Nye rør til project tube box s2

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.092
Torget vurderinger
2
Gå for New Old Stock (NOS) fra norsk forhandler, jeg anbefaler @Audiomix eller @jbh .

Da blir du ikke lurt (det finnes mye fake NOS ute på verdensveven), og du får muligheter for bytte om du får defekt rør.

Akkurat til Tube Box ville jeg, basert på egen erfaring, vært litt forsiktig med Telefunken og andre detaljfokuserte rør, da disse kan oppleves litt tynne og kjølige i den RIAA'n. Du får gode forslag fra de nevnte leverandører.

• Liker
Reaksjoner: ptb

jbh

Medlem
Ble medlem
06.11.2003
Antall liker
28
Sted
0862 Oslo
Torget vurderinger
15
Mange av de gamle mest kjente produsentene av rør, slik som Telefunken, Mullard, Tung-Sol og Genalex, ble lagt ned da rør møtte sitt midlertidige endelikt i møte med transistoren for noen 10-år siden. Siden de ikke er beskyttede varemerker lenger, blir det nå produsert russiske rør som benytter disse gamle rørnavnene. Jeg kjenenr ikke til at dette er gjort av kinesiske produsenter, men jeg kan ikke være sikker. Jeg har antatt at grunnen til at mange amerikanske fabrikanter benytter russiske rør i sine konstruksjoner de siste årene er, at en av de to største (min antagelse) rørprodusentene de siste årene er Electro-Harmonix i Russland. Før het de vel Sovtek, som i sin tid overtok produsjonen av Svetlana da de la ned sin rørproduksjon for noen 10-år siden - på 90-tallet?

Electro-Harmonixs er etter det jeg vet eid av New Sensor i USA, New York. Prøv å Google New Senson Corp, så kan du lese alt om dem og produktene deres.

Hifi entusiaster som har kommet inn i rørverden nå i de senere åra, vet kanskje ikke forskjellen på gamle europeiske rør fra ca 1950-1970-tallet og de nyproduserte fra Russland med samme navn. Noen snakker om at de nye russiske røra er fake, men det er det ikke etter mitt syn. Det er åpenbart når en ser på eskene at de er nye, da pappen og det glansa trykket på eskene er veldig forskjellig fra de gamle eskene med mattere farger osv. Og ikke minst står det gjerne Made in Russia på selve røra. Det er ikke forbudt å friske opp gamle varemerker, men lydmessig kan det noen ganger være som å lage en Lada og sette Ferarri-merke på den. En Lada er og blir en Lada uansett hvordan en merker den. En mer vellykket fornying av et gammelt hedersnavn i bilverden er vel Bugatti...
Jeg har noen gamle Telefunken ECC801S, 802S og 803S liggende, og det har hendt at noen med kort fartstid i denne hobbyen ikke kan fatte at noen vil betale så dyrt som de gjør for et 60-talls Telefunken 803S-rør, når JJ lager helt nye til rundt 10% av prisen...!!! I en bisetning kan det nevnes at Telefunken ECC803S rør har bli klokket inn på mer enn 100 000 timer kontinuerlig bruk i radiosendere som stod plassert utilgjengelig til. Hvis du spiller musikk 3 timer hver dag, så bruker du ca 100år på å nå det timetallet.Da blir ikke prisen per time så høy.

Selv om de gamle røra i noen tilfeller koster en del mer enn de russiske og kinesiske nyproduserte, må en også se på levetiden til de ulike røra. Etter min erfaring er en del av de gamle signalrøra, spesielt Telefunken ECC83 (Smooth Plate), meget holdbare og varer i tiår i forsterkere som er i normalt jevnt bruk hos flere av mine bekjente. Dersom et slikt rør koster rundt 1500-2000kr, så er det 50-100% dyrere enn det russiske eksempelet, Genalex 12AX7, lenger oppe tråden her, men hva om Telefunken varer 4-5 ganger lenger, eller enda mer? Livslengden er i mange tilfeller kanskje ikke så viktig for hifi-folk, da mange skifter utstyr så ofte at de aldri rekker å slite ut signalrøra før apparatet ligger ute for salg her på Sentralen. De som tar seg bryet med å Google "best ECC83 12AX7" og kikker på de som skriver grundig om dette vil nok lære et par ting temaet. Så langt har jeg bare snakket om signal og småsignal-rør. Effekt-rør er noe helt annet da de som oftest slites ut mye raskere enn signaløra. De som f.eks. har en McIntosh MC275 har vel 7 signalrør type ECC81 og ECC83 og 4 KT88 eller 6550. Det skulle ikke forundre meg om de som har Telefunken ECC81 og ECC83 må skifte utgangsrør flere ganger før de må skifte signalrør. Da forutsetter jeg at signalrøra er målt og holder spec da de ble satt inn.

Hvis en tenker på dagens politiske situasjon, så er det nok litt krevende, fra et etisk/politisk ståsted, å velge hvor en skal kjøpe de neste nyproduserte røra fra, da de aller fleste produseres i Russland og Kina, med noen få unntak i USA og Tsjekkia. Det er bare det at gamle utgangsrør blir vanskeligere og vanskeligere å finng, og at prisen på de ofte er ganske høy slik som for de originale Genalex/GEC KT88, som nå gjerne koster mellom 2000-4000kr per stykk i spennet mellom brukte og nye i esker - se opp for rør med lekkasjer (brummer), som indikeres av at sølvbelegget i toppen og på siden av røret gjerne fader bort og blir tynt og regnbuefarget. Jeg har sett mange slik til salgs opp gjennom åra til en høy pris.

Jeg anbefaler alle å Google det de lurer på og velge artikler som drøfter problemstillinger og ikke bare slår fast den ene store sannheten.

Noe en kan ha i tankene når en leser amerikanske artikler, er at USA først og fremst var selvforsynte da de hadde mange store rørprodusenter som leverte hovedsakelig til militæret og til telecom industrien, men også til entertainment slik som kino, og etter hvert til konsumenter til hjemmebruk. USA valgte i stor grad andre typer signalrør enn Europa. Det ble sagt at USA i denne sammenhengen er bygd på 6SN7 og 6SL7, mens Europa ble bygd på ECC-rør. Det kan i noen grad farge synspunktene til amerikanske skribenter som "bader" i amerikanske billige rør, mens de ikke har tilgang til europeiske rør på samme måten. Av og til skriver hifi-journalister om gamle europeiske rør. Et eksempel er TAS-287 oktober 2018 i en test skrevet av Andre Jennings om Zesto Tessera RIAA av. På side 56 drøfter han forskjellen på JJ ECC83, Mullard, Siemens og Telefunken. Drøftingen er pro og con for de ulike røra, og er absolutt noe å bli klok på. Zesto er designet og voicet med JJ-rør, men en kan bruke gamle (NOS) rør til å krydre lyden i den retningen en ønsker, skriver Jennings. Han beskriver altså ikke forskjeller som om du skifter bil fra en Nissan Micra til en Porsche 911, men mer subtile forskjeller, om enn lette å høre. Godt å vite, da det etter hvert vil bli meget vanskelig å finn gamle orignale utgangsrør i det minste. Småsignalrør finnes det så mye av, og de vare ofte så lenge, at jeg vil tro at vi ikke vil gå tomme i min levetid.

Lykke til med rørlyd, med alle sine feil og utfordringer er det allikevel den eneste lyden jeg vil ha når jeg høre på musikk hjemme!
Mvh JBH

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Antall liker
299
Har ikke erfaring hverken med RIAA'en din eller rørene du har linket til. Vil allikevel komme med en anbefaling som ikke koster det hvite ut av øynene. Etter å ha prøvd mange av de mest ansette og dyreste ECC83 variantene i min RIAA har jeg endt opp med en type som heter ECC808. Denne typen rør er avhengig av bruk av adapter og at glødingen er 6 volt ved bruk i ECC83 kretser. Oppfyller du de kravene vil jeg tro du har funnet frem til de aller beste "ECC83" rørene som er å oppdrive. @jbh hadde i hvert fall tidligere Telefunken (min favoritt) til salgs og adaptere fåes på ebay.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.361
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har antatt at grunnen til at mange amerikanske fabrikanter benytter russiske rør i sine konstruksjoner de siste årene er, at en av de to største (min antagelse) rørprodusentene de siste årene er Electro-Harmonix i Russland. Før het de vel Sovtek, som i sin tid overtok produsjonen av Svetlana da de la ned sin rørproduksjon for noen 10-år siden - på 90-tallet?

Electro-Harmonixs er etter det jeg vet eid av New Sensor i USA, New York. Prøv å Google New Senson Corp, så kan du lese alt om dem og produktene deres.

Noen snakker om at de nye russiske røra er fake, men det er det ikke etter mitt syn.
Electro-Harmonics (ehx.com) eies av den gamle ringreven og "luringen" Mike Matthevs (New Sensor Corp). Rørene de leverer produseres alle på den gamle Reflector fabrikken i Saratov Russland.
Matthevs klarte å få rettigheter til både merkenavnene Mullard, Tung Sol, Genalex og Svetlana i tillegg til de opprinnelige Sovtek - og Electro Harmonicx.
Men, selvom merkenavnene er videreført så er ikke rørene like/identiske med de som i sin tid ble produsert på de opprinnelige fabrikkene.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.507
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Styr langt unna nye russiskproduserte rør og plukk heller opp et par Ei ECC83/12AX7 fra Audiomix. Gunstig prisede rør fra gamle Jugoslavia som låter veldig bra. Brukt av. f.eks Tim de Paravicini i hans EAR Yoshino produkter.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.213
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Mange av de gamle mest kjente produsentene av rør, slik som Telefunken, Mullard, Tung-Sol og Genalex, ble lagt ned da rør møtte sitt midlertidige endelikt i møte med transistoren for noen 10-år siden. Siden de ikke er beskyttede varemerker lenger, blir det nå produsert russiske rør som benytter disse gamle rørnavnene. Jeg kjenenr ikke til at dette er gjort av kinesiske produsenter, men jeg kan ikke være sikker. Jeg har antatt at grunnen til at mange amerikanske fabrikanter benytter russiske rør i sine konstruksjoner de siste årene er, at en av de to største (min antagelse) rørprodusentene de siste årene er Electro-Harmonix i Russland. Før het de vel Sovtek, som i sin tid overtok produsjonen av Svetlana da de la ned sin rørproduksjon for noen 10-år siden - på 90-tallet?

Hifi entusiaster som har kommet inn i rørverden nå i de senere åra, vet kanskje ikke forskjellen på gamle europeiske rør fra ca 1950-1970-tallet og de nyproduserte fra Russland med samme navn. Noen snakker om at de nye russiske røra er fake, men det er det ikke etter mitt syn. Det er åpenbart når en ser på eskene at de er nye, da pappen og det glansa trykket på eskene er veldig forskjellig fra de gamle eskene med mattere farger osv. Og ikke minst står det gjerne Made in Russia på selve røra. Det er ikke forbudt å friske opp gamle varemerker, men lydmessig kan det noen ganger være som å lage en Lada og sette Ferarri-merke på den. En Lada er og blir en Lada uansett hvordan en merker den. En mer vellykket fornying av et gammelt hedersnavn i bilverden er vel Bugatti...
Jeg har noen gamle Telefunken ECC801S, 802S og 803S liggende, og det har hendt at noen med kort fartstid i denne hobbyen ikke kan fatte at noen vil betale så dyrt som de gjør for et 60-talls Telefunken 803S-rør, når JJ lager helt nye til rundt 10% av prisen...!!! I en bisetning kan det nevnes at Telefunken ECC803S rør har bli klokket inn på mer enn 100 000 timer kontinuerlig bruk i radiosendere som stod plassert utilgjengelig til. Hvis du spiller musikk 3 timer hver dag, så bruker du ca 100år på å nå det timetallet.Da blir ikke prisen per time så høy.

Selv om de gamle røra i noen tilfeller koster en del mer enn de russiske og kinesiske nyproduserte, må en også se på levetiden til de ulike røra. Etter min erfaring er en del av de gamle signalrøra, spesielt Telefunken ECC83 (Smooth Plate), meget holdbare og varer i tiår i forsterkere som er i normalt jevnt bruk hos flere av mine bekjente. Dersom et slikt rør koster rundt 1500-2000kr, så er det 50-100% dyrere enn det russiske eksempelet, Genalex 12AX7, lenger oppe tråden her, men hva om Telefunken varer 4-5 ganger lenger, eller enda mer? Livslengden er i mange tilfeller kanskje ikke så viktig for hifi-folk, da mange skifter utstyr så ofte at de aldri rekker å slite ut signalrøra før apparatet ligger ute for salg her på Sentralen. De som tar seg bryet med å Google "best ECC83 12AX7" og kikker på de som skriver grundig om dette vil nok lære et par ting temaet. Så langt har jeg bare snakket om signal og småsignal-rør. Effekt-rør er noe helt annet da de som oftest slites ut mye raskere enn signaløra. De som f.eks. har en McIntosh MC275 har vel 7 signalrør type ECC81 og ECC83 og 4 KT88 eller 6550. Det skulle ikke forundre meg om de som har Telefunken ECC81 og ECC83 må skifte utgangsrør flere ganger før de må skifte signalrør. Da forutsetter jeg at signalrøra er målt og holder spec da de ble satt inn.

