NYHETER - platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    2 nyheter fra Dual:

CS 618Q. Manuell DD. Pris ca. 10K
    Vis vedlegget 767604

Primus Maximus.
    Manuell DD som blir produsert i kun 100 ex. Pris 86K.
    Vis vedlegget 767606
    Hvorfor tok du ikke med Dual CS 429 helautomatiske platespiller som kommer på markedet i disse dager?😊
    Tenkte jeg skulle kjøpe meg en sånn og spille noen av mine gamle Lp’er.
    Får flashback til platespilleren jeg vokste opp med.

Helautomatisk drift burde være standard på platespillere! Men HiFi folket tenker sikkert så perverst at det sikkert må bli dårligere lyd hvis betjeninga er bedre😀

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Forøvrig spilte Yamaha GT-5000 med bravour på Horten messa, sammens med Yamaha elektronikk. I tillegg er den dritlekker å se og ta på.
    Det morsomme var at jeg kom rett fra Muddy Waters «Folk Singer» spilt på en Studer A80 til samme spor på Waters plata spilt på GT-5000. Sistnevnte låt best, mer distinkt (neutral) i lyden med mer støyfri bakgrunn.

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.048
    Torget vurderinger
    2
    Gt-500 er supertfin. Men sliter personlig litt med den radikale armgeometrien. Er liksom mot alt man har lært.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Gt-500 er supertfin. Men sliter personlig litt med den radikale armgeometrien. Er liksom mot alt man har lært.
    The proof is in the pudding…selve lyden var det vanskelig å finne heftelser ved. Lyden var absolutt så analog man får den, men samtidig hadde den en utsøkt presisjon og støyfrihet man ofte forbinder med digital.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.144
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    [PEDANTMODUS]

Det heter ikke "The proof is in the pudding"; det i seg selv har ingen iboende betydning overhode. Uttrykkket er "The proof of the pudding is in the eating", mens din versjon er en amerikanisme skapt av folk som i utgangpunktet ikke har skjønt hva de skriver. Som vanlig. Jevnfør "I could care less", etc.

[/PEDANTMODUS]

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    [PEDANTMODUS]

Det heter ikke "The proof is in the pudding"; det i seg selv har ingen iboende betydning overhode. Uttrykkket er "The proof of the pudding is in the eating", mens din versjon er en amerikansme skapt av folk som i utgangpunktet ikke har skjønt hva de skriver. Som vanlig. Jevnfør "I could care less", etc.

[/PEDANTMODUS]
    Du har nok helt rett.

Men vi er i en tid hvor alt sklir ut, både verbalt og skriftlig. Hørte på Språksnakk på Nrk. At unge folk omtaler «en bjørnetjeneste» som en stor og god tjeneste i positiv mening, det kan faktisk bli den nye betydningen av ordet. Alt handler bare om at en stor nok andel av befolkninga gjør samme feilen over et tilstrekkelig tidsrom, så må både du og jeg resignere og si; sånn har det blitt nå.
    En smule deprimerende, ikke sant? 😛

Pug309gti

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Antall liker
    899
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    9
    Den må jo være alle klokkeelskeres drøm å kunne se drivverket gjennom en 22mm tykk gjennomsiktig antistatisk methacrylate med tekstene "Swiss Made", “Côtes de Genève” og “soleillage”.

Vis vedlegget 766693
    Er vel ikke lenge til vi får platespiller med tourbillon mekanisme;)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.376
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor tok du ikke med Dual CS 429 helautomatiske platespiller som kommer på markedet i disse dager?😊
    Tenkte jeg skulle kjøpe meg en sånn og spille noen av mine gamle Lp’er.
    Får flashback til platespilleren jeg vokste opp med.

Helautomatisk drift burde være standard på platespillere! Men HiFi folket tenker sikkert så perverst at det sikkert må bli dårligere lyd hvis betjeninga er bedre😀
    Helautomatisk er fint når du sitter i ro og mak og spiller side A og side B. Men har du kompiser på besøk og spiller låter, da er det bare i veien.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.652
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor la du ikke ut informasjon om den selv - i steden for å bruke like lang tid på å spørre om hvorfor ikke jeg gjorde det ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.652
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Helautomatisk er fint når du sitter i ro og mak og spiller side A og side B. Men har du kompiser på besøk og spiller låter, da er det bare i veien.
    Ikke nødvendigvis. På f.eks en B&O tangensial trykker du på armlift, for deretter å spole frem til ønsket spor. Om du skal bytte plate er det bare å trykke på stop.
    Minst like raskt som å betjene arm manuelt - og mye safere;)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.376
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nødvendigvis. På f.eks en B&O tangensial trykker du på armlift, for deretter å spole frem til ønsket spor. Om du skal bytte plate er det bare å trykke på stop.
    Minst like raskt som å betjene arm manuelt - og mye safere;)
    Jeg har trykket på knappene på flere B&Oer , Technichser og dess like. Sharp Optonica med optisk sensor. Ingenting som har kunnet konkurrere med en stødig hånd på en regaarm.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.570
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Påstand: En The Well Tempered Arm er enda mer tilgivende. Den tåler også en utforskende toogethalvtåring vet jeg.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.554
    Det aller meste ved denne spilleren synes jeg virker interessant. Artig at noen prøver seg på å tråkke litt utenfor oppgåtte stier.

