror ikke det er lov å kalle noen kjøtthue. Jeg kallte noen idiot og det ble fjerna :ROFLMAO: haha
    Sant nok, hadde glemt reglene siden jeg ikke har vært så aktiv på noen år, før de siste 2 ukene igjen. Så jeg hadde litt kort lunte der.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke uventet utartet seg til en "normal" hvaskaljegvelge tråd det her. Fullt av velmenende råd og innspill fra flere.
    Min erfaring, etter å måtte bruke lang tid- og bære mange apekasser, med noe av de samme "krav" til karakteristikk som trådstarter, var- og er at veldig mange høyttalere i et normalt møblert rom lett blir pågående i diskanten, gneldrete i øvre mellomtone - og mangler trampetakten bass i 80-100hz området.
    Selvfølgelig er det ulike faktorer som påvirker dette og resulterer i at én definert høyttaler fungerer i ett definert rom, samtidig som hva høyttalerene drives av har betydning.
    Tror jeg skal avstå å delta i debatten med klare av- eller anbefalinger i så måte, men at noen fabrikat/merker skiller seg ut med å være mer tilgivende og i den sammenheng "enklere" enn andre, er det ingen tvil om.
    Hverken PCM eller Klipsch tilhører (i min verden) de, og jeg har vanskelig for å se for meg at de vil tilfredsstille de egenskaper og karakteristikker trådstarter gir inntrykk av å etterspørre.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Scorpio 2 er tungdreven. Og Beat 310 er forholdsvis liten. APen har ett sett terminaler. Altså BØR du ha en større amp der. Syns å huske Herr Dreischärf anbefalte Densen monoblokker dersom merket skulle brukes. - det var vi fullt enige om etter å ha tatt den diskusjonen.
     
    Sist redigert:

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Scorpio 2 er tungdreven. Og Beat 310 er forholdsvis liten. APen har ett sett terminaler. Altså BØR du ha en større amp der. Syns å huske Herr Dreischärf anbefalte Densen monoblokker dersom merket skulle brukes. - det er jeg fullt enig med ham i.
    Tungdreven? Den er oppgitt 91 db og 4 Ohm. Rimelig lett last ut i fra spesifikasjonene. Jeg har selv Tempo 25 som er 89 db og 4 ohm, spiller helt fint med en solid 120 watts effekt. Forsøkte med Moon Ace sin 50 watter, og det låt glimrende, helt til jeg drop på det lille ekstra.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    184
    Antall liker
    323
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Facebook: Scorpio 2 er tungdreven. Og Beat 310 er forholdsvis liten. APen har ett sett terminaler. Altså BØR du ha en større amp der. Syns å huske Herr Dreischärf anbefalte Densen monoblokker dersom merket skulle brukes. - det er jeg fullt enig med ham i.
    Eg skjønar. Vel det er det oppsettet jeg har pr i dag. Høyttalere står for tur. Så til neste år kanskje, da kan det hende det blir rom for ny forsterker. I mellomtiden har jeg enorm glede av at en Clearaudio blåste liv i det aller meste her. (rip Gyro)
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Eg skjønar. Vel det er det oppsettet jeg har pr i dag. Høyttalere står for tur. Så til neste år kanskje, da kan det hende det blir rom for ny forsterker. I mellomtiden har jeg enorm glede av at en Clearaudio blåste liv i det aller meste her. (rip Gyro)
    Jeg tror absolutt ikke Beat 310 ikke skal klare å drive Scorpio, tvert i mot blir jo Densen ofte trukket fram som den perfekte match for disse høyttalerne. Scorpio er, på papiret, overhodet ikke vanskelig å drive med sine 91 db følsomthet.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    184
    Antall liker
    323
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke uventet utartet seg til en "normal" hvaskaljegvelge tråd det her. Fullt av velmenende råd og innspill fra flere.
    Min erfaring, etter å måtte bruke lang tid- og bære mange apekasser, med noe av de samme "krav" til karakteristikk som trådstarter, var- og er at veldig mange høyttalere i et normalt møblert rom lett blir pågående i diskanten, gneldrete i øvre mellomtone - og mangler trampetakten bass i 80-100hz området.
    Selvfølgelig er det ulike faktorer som påvirker dette og resulterer i at én definert høyttaler fungerer i ett definert rom, samtidig som hva høyttalerene drives av har betydning.
    Tror jeg skal avstå å delta i debatten med klare av- eller anbefalinger i så måte, men at noen fabrikat/merker skiller seg ut med å være mer tilgivende og i den sammenheng "enklere" enn andre, er det ingen tvil om.
    Hverken PCM eller Klipsch tilhører (i min verden) de, og jeg har vanskelig for å se for meg at de vil tilfredsstille de egenskaper og karakteristikker trådstarter gir inntrykk av å etterspørre.
    Sånn rent pærrsånnli synes jeg tråden er god, takket være alle bidragsyterene her. Glad for det. VEldig faktisk. Men om jeg har blitt klokere ? Det er jeg usikker på MEN det er satt lys på en del forhold som jeg ikke var klar over. Har iallefall klart å sette opp et Xell-ark men hva jeg har lyst til å besè nærmere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn