Oblivione? Valentino opplever Oblivion RCA

Status
Stengt for ytterligere svar.
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
Det er langt fra nødvendig. Det er også mulig at vin fra samme slott og årgang smaker likt!
Kan jo hende den vinen smaker annerledes sammen med stangselleri eller tyrkisk pepper, enn den gjør med biff? ;)
 
S

Storebror

Gjest
Barbaresco skrev:
Et moment som jeg ikke husker å ha sett gjennomdiskutert til konsensus, det kan vel også ta mer enn 20 sider, er om kabelimmunt er en hedersbetegnelse eller et skjellsord.

Jeg kaster derfor inn som brannfakkel ( asbestdrakt på ) at det kanskje kan være mulig å lage så dårlige analoganlegg også at de kan brukes til å skjelne mellom kabler! Det være seg signalkabler eller høyttalerkabler.
Det er helt klart et godt poeng! Faktisk har jeg ikke filosofert over om det har vært større kabelforskjeller i "skjeve" anlegg med dårlige kombinasjoner av kilde/pre eller pre/effekt.
Til en viss grad forklarer kanskje dette hvorfor jeg synes det er mindre forskjeller på høyttalerkabler enn signalkabler.

Anlegget mitt nå skal være temmelig bra elektrisk matchet angående ut- og inngangsimpedans, men fortsatt mener jeg å detektere hørbare forksjeller (om enn ralativt sett små) på kabler.

Spennende brannfakkel :)
 
M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
Musicus - Nå er det vel tydelig av mine tidligere innlegg hva jeg syns om den type vilkårlighet? ;D
Dersom man enkelt klarte å identifisere forskjeller, når det var kontrollert for seende lytting, ville man simpelthen vært nødt til å akseptere at sånn er hobbyen. For å trekke en sammenligning: glem hva som står på etiketten, all vin smaker ulikt, alt etter hvilket glass og hvilket rom du drikker den i.

Men siden rapporterte forskjeller er avhengige av at man vet hva man lytter til, og disse i tillegg går i hytt og pine, så blir det en meget vilkårlig hobby, for dem som velger denne innfallsvinkelen.
Det er langt fra nødvendig. Det er også mulig at vin fra samme slott og årgang smaker likt!
Man velger jo selv å ta hensyn til sine observasjoner eller ikke, apropo vin og glass, så dro jeg den videre til å gjelde Whisky og glass også, joda, våger påstanden at nytelsen blir bedre med "rett" glass og stemning, som en kabel kan gi de siste rette nyansene som gjør at man er helt fornøyd og ikke bare nesten.
Men det er en annen diskusjon.

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.406
Antall liker
37.294
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kaaanskje kommer lakrisen?

Rune S skrev:
Habia kommer vel kanskje ifra et sted der de jobber for 5 riskorn i timen ? ,hva vet jeg.....
Ja. Nærmere bestemt Norderstedt i Tyskland. :)

OK, de har også produksjon i både Sverige, Baltikum og Kina, men teflonkablene produseres i den tyske fabrikken. Hvor man har verdens dyreste industriarbeidere.

http://www.habia.com/en/Company/Production.aspx
 
K

KindOfBlue

Gjest
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
Det er langt fra nødvendig. Det er også mulig at vin fra samme slott og årgang smaker likt!
Kan jo hende den vinen smaker annerledes sammen med stangselleri eller tyrkisk pepper, enn den gjør med biff? ;)
Nå snakker vi musikktyper, men et referanseanlegg og referansemusikk forsøker vel nettopp å rette opp for slike feilvisninger.

En vinekspert skyller ganen med vann, og spiser ofte også litt loff mellom hver økt, nettopp for å nullstille.

Selv tror jeg mange "lyden i det rommet var dårlig" utsagn fra messer skyldes at de spilte en musikktype som rapportøren var uvant med, eller misliker.

Men poenget er vel tydelig her? Innen HiFi virker det som om man er i ferd med å forsvare en posisjon som det er umulig å forsvare, uten å måtte svelge noen temmelig store kameler. Om man syns hobbyen er tjent med slik vilkårlighet er det greit nok -- men da betyr det at man også i innspillingssituasjonen er prisgitt samme vilkårlighet, og det ville vært uholdbart. Interessant at elektronikklæren forandrer seg så kapitalt når det gjelder strekk som lytteren betaler for!
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Kaaanskje kommer lakrisen?

Rune S skrev:
toriamos skrev:
Rune S skrev:
Valentino skrev:
Storebror skrev:
Hva med å introdusere lakris nå på tampen av uka for å høre om den skiller seg fra de to andre?
Jeg har jo luftet ideen, men tror jeg heller vil høre musikk og filosofere litt med Mbare.
Etter min erfaring skal det da vere veldig vanskelig å skille de 2......
Har de ikke veldig stor forskjell i pris?
Jo,var det ikke så at der var forskjel i pris? Etter 24 sider tror jeg den var avklart.... ::) ;D
Så, forskjell i pris OG forskjell i utseende? - og allikevel greier ikke Valentino å høre forskjell? Utseende og pris er på plass, disse så avgjort viktigste parameterene for å avgjøre kvaliteten på et komponent. Nå er det like før jeg mistenker Valentino for å ha brukt ØRENE når han har sammeliknet kalber. Er dette meningen? Vi kan da heller lese siste Fidelity, der de beviser at pris og kvalitet henger sammen som limt.
 
M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
Det er langt fra nødvendig. Det er også mulig at vin fra samme slott og årgang smaker likt!
Kan jo hende den vinen smaker annerledes sammen med stangselleri eller tyrkisk pepper, enn den gjør med biff? ;)
Men poenget er vel tydelig her? Innen HiFi virker det som om man er i ferd med å forsvare en posisjon som det er umulig å forsvare, uten å måtte svelge noen temmelig store kameler. Om man syns hobbyen er tjent med slik vilkårlighet er det greit nok -- men da betyr det at man også i innspillingssituasjonen er prisgitt samme vilkårlighet, og det ville vært uholdbart. Interessant at elektronikklæren forandrer seg så kapitalt når det gjelder strekk som lytteren betaler for!
Jeg vet ikke hva du forsvarer her (selv om jeg har en mistanke) men selv er det ikke mer mystisk enn den egne opplevelsen, fritt for påhopp og krevd ansvarlighet fra meningsmotstandere for sine erfaringer/opplevelser, gjensidig respekt kalles det visst også.

Å begynne prate om ting man ikke har innflytelse over (innspillings situasjoner, studioer, osv) er i utgangspunktet likt for de fleste så det gjelder vel å gjøre det beste ut av det.
Men igjen kommer du trekkende med pris argumentet, det er vel ingen som hevder at alle kabler er verdt prisen som forlanges, pris/prestanda henger ikke alltid sammen.

Har man kommet imål med lakrisen sin, så burde jo det rekke til å være lykkelig alle sine dager! men igjen slåes jeg av det paradokset at noen bruker så mye tid og energi på diskutere/fornekte/overbevise om forskjeller de alikevel ikke hører, det er for meg ett større ? enn de rapporterte forskjellene man leser om.

mvh
 
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
Det er langt fra nødvendig. Det er også mulig at vin fra samme slott og årgang smaker likt!
Kan jo hende den vinen smaker annerledes sammen med stangselleri eller tyrkisk pepper, enn den gjør med biff? ;)
Selv tror jeg mange "lyden i det rommet var dårlig" utsagn fra messer skyldes at de spilte en musikktype som rapportøren var uvant med, eller misliker.

Men poenget er vel tydelig her? Innen HiFi virker det som om man er i ferd med å forsvare en posisjon som det er umulig å forsvare, uten å måtte svelge noen temmelig store kameler. Om man syns hobbyen er tjent med slik vilkårlighet er det greit nok -- men da betyr det at man også i innspillingssituasjonen er prisgitt samme vilkårlighet, og det ville vært uholdbart. Interessant at elektronikklæren forandrer seg så kapitalt når det gjelder strekk som lytteren betaler for!
Enig med første avsnitt!

Hvor er kamelene og den "nye" vilkårligheten?
Vær så snill å ikke ta inn dette med at elektronikklæren må omskrives, fly som detter nedfra himmelen og pc-er som ikke virker. Vi har vært der før.
At kabler kan gjøre en forskjell og at kabler kan låte forskjellig i forskjellige anlegg trodde jeg vi var stort sett enige om? Hehe, kanskje ikke helt når jeg tenker meg om... ;D
Men i alle fall, du kan sikkert trekke ut en setning eller to fra Fidelity som sier noe "vilt" og så bruke den her inne for alt det er verdt og henge alle som tror på lydmessige forskjeller på kabler på samme knagg.
Men med litt edruelighet, er det virkelig slik?

R
 
K

KindOfBlue

Gjest
Det er egentlig uinteressant med grensene du forsøker å trekke opp, Storebror, både her og i andre diskusjoner.

Jeg er den første til å forsvare subjektive, individuelle lytteinntrykk - og om man tar utgangspunkt i disse, har jeg overhodet ingen problemer med å forstå og forsvare at folk syns de hører forskjell på kabler. Det er en mengde årsaker til at dette kan være tilfelle.

Det steiler derimot for meg når folk ønsker å gjøre individuelle inntrykk til allmenne sannheter, uten å kunne levere allment aksepterte bevis. Det er forskjell på pub-diskusjoner og vitenskapelig diskurs, for å si det slik. Førstnevnte kan være hyggelige, om enn logisk ute til lunsj, gjerne proporsjonalt med alkoholinntaket. Sistnevnte følger bestemte, sobre regler.

Kamelen man er i ferd med å bli tvunget til å svelge er at HiFi er fullstendig vilkårlig, helt uten regler, til tross for at disiplinen faktisk bygger på kjente, vitenskapelige prinsipper. Og det blir en merkelig feilkobling, for meg.

Det blir som å påstå at det er helt ulike grunner til at et fly letter, hver eneste gang, til tross for at man kjenner aerodynamikkens lover relatert til bæreflater. For meg er dette en temmelig stor kamel å skulle svelge, og så absurd at man simpelthen ikke forsøker.

Men innen HiFi skal man altså fortære kameler så det blir rene beduinbanketten!
 
