Nyttårsforsett startet idag

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Utetrening med Friskis & Svettis i hele sommer pluss sykling og jogging. Fullførte 10 km Kristinaløp 1,13 min under målet, storfornøyd. 30 grader pluss uten ordentlige drikkestasjoner.

9 kg ned siden februar, har stått stille en stund nå, men går da i hvertfall ikke opp. Men, uff a meg for fristelser av ulike typer en har rundt seg hele tiden.

Kompo: sydentur uten å gå opp, da gjør du nok noe riktig, ja!

bambadoo: Gratulerer, det må jeg si. Jeg var kjempekry etter å ha blitt forespurt om å være Friskisinstruktør, men Toppidretten a' gitt!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt spesielt egentlig også..

Rektor der som ringte meg (var tipset) er faktisk min gamle gymlærer fra Gymnas :)

Er ikke akkurat mange elevene i min idrett da (Badminton) ;)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Det er herlig å høre at badminton ikke er helt glemt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gratulerer med "ny" jobb bambadoo, må være hyggelig å være populær og ettertraktet.. ;D

Vel her er det ferie ennå. Har vært på hyttetur med rolige dager, men har prøvd å spise sunt og ikke for mye, og å gå litt tur. Lengden begrenser seg litt av størrelsen på øyen, men litt har det da blitt..

Hjemme igjen og en tur til fjells i dag, satser på flere turen i uken, men værmeldingene var jo ikke så lovende... :-\

Høres jo bra ut Maha med 9 kilo ned. Har også stått stille en stund nå, men om jeg ikke har gått så mye ned, merker jeg det faktisk, har kvittet meg med noe unødvendig fett, og har ikke gått opp i alle fall. Men kroppen tror visst at den har nådd en slags idealvekt og er litt gjenstridig når det kommer til å kvitte seg med mere. Jaja, vi får se hvem som vinner. ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Samme greia her, Komponenten. Vekta rører seg knapt, men kroppsammensetningen endrer seg. Dvs: i disse litt for late dager har den endret seg litt i feil retning, men så lenge vekta holder, er jo mye gjort :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Har gått litt trått her den siste tiden, men er pr i dag nede i 96,1 og livvidde 95,5. Så det går fortsatt nedover selv om det ikke har gått så fort de siste ukene.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Little sissyboy var å trente i dag. God stund siden sist nå.

Løftet 100kg i benk to ganger, pluss en rep med litt hjelp, flaut.

Skal nok bli godt å trene ben i morgen, men skeptisk hvor mye vekter som kan brukes.

Edit: fortsatte helt til det sa stopp med 80kg eller noe sånt etterpå. Måtte rulle vekta over maven for å komme meg løs ;D . Gikk helt greit, ikkeno å begynne å skrike for.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det går relativt greit her.

Klarer å holde kosten noenlunde, ellers har det blitt litt mindre trim i det siste, men tar nå en tur i ny og ne. Gikk til en topp (Topptrim) for et par dager siden, det ble litt kav i høyt gress, vått terreng, mistet stien og virret litt. Fikk flått på meg og, både på jakken og på leggen.
Går ikke der flere ganger.

Ca 62,5 kilo, går seint nå, men ikke opp, så da er det greit, hadde vel ikke planer om så mye mer, kanskje ned mot 60, får se.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Neste uke begynner undervisningen på toppidretts gymnaset. Blir spennende.
Selv sliter jeg med kneet. Har funnet ut at sykling er bra for slikt. Så nå tar jeg noen korte sykkelturer i uken. Har også begynt så vidt å trene badminton igjen, men tar det rolig. Hjemmekontor idag, så jeg tar en halvtimes sykkeltur nå... Jobber også mye i hagen for tiden (graving og slikt skjiiiit) og tenker at det er gratis trening :)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.855
Torget vurderinger
1
Denne Nyttårsforsett tråden er til stor nytte for mitt kom-i-form prosjekt. Jeg planla omlegging av kosthold og igangsetting av trening allerede i november i fjor. Riktignok dro det på seg med et par kilo ekstra gjennom julebordsesongen og jule-/nyttårsfestivitasen med familie og venner. Men det er viktig å være planmessig og ha blikket festet opp og fram. Jeg igangsatte således en knallhard diett 1. januar. Sløyfet sukker og smør på havregrøten og alkohol kun en dag i uka. Det gav etterhvert resultater, og jeg kunne notere et ekstra hakk inn på beltet før januar var omme. Så kom det en liten sprekk i februar, primært pga jobbreiser. Utover våren mistet jeg målet litt av syne, ja glemte faktisk hele kom-i-form prosjektet helt fram til da jeg prøvde å dra på meg den gamle favoritt bermudashortsen min i juni. Lettere beskjemmet har jeg og min nye fleskemage kommet oss gjennom sommeren. Nå står høsten for tur og det var veldig kjærkomment at denne tråden dukket opp igjen. Nå skal jeg lage et opplegg som virkelig skal gi resultater utover høsten.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Glad jeg er ferdig med denne type nyttårsforsett!!! :D

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
pedal skrev:
Jeg planla i november i fjor. et par kilo ekstra gjennom julebordsesongen. Men ha blikket festet opp og fram. 1. januar. gav etterhvert resultater. sprekk. mistet målet av syne. Lettere beskjemmet. Nå skal jeg
Vi prøver så godt vi kan vettu, og så prøver vi igjen ;)

topline skrev:
We don´t see things as they are, we see things as we are!
The world is what you think it is.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
ØivindJ skrev:
pedal skrev:
Jeg planla i november i fjor. et par kilo ekstra gjennom julebordsesongen. Men ha blikket festet opp og fram. 1. januar. gav etterhvert resultater. sprekk. mistet målet av syne. Lettere beskjemmet. Nå skal jeg
Vi prøver så godt vi kan vettu, og så prøver vi igjen ;)

topline skrev:
We don´t see things as they are, we see things as we are!
The world is what you think it is.
That's correct! ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Etter å ha fått veldig mye sol i sommer (skiftet farge ;D )
Så legger jeg ut en liten treningsvideo av en veldig enkel økt her en dagen.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
En erfaring rikere etter 10km asfalt på Kristinaløpet i Tønsberg i sommer; asfalt er ikke godt for kroppen. Derfor blir det litt greiere på Kanaljoggen hvor 3/4 visstnok er grus og lignende underlag. Satser på en vesentliog bedre tid denne gang, i sommer var det steike varmt og nesten ikke vannposter.

http://www.kanaljoggen.no/

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Jeg tror jeg har fått anorexia, rett som det er når jeg ser meg i speilet
synes jeg at jeg ser litt småfet ut. :-\

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Det er bare feil på speilet ;)

Tor Nado skrev:
Jeg tror jeg har fått anorexia, rett som det er når jeg ser meg i speilet
synes jeg at jeg ser litt småfet ut. :-\

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Trente fra kl. 0745-0930 idag. En herlig start på dagen :)

Da fortjener jeg

Evt en slik ;D ;D

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Prøver ut intermittent fasting, siden alle insisterer på at det er en dårlig ide.
(one week into it)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Til lykke.
Skal selv spille lagserie i morgen. Blir noko trening utav det.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.405
Torget vurderinger
1
Ned 19 kilo sidan nyttår,ved bruk av den garanterte måten ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Etter målene som er oppgitt her i tråden, må det da være noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt pæreformete skjorter???!!!

Jeg skal under 90...men det blir etter nyttår,ja! Itj no,nei...
;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
De har beynt å selge bukser og skjorter med 10% strech. Det er saker det, blir liksom mulig og puste normalt igjen ;D

Elektron

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
I dag hadde jeg min første store "sprekk" siden 15, januar. En pose "M" gikk ned på høykant! Blir nok bondeanger på mandag når det skal veies igjen, men................ den tid den sorg!

