Takk for link. Jeg har selv en 2010 V70 med den omtalte 1.6 litern, så greit å være klar over det. Selv om jeg merker at det ikke gjør meg bekymra.
Kjøpte den i påsken, så jeg har ikke hatt den lenge nok til å mene så mye, men den gjør absolutt jobben til mitt bruk selv om jeg skulle ønske jeg hadde hatt seks fremfor fem gir. (giringa er ganske tett for å kompensere for at motoren er liten og bilen er stor og tung)
Bruker bilen hovedsaklig som turbil, og veldig lite til småkjøring.
Forbruket mitt siden jeg tok over bilen er på 0,43 liter pr mil etter å ha kjørt ca 3000 km ifølge bilens gjennomsnittsmåler. Og nesten halvparten av de kilometrene var med et dårlig hjullager som dro opp snittet litt, men som jeg ikke hadde anledning til å fikse der og da.
Jeg bytta fra en 1996 850 med 2.0 180hk bensinmotor, så det var ganske rart å plutselig ha så liten motor. Og gå fra bensin til diesel. Men jeg må si at jeg er overrasket over hvor godt den går selv med den lille motoren. Og det at den bruker ganske nøyaktig halvparten så mye drivstoff pr kjørte enhet er absolutt med på å gjøre det enda enklere å akseptere. (min 850 lå på ca 0.86 i snitt pr mil med tilsvarende kjøremønster)
Så vi får passe på å ta oljeskiftene på alvor, så bør nok ikke dette være et problem i praksis. Som Terje-A påpeker finnes det millioner av denne motoren i alle mulige slags biler, og det har nok slett ikke vært slik at det har vært bytta et tilsvarende antall millioner turboer, selv på biler som har gått langt.
Prissegmentet jeg hører hjemme i er for lavt for at jeg kunne få kjøpt meg en V60, siden det er en noe nyere modell. Men skulle jeg brukt mer penger hadde den helt klart vært på vurderingslista. Det er digg å ha stor plass, men det er som oftest bra nok med plass i V60, spesielt om jeg tillater meg å hive syklene bakpå bilen fremfor inni.
Naboen har fast parkeringsplass til sin V60 ved siden av min plass, så jeg har hatt god tid til å betrakte den.
Absolutt en verdig kandidat.
Faktisk må jeg si at det som overrasket meg mest da jeg vurderte hvilken bil jeg skulle ha, var hvor romslig den lille V40'en var inni. Den føltes faktisk som en voksen bil, selv om den tilsynelatende er bitteliten. Så en V40 med hengerfeste kunne faktisk funka for meg.