M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
Det steiler derimot for meg når folk ønsker å gjøre individuelle inntrykk til allmenne sannheter, uten å kunne levere allment aksepterte bevis.
Kamelen man er i ferd med å bli tvunget til å svelge er at HiFi er fullstendig vilkårlig, helt uten regler, til tross for at disiplinen faktisk bygger på kjente, vitenskapelige prinsipper. Og det blir en merkelig feilkobling, for meg.
Her er du på tur, kameltur, med en gjeng selvvalgte beduiner.
Hvem er det som vil gjøre individuelle inntrykk til allemenne sannheter? de fleste her oppfordrer vel folk til å lytte selv og ta sine valg etter det, ingen agenda her.
HiFi vilkårlig, hvem er det som sier noe om uvitenskapelige metoder, du gjør det, her blander du fritt etter hodet og ønsket.
Med en slik innstilling er det vel ikke rart det går langt mellom de samstemte erfaringene.
Selv synes jeg det virker noe låst med en slik innstilling og at alle som ikke tenker som deg tror tilnærmet på voodoo, heksedoktorer, spåmenn og andre lurendreiere, for de har jo iht deg, en "uvitenskapelig" tilnærming, BS!, unnskyld, camelshit! KoB, du kan bedre.

mvh
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Kaaanskje kommer lakrisen?

toriamos skrev:
Så, forskjell i pris OG forskjell i utseende? - og allikevel greier ikke Valentino å høre forskjell? Utseende og pris er på plass, disse så avgjort viktigste parameterene for å avgjøre kvaliteten på et komponent. Nå er det like før jeg mistenker Valentino for å ha brukt ØRENE når han har sammeliknet kalber. Er dette meningen? Vi kan da heller lese siste Fidelity, der de beviser at pris og kvalitet henger sammen som limt.
Det er mange år siden jeg solgte veldig dyre ferdigkabler som jeg hadde i annlegget til fordel for Mr Solhaug kabler,fordi jeg syntes de billige låt bedre,så du diskuterer i tilfelle med feil person viss det er det du prøver på ;)

Vet du om Habia og Oblivione har samme råvare kvalitet? For det er det som i tilfelle kan gjøre et utslag på lyden,pris og utseende i seg selv har ingenting med lyden å gjøre.
 
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
Det er egentlig uinteressant med grensene du forsøker å trekke opp, Storebror, både her og i andre diskusjoner.
Forklar gjerne

Det steiler derimot for meg når folk ønsker å gjøre individuelle inntrykk til allmenne sannheter, uten å kunne levere allment aksepterte bevis. Det er forskjell på pub-diskusjoner og vitenskapelig diskurs, for å si det slik. Førstnevnte kan være hyggelige, om enn logisk ute til lunsj, gjerne proporsjonalt med alkoholinntaket. Sistnevnte følger bestemte, sobre regler.
Kamelen man er i ferd med å bli tvunget til å svelge er at HiFi er fullstendig vilkårlig, helt uten regler, til tross for at disiplinen faktisk bygger på kjente, vitenskapelige prinsipper. Og det blir en merkelig feilkobling, for meg.
Men innen HiFi skal man altså fortære kameler så det blir rene beduinbanketten!
Vi "hørende/selvbedragende" er da like forvirret og undrende som dere andre.
Jeg har ikke peiling på hva som lar meg høre forskjeller på kabler, og i alle fall ikke på hvorfor dette ikke lar seg påvise med abx.
Men forskjellene er fortsatt reelle, dessverre, og jeg mener dessverre.
Problemet med fly kontra hifi er at paralellene ikke finnes, så noe tilsvarende på tv her om dagen hvor intervjuobjektet sa noe som dette:
"Alt vi opplever og alt vi ser er tolket gjennom hjernen vår. Vi vet ikke hvordan ting egentlig er før vi har funnet en måte å bypasse hjernen på og se direkte på virkeligheten" Akkurat nå ser jeg på en tom bonaqua-flaske på skrivepulten min, ser jo tydelig hvordan den ser ut. Eller gjør jeg nå egentlig det.... Huff, blir svimmel her ;D

Kan hende ville det vært nok for meg å være med på en abx, kan hende ville jeg da latt være å høre forskjeller på kabler.
Ville det være fordi jeg hadde lært noe, eller ville det vært fordi jeg hadde "lært" noe som ble koblet om i topplokket.....?

Jeg fortsetter å forundres, regner med gåten mennesket snart er løst så vi får alle svarene. Until then: Ikke vær så sinna ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Storebror skrev:
Men før Valentino har testen Lakris mot Habia/Oblivion så forteller egentlig ikke testen så mye.
Er anlegget totalt kabelimmunt og responderer ikke på lakris kontra Habia/Oblivion?
Eller vil anlegget fortelle om forskjeller på disse og dermed en større gevinst av testen totalt sett?
Hva vil lakrisen bevise?

Her er du på jordet, igjen, og setter "regler" for hva som er bra eller dårlig.

Og jeg er 100% overbevist om at kabelimuniteten hos valentino beror seg på edrulige ører..

PK
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
pks skrev:
Storebror skrev:
Men før Valentino har testen Lakris mot Habia/Oblivion så forteller egentlig ikke testen så mye.
Er anlegget totalt kabelimmunt og responderer ikke på lakris kontra Habia/Oblivion?
Eller vil anlegget fortelle om forskjeller på disse og dermed en større gevinst av testen totalt sett?
Hva vil lakrisen bevise?

Her er du på jordet, igjen, og setter "regler" for hva som er bra eller dårlig.

Og jeg er 100% overbevist om at kabelimuniteten hos valentino beror seg på edrulige ører..

PK
100%?!?!
 
S

Storebror

Gjest
pks skrev:
Storebror skrev:
Men før Valentino har testen Lakris mot Habia/Oblivion så forteller egentlig ikke testen så mye.
Er anlegget totalt kabelimmunt og responderer ikke på lakris kontra Habia/Oblivion?
Eller vil anlegget fortelle om forskjeller på disse og dermed en større gevinst av testen totalt sett?
Hva vil lakrisen bevise?
Om det er slik at Habia = Oblivion, eller om det er slik at Hipp = Happ når det gjelder kabler i Valentinos anlegg.