Resultatet så langt er at Spiralis har gått ned ganske nøyaktig 30 kg siden prosjekt slanking begynte 15.01.09. Buksene kjøpes nå med 28 cm mindre livvidde enn i januar. Ligger litt etter det mest optimistiske anslaget for suksess, men vil ikke på noen måte klage over det som er oppnådd. Litt utpå nyåret har jeg vel en helt gjennomsnittlig normal BMI.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.195
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Imponerende Spiralis :)
M-posen finner du nok tilgivelse for, et eller annet sted ;D

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.855
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Resultatet så langt er at Spiralis har gått ned ganske nøyaktig 30 kg siden prosjekt slanking begynte 15.01.09.
Jøss! Det var imponerende. Det har vel gitt et helt nytt liv, såvel på dagtid som nattestid. (Søvnkvalitet, snorking, etc).

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Spiralis skrev:
Resultatet så langt er at Spiralis har gått ned ganske nøyaktig 30 kg siden prosjekt slanking begynte 15.01.09.
Jøss! Det var imponerende. Det har vel gitt et helt nytt liv, såvel på dagtid som nattestid. (Søvnkvalitet, snorking, etc).
Merker ikke så mye selv men "hun som tror hun bestemmer" sier at det er et helt annet liv. Ble snorkeoperert for noen år siden, men det hadde bare forbigående effekt, men nå etter at jeg har gått ned i vekt er det nesten helt slutt på snorking og spesiellt søvnapné er tydeligvis et tilbakelagt stadium. Har også begynt å bevege meg mye mer enn før også, går raske turer på 1-1,5 time 2-5 ganger pr uke så kondisjonen har også blitt en helt annen, det har selvsagt også hatt positiv effekt på livskvaliteten.

Det avgjørende for at det har gått så bra er nok at kona også driver på det samme slankeprogrammet. Det vanskeligste når det gjelder slanking er å prøve å gå ned i vekt hvis partneren fyller huset med snop og usunn mat. Nå har vi hverandre som støtte og medspillere og det gjør jo saken enklere for å si det forsiktig.

En annen faktor for suksess er at man har grei økonomi, sunn mager mat er ikke billig! Det går mye i grønnsaker og rent kjøtt og det koster selvsagt mye mer enn farseprodukter. Hjelper også på at vi bor så nært Finland og at vi derfor har tilgang på to "gammeldagse" slakterbutikker. Kjøper oksestek som slakteren "hiver" i kjøttkverna og vips ham man mager kjøttdeig - uten tilsatt fett, til lavere pris enn "vanlig" norsk kjøttdeig som er betydeig fetere. 135Kcal/100g mot 195Kcal/100g. Når man skal leve på 1500Kcal pr dag betyr faktisk 60Kcal/100g endel.

Og endelig er stahet en vesentlig greie. I mange andre sammenhenger en ikke spesiellt gunstig eller hyggelig egenskap, men i en slankesituasjon er det en ubetinget suksessfaktor.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en innrømmelse å komme med. Akkurat kommet hjem fra en rimelig fuktig kveld ute.
Det er Vestlandsmesterskapet i morgen. Skal delta og gleder meg ikke akkurat. Spiller i Elite og nivået er sånn ca OK. (Single og Mixed. Herre double måtte utgå da jeg rett og slett ikke når det)

Jumpers Knee er heller ikke noe høydare, men håper at fylla slipper taket i morgen slik at formen blir sånn noenlunde...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
o je.

det er snart dags igjen.

Time for another go.... :-\

Edit: Farsken, bladet var fullt av reklame for livsstilsprodukter som klokker, parfymer, biler og barberhøvler.
Ja tilogmed en jævla forpult Bose-reklame.

Kan virke som bladet er myntet på jålebukker som trenger å bekrefte sitt eget image.. vel vel.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg oppfordrer folk til å ikke melde seg inn i et helsestudio like etter nyttår, er veldig slitsomt med alle folkene som skal trene i en måned eller to før de går tilbake til sofaen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Oppfølging:
Litt morsomt mewd alle som har meldt seg inn i januar, trener på apparater uten belastning og med en gulrotfarge i ansiktet......

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.106
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bump!
Jøss, her må vi langt tilbake for å finne en tråd om trening. Tydelig at den harde vinteren har satt sitt preg på folket.

Jeg prøvde meg på årets første løpetur idag, og klarte bare 6km sammenhengende. Hardt når 103kg juleflesk og vinterstress skal fyres opp. Det verker og svir i leggbein og hofter, men det var deilig å bevege seg i frisk luft igjen etter så mange måneder. Kroppen kjennes tung etter første turen, men hodet blir lettere enn på lenge.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
En løpetur på 6km er jo en bra tur det, godt jobbet.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.106
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
En løpetur på 6km er jo en bra tur det, godt jobbet.
Nyttårsforsett blir til påskeforsett.
En liten runde rundt vannet hver dag gjennom påsken skal nok fikse på mye.
Snålt forresten å se at isen ligger på innsjøene i Rogaland fremdeles.
Etter påske blir det sykling til jobben igjen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
bambadoo skrev:
Vel, akkurat kommet hjem fra min første joggetur i 2008 (sikkert i 2007,2006 og de tidligere år også)

Var på sportsbutikken idag og kjøpte nye joggesko og tilhørende matchende joggeklær (siste mote)

Som oppskriften på en god action film startet jeg som et vulkanutbrudd og bare økte på etterhvert.
Problemet er at det ikke varte så lenge. Geipen hang etter noen minutter, men jeg hadde tenkt meg ut en relativ kort løype uten for mange stigninger.

Kom halvveis og strakk ryggen tilbake fra den lett lutede stilen jeg hadde opparbeidet. Spyttet en diger klyse og gispet oppgitt etter O2

Krummet ryggen og startet returen. O du hildrande du... Finnes ikke "legger og lår som en nordisk vår" her igården. Har dere tenkt på hvordan en hvalross ser ut på en joggetur? - Slik var følelsen. Siden klokka var over 2300 - er ikke gaten fulle av folk. Godt er det.
Sitter nå her - lett skjelvende - og knoter ned noen følelser til dere OT'ere på HFS.

Det er de 5-6 første gangene som er de værste enes de lærde. Så spørs det om min selvdisiplin er av et slikt kaliber at den følger de lærde's ord?

Uansett... satser på en god natts søvn nå snart. Med en noe lettere samvittighet...
Så er det påan igjen. Mulig det var enda værre ikveld enn den dagen for 2 år siden...

Herrejemini dette var ille. Fikk tatt noen pushups og lignende når jeg kom hjem også...

I morgen begynner ferien.

Ja og nye joggesko for anledningen. I fullt MC mundur troppet jeg inn på XXL og ropte JOGGESKO - OG DET BRENNKVIKT.

Etter å ha sett noen bilder av undertegnede etter en liten ukes tur nå og den slapsne følelsen jeg fikk når jeg gikk tur med bikkje igår kom joggesko ideen opp igjen.

M

Morpheus

Gjest
Er i gang igjen med ketolysekuren, effektive saker må jeg si! Håper jeg går ned en 5 kilo på 1 mnd så jeg kan hoppe over på lavkarbo igjen. Nice den treningsvideoen lengre oppi her Bambadoo :eek:

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Ketolyse går vel under betegnelsen lavkarbo?

Morpheus skrev:
Er i gang igjen med ketolysekuren, effektive saker må jeg si! Håper jeg går ned en 5 kilo på 1 mnd så jeg kan hoppe over på lavkarbo igjen. Nice den treningsvideoen lengre oppi her Bambadoo :eek:

M

Morpheus

Gjest
MaHa skrev:

Morpheus skrev:
Mjo, men om man inntar karbo mens man er i ketose er det veldig lett å gå ut av ketose. Det er litt individuelt hvor mye karbo man kan innta før man går ut av ketose. Prinsippet er at hjernen må ha sukker for å fungere. Kroppen omdanner karbohydrater til glykose som går inn i reguleringen av blodsukkeret. Ved å ikke innta karbo må kroppen få tillført sukker på en alternativ måte. Uten karbo omdanner kroppen fett til ketoner som fungere som sukker for kroppen. Omdannelsen skjer i leveren. Dette er en veldig energikrevende måte for kroppen å skaffe "sukker" på, derav hvorfor man kan gå mye ned i løpet av kort tid om man er i ketose. Dette var selfølgelig veldig forenklet fremmstillt, men prinsippet kom rimelig greit frem håper jeg.

Så ja, ketolyse er ekstrem lavkarbo ;) Selv unngår jeg alt av karbohydrater når jeg er i ketose da det er så slitsomt for meg når kroppen omregulerer forbrenningen fra glykose fra karbo til fett. Ofte vanlig å få litt hodeverk i den fasen. Eskimoer og inuitter har ofte ufrivllig gått i ketose på vinterstid da karbohydrater har vært mangelvare (feks. fra bær) men de har da overlevd ;)

Her er litt norsk forskning på området som viser prinsippene tydligere:
http://www.nifes.no/index.php?page_id=127&article_id=2695

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har prøvd ketolyse, det er derfor jeg nevner det. Mulig jeg misforstår deg, men det virker som du ikke inntar karbohydrater på ketolyse, det skal du. 15-20 gram pr dag, hovedsaklig fra grønnsaker. Mer om du er litt mer i aktivitet. Det er her hodepinen ofte trer inn.

Jeg ville lest om igjen det med at ketoner omdannes til sukker, det har jeg aldri hørt om ;) Ketoner går ut med urinen.

Det er forøvrig ufattelig mye synsing og myter rundt dette med lavkarbokost, og det er i stor grad ulike forum ol. som står for spredningen. Skal man gjøre slikt riktig, for det er tross alt ekstrem kost for korte perioder utviklet for sterkt overvektige, bør man sette seg inn i det. Nå kritiserer jeg ikke deg direkte Morpheus, men snakker generelt. Vet ikke om du har lest den norske ketolyseboka, den er uansett grundig. Send meg gjerne en pm om du vil låne den.

Morpheus skrev:
MaHa skrev:

Morpheus skrev:
Mjo, men om man inntar karbo mens man er i ketose er det veldig lett å gå ut av ketose. Det er litt individuelt hvor mye karbo man kan innta før man går ut av ketose. Prinsippet er at hjernen må ha sukker for å fungere. Kroppen omdanner karbohydrater til glykose som går inn i reguleringen av blodsukkeret. Ved å ikke innta karbo må kroppen få tillført sukker på en alternativ måte. Uten karbo omdanner kroppen fett til ketoner som fungere som sukker for kroppen. Omdannelsen skjer i leveren. Dette er en veldig energikrevende måte for kroppen å skaffe "sukker" på, derav hvorfor man kan gå mye ned i løpet av kort tid om man er i ketose. Dette var selfølgelig veldig forenklet fremmstillt, men prinsippet kom rimelig greit frem håper jeg.

Så ja, ketolyse er ekstrem lavkarbo ;) Selv unngår jeg alt av karbohydrater når jeg er i ketose da det er så slitsomt for meg når kroppen omregulerer forbrenningen fra glykose fra karbo til fett. Ofte vanlig å få litt hodeverk i den fasen. Eskimoer og inuitter har ofte ufrivllig gått i ketose på vinterstid da karbohydrater har vært mangelvare (feks. fra bær) men de har da overlevd ;)

Her er litt norsk forskning på området som viser prinsippene tydligere:
http://www.nifes.no/index.php?page_id=127&article_id=2695

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.106
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Lav-karbo viser seg å være lurt, jeg kjenner flere som trives og har suksess med den vinklingen. Selv satser jeg på aktivitet, og lar bare kosten justeres mot litt mindre brød/pasta og litt mer salat/grønnsaker.
9 km jogg igår på 55 minutter igår gav fortreffelig apetitt til frokost idag. To stekte tomater istedetfor brødet må da være godkjent til et lass egg og bacon :D
Tror forresten jeg må ha nye Asics GT sko, de gamle (er på par nr tre) begynner å bli slitt. Ekstremt fornøyd med dempingen i Asics GT, passer godt til stor kropp og svak rygg.

Topp Bunn