Hvis en tenker på dagens politiske situasjon, så er det nok litt krevende, fra et etisk/politisk ståsted, å velge hvor en skal kjøpe de neste nyproduserte røra fra, da de aller fleste produseres i Russland og Kina, med noen få unntak i USA og Tsjekkia. Det er bare det at gamle utgangsrør blir vanskeligere og vanskeligere å finng, og at prisen på de ofte er ganske høy slik som for de originale Genalex/GEC KT88, som nå gjerne koster mellom 2000-4000kr per stykk i spennet mellom brukte og nye i esker - se opp for rør med lekkasjer (brummer), som indikeres av at sølvbelegget i toppen og på siden av røret gjerne fader bort og blir tynt og regnbuefarget. Jeg har sett mange slik til salgs opp gjennom åra til en høy pris.

Jeg anbefaler alle å Google det de lurer på og velge artikler som drøfter problemstillinger og ikke bare slår fast den ene store sannheten.

Noe en kan ha i tankene når en leser amerikanske artikler, er at USA først og fremst var selvforsynte da de hadde mange store rørprodusenter som leverte hovedsakelig til militæret og til telecom industrien, men også til entertainment slik som kino, og etter hvert til konsumenter til hjemmebruk. USA valgte i stor grad andre typer signalrør enn Europa. Det ble sagt at USA i denne sammenhengen er bygd på 6SN7 og 6SL7, mens Europa ble bygd på ECC-rør. Det kan i noen grad farge synspunktene til amerikanske skribenter som "bader" i amerikanske billige rør, mens de ikke har tilgang til europeiske rør på samme måten. Av og til skriver hifi-journalister om gamle europeiske rør. Et eksempel er TAS-287 oktober 2018 i en test skrevet av Andre Jennings om Zesto Tessera RIAA av. På side 56 drøfter han forskjellen på JJ ECC83, Mullard, Siemens og Telefunken. Drøftingen er pro og con for de ulike røra, og er absolutt noe å bli klok på. Zesto er designet og voicet med JJ-rør, men en kan bruke gamle (NOS) rør til å krydre lyden i den retningen en ønsker, skriver Jennings. Han beskriver altså ikke forskjeller som om du skifter bil fra en Nissan Micra til en Porsche 911, men mer subtile forskjeller, om enn lette å høre. Godt å vite, da det etter hvert vil bli meget vanskelig å finn gamle orignale utgangsrør i det minste. Småsignalrør finnes det så mye av, og de vare ofte så lenge, at jeg vil tro at vi ikke vil gå tomme i min levetid.

Lykke til med rørlyd, med alle sine feil og utfordringer er det allikevel den eneste lyden jeg vil ha når jeg høre på musikk hjemme!
Mvh JBH
Jeg sier og mener:
Alle historier med opphav i Russland eller Kina er......historier.
Mht til Mike Matthews så er dette det nærmeste fakta jeg kjenner til:
Amerikansk rocker og skjørtejeger.
Det siste kom godt med da han forførte (eller ble forført av) russiske "Svetlana". Ikke rørprodusenten altså.
Etter hvert fikk han kontroll over mye av rørproduksjonen som nå er samlet under New Sensor.
At han fikk "hånd om" klassiske navn som f.eks. Mullard er en solid omskriving. Han stjal navnet. Det hadde jo et godt rykte.
En EU domstol (mange år siden) la ned forbud om å selge russiske rør merket MULLARD til EU/EØS.
Den gang var Mullard et Philips navn / merke.
Et annet kjent merke er Tung Sol (usa). Nå made in Russia. Samme med Genalex. Sikkert flere.
Kinesisk vri på samme tema er "REPLICA" eller "Re-Issue". Har heller ikke noe med originalene å gjøre.

Jeg ser en god del havarerte forsterkere. Årsaken er ofte defekte (kortsluttet) russiske eller kinesiske rør.
Gjennomgående kortere levetid enn NOS. Billigere selvfølgelig. I rørets levetid er det trolig bedre økonomi med NOS rør.
Også lyden da :)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.630
Va med rørene fra Psvane? joa vet att det er Kina produkter.
Man leser masse skryt av anmeldere. Men handler man fra kinesiske salgskanaler leser man også om mange som ikke blir fornøyd. Man kan da tenke at enten får man fake Psvane eller dem faktisk er dritt.

Legg til at kineserne er rask med å klone andre sin sukksess, så vektskålen min heller kanskje mot at skal man handle Psvane kanskje best å gjøre det fra velrenomerte forhandlere.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.213
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Man leser masse skryt av anmeldere. Men handler man fra kinesiske salgskanaler leser man også om mange som ikke blir fornøyd. Man kan da tenke at enten får man fake Psvane eller dem faktisk er dritt.

Legg til at kineserne er rask med å klone andre sin sukksess, så vektskålen min heller kanskje mot at skal man handle Psvane kanskje best å gjøre det fra velrenomerte forhandlere.
Det har vist seg vanskelig om ikke umulig å kopiere de gamle.
Selv ikke produsenter som kan omgå alle vestlige miljøkrav klarer det.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.302
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Vad med fremtiden da for rør trengende hifi folk? NOS rør er vel ikke og få tak i evig tid? Ett annet spørsmål, nytt rørutsyr som selges leveres vel ikke med NOS rør? vad er kvaliteten her?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er faktisk mye av det samme utfordringen med endel vintage transistorer også

jbh

Medlem
Ble medlem
06.11.2003
Antall liker
28
Sted
0862 Oslo
Torget vurderinger
15
En ting er at miljøkrav kan hindre bruken av lydmessig optimale materialer i rør fra et lydmessig perspektiv, noe annet, og kanskje like viktig, er at mange av de damene som på 50-70-tallet satt i Blackburn, Ulm eller Berlin og andre steder sikkert hadde jobbet med å lodde og produsere rør i flere årtier, og etter hvert var veldig veldig gode i jobben sin. Noe av problemet med rør kan jo være at den indre konstruksjonen rett og slett ikke henger godt nok sammen i nyere rør, er ikke fagarbeiderne i Kina og Russland like gode til å lodde som de var i gamledager? Jeg tviler på at de som lager rør i dag har fartstid i produksjon på flere årtier. I tillegg til at loddetinnet kanskje ikke er like bra, og ikke gir like holdbare loddinger som før pga. problemstillingen med bruk av bly?

Min erfaring med de beste røra fra Philips/Mullard/Valvo/Siemens-gruppen og Telefunken er at når de først har vært brukt 100 timer eller gjerne noen hundre timer, så varer de veldig lenge og havarerer veldig sjelden. Det samme gjelder f.eks. gamle amerikanske 211/VT-4-C-rør, som jeg hadde ca 50 stykker av. Vi var en gjeng som brukte Kondo Ongaku, Air Tight ATM211 og Spark 9021D forsterkere med 211-rør i mange år. De kinesiske 211-røra som fulgte med Air Tight monoblokkene var lablet Air Tight og skulle etter sigende være innbrent av Air Tight, men av totalt 8 slik rør havarerte likevel omtrent halvparten i løpet av noen måneder hos oss, mens vi spilte i årevis på de vanligste ca 1940-1960-talls 211 røra fra GE og RCA. Første gang jeg brukte 211 var på utpå 1990-tallet i noen Spark 9021 monoblokker, og deretter ble de samme røra med inn i ATM211 og til slutt i Kondo Ongaku de to siste åra, ca 20år senere. Jeg er ikke sikker på om de er utslitte ennå.

Et eksempel på interessante rørkonstruksjoner er bruken av radioaktive materialer i gamle amerikanske 845 rør. Jeg kjøpte noen United Electronic/VT43 av en god venn i Horten, Bjørn Martinsen. Da fortalte han at dersom noen prøvde å sende slike radioaktive rør ut av USA, og deklarerte de korrekt, så ble de stoppet og at han hadde erfart akkurat det. Han anbefalte meg for øvrig å ikke dvele for lenge med restene hvis jeg knuste et slikt rør. Min seks av typen er trygt lagret godt emballert når de ikke er i bruk.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.361
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det kan også være et resultat at det ofte mht varer produsert i Kina (generelt) hender at produkter underkjent i (en form for) kvalitetskontroll og skulle vært kassert/skrotet allikevel finner sin vei ut på gråmarkedet.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.361
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ett annet spørsmål, nytt rørutsyr som selges leveres vel ikke med NOS rør? vad er kvaliteten her?
Det er nok nyproduserte rør fra Russland/Kina i det aller meste. Det jeg vet er at de produsenter som får sine rør branded - dvs påtrykket sin egen logo, får selekterte rør som har gått igjennom en form for ekstra kvalitetskontroll. I tillegg tester og matcher de rørene før de monteres i en amp. Det er ihvertfall praksis hos f.eks Mesa, Engl, Fender m.fl
TAD hevder at det også gjelder alle de rør de selger.