Her er du på jordet, igjen, og setter "regler" for hva som er bra eller dårlig.
Forklar gjerne

Og jeg er 100% overbevist om at kabelimuniteten hos valentino beror seg på edrulige ører..
PK
Slik at alle anlegg er kabelimmune, men alle ører er ikke edruelige? Den tanken er du ikke alene om.
Men mener du samtidig at andre ville hørt forskjeller hos Valentino, dersom de er utstyrt med ikke-edruelige ører?
Det var et poeng jeg selv også ønsket belyst.

R
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Kaaanskje kommer lakrisen?

Rune S skrev:
toriamos skrev:
Så, forskjell i pris OG forskjell i utseende? - og allikevel greier ikke Valentino å høre forskjell? Utseende og pris er på plass, disse så avgjort viktigste parameterene for å avgjøre kvaliteten på et komponent. Nå er det like før jeg mistenker Valentino for å ha brukt ØRENE når han har sammeliknet kalber. Er dette meningen? Vi kan da heller lese siste Fidelity, der de beviser at pris og kvalitet henger sammen som limt.
Det er mange år siden jeg solgte veldig dyre ferdigkabler som jeg hadde i annlegget til fordel for Mr Solhaug kabler,fordi jeg syntes de billige låt bedre,så du diskuterer i tilfelle med feil person viss det er det du prøver på ;)

Vet du om Habia og Oblivione har samme råvare kvalitet? For det er det som i tilfelle kan gjøre et utslag på lyden,pris og utseende i seg selv har ingenting med lyden å gjøre.
Lurer på om ikke pris og utseende er en betydelig faktor når vi vurderer lyd - i alle fall i noen sammenhenger. Valentiono hører ikke forskjell på to kabler - og det ropes på lakris. Hvorfor han ikke kjører en sammenlikningstest med lakrisen med aner jeg ikke, men det kunne jo vært interessant å få gjort. Siden det spekuleres i hvorvidt anlegget er kabelimunt.
Solhaug - forsøker ikke å diskutere med deg her, men etter år med kabeldebbater her på forumet lurer jeg på om ikke svaret på mange spørsmål finnes i psykologiens verden mer enn i teknikkens.
 
K

KindOfBlue

Gjest
musicus skrev:
KindOfBlue skrev:
Det steiler derimot for meg når folk ønsker å gjøre individuelle inntrykk til allmenne sannheter, uten å kunne levere allment aksepterte bevis.
Kamelen man er i ferd med å bli tvunget til å svelge er at HiFi er fullstendig vilkårlig, helt uten regler, til tross for at disiplinen faktisk bygger på kjente, vitenskapelige prinsipper. Og det blir en merkelig feilkobling, for meg.
Her er du på tur, kameltur, med en gjeng selvvalgte beduiner.
Hvem er det som vil gjøre individuelle inntrykk til allemenne sannheter? de fleste her oppfordrer vel folk til å lytte selv og ta sine valg etter det, ingen agenda her.
HiFi vilkårlig, hvem er det som sier noe om uvitenskapelige metoder, du gjør det, her blander du fritt etter hodet og ønsket.
Med en slik innstilling er det vel ikke rart det går langt mellom de samstemte erfaringene.
Selv synes jeg det virker noe låst med en slik innstilling og at alle som ikke tenker som deg tror tilnærmet på voodoo, heksedoktorer, spåmenn og andre lurendreiere, for de har jo iht deg, en "uvitenskapelig" tilnærming, BS!, unnskyld, camelshit! KoB, du kan bedre.

mvh
Du må lese hva jeg skriver, Musicus.
"Det steiler derimot for meg når folk ønsker å gjøre individuelle inntrykk til allmenne sannheter, uten å kunne levere allment aksepterte bevis."

Når man ikke klarer det jeg har markert, så velger man å desavuere metoder som gir slike bevis, fremfor å kikke på påstanden og sette spørsmålstegn ved den. I tillegg mistenkeliggjør man mennesker som har studert elektrovitenskap, på lederplass i HiFi-blad, og sier at vitenskapen ennå har til gode å forstå hva komponenter som er utviklet er i stand til.

Ingen grunn til å hisse seg opp. Jeg aksepterer subjektive erfaringer, og ser gjerne bevist at disse er allmenngyldige. Forefinnes ikke bevis, så forblir erfaringene subjektive.
Naturligvis setter denne vilkårligheten da spørsmålstegn ved mange kabelpåstander når disse brukes for å selge kabler over disk. Det som gjelder for en person, i ett anlegg, med en musikk, i ett bestemt rom, behøver overhodet ikke å gjelde for en annen. Alle kabelanmeldelser blir irrelevante, hifi-blader mister sitt eksistensgrunnlag.

===

Til Storebror - både nå, og i andre tråder, skriver du at du ikke er interessert i det ene eller det andre, i diskusjonen -- men det er meg egentlig revnende likegyldig. Så du må gjerne kalle utsagn og henvisninger for blindtestpjatt, eller som i denne tråden:
Vær så snill å ikke ta inn dette med at elektronikklæren må omskrives, fly som detter nedfra himmelen og pc-er som ikke virker. Vi har vært der før.
Visse ting må gjentas, når de ikke siver inn. Skrev forøvrig ikke noe om fly som detter ned. Poenget er at om vi overfører gjengs hifi-credo til vin så smaker all vin ulikt, selv om de er fra samme slott og årgang; og alle fly letter av helt egne grunner, uten referanse til aerodynamikk over bæreflater.
 