Vertere_DG1.jpg

Legger også ved en link til litt info/test om/av spilleren:
    Stereo-Magazine

Ikke sikker på at denne er å få kjøpt her til lands.
    Steen

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    21.237
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Det aller meste ved denne spilleren synes jeg virker interessant. Artig at noen prøver seg på å tråkke litt utenfor oppgåtte stier.

Stereo-Magazine

Steen
    Har dei kopiert den gamle armen til NAD?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.264
    Sted
    Holmestrand
    Er vel ikke lenge til vi får platespiller med tourbillon mekanisme;)
    Skulle noen av disse platespillerkonstruktørene ha laget en lastebil hadde det nok endt opp med 19 motorer og en 60-80 akslinger.
    Det underlige er at mange ikke ser ut til å bry seg en døyt om at disse raritene er bygd så dyre, store, tunge og kompliserte som mulig.
    Stikk i strid med hva man ellers gjør.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.264
    Sted
    Holmestrand

Vis vedlegget 768364

Stereo-Magazine

Steen
    Pilar Audio
    Blakstadia 25
    1386 Asker Norway

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Skulle noen av disse platespillerkonstruktørene ha laget en lastebil hadde det nok endt opp med 19 motorer og en 60-80 akslinger.
    Det underlige er at mange ikke ser ut til å bry seg en døyt om at disse raritene er bygd så dyre, store, tunge og kompliserte som mulig.
    Stikk i strid med hva man ellers gjør.

En Nottingham Spacedeck er enkelheten selv...

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da kan vi kanskje fortsette etter trådens intensjon og -tittel: NYHETER - platespillere

Jeg synes at det er innafor å hente opp platespillernyheter fra 2021 - om det er greit for dere andre - men eldre spillere enn det kan vi godt la ligge :)

Nyheten er fra rett rundt årsskiftet, men fortjener oppmerksomhet ettersom Clearaudio nå leverer Concept som en slags "integrert platespiller" som har fått navnet "Concept Active". Det innebærer at spilleren har integrert phono-trinn og hodetelefonforsterker m/uttak.

Clearaudio Concept Active

LW-concept-actice-rear-e1600155413887.png

TAS-317-Cover.png

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.376
    Torget vurderinger
    2
    Ikke dumt tenkt dette, sakset fra manualen:

«passive
    = Choose this setting for use with an external phono amplifier within your Hi-Fi setup instead of the integrated phono amplifier. The switch for Subsonic, Gain, Mode and the headphone output are deactivated in this setting.
    variable
    = Choose this setting for the use of the integrated phono amplifier. The signal through the RCA outputs can now be adjusted with the Concept Activ volume control. The settings for Subsonic, Gain and Mode have to be also chosen correctly. This setting is perfect for the use of active speakers (without extra components).
    active
    = Choose this setting for the use of the integrated phono amplifier. The signal will exit through the RCA outputs at full volume level. In this setting, the switches for Subsonic, Gain and Mode have to be set according to the installed phono cartridge. The volume control of the concept active will affect the headphone output only. This setting is perfect for use with a separate hifi amplifier.»

Ikke knappene man fikler med under avspilling, men fleksibiltet er som regel et gode.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Thorens TD 124 DD er en flott spiller.

I tillegg til mye vellyd kan eiere av denne vente seg morsomme reaksjoner fra bekjente "sivilister" som hører at man har betalt 100 k for noe som ser ut som et velholdt loppemarkedsfunn ;)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Tørte" ikke å ta den med jeg, i mitt tidligere "Nyheter fra Thorens" innlegg da den ble lansert i 2020 ;)
    Har jeg bomma, så får jeg tåle giljotinen 🤭

• Liker
    Reaksjoner: ptb

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.336
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    PROJECT DEBUT PRO er relativt ny.
    Den ser ut til å være et godt alternativ til Rega. Finner ikke norsk pris, men HiFi News sier at den skal koste £ 699,- inkl. arm og pick up. Lichtenegger har lagt seg i selen i anledning 30 års jubileet , og det ser ut som en får ganske mye for pengene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn