Nytt høyttalermerke er lansert....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.061
Antall liker
24.395
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bare bananer?  8)

Edit: Kult det altså.
Tech:
TYPICAL IN-ROOM RESPONSE 20Hz–22kHz
SENSITIVITY 88dB (2,83V, 1m)
NOMINAL IMPEDANCE 6Ω (min 6Ω). Mean value:10Ω
CROSSOVER FUNCTION 800-7kHz. Non-textbook function
CROSSOVER CLASS Passive
RECOMMENDED AMPLIFIER POWER 10W-250W
PEAK POWER HANDLING, >300HZ >500W
ENCLOSURE TYPE Helmholtz resonator
ENCLOSURE MATERIAL MDF
DRIVERS 1×28mm (1,1″) dome tweeter, 1×176mm (6,9″) doped polymer cone
IDEAL LISTENING DISTANCE 2 - 8 m
DIMENSIONS (WxDxH) 312×351x945mm
NET WEIGHT 30 kgs
PLACEMENT Against a wall (or rather 0-2” from it) toed in, and on the floor
FINISHES Matte Black, Black Piano Laquer, White Laquer or a selection of veneer

Stilig å kalle spaden for spade: Helmholzresonator=bassrefleks. En slik inntil veggen-plassering er jo interiørvennlig, og jeg synes de har utseendet med seg også.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Specifikasjonene er oppgitt MEEGET konservativt i forhold til ytelse. Blir morsomt å se om de som etterhvert tester disse gjennomskuer dette.... 8)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.365
Antall liker
11.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
.......
TYPICAL IN-ROOM RESPONSE 20Hz–22kHz
SENSITIVITY 88dB (2,83V, 1m)
............ og jeg synes de har utseendet med seg også.
Virker litt kjent dette ::)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Valentino skrev:
Er det tekniske endringer fra Ino pi60?
Tror ikke det. Det er pi 60s som er ino-varianten av denne. Det tekniske er i prinsippet det samme. Å oppgi de samme spec. som i ino-varianten blir kanksje en munnfull for mye for mange i hifi-miljøet.... ;), tenker her på belastning.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ikke mye info riktig ennå. Blir spennende å se om dette blir tilgjengelig med spesifikasjoner på www.guruproaudio.com etterhvert.

Ellers er vel dette en QM10, og ikke en "QM20", eller har jeg gått glipp av noen modeller her?
 

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Innlegg
97
Antall liker
0
Sting skrev:
Hvor kan disse spennende høytalerene kjøpes/ høres?
Sjekk med André på Hi-Fi Huset i Bærum. Jeg lånte QM10 der for noen måneder siden, men da var André ennå ikke sikker på om han skulle bli Gurus norske arm. Jeg vet ikke hva som har skjedd senere.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hmmm... de er faktisk ganske søte i størrelse. Fant dette bildet i en av lenkene lenger opp:



Noen som har spesifikasjoner på bassmodulen? Har den delefilter mot QM10, eller spiller QM10 fortsatt fullfrekvent med bassmodulen tilknyttet, mon tro?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Det deles ved 300hz. Ingen elektronisk deling, så en forsterker er nok.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ja, 4-tommeren blir delt passivt med høypassfilter på 300Hz. Skulle tro høyttaleren blir en helt annen med en slik løsning.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Snickers-is skrev:
Ja, 4-tommeren blir delt passivt med høypassfilter på 300Hz. Skulle tro høyttaleren blir en helt annen med en slik løsning.
http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/3169/v/3/sp/

"Guru QM10 Extension Module (£2,250 projected)
Tom Tom Audio was having fun demonstrating what it has called the Extension Module for the Guru QM10 standmount speaker, the thinking being that rather than acting as a sub this 10in driver equipped base increases the dynamic range and scale of the QM10's sound. Bass is inevitably extended but, it has to be said, not dramatically."
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
realist skrev:
Snickers-is skrev:
Ja, 4-tommeren blir delt passivt med høypassfilter på 300Hz. Skulle tro høyttaleren blir en helt annen med en slik løsning.
http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/3169/v/3/sp/

"Guru QM10 Extension Module (£2,250 projected)
Tom Tom Audio was having fun demonstrating what it has called the Extension Module for the Guru QM10 standmount speaker, the thinking being that rather than acting as a sub this 10in driver equipped base increases the dynamic range and scale of the QM10's sound. Bass is inevitably extended but, it has to be said, not dramatically."
Vil tro at den dynamiske kapasiteten (headroom) blir enormt forbedret med en slik løsning. Men deling ved 300Hz uten framoverrettet element i bassmodulen slår meg som betenkelig for størrelsen på lydbildet. Mulig delingen av QM10 er såpass slak at den fortsatt bidrar såpass at lydbildets presisjon ikke blir lidende(?) Regner med at Öhman har tenkt mer på dette enn det jeg har. ;-)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
roffe skrev:
realist skrev:
Snickers-is skrev:
Ja, 4-tommeren blir delt passivt med høypassfilter på 300Hz. Skulle tro høyttaleren blir en helt annen med en slik løsning.
http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/3169/v/3/sp/

"Guru QM10 Extension Module (£2,250 projected)
Tom Tom Audio was having fun demonstrating what it has called the Extension Module for the Guru QM10 standmount speaker, the thinking being that rather than acting as a sub this 10in driver equipped base increases the dynamic range and scale of the QM10's sound. Bass is inevitably extended but, it has to be said, not dramatically."
Vil tro at den dynamiske kapasiteten (headroom) blir enormt forbedret med en slik løsning. Men deling ved 300Hz uten framoverrettet element i bassmodulen slår meg som betenkelig for størrelsen på lydbildet. Mulig delingen av QM10 er såpass slak at den fortsatt bidrar såpass at lydbildets presisjon ikke blir lidende(?) Regner med at Öhman har tenkt mer på dette enn det jeg har. ;-)
Tidenes understatement? ;D
 
K

kveita

Gjest
Ser man det...........nå napper vel Fidelity snart da.....

Bolu Audio
Ser ikke ut for at Fidelity napper. Man får håpe at de gjør det i den digitale utgaven, skjønner ikke at redaksjonen der kan svømme forbi en slik godbit.

Guru QM 10 two er utrolig musikalske, lettdrevne og stuevennlige HT. De burde jo selge i bøtter og spann. WAF faktoren er også på topp, da de fås i sort, hvit og Ferrari rød pianolakk.

De burde også sjekket opp Dayens i samme slengen...
 
Topp Bunn