Rega vet jeg vil fungere. Har en Planar 3 fra 90-tallet nå som har gledet meg mye de siste årene. Rp6/8 vil formodentlig være "mer av det samme" - med trykk på mer. Sikkert mye mer
Technics ser jeg ofte blir anbefalt. Sikkert ypperlige spillere, men jeg strever med utseendet. Yamahaen jeg har nevnt tidligere ser derimot veldig fin ut.
Hei.
En oppgradering fra en 90-talls Planar 3 til en nyere RP-6 vil gi MYE av det samme, men ikke nødvendigvis MER av det samme. Mao. en lyd som
ligner - men som ikke nødvendigvis er "bedre". Bare en lyd som er "annerledes".
Forskjellen mellom de to spillerne ligger først og fremst i drivverket, der man har "oppgradert" til et stivere chassis med et annet materiale i plintet,
aluminium avstivere rundt lager og arm og et bytte fra en 220 V AC motor til en 24 V AC motor. På RP6 får du i tillegg med den eksterne strøm-
forsyningen som tillater direktevalg mellom 33 og 45 RPM og tolags glasstallerken. Alt dette gjør lyden noe mer hifiriktig, men man mister noe av
dynamikken fra den originale Planar 3 underveis. Tonearmens lydbidrag er i praksis den samme, til tross for at man har byttet både navn og måten
armen monteres til chassiset.
Et bytte, fra en Planar 3, til en Yamaha 800 eller en Technics 1210 vil heller IKKE være en oppgradering i mine ører.
En klar oppgradering ville dog være om du får tak i en RP8. Med sitt "skjelettoppgygde" chassis, metall undertallerken, trelags glasstallerken og
ikke minst sin bedre tonearm vil dette gi deg en solid opplevelse av "mer av det samme, men (mye) bedre".
Dessuten vil den spilleren - eller snarere armen - gi deg muligheten til å benytte de beste pickupene der ute. Denne tråden har av en merkelig grunn
ikke berørt pickupen (selv om Bambi var innom det). Et bytte av pickup ville gitt langt større forskjeller i lydkvalitet - enn forskjellene mellom de
forskjellige spillere...