Nye Kate Bush utgivelser!

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Da er vi bare enige om at vi ikke er enige .... :)

edit: Bør kanskje nevne at jeg bare har hørt vinylutgaven.
Om ikke annet så er det kjekt å høre (for din del) at du synes lydmiksen på LP'en er "helt grei" :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Audiophile skrev:
slowmotion skrev:
Da er vi bare enige om at vi ikke er enige .... :)

edit: Bør kanskje nevne at jeg bare har hørt vinylutgaven.
Om ikke annet så er det kjekt å høre (for din del) at du synes lydmiksen på LP'en er "helt grei" :)
Som en kommentar til de sutrende audiofile .... ;D

;)

Jeg hører på plata nå, og har ingen problemer med lyden.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Skulle bare mangle. Som audiofil er man jo på jakt etter best mulig lyd.
Ja, jeg synes uttalelsen til slowmotion var litt merkelig, og han svarte ikke på det siste spørsmålet mitt, men jeg har lagt diskusjonen bak meg :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Selv avspilt fra Wimp låter Director's Cut 2011 bedre enn >80% av dagens cd utgivelser.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig Anonym (riktignok fra fullformat her). Den låter på en slik måte at man får rik anledning til å høre musikken uten noe mer om-og-men. Mangler englestøv og denslags artefakter som noen synes å la seg imponere av, men det får man overlate å savne til de som mest bryr seg om slikt. Jeg bryr meg ikke, synes skiva låter fint for sitt formål jeg.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Var det jeg prøvde å si, men dere sa det bedre ....

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Mangler englestøv og denslags artefakter som noen synes å la seg imponere av, men det får man overlate å savne til de som mest bryr seg om slikt.
Da tror jeg du har misforstått mye av kritikken som er kommet i denne tråden :) Det dreier seg om ikke om savn av "englestøv og denslags artefakter" men karakteristikker ved lyden/miksen som trekker lydbildet ned.

Du har kanskje en annen oppfatning av hva som ligger i begrepet hi-fi enn det jeg har, men når jeg f.eks. hører et piano eller en damestemme, så foretrekker jeg at det høres ut som at damen og pianoet står foran meg, og ikke bak et teppe eller i rommet ved siden av (for å sette det litt på spissen).

Det å rakke ned på andres oppfatning av hi-fi eller god lyd synes jeg dessuten er usakelig. Du er kanskje ikke så opptatt av at ting skal høres troverdig ut, men det er faktisk andre her som er det :)

Dessuten: Folk har forskjellige anlegg, og lydkvaliteten vil oppfattes forskjellig, avhengig av hva slags anlegg man har. Det forsøkte jeg å illustrere ved å bringe frem desktop-høyttalerne mine som et eksempel.

Som nevnt tidligere så synes jeg ikke DC låter så mye verre enn mange andre av dagens CD-utgivelser, men når mange av disse utgivelsene låter "mindre bra" for å si det pent, så er ikke akkurat lydkvaliteten på DC noe å rope hurra for.

Jeg bryr meg ikke, synes skiva låter fint for sitt formål jeg.
Fint for deg, men kanskje du har forståelse for at andre ikke synes det låter så (veldig) bra? :)

slowmotion skrev:
Vel, du prøvde aldri å begrunne ditt standpunkt vedrørende lydkvaliteten :) Det du sa var at du ikke hadde forståelse for at folk kritiserte lydkvaliteten ("Det er de rent audiofile betraktninger jeg ikke har hel forståelse for"), noe jeg synes var litt merkelig, med tanke på at dette er et Hi-Fi Forum :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte meg Directors Cut på cd for 2 dager siden og hvis det låter dårlig er det noe galt med anlegget.

Lydkvaliteten i Directors Cut er det fullt mulig å rope hurra for, den er god. Plata låter mørkere enn de fleste men det er en forskjell på mørk lyd og dårlig lydkvalitet.

Plata har audiofile kvaliteter, bare ikke de stjernemix og englestøv så da er det ikke godt nok for gullørene.

M

Mr-T

Gjest
Anonym skrev:
Jeg kjøpte meg Directors Cut på cd for 2 dager siden og hvis det låter dårlig er det noe galt med anlegget.
Det er jeg helt enig i! Mørk klang ja, men absolutt ikke dårlig lyd.

Jeg våger påstanden at mange hifi-anlegg er så dårlige at de ikke er "alt-etende" på lyd og musikk - de er på en måte skreddersydd for å låte "kult" på visse plater, og kun det.

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
Mr-T skrev:
Anonym skrev:
Det er jeg helt enig i! Mørk klang ja, men absolutt ikke dårlig lyd.

Jeg våger påstanden at mange hifi-anlegg er så dårlige at de ikke er "alt-etende" på lyd og musikk - de er på en måte skreddersydd for å låte "kult" på visse plater, og kun det.
Enig i den påstanden synes platen låter bra men noe mørk og bahagelig :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Audiophile skrev:
Vidar P skrev:
Mangler englestøv og denslags artefakter som noen synes å la seg imponere av, men det får man overlate å savne til de som mest bryr seg om slikt.
Da tror jeg du har misforstått mye av kritikken som er kommet i denne tråden :) Det dreier seg om ikke om savn av "englestøv og denslags artefakter" men karakteristikker ved lyden/miksen som trekker lydbildet ned.

Du har kanskje en annen oppfatning av hva som ligger i begrepet hi-fi enn det jeg har, men når jeg f.eks. hører et piano eller en damestemme, så foretrekker jeg at det høres ut som at

damen og pianoet står foran meg, og ikke bak et teppe eller i rommet ved siden av (for å sette det litt på spissen).

Det å rakke ned på andres oppfatning av hi-fi eller god lyd synes jeg dessuten er usakelig. Du er kanskje ikke så opptatt av at ting skal høres troverdig ut, men det er faktisk andre her som er det :)

Dessuten: Folk har forskjellige anlegg, og lydkvaliteten vil oppfattes forskjellig, avhengig av hva slags anlegg man har. Det forsøkte jeg å illustrere ved å bringe frem desktop-høyttalerne mine som et eksempel.

Som nevnt tidligere så synes jeg ikke DC låter så mye verre enn mange andre av dagens
CD-utgivelser, men når mange av disse utgivelsene låter "mindre bra" for å si det pent, så er ikke akkurat lydkvaliteten på DC noe å rope hurra for.

Jeg bryr meg ikke, synes skiva låter fint for sitt formål jeg.
Fint for deg, men kanskje du har forståelse for at andre ikke synes det låter så (veldig) bra? :)

slowmotion skrev:
Vel, du prøvde aldri å begrunne ditt standpunkt vedrørende lydkvaliteten :) Det du sa var at du ikke hadde forståelse for at folk kritiserte lydkvaliteten ("Det er de rent audiofile betraktninger jeg ikke har hel forståelse for"), noe jeg synes var litt merkelig, med tanke på at dette er et Hi-Fi Forum :)
Hva i all verden?
Nå skal jeg ikke skrive her på Vidar P's vegne, det klarer han utmerket selv. Men en liten reaksjon fra min side synes jeg at jeg vil bidra med.

Selv om Vidar P og jeg ikke en heeelt enige om denne utgivelsen, klarer jeg ikke å se at det han skriver er noe "angrep" på hverken den ene eller den andre. Mulig det er jeg klarer å lese "dialekten" han bruker.....
Han fortalte bare sitt syn, slik du også gjør. Dette behøver da ikke å diskuteres ihel.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Jeg kjøpte meg Directors Cut på cd for 2 dager siden og hvis det låter dårlig er det noe galt med anlegget
Den 'forklaringen' henger dessverre ikke på greip. Mange andre bra album låter utmerket på samme anlegg (som nevnt tidligere). Selv hennes første album som ble utgitt i 1978 låter bedre enn DC. Jeg har også lyttet på platen med hodetelefoner (Sennheiser HD 800, Bel Canto Dac 1.5), og jeg opplever de samme svakhetene.

Plata låter mørkere enn de fleste men det er en forskjell på mørk lyd og dårlig lydkvalitet.
Som nevnt tidligere er det ikke klangen som kritiseres her, men det tilslørte lyden og mangel på oppløsning.

Plata har audiofile kvaliteter, bare ikke de stjernemix og englestøv så da er det ikke godt nok for gullørene.
Konkretiser hva du mener med "stjernemix og englestøv", så kanskje vi kan får en litt mer diskusjon.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Mitt anlegg er ikke skreddersydd for å låte 'kult', det er ment å være forholdsvis nøytralt. For noen er 'varm' lyd et ideal, noen liker en mer 'analog' klang, mens andre foretrekker mer punch i bassen, osv. For meg er det viktigst at anlegget bare slipper lyden gjennom, og er så gjennomsiktlig og oppløst som mulig (det gir musikken mer 'nærvær', for å si det enkelt). Jeg lytter på ganske forskjellige typer musikk (symfonisk, elektronisk, akustisk, vokal, osv.), så det ville uansett ikke hatt så mye for seg å 'tweake' anlegget for at det skal låte spesielt bra i visse sjangre.

Og som jeg har sagt tidligere: Det kan godt være at svakhetene på platen skjermes i større grad på enkelte anlegg, og da vil naturligvis albumet låte bedre, relativt sett.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Selv om Vidar P og jeg ikke en heeelt enige om denne utgivelsen, klarer jeg ikke å se at det han skriver er noe "angrep" på hverken den ene eller den andre.
Jeg har ikke anklaget ham for personangrep, det er ikke det det dreier seg om. Jeg snakker om at han betegner andres preferanser som "englestøv og denslags artefakter" (hva legger han egentlig i begrepet 'englestøv'?). Det er omtrent like saklig som at jeg skulle si at f.eks. vinyl-lyd er for de som liker å lytte på "bakgrunnsstøy, knitring og denslags artefakter".

Når det er sagt, så skal jeg vedgå at jeg kanskje var litt hard i replikken (selv om jeg angrep sak, og ikke person). Jeg ble først kritisert bare for å ha kritisert lydkvaliteten (til tross for at jeg begrunnet synspunktene mine, og til tross for at jeg langtifra var den første som har rettet kritikk mot platen her), og deretter kom Vidar med sitt innlegg. Derfor ble jeg litt arg, men slikt kan skje når man er litt trøtt og sliten etter en hard dag :)

Jeg tviler på at vi kommer noen vei med denne diskusjonen, for å være helt ærlig, og det er kanskje like greit, med tanke på at jeg har måttet gjenta de samme argumentene flere ganger. Og ettersom jeg i tiden fremover ikke vil være istand til å svare her uansett, så lar jeg diskusjonen ligge.

Jeg tror allikevel vi er enige om at det er litt skuffende at vi ikke kan ha en mer konstruktiv diskusjon omkring lydkvalitet, spesielt på et forum som er ment som et "samlepunkt for lyd og musikk" :)

God ferie, alle sammen :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
(nå vet jeg at Vidar P, som vinylmann, kanskje ikke er så veldig glad for sammenligningen "bakgrunnsstøy, knitring og denslags artefakter" ;) )

Jeg har sansen for dette med å ta opp "en sak" og legge den bak seg på denne måten.
Jeg syntes bare personlig at det ble for mye "diskusjon" frem og tilbake om denne platen. Alle må får ytre seg og det er nok med det, imo.
Det er alltid viktig på et forum som dette å kunne "kunsten" å lese mellom linjer og å se "dialekter/måter å ordlegge" seg på. Vi har alle mer eller mindre i oss dette med å lese og ta "personlig" alt for mye. Heri tror jeg mye av det "fusset" som foregår på HFS, ligger.

Får skrive som en "god venninne" av meg sa sist høst; "skal dette funke, må vi begge være villige til å svelge en hel del store kameler"

Ønsker deg også en god ferie. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Audiophile skrev:
Anonym skrev:
Jeg kjøpte meg Directors Cut på cd for 2 dager siden og hvis det låter dårlig er det noe galt med anlegget
Den 'forklaringen' henger dessverre ikke på greip. Mange andre bra album låter utmerket på samme anlegg (som nevnt tidligere). Selv hennes første album som ble utgitt i 1978 låter bedre enn DC. Jeg har også lyttet på platen med hodetelefoner (Sennheiser HD 800, Bel Canto Dac 1.5), og jeg opplever de samme svakhetene.

Plata låter mørkere enn de fleste men det er en forskjell på mørk lyd og dårlig lydkvalitet.
Som nevnt tidligere er det ikke klangen som kritiseres her, men det tilslørte lyden og mangel på oppløsning.

Konkretiser hva du mener med "stjernemix og englestøv", så kanskje vi kan får en litt mer diskusjon.
Jeg opplever ikke albumet som tilslørt eller med manglende oppløsning.

Synes det låt bra med Beyerdynamic DT770, enkelt Sandberg lydkort og Wimp.
Kjøpte albumet og synes det låt bra på stueanlegget og for å ta en realitycheck spilte jeg det av med Stello DP200 og Beyerdynamic T1 og det låt fortsatt bra.

Jeg har forstått det som at stjernemix og englestøv er litt ekstra nivå oppover i frekvens for å gi inntrykk av god oppløsning.

Hvis en ser på andre diskusjoner her på forumet så er det svært mange meninger om hva som er nøytralt så jeg har full forståelse for at det kan være uenigheter om hva som er tilslørt eller med manglende oppløsning.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.857
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hørt på den i et par dager (lossless). Den er veldig bra. Skrev litt om det i "hva lytter du til nå" tråden. Men slikt drukner i alle andre innlegg der.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
gleder meg som en unge til å høre det nye albumet :)

U

Utgatt11378

Gjest
Har nesten alltid vært en KB tilhenger, men jeg synes ikke dette var noe bra....tok meg selv i å sette på den siste til Marit Larsen og koste meg med den ::)

Vh

S

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Hentes i morgen/ i dag :)
Må lyttes på noen ganger til.....ikke heeelt på`n enda.
Satte på noe aldeles nydelig fra J.S. Bach i stedet. Cafè Zimmermann spæller konserter for div instrumenter.

Men frk Catherine Bush skal som vanlig få flere sjanser ;)

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Denne gleder jeg meg til. Ariel var veldig god.
Kate Bush har veldig mye bra som blir spilt mye i perioder.

Når det gjelder den DC plata så er det flere av låtene som det er gjort
en god vri/forandring på. Hadde håpet på enda mer Trio Bulgarka.
Lydmessig så får Audiophile min fulle forståelse og støtte når det gjelder
lydkvaliteten. Noe av dette høres ut som dårlig demo opptak. Merkelig,
men det er sikkert bevisst.

mag

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kjekt at vi har Spotify, så får vi en kjangs til å høre den med en gang. http://open.spotify.com/album/1VAB3Xn92dPKPWzocgQqkh
Foreløpig kun kommet til spor en, men det høres lovende ut foreløpig. Eterisk og delikat, med en litt dempet topp. Det virker å være ment å låte ganske mørkt, noe som kanskje setter en standard også for det musikalske og lyriske innholdet?

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
erato skrev:
Pedant her. Aerial (antenne). Sorry.
Veldig bra du passer på.

Aerial
Aerial
Aerial

Sånn, jeg skal skjerpe meg :)

mag

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.792
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det begynte å spre om seg. Gressbranner må kveles ved fødselen, ellers er det for sent.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Solid album. Retning og sound hun velger er hennes egen, og det er bare å takke og bukke for at slike artister fins. De bringer alltid noe.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tror denne kan stå på egne bein etterhvert. Ikke noe hovedverk, men det er positivt at hun lager ny musikk. Håper dette gir mersmak og at dette er en prelude til noe større. Har ikke helt fått taket på den, men kommer til å spille den til jeg finner ut av den. Aerial tok også en stund for å åpne seg.

Så får det heller våge seg at noen har spilt inn det hele på lydbånd med feil dolby-setting.

Wild Man er spesielt artig, kan sverge på at Bowie eller hans medarbeidere har et eller annet med denne låten å gjøre.

Topp Bunn