Alt til hus og bolig Nye hvitevarer

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.235
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
1
Jeg skal ha ny stekeovn og det er jo helt umulig å oritentere seg i dette markedet. Spesifikasjonene virker stort sett like på ovner fra 5-50k. Det er jo åpenbart at kvalitetsfølelsen på dører, knapper og hengsler virker bedre på dyrere modeller. Jeg har en viss erfaring med holdbarhet på diverse utstyr da alt var nytt da jeg bygde hus. Virker som om det meste holder rett over 5 år, altså til rett etter reklamasjonstiden er utgått.

Noen som har god erfaring med noe spesifikt? Synes jo egentlig de fleste merkene virker å være spyttet ut av samme fabrikk med forskjellige logoer. Miele? Gaggenau? Det trenger ikke å være det dyreste, men bør være driftsikkert, med god teknisk kvalitet og være holdbart. Kan godt legge litt penger i det, men ser egentlig ingen grunn for å betale for mye. Eneste krav er at det ikke er Siemens da jeg frem til nå har hatt en toppmodell som har vært helt elendig med bla skjev varme (forhandleren mente at alt var som det skulle og dette var brukerfeil). Har sett på en serie fra De Dietrich som virker bra, men det er omtrent null info på nett og da blir jeg jo skeptisk selv om det angivelig skal være gode produkter.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.951
Antall liker
9.429
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Miele er de råeste på vaskemaskiner, det er det de er kjent for.
Jeg arvet en, den var 25 år når jeg fikk den, hadde da vasket for en familie på 5.
Den varte i 3 år til.
Min mor har hatt en som ble over 25 år, vasket for 5.
min søster det samme familie på 4.
Vi kjøpte ny nå, den gamle ble over 20, vasket for 6.
Så att de lager kvalitet på den siden er ingen tvil.
Om resten er av samme kvalitet er vanskelig å vite.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.235
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
1
Det er opplagt at det billigste er å kjøpe den billigste ovnen og så bare kjøpe ny om den tar kvelden. Kan jo repetere denne øvelsen 6-10 ganger før de blir dyrere enn toppmodellene. Men skulle jo gjerne hatt noe som er holdbart, god kvalitetsfølelse og ser bra ut.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.951
Antall liker
9.429
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vi har Elektrolux stekeovn her hjemme.
Ikea sin ser skremmende lik ut (på hytte). 12 år nå.
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
673
Antall liker
476
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Har selv Gaggenau og meget fornøyd. High end i hvitevare-verden og koster litt men det svarer seg i funksjon og kvalitet etter min mening.
Tatt i betrakning hva vi bruker på hobby’en her inne så er det vel kanskje en bedre investering 🤔
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.461
Antall liker
13.991
Premium på mieles vanskemsskiner er verdt det for mengden polske gloser som kom da de oppdaget at de måtte bære den ned en ganske trang kjellertrapp med sving og enda flere da de fant ut at den de skulle ha med var akkurat like tung. Den som skulle ut hadde gjort sitt etter ca 20 år.

Utover den har er integrert kjøleskap, et frittstående kjøleskap og en oppvaskmaskin fra Miele røket. Det samme har en stekeovn fra Siemens og en skitbillig tøreketeommel fra AEG, den holdt også ca de samme 20 årene. Eneste som ikke er bytter er kombi mikro/stekeovn fra Siemens og koketopp fra Bosch. Bosch er akkurat det samme som Siemens i denne verden, for øvrig. Bare merkenavnet som skiller. Dum som jeg er har jeg byttet ut det som røk med det samme men det er litt med at ting skal passe inn både rent praktisk og estetisk. Særlig krav til kjøleskap var veldig spesifikke grunner frontene og oppvask var en xxl-variant.

Siden du skal ha stekeovn er vel viktigste valg om du skal ha dampfunksjon eller ikke. Det påvirker kanskje volumet tilgjengelig også? Mye fancy modeller har en del funksjoner du aldri kommer til å bruke uansett - det er ikke akkurat rakettforskning å steke noe.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.235
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
1
Tenkte å gjøre spørsmålet så enkelt som mulig, men jeg skal ha to ovner. Er lei en dårlig kombiovn og tenkte å ha to fulle ovner og da den ene med damp.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.260
Antall liker
6.937
Sted
Holmestrand
Jeg har holdt meg stort sett til Bosch/Siemens når det gjelder vask/oppvask.
Null problemer.
Steikovn vi har nå er fra IKEA, tror det er Electrolux.
8 år, null problemer.

Jeg går etter utstyr med minst mulig dill og dall.
Slikt utstyr med AI, internet og gud vet hva har jeg ikke bruk for.
Steikovn bør bli kjapt varm, der er vår litt treg synes jeg.
Ellers er det varmluft, over/undervarme, grill, og faktisk også dampfunksjon.
Tror den kostet 6-7000 for drøyt åtte år siden
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.668
Antall liker
858
Torget vurderinger
8
Jeg har vert på hvitevarekjøret de siste årene og det er en jungel ja.
Flyttet og bygget nytt kjøkken for 21 år siden. Alt av hvitevarer ble byttet. Siemens/Bosch stekovn/platetopp ble byttet etter 20 år. Begge fungerte prikkfritt enda, men ble byttet da kona ville ha nytt. Bosch oppvaskmaskin fungerer enda etter 21 år. Ingen ting er byttet på den, og den fungerer som ny. Vaskemaskin og tørketrommel fra Whirlpool varte i 10 år. Kombiskapet noen år til.
Så jeg sverger til Miele, Bosch og Siemens.
Så i de siste årene har jeg kjøpt ny platetopp fra Bosch, komfyr fra Miele, vaskemaskin fra Bosch, og et fantastisk kombiskap fra Samsung. Alt fungerer prikkfritt!
Men, det kan se ut som produktene som er verdt å satse på begynner på rundt 15k, og helst opp rundt 20k. Da er det ofte produsert i Tyskland og det er gjort mer innsats i kvaliteten.
Min erfaring er at en må styre unna AEG, Electrolux, Grundig og SMEG.
Kjøpte ny platetopp fra SMEG som kostet 17k. Etter 3 uker dannet det seg "tåkeskyer" under glassplaten. SMEG sa bare det var min feil, men kunne ikke begrunne hvordan... Kundeservice fra helevete.... Heldigvis så Elkjiip galskapen og hevet kjøpet!
Ble lokket til å kjøpe Grundig vaskemaskin og tørketrommel for noen år siden. Tørketrommelen hev jeg ut etter 1,5 år. Bare møkk! Vaskemaskinen varte 5 år og 2 mnd. Ville kostet mer å reparere enn verdien. Kundeservice fra helvete, og produkter fra Tyrkia... Styr unna....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.126
Antall liker
9.231
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Finn en som har 300 grader max og som har utrekkskinner.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.461
Antall liker
13.991
Finn en som har 300 grader max og som har utrekkskinner.
Og pyrolyse, men det er vel standard nå. Utover disse tre tingene var det ikke noe jeg brydde meg særlig mye om i alle fall.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.884
Antall liker
8.887
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Kjøper man Miele fryseskap, så er det faktisk Liebher som produserer de, så akkurat fryseskapene til Miele holder nok temmelig høy kvalitet.
Vi har en Smeg gass/el ovn oppe som jeg er mega fornøyd med og en Electrolux som kosta ca 8k med luft/grill på grov-kjøkkenet nede som har tjent oss veldig bra i snart 7 år nå. Når jeg kjøper bosch produkter holder jeg meg kun til serie 6 produkter fordi i følge repratør jeg kjenner så gjennomgår serie 6 produktene en strengere kvalitets kontroll enn de andre og han påstår at det er veldig lite feil med de......... så jeg har kjøpt nye oppvaskmaskin type Bosch serie 6, er ikke montert enda, så jeg får bare krysse fingrene :LOL: Lykke til med kjøp.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.571
Antall liker
3.235
Har seperate kjøl og fryseskap fra Miele. Håndtak på begge skapene har knekket pga designfeil som MIele ikke vedkjenner seg. Kost med originaldeler kjøpt i Norge rundt 5.000,- ikke arbeid inkludert. Nå er vifta i kjøleskap begynt å lage ulyder. Stemmer bra med alder på omtrent 5 år.

Miele støvsuker suger nesten like bra som Elektrolux, men lages nå i østen og plastkvalitet på skaft og slange blir som forventet. Støvsugerne deres er vel kanskje også det eneste produltet i sortemenet som er priset mer riktig som da likevel gjør den til et bedre kjøp en f%%"¤ Dyson.

Miele vaskemaskin tikker og går. Dette tror jeg dem kan. Men med deleprisene deres er det slett ikke sikkert det blir forsøkt noe repereasjon om den går i stykker. Det gjelper liksom ikke med 10 års garanti på tilgang av deler når man kan kjøpe helt ny maskin for samme beløp hos konkurent.

Miele oppvask. Makan til ræl. Her kan dem godt se til konkurenter for mer praktisk innredning. Denne har returfjæra i døra tullet siden den var ny, men ingen fiks tilgjengelig fra Miele. Den er også håpløs å få startet da knappene ikke reagerer på vanlig trykk. Problem helt fra maskinen var ny. Enten har dem kodet antibounche feil eller så har rett og slett trykknappene kontaktproblemer. Her kan jeg kanskje se for meg at printkort har vært kjørt i renseveske som trykknappene ikke tålte. Miele verksted er ikke kjent med noe recall eller ny firmware.

Så der har du det. Blir ikke mer overpriset Miele her i huset. Heller ikke noe mer fra Samsung.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.770
Antall liker
12.389
Sted
Ytterst i havgapet...
Håndtak på kjøl og frys, samt en innebygd kaffemaskin med sinnsyke delepriser, var det som fikk svigerinna mi på rett kjøl...
Jeg har reparert en del både hvite- og brunevarer i min tid.... strevde med en Miele tørketrommel.. absurde delepriser, og ingen hjelp eller tips å få, feilkodene fortalte egentlig ingenting.... Selv om det egentlig byr med i mot, så kjøper jeg heller greier til halv eller mindre pris enn Miele, og kasserer om feil ikke ikke dekkes av garanti og eller er logisk å reparere.... Bruk og kast samfunnet lever.....
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
6.931
Antall liker
20.125
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Eg har aldri hatt Miele-produkter, men det meste av andre merker, og mi er faring er at det meste feiler, så om du ikkje kan fikse sjølv så kjøp det som er rimelegast.
Om du kan fikse sjølv, så er kjende merker som til dømes Siemens og andre europeiske merker nokolunde greie å finne deler til sjølv etter nokre år.
 
Topp Bunn