Men - utover det er det ingen produksjonsmessig kvalitetsforskjell.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.092
Torget vurderinger
2
Audio Note's store ressursbruk på rørutvikling (da i lag med Psvane, der sistnevnte er produsenten som lager rør etter AN's specs) er i det minste spennende nok; Audio Note besitter en av verdens største samlinger av NOS rør, og kan sammenligne samt gjøre reverse engineering i så stor grad de måtte ønske. Hittil har de så langt jeg vet kun fått laget effektrør, men jeg håper at de tar med seg noen av de sjeldne materialene de benytter, samt en unik know-how også over i produksjon av smårør etter hvert.

Videre er Western Electric i USA en bedrift som flyter på sin historie, og fortsatt produserer noen av de beste 300B-rørene som er å få tak i. Det er slett ikke helt svart, dette her.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.361
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Etter at «rørkrisen» oppsto bl.a som følge av krigen og en av de Kinesiske gikk under som følge av brann vurderte jo WE å øke sortimentet til å omfatte andre typer.
De hadde jo lenge en markedsundersøkelse liggende på sin hjemmeside der man kunne krysse av på ønskede rørtyper. Hva som kom ut av det har jeg ikke sett noe mer om.

Samtidig husker jeg Kvanlid en gang fortalte at det tidligere ble brukt materialer i produksjon som nå er på global black list. Husker ikke hva, men det innvirker visstnok på at man ikke kan lage like gode rør i dag.

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.213
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Vad med fremtiden da for rør trengende hifi folk? NOS rør er vel ikke og få tak i evig tid? Ett annet spørsmål, nytt rørutsyr som selges leveres vel ikke med NOS rør? vad er kvaliteten her?
Verden går videre og vi vil ikke huske hvordan det var den gang det var mye bedre.
Alle nyproduserte forsterkere leveres med nyproduserte rør (finnes noen få og sære unntak) og de som tester slikt er fulle av lovord. De vet knapt hvor mye bedre det kunne blitt.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.302
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Verden går videre og vi vil ikke huske hvordan det var den gang det var mye bedre.
Alle nyproduserte forsterkere leveres med nyproduserte rør (finnes noen få og sære unntak) og de som tester slikt er fulle av lovord. De vet knapt hvor mye bedre det kunne blitt.
"Vi" slutter vel og huske snart også :rolleyes: så da er allt glemt likevel😦 Nå har jeg ikke det store behovet av rør til min riaa, men den skal få det beste og oppbringe når jeg skal bytte🤩

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.630
Vedrørende miljøgifter lister OpenAI følgende:
  1. Bly: Bly brukes ofte i komponentene som brukes til å forsegle vakuumrørene, samt i loddeprosessen. Bly er et giftig stoff som kan føre til helseproblemer som nerve- og nyreskader, spesielt ved langvarig eksponering.
  2. Kviksølv: I noen forsterkerrør kan små mengder kviksølv være til stede i form av kontakter eller andre komponenter. Kviksølv er et sterkt giftig stoff som kan forårsake alvorlige helseproblemer, særlig i høye konsentrasjoner.
  3. Kadmium: Kadmium kan brukes som et legeringsmateriale i enkelte elektriske komponenter, og det er kjent for å være svært giftig, spesielt for nyrene og leverfunksjonen, samt å ha kreftfremkallende egenskaper.
  4. Tungmetaller i elektrodene: De elektrodene i forsterkerrør kan inneholde tungmetaller som kan være farlige både under produksjonen og ved håndtering av gamle, brukte rør.
  5. Fosfor: I noen tilfeller kan fosfor brukes i rørenes behandling, og fosforforbindelser kan være giftige for både mennesker og miljøet.
Disse stoffene og problemene knyttet til produksjonen har ført til strenge miljøreguleringer i mange vestlige land, som gjør at det kan være vanskeligere å produsere disse rørene på en økonomisk konkurransedyktig måte.

Topp Bunn