Nytt høyttalermerke er lansert....

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
realist skrev:
Rhesus skrev:
Gud så kjedelige! :eek:
Selv kjøper jeg ht med hjelp av ørene, de stoler nå jeg mest på..... ;)
Selv om de låter krem, og det gjør de sikkert, så de gudjammerlig kjedelige ut, ikke sant. Om det spiller noen rolle kommer vel an på om de skal stå i stua eller på gutte/lytte-rommet.... For min egen del så har jeg høyttalere på lager som ser helt gresselige ut. De er ikke brukelige, siden jeg ikke har innredet gutterommet ennå. Derfor er mine øyestener forvist til kottet intill videre. Innredningen i den presentable delen av hjemmet er det nemlig min bedre halvdel som tar seg av.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Rhesus skrev:
realist skrev:
Rhesus skrev:
Gud så kjedelige! :eek:
Selv kjøper jeg ht med hjelp av ørene, de stoler nå jeg mest på..... ;)
Selv om de låter krem, og det gjør de sikkert, så de gudjammerlig kjedelige ut, ikke sant. Om det spiller noen rolle kommer vel an på om de skal stå i stua eller på gutte/lytte-rommet.... For min egen del så har jeg høyttalere på lager som ser helt gresselige ut. De er ikke brukelige, siden jeg ikke har innredet gutterommet ennå. Derfor er mine øyestener forvist til kottet intill videre. Innredningen i den presentable delen av hjemmet er det nemlig min bedre halvdel som tar seg av.
Ikke glem at dette er den profesjonelle varianten, da skal man ikke bli distrahert til å tro en hører noe en i realiteten ikke hører.

Denne er et eksempel på den sivile varianten til halve prisen, den opptrer i mange forkledninger dog, (samme lyd):





Forresten så kan du jo se selv ;)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8994


.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Hvorfor sette diskanten oppå et trappetrinn (tilsiktet diffraksjon) ?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
wilbur-x skrev:
Hvorfor sette diskanten oppå et trappetrinn (tilsiktet diffraksjon) ?
En nødvendig detalj i forhold til oppgaven. Har hatt denne trappingen siden 1978 da den ble konstruert.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
realist skrev:
Intervju av Invar Öhman.
"Actually I think Bi-wire means buy more wire".... Hehehe... :) (Sorry, folkens, men jeg klarer ikke å være annet enn enig med hr. Öhman her.)

Det Öhman sier videre er at han ikke ønsker at høyttalerne skal fores med to ulike signaler, han vil at de skal være eksakt like, og har derfor ikke laget terminaler for noe annet enn single wire.

Spennende fyr!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Hele intervjuet vil bli tilgjengelig senere på AudiogoN.



Interview with a fascinating Swede.

"Yet again we were unable to find the beauty queen (Miss Sweden), but we DID catch up with the designer of GURU loudspeakers, Ingvar Ehman, who is presumably far more interesting and is certainly a genius. Linked here are the highlights from our fascinating interview him. Keep an eye out for the entire hour-long interview to be uploaded later; it will be well worth watching and you will learn quite a bit."
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.937
Antall liker
725
roffe skrev:
realist skrev:
Intervju av Invar Öhman.
"Actually I think Bi-wire means buy more wire".... Hehehe... :) (Sorry, folkens, men jeg klarer ikke å være annet enn enig med hr. Öhman her.)

Det Öhman sier videre er at han ikke ønsker at høyttalerne skal fores med to ulike signaler, han vil at de skal være eksakt like, og har derfor ikke laget terminaler for noe annet enn single wire.

Spennende fyr!

Det samme budskapet kommer fra Dynaudio.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Gjest skrev:
roffe skrev:
realist skrev:
Intervju av Invar Öhman.
"Actually I think Bi-wire means buy more wire".... Hehehe... :) (Sorry, folkens, men jeg klarer ikke å være annet enn enig med hr. Öhman her.)



Det Öhman sier videre er at han ikke ønsker at høyttalerne skal fores med to ulike signaler, han vil at de skal være eksakt like, og har derfor ikke laget terminaler for noe annet enn single wire.

Spennende fyr!

Det samme budskapet kommer fra Dynaudio.
Håper etterhvert at det blir flere som makter å stå imot presset fra en kunnskapsløs, men desto mere innflytelsesrik hifipresse....
 
J

Jurassic

Gjest
Gjest skrev:
roffe skrev:
realist skrev:
Intervju av Invar Öhman.
"Actually I think Bi-wire means buy more wire".... Hehehe... :) (Sorry, folkens, men jeg klarer ikke å være annet enn enig med hr. Öhman her.)

Det Öhman sier videre er at han ikke ønsker at høyttalerne skal fores med to ulike signaler, han vil at de skal være eksakt like, og har derfor ikke laget terminaler for noe annet enn single wire.

Spennende fyr!

Det samme budskapet kommer fra Dynaudio.
Det samme budskapet kommer også fra Respons
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Er det ikke det samme "budskapet" fra alle som utstyrer sine HT. med kun terminering for singlewire da?
Mvh.KW
 
B

bendis

Gjest
biwire terminaler -2 forsterkere. potensielt høyere impedans og lavere forvrenging.. som i tillegg beskytter halvparten av elementene for evt. sprengning om den ene går i klipping.
ingen fordeler, pøh ::)
 

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
79
Antall liker
1
bjornh skrev:
realist skrev:
Her kommer fortsettelsen....Denne kommer vi nok til å høre mere om.....




http://www.gearslutz.com/board/high-end/32739-guru-collective-qm40.html
Holdt på å si, uten å følge linkene: på bildet ser den gulvstående 2-veis høytaleren nesten ut til å være en transmisjonshøytaler. Sist jeg var borti det, må ha vært TDL.


Mvh.
Den som skal ha disse i hus må iallefall være ungkar eller skilt! ;D

De var jo direkte STØGGE!

;D ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
La han bare være tøffel hvis han foretrekker det.... ;D

Disse ht som presenteres her er beregnet for det profesjonelle markedet, med andre ord, et verktøy! Og dessuten, det er ingen kjøpetvang! ;)

Deres fysiske utseende hjelper kanksje de som ikke er opptatt av naturtro lydgjengivelse til å styre unna. ;)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Det er jo utrolig bra at noen virkelig tenker litt utradisjonelt når det gjelder kasseutforming og så tar hensyn til rom når de konstruerer høyttalere. :) Hvordan høyttalerne interegreres med rommet har jo faktisk mest å si for hvordan lyden blir. For ofte ser man konstruksjoner som er ment å spille bra/måle bra i lyddøde rom. Også er det jo muligheter å gjøre ting mer eksklusivt som å finere, lage kasse i aluminium, kompositt osv osv.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.937
Antall liker
725
Øhman har lært av gode gamle Stig Carlsson, som brukte livet sitt på å utvikle slike høyttalere. Nå er patentene til Stig Carlsson frigitt pga alder, og nå kan alle benytte de. Det blir spennende å se hva som kommer ut av det.
 

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
79
Antall liker
1
realist skrev:
La han bare være tøffel hvis han foretrekker det.... ;D

Disse ht som presenteres her er beregnet for det profesjonelle markedet, med andre ord, et verktøy! Og dessuten, det er ingen kjøpetvang! ;)

Deres fysiske utseende hjelper kanksje de som ikke er opptatt av naturtro lydgjengivelse til å styre unna. ;)
Har ingenting med å være tøffel, men design er for meg viktig.
Og det finnes jo fine høyttalere som også kan gjengi lyd på en naturtro måte. ;D

Skulle nesten tro at disse var de eneste som kunne det. :eek:

Antar at du har hørt lyden og kan avskrive alle andre høyttalere som SØPPEL? ???

Kos dok med debatten.
;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg sliter litt med den hylla under diskanten på gulvmodellen, siden jeg ville tro den ødelegger diskantspredningen ganske mye... Skjønner at det har med akustisk senter å gjøre, men jeg skjønner ikke at den hylla ikke bidrar negativt.
 
O

om.s

Gjest
Ukuns skrev:
bjornh skrev:
realist skrev:
Her kommer fortsettelsen....Denne kommer vi nok til å høre mere om.....




http://www.gearslutz.com/board/high-end/32739-guru-collective-qm40.html
Holdt på å si, uten å følge linkene: på bildet ser den gulvstående 2-veis høytaleren nesten ut til å være en transmisjonshøytaler. Sist jeg var borti det, må ha vært TDL.


Mvh.
Den som skal ha disse i hus må iallefall være ungkar eller skilt! ;D

De var jo direkte STØGGE!

;D ;D
Enig! og med den reklamen de presenteres/introduseres med så burde jo disse ha vært mye penere imo, man får jo nesten oppfattingen av at "hjulet er oppfunnet igjen", mannen har sine disipler iaf, de samles daglig på ett annet Svenskt forum...

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Dette er åpenbare alternativer for folk som lytter med ørene og ikke øynene, som sagt de avblidede (de i usa lanserte) er beregnet til profesjonelt bruk, altså har ikke som oppgave å være øyecatchere.

En lettere "stayla" utgave av den "hard to get" sivile utgaven. Legg merke til hva den hviler på, ikke noe spikestull her nei...



En mere estetisk utgave av samme konsept, men med langt større kapasitet (i56s) Denne kommer vel etterhvert også i guruifisert utgave, med flere finishoptions...

 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.937
Antall liker
725
roffe skrev:
Jeg sliter litt med den hylla under diskanten på gulvmodellen, siden jeg ville tro den ødelegger diskantspredningen ganske mye... Skjønner at det har med akustisk senter å gjøre, men jeg skjønner ikke at den hylla ikke bidrar negativt.
Kanskje er det en myte. Du finner samme fremspring like ved diskanten på andre gode høyttalere. Sonab OD 11, som står her hos meg er slik. Jeg hører ikke noe mistenkelig ved den, og det har ikke andre heller. Stig Carlsson, som konstruerte disse, var spesielt opptatt av slike spørsmål.
 

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
79
Antall liker
1
realist skrev:
Dette er åpenbare alternativer for folk som lytter med ørene og ikke øynene, som sagt de avblidede (de i usa lanserte) er beregnet til profesjonelt bruk, altså har ikke som oppgave å være øyecatchere.

En lettere "stayla" utgave av den "hard to get" sivile utgaven. Legg merke til hva den hviler på, ikke noe spikestull her nei...



En mere estetisk utgave av samme konsept, men med langt større kapasitet (i56s) Denne kommer vel etterhvert også i guruifisert utgave, med flere finishoptions...

Heisann.

Fikk ikke fram noe bilde her??
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Er det bare jeg som tror at disse høyttalerne stilmessig matcher den klassiske NAD-grå stilen? NAD er i det hele tatt et firma som de siste par årene har fått lite oppmerksomhet. De gode NAD-forsterkerne var jo i sin tid banebrytende på pris/ytelse. Men det hører sikkert hjemme i en annen tråd. ;)
 
O

om.s

Gjest
roffe skrev:
Er det bare jeg som tror at disse høyttalerne stilmessig matcher den klassiske NAD-grå stilen? NAD er i det hele tatt et firma som de siste par årene har fått lite oppmerksomhet. De gode NAD-forsterkerne var jo i sin tid banebrytende på pris/ytelse. Men det hører sikkert hjemme i en annen tråd. ;)
Iflg noen her i landet (Sverige) så har jo også NAD "verdens beste" effektforsterkere, men som du sier, det hører hjemme i en annen tråd (eller på ett annet forum) ;) ...

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
om.s skrev:
roffe skrev:
Er det bare jeg som tror at disse høyttalerne stilmessig matcher den klassiske NAD-grå stilen? NAD er i det hele tatt et firma som de siste par årene har fått lite oppmerksomhet. De gode NAD-forsterkerne var jo i sin tid banebrytende på pris/ytelse. Men det hører sikkert hjemme i en annen tråd. ;)
Iflg noen her i landet (Sverige) så har jo også NAD "verdens beste" effektforsterkere, men som du sier, det hører hjemme i en annen tråd (eller på ett annet forum) ;) ...

mvh
Det er kun en forsterker solgt under NAD-logoen som fortjener en slik oppmerksomhet, 208. Dårlig produksjonsrutiner gjorde sitt til at den etterhvert fikk et frynsete rykte, men en feilfri 208 var ikke detektbar i f/e-tester. Nøytral med andre ord. Hva mer kan en ønske seg av en forsterker hvis en holder direkte pytonbelastninger (les infinity kappa 9 og lignende) utenfor....
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Her er samme intervjuet med Öhman, men allikevel alternativt.....

 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
The Heathrow High Fidelity Show 2008



"Easily the best sound at the show was in the Tom Tom Audio room, where a mid-range Naim system was driving an unusually squat, black loudspeaker that looked rather like a professional desktop monitor. It turned out to be the QM 10 from Swedish company Guru - for whom Tom Tom handles the UK imports - and was indeed originally designed as a pro-monitor. Wonderfully musical and capable of an entirely captivating performance, it also produced bass like no other compact speaker (using a four inch driver) we've ever heard. The price might seem a little high for such a tiny cabinet, but we're sure nobody would think twice about paying £1700 for a pair once they'd heard them in action."

HiFi Choice verkar gilla oss iaf.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.061
Antall liker
24.395
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bra på forvrengning, store frekvensgangsavvik (men der er jeg fryktelig kresen).
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Valentino skrev:
Bra på forvrengning, store frekvensgangsavvik (men der er jeg fryktelig kresen).
"Frekvensavvikene" er der fordi de skal være der ;), ingen annen grunn.

Ingenting skjer "by accident" med denne konsruktøren.
 
Topp Bunn