M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
musicus skrev:
KindOfBlue skrev:
Det steiler derimot for meg når folk ønsker å gjøre individuelle inntrykk til allmenne sannheter, uten å kunne levere allment aksepterte bevis.
Kamelen man er i ferd med å bli tvunget til å svelge er at HiFi er fullstendig vilkårlig, helt uten regler, til tross for at disiplinen faktisk bygger på kjente, vitenskapelige prinsipper. Og det blir en merkelig feilkobling, for meg.
Her er du på tur, kameltur, med en gjeng selvvalgte beduiner.
Hvem er det som vil gjøre individuelle inntrykk til allemenne sannheter? de fleste her oppfordrer vel folk til å lytte selv og ta sine valg etter det, ingen agenda her.
HiFi vilkårlig, hvem er det som sier noe om uvitenskapelige metoder, du gjør det, her blander du fritt etter hodet og ønsket.
Med en slik innstilling er det vel ikke rart det går langt mellom de samstemte erfaringene.
Selv synes jeg det virker noe låst med en slik innstilling og at alle som ikke tenker som deg tror tilnærmet på voodoo, heksedoktorer, spåmenn og andre lurendreiere, for de har jo iht deg, en "uvitenskapelig" tilnærming, BS!, unnskyld, camelshit! KoB, du kan bedre.

mvh
Du må lese hva jeg skriver, Musicus.
"Det steiler derimot for meg når folk ønsker å gjøre individuelle inntrykk til allmenne sannheter, uten å kunne levere allment aksepterte bevis."
Jeg tror ikke folk er ute etter å gjøre sine individuelle inntrykk til allmenne sannheter, her lar du deg nok provosere unødvendig eller så legger du mer i slike subjektive uttalelser enn de selv gjør.
De fleste (tror jeg) bedriver vel hifi med ett subjektivt utgangspunkt (finne/sette sammen ett anlegg som passer meg selv) og er ikke ute etter å revolusjere noe som helst, de skriver om de erfaringer de har med gitte kabeler f.eks og den virkningen de opplever i ett gitt oppsett, slik V har gjort, forskjellen her er at han ikke mente seg høre noen forskjell, og det skal man respektere, men da burde det også være mulig å respektere de som hører forskjeller, uten noen form for dokumentasjon som det skrikes om hvergang noen rapportere slikt, hvor man velger å legge sin tillit, får jo være opp til den enkelte.



mvh
 
K

KindOfBlue

Gjest
Problemet, musicus, er at subjektive oppfatninger ikke er sammenfallende, og følgelig er situasjonsavhengige.
Resultatet er at alle anbefalinger på slikt grunnlag blir ubrukelige på allmennt grunnlag - hvilket igjen betyr at det er helt vilkårlig hva man bruker, siden man ikke vet hva effekten vil bli før man har prøvd det, i sitt anlegg prisgitt subjektiviteten.
Følgelig blir alle anbefalinger, om enn de kommer fra Fremer eller KV, helt uinteressante som ledesnor for hva man selv bør gjøre.

Og det syns jeg er litt morsomt, for det er et hjørne som hifi har malt seg selv inn i.

Storebror syns dette er Blindtestpjatt, men her er et eksempel på hvor galt det kan gå. I 1977 utga DGG og BPO/Karajan et sett med Beethovens symfonier.
Der var det en booklet, som har denne forsiden:


Inne i denne er hele orkesteret avbildet. Ikke en kvinne i besetningen, kun menn. Dengang mente man med tyngde fortsatt at kvinner ikke hadde temperament, styrke eller intellekt til å kunne tåle å spille i symfoniorkester.

Så innførte man en test som var i stand til å skille allment mellom ulike musikere, ved at juryen kun hørte dem spille, og ikke så musikerens kjønn.

I går så jeg Simon Rattle styre BPO gjennom en hyllest til Gershwin på kanalen Mezzo, og det var omtrent 50/50 mellom kvinner og menn.

Dette er et tilfelle der man valgte å ikke idiotforklare dem som mente det ikke var forskjell på kvinner og menn, og heller granske påstanden om at kvinner var uegnet til å takle oppgaven i et symfoniorkester.
 
M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
Problemet, musicus, er at subjektive oppfatninger ikke er sammenfallende, og følgelig er situasjonsavhengige.
Resultatet er at alle anbefalinger på slikt grunnlag blir ubrukelige på allmennt grunnlag - hvilket igjen betyr at det er helt vilkårlig hva man bruker, siden man ikke vet hva effekten vil bli før man har prøvd det, i sitt anlegg prisgitt subjektiviteten.
Følgelig blir alle anbefalinger, om enn de kommer fra Fremer eller KV, helt uinteressante som ledesnor for hva man selv bør gjøre.

Og det syns jeg er litt morsomt, for det er et hjørne som hifi har malt seg selv inn i.
Vel der er også noe av forskjellen, jeg synes ikke HiFi har malt seg inn i noe hjørne, men snarere åpner det for mangfoldet og den enkeltes smak og behag, noe jeg heller synes skal tilstrebes enn en slik uniformhet jeg synes du etterlyser, kjedelig imo.

Anbefalinger fra både den ene og den andre er riktignok som du påpeker, bare tips om noe man kanskje bør legge øret til, ikke som noen absolutt anbefaling eller krav for å bli fornøyd.
jeg har iaf tiltro til at den enkelte selv vet hva som passer ham best, og det finner man best ut ved å teste selv under egne premisser og forhold.

mvh
 
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
Storebror syns dette er Blindtestpjatt, men her er et eksempel på hvor galt det kan gå.
Min referanse til blindtestpjatt er ønsket om å ikke la alle tråder bli til blindtest-tråder.
R
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har vært en liten utfordring å akseptere i det siste her på HFS ja Storebror. Men jeg har slått meg til ro med det, under flagg av at hver får ha sin interesse.

Mvh Vidar P
 
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
Til Storebror - både nå, og i andre tråder, skriver du at du ikke er interessert i det ene eller det andre, i diskusjonen -- men det er meg egentlig revnende likegyldig.
Helt fair, det er vel ingen som har sagt at du må gjøre som jeg ber om?
Mine forsøk, om enn tafatte, på å dreie tråden eller "lage regler" har vært for å holde tråden på tema. Imhosto

Så du må gjerne kalle utsagn og henvisninger for blindtestpjatt, eller som i denne tråden:
Vær så snill å ikke ta inn dette med at elektronikklæren må omskrives, fly som detter nedfra himmelen og pc-er som ikke virker. Vi har vært der før.
Visse ting må gjentas, når de ikke siver inn. Skrev forøvrig ikke noe om fly som detter ned.
Kremt, da er det ikke gjentatt ofte nok...... nb sa vel dette om flyene sånn ca tusen ganger.....

Poenget er at om vi overfører gjengs hifi-credo til vin så smaker all vin ulikt, selv om de er fra samme slott og årgang; og alle fly letter av helt egne grunner, uten referanse til aerodynamikk over bæreflater.
Nei, synes ikke det. Overføringen blir nærmere at en annerkjent vinsmaker forteller om god søthet og hint av lær og tobakk (beklager teite beskrivelser, kan ikke dette..) når han tester en vin. Den uerfarne som smaker på samme vinen kjenner faen ikke snurten av lær og tobakk, ikke er den forbaskede vinen så søt at det gjør noe heller! Smaker jo stort sett likt alle andre viner detta! :mad: Men flere vinsmakere rundt om i verden kjenner det samme som vår annerkjente vinsmaker, god søthet og hint av lær og tobakk. Hvem har rett..?

Flyene letter og flyr jo selvsagt grunnet all tilegnet kunnskap om aerodynamikk mm, hvorfor bruke slike ville utsagn?
Noe annet er det om et fly av en eller annen mystisk årsak bruker mindre drivstoff på å fly samme strekning som en annet helt likt et. Hva kan det være?
Piloten? Har den lille krummingen der ytterst på vingen såå mye å si, det viste da ikke beregningene våre i laboratoriet??

R
 
K

KindOfBlue

Gjest
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
Storebror syns dette er Blindtestpjatt, men her er et eksempel på hvor galt det kan gå.
Min referanse til blindtestpjatt er ønsket om å ikke la alle tråder bli til blindtest-tråder.
R
Men blir ikke det litt underlig i en tråd som handler om testing av to kabler, mot hverandre? ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KindOfBlue skrev:
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
Storebror syns dette er Blindtestpjatt, men her er et eksempel på hvor galt det kan gå.
Min referanse til blindtestpjatt er ønsket om å ikke la alle tråder bli til blindtest-tråder.
R
Men blir ikke det litt underlig i en tråd som handler om testing av to kabler, mot hverandre? ;D

...ja det trodde jeg tråden handla om også... Så feil kan en ta.... 8)
 
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
Problemet, musicus, er at subjektive oppfatninger ikke er sammenfallende, og følgelig er situasjonsavhengige.
Resultatet er at alle anbefalinger på slikt grunnlag blir ubrukelige på allmennt grunnlag - hvilket igjen betyr at det er helt vilkårlig hva man bruker, siden man ikke vet hva effekten vil bli før man har prøvd det, i sitt anlegg prisgitt subjektiviteten.
Følgelig blir alle anbefalinger, om enn de kommer fra Fremer eller KV, helt uinteressante som ledesnor for hva man selv bør gjøre.
Synes du drar dette langt KoB.
Generelt er det mange sammenfallende subjektive oppfatninger om kabler av bestemt modell, for eksempel Nordost Valhalla.
Men det er ingen fasit, ikke sant? Leter man etter fasit og etter formler for god lyd, da er ikke denne hobbyen min liv laga for en.
Det er ikke sikkert du selv får samme opplevelse med den nye integrerte forsterkeren fra Bladelius som det testeren i siste nummer av Hifi&Musik fikk.
Men dersom han klarte å beskrive noen lydmessige egenskaper ved den, og testerne i Lyd&Bilde og Hjemmekino beskrev temmelig likt det samme, så kunne du kanskje sortere ut om den forsterkeren var noe du selv ville vurdere å lytte til i eget anlegg.

Det du gjør er forlengende for diskusjonen, og moro i så måte, men ikke mye egnet til å møtes på en felles plattform hvor vi kan være uenige.
Vi snakker litt forbi hverandre.

R
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.799
Antall liker
21.547
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
subjektive oppfatninger er heller ikke sammenfallende når det gjelder høyttalere.
bare sjekk horten messa-tråden.

samtidig kan hver og en av oss bare bare høre musikk gjennom egne ører, så subjektive oppfatninger er til syvende og sist det eneste vi har.
 
S

Storebror

Gjest
HCS skrev:
KindOfBlue skrev:
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
Storebror syns dette er Blindtestpjatt, men her er et eksempel på hvor galt det kan gå.
Min referanse til blindtestpjatt er ønsket om å ikke la alle tråder bli til blindtest-tråder.
R
Men blir ikke det litt underlig i en tråd som handler om testing av to kabler, mot hverandre? ;D

...ja det trodde jeg tråden handla om også... Så feil kan en ta.... 8)
Tråden handla sånn sett om Valentino som fikk et tips av en kabeltroende om å prøve Oblivion i eget anlegg.
Noe han har gjort på "subjektivist"-måten ved å lytte til anlegget med enten den eller sin egen Habia-kabel innkoblet.
Valentino hørte ikke forskjell og han synes, hvis jeg har oppfattet det rett, ikke lengre det ville vært moro å prøve Lakrisen mot disse?
Man har forsøkt å komme på forklaringer til dette, utover den vi "vet" at det ikke er forskjell på kabler.
Kan de låte likt fordi de er nesten likt oppbygget med nesten like materialer?
Jeg leser dette som ønsker om å bli enige, finne felles plattformer. Andre leser kanskje annet?

Vi vet ikke om Valentino ville hørt forskjell på sin Habia og Oblivion i andre anlegg.
Vi vet ikke om andre ville hørt forskjell på Valentinos Habia og Oblivion i Valentinos anlegg.

Denne tråden handler i større grad om seende testing og opplevelsen av kabler, enn det gjør om blindtesters fortreffelighet.

R
 
K

KindOfBlue

Gjest
joaquin skrev:
subjektive oppfatninger er heller ikke sammenfallende når det gjelder høyttalere.
bare sjekk horten messa-tråden.

samtidig kan hver og en av oss bare bare høre musikk gjennom egne ører, så subjektive oppfatninger er til syvende og sist det eneste vi har.
Presis. Og da må vi også akseptere at det ikke finnes noen facit - som musicus er inne på; og at én persons lytteerfaring er like god som en annens. Begrepet "gullører" blir ubrukelig, noe også "gullører" ved ulike anledninger har bevist, når de utsettes for enkle kontroller.

Det å lese hifi-blad blir noe man gjør for ren underholdning, siden konklusjonene ikke kan brukes til noe generelt, siden alle erfaringer er spesielle.
Det gjør også at prissetting av komponenter blir like vilkårlig - lyd til 200.000 kan like gjerne være like mye verdt som lyd til 55.000, som det viser seg er like mye verdt som lyd til 1500. Alt man har å gå på er subjektive inntrykk, og dermed er alt helt åpent.

Litt morsomt, egentlig!
 
S

Storebror

Gjest
KindOfBlue skrev:
joaquin skrev:
subjektive oppfatninger er heller ikke sammenfallende når det gjelder høyttalere.
bare sjekk horten messa-tråden.

samtidig kan hver og en av oss bare bare høre musikk gjennom egne ører, så subjektive oppfatninger er til syvende og sist det eneste vi har.
Presis. Og da må vi også akseptere at det ikke finnes noen facit - som musicus er inne på; og at én persons lytteerfaring er like god som en annens. Begrepet "gullører" blir ubrukelig, noe også "gullører" ved ulike anledninger har bevist, når de utsettes for enkle kontroller.

Det å lese hifi-blad blir noe man gjør for ren underholdning, siden konklusjonene ikke kan brukes til noe generelt, siden alle erfaringer er spesielle.
Det gjør også at prissetting av komponenter blir like vilkårlig - lyd til 200.000 kan like gjerne være like mye verdt som lyd til 55.000, som det viser seg er like mye verdt som lyd til 1500. Alt man har å gå på er subjektive inntrykk, og dermed er alt helt åpent.

Litt morsomt, egentlig!
Dette innlegget ditt taler for seg selv. :(
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.799
Antall liker
21.547
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KindOfBlue skrev:
joaquin skrev:
subjektive oppfatninger er heller ikke sammenfallende når det gjelder høyttalere.
bare sjekk horten messa-tråden.

samtidig kan hver og en av oss bare bare høre musikk gjennom egne ører, så subjektive oppfatninger er til syvende og sist det eneste vi har.
Presis. Og da må vi også akseptere at det ikke finnes noen facit - som musicus er inne på; og at én persons lytteerfaring er like god som en annens. Begrepet "gullører" blir ubrukelig, noe også "gullører" ved ulike anledninger har bevist, når de utsettes for enkle kontroller.

Det å lese hifi-blad blir noe man gjør for ren underholdning, siden konklusjonene ikke kan brukes til noe generelt, siden alle erfaringer er spesielle.
Det gjør også at prissetting av komponenter blir like vilkårlig - lyd til 200.000 kan like gjerne være like mye verdt som lyd til 55.000, som det viser seg er like mye verdt som lyd til 1500. Alt man har å gå på er subjektive inntrykk, og dermed er alt helt åpent.

Litt morsomt, egentlig!
et anlegg til 55k vil jeg tro de fleste vil oppleve som subjektivt bedre enn et anlegg til 1500.

men, ja, jeg mener at man skal la folk være i fred med sine subjektive inntrykk.
høyttalerne mine koster 250k i nypris.
men kommer det en kar hit og lytter, for deretter å konkludere med at høyttalerne hans til 14k, eller 2k eller 2 kroner for den saks skyld, låter mye bedre - så er jeg likeglad.
jeg hverken kan eller vil forsøke å endre hans oppfatninger.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Talleksemplene var kun referanse til et cd-spiller tilfelle her inne -- der en spiller til 55.000 spilte fletta av en til 200.000, og senere viste seg å han innmat fra en spiller til 1500.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
joaquin skrev:
subjektive oppfatninger er heller ikke sammenfallende når det gjelder høyttalere.
bare sjekk horten messa-tråden.

samtidig kan hver og en av oss bare bare høre musikk gjennom egne ører, så subjektive oppfatninger er til syvende og sist det eneste vi har.
Presis. Og da må vi også akseptere at det ikke finnes noen facit - som musicus er inne på; og at én persons lytteerfaring er like god som en annens. Begrepet "gullører" blir ubrukelig, noe også "gullører" ved ulike anledninger har bevist, når de utsettes for enkle kontroller.

Det å lese hifi-blad blir noe man gjør for ren underholdning, siden konklusjonene ikke kan brukes til noe generelt, siden alle erfaringer er spesielle.
Det gjør også at prissetting av komponenter blir like vilkårlig - lyd til 200.000 kan like gjerne være like mye verdt som lyd til 55.000, som det viser seg er like mye verdt som lyd til 1500. Alt man har å gå på er subjektive inntrykk, og dermed er alt helt åpent.

Litt morsomt, egentlig!
Dette innlegget ditt taler for seg selv. :(
Det er da enhver skribents inderlige håp.

Men det jeg skriver er KONSEKVENSEN dersom man aksepterer den vilkårligheten som "subjektive lytteerfaringers gyldighet" betyr. Har man sagt A, får man også si B, syns jeg.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.799
Antall liker
21.547
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KindOfBlue skrev:
Talleksemplene var kun referanse til et cd-spiller tilfelle her inne -- der en spiller til 55.000 spilte fletta av en til 200.000, og senere viste seg å han innmat fra en spiller til 1500.
jeg ser humoren ;D


er ellers også enig i at begrepet "gullører" (i den grad noen bruker det, foruten absolute sound) er piss.
og at hi-fi blekker er underholdning.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå var det vel svært få som mente at den "spilte fletta" av en spiller til 200k. En eller to eiere på det meste.
Og ingen av de nøytrale som faktisk hadde hørt den mente vel noe i nærheten. OAS sammenliknet den jo kvalitativt med Cambridge DVD89, for å ta et eksempel :)

Mvh Vidar P
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.799
Antall liker
21.547
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KindOfBlue skrev:
Storebror skrev:
KindOfBlue skrev:
joaquin skrev:
subjektive oppfatninger er heller ikke sammenfallende når det gjelder høyttalere.
bare sjekk horten messa-tråden.

samtidig kan hver og en av oss bare bare høre musikk gjennom egne ører, så subjektive oppfatninger er til syvende og sist det eneste vi har.
Presis. Og da må vi også akseptere at det ikke finnes noen facit - som musicus er inne på; og at én persons lytteerfaring er like god som en annens. Begrepet "gullører" blir ubrukelig, noe også "gullører" ved ulike anledninger har bevist, når de utsettes for enkle kontroller.

Det å lese hifi-blad blir noe man gjør for ren underholdning, siden konklusjonene ikke kan brukes til noe generelt, siden alle erfaringer er spesielle.
Det gjør også at prissetting av komponenter blir like vilkårlig - lyd til 200.000 kan like gjerne være like mye verdt som lyd til 55.000, som det viser seg er like mye verdt som lyd til 1500. Alt man har å gå på er subjektive inntrykk, og dermed er alt helt åpent.

Litt morsomt, egentlig!
Dette innlegget ditt taler for seg selv. :(
Det er da enhver skribents inderlige håp.

Men det jeg skriver er KONSEKVENSEN dersom man aksepterer den vilkårligheten som "subjektive lytteerfaringers gyldighet" betyr. Har man sagt A, får man også si B, syns jeg.
a og b?
jeg drar gjerne hele alfabetet uten å rødme, jeg.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Vidar P skrev:
Nå var det vel svært få som mente at den "spilte fletta" av en spiller til 200k. En eller to eiere på det meste.
Og ingen av de nøytrale som faktisk hadde hørt den mente vel noe i nærheten. OAS sammenliknet den jo kvalitativt med Cambridge DVD89, for å ta et eksempel :)

Mvh Vidar P
Vidar, enten tar vi eieres utsagn for god fisk, eller så glemmer vi hele greia.

En eier var innehaver av spiller til 200.000
Han prøvde spilleren til 55.000 - og meldte at denne parkerte hans forrige, så den kvittet han seg med.

Om det er slik at vi bare skal skyve til side personlige lytteerfaringer når de ikke passer argumentet, så blir det virkelig vanskelig - men det er også mitt poeng, naturligvis.

Senere fant vi ut at spilleren til 55.000 hadde begått det reneste mirakel med kretsene til en HDMI-kapabel DVD-spiller til ca. 1500.

Og vi kan spørre oss selv - ville eieren i dette eksemplet hørt samme overlegne lyd fra 55' om han hadde kikket under topplokket først?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Man skal like lite lytte med fordommer som man skal lese med fordommer. I dette tilfellet var mitt innlegg en ren faktaopplysning, i fall noen lesere ikke hadde fått med seg tråden.

Utover det; diskusjonene og argumentene får du selv holde styr på; hver sin interesse; jeg er ikke med på noen diskusjon om lyttefordommer når de kun tydeligvis er tilstede hos en på forhånd gitt gruppe lyttere.

Men jeg kan si så mye at det viser seg at det er grunnlag for mang en fornøyelig diskusjon når noen selvoppnevnte profeter og sannsigere skal fortelle alle andre hvor feil de egentlig har tatt, og vise dem den rette vei til frelse, som tilfeldigvis går via erkjennelse av profetens tanker om livet og lyttingen :)

Mvh Vidar P
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er vel avhengig av vedkommendes kunnskap om innmaten i CD/DVD spillere
 
K

KindOfBlue

Gjest
For å få litt relevans til tråden igjen.

Hvilke konstruksjonsmessige likheter er det mellom kablene det ble lyttet til